Πρακτικά, μπορεί να εφαρμοστεί σε τρόφιμα και μη, σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας ή επώνυμα, σε βασικά καταναλωτικά αγαθά και μη. Οι προμηθευτές θα κρίνουν σε ποια και πόσα ακριβώς από τα προϊόντα επιθυμούν να μειώσουν την τιμή από 5% και πάνω.
Ειδική σήμανση
Για να τα εντοπίζουν ευκολότερα οι καταναλωτές, αυτά τα προϊόντα θα έχουν ειδικό σήμα με συγκεκριμένες επισημάνσεις και προδιαγραφές. Πρόκειται επί της ουσίας για ένα ταμπελάκι το οποίο θα τοποθετείται κάθετα στο εκάστοτε ράφι του σούπερ μάρκετ. Σε αυτό θα υπάρχει και ένα barcode, με το οποίο θα μπορεί κανείς, σκανάροντάς το με το κινητό, να μεταφερθεί στην εφαρμογή e-katanalotis.gr, για να κάνει σύγκριση τιμών.
Προς το παρόν, σύμφωνα με την ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης (ΥΠΑΝ), έχει εκφραστεί ενδιαφέρον συμμετοχής στην πρωτοβουλία για περίπου 100 κωδικούς που προέρχονται από εταιρίες όπως οι: Ολυμπος, ΔΕΛΤΑ, ΝΙΚΑΣ, Γιώτης, Μύλοι Λούλη κ.λπ. Στόχος του υπουργείου είναι οι κωδικοί -από τους συμμετέχοντες προμηθευτές- να υπερβούν τους 500.
Εγγραφη δέσμευση
Βάσει της Υπουργικής Απόφασης, οι επιχειρήσεις παραγωγής ή χονδρικής εμπορίας καταναλωτικών προϊόντων που θα συμμετέχουν στη συγκεκριμένη πρωτοβουλία θα πρέπει να αποστείλουν μέχρι τις 30 Νοεμβρίου 2023 την έγγραφη δέσμευση στο ΥΠΑΝ. Ως τιμή αναφοράς για τον υπολογισμό της μείωσης θα λαμβάνεται η τιμή ραφιού στις 19.9.23 (μία ημέρα πριν την επίσημη εξαγγελία των μέτρων από τον κ. Σκρέκα). Το υπουργείο, από την πλευρά του, θα ανακοινώνει όλες τις συμμετέχουσες εταιρίες. Το μέτρο -παρότι η Υπουργική Απόφαση έχει υπογραφεί- θα ισχύσει από τα τέλη Οκτωβρίου, για να έχουν ένα σεβαστό χρονικό διάστημα στη διάθεσή τους τα σούπερ μάρκετ να προσαρμόσουν τις τιμές, να ετοιμάσουν τα ταμπελάκια βάσει προδιαγραφών κ.λπ.
Η Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙΜΕΑ) είναι η αρμόδια υπηρεσία για την επιβολή κυρώσεων, σε περίπτωση που κάποια εταιρία δηλώσει ψευδώς ότι προχώρησε σε μείωση τιμής. Αν, για παράδειγμα, έχουν δηλώσει στο ΥΠΑΝ πως σε συγκεκριμένο προϊόν κάνουν μείωση 5% και αυτό δεν προκύπτει από τον έλεγχο, θα επιβάλλεται πρόστιμο.
Ελεγχοι
Ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας, δήλωσε: «H κυβέρνηση προωθεί τρία νέα μέτρα στη μάχη κατά της ακρίβειας. Από το τέλος Οκτωβρίου, οι καταναλωτές θα μπορούν να εντοπίζουν στα ράφια των σούπερ μάρκετ τις ειδικές σημάνσεις στα προϊόντα που οι προμηθευτές μείωσαν την τιμή τους κατά τουλάχιστον 5% και για τουλάχιστον 6 μήνες, στηρίζοντας το καταναλωτικό κοινό σε αυτήν τη δύσκολη συγκυρία. Ταυτόχρονα, συνεπείς στη δέσμευσή μας για εξονυχιστικούς ελέγχους σε όλα τα στάδια της εφοδιαστικής αλυσίδας, συγκεντρώνουμε τακτικές ενημερώσεις από τα σούπερ μάρκετ για πιθανές ανατιμήσεις σε βασικά καταναλωτικά προϊόντα. Υψώνουμε τείχος προστασίας απέναντι στο κύμα της ακρίβειας που πλήττει την κοινωνία, λαμβάνοντας πρωτοποριακά μέτρα που καμία άλλη χώρα στην Ευρώπη δεν έχει λάβει. Στηρίζουμε και θα συνεχίσουμε να στηρίζουμε την ελληνική οικογένεια, και ειδικά τους πιο ευάλωτους, με κάθε δυνατό τρόπο».
Νίκος Παπαθανάσης: Έγκριση χρηματοδότησης 682 επενδυτικών σχεδίων στις περιοχές της Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης
Χαμηλότερες τιμές | ||
ΠΡΟΪΟΝ | Τιμή ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2023 | ΕΦΑΡΜΟΓΗ 5% |
ΑΛΕΥΡΙ ΓΙΑ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΧΡΗΣΕΙΣ (1 ΚΙΛΟ) | 1,78 | 1,691 |
ΓΑΛΑ ΦΡΕΣΚΟ (1 ΛΙΤΡΟ) | 1,8 | 1,71 |
ΣΤΙΓΜΙΑΙΟΣ ΚΑΦΕΣ (200 ΓΡΑΜ.) | 7,64 | 7,258 |
ΑΒΓΑ (6 ΤΕΜΑΧΙΑ) | 3,18 | 3,021 |
ΦΕΤΑ (ΣΥΣΚΕΥΑΣΙΑ 400 ΓΡΑΜ.) | 6,28 | 5,966 |
ΦΑΚΕΣ (500 ΓΡΑΜ.) | 1,99 | 1,8905 |
ΗΛΙΕΛΑΙΟ (1 ΛΙΤΡΟ) | 5,47 | 5,1965 |
ΝΤΟΜΑΤΕΣ | 2,07 | 1,9665 |
ΣΠΑΓΓΕΤΙ (500 ΓΡΑΜ.) | 1,09 | 1,0355 |
ΡΥΖΙ ΓΙΑ ΠΙΛΑΦΙ (1 ΚΙΛΟ) | 4,62 | 4,389 |
ΑΠΟΡΡΥΠΑΝΤΙΚΟ ΠΙΑΤΩΝ (400 ML) | 2,5 | 2,375 |
ΑΦΡΟΛΟΥΤΡΟ (650 ML) | 3 | 2,85 |
ΧΑΡΤΙΑ ΥΓΕΙΑΣ (12 ΡΟΛΑ) | 9,79 | 9,3005 |
ΜΟΣΧΑΡΙ ΣΠΑΛΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ (1 ΚΙΛΟ) | 13,36 | 12,692 |
ΚΟΤΟΠΟΥΛΟ (1 ΚΙΛΟ) | 3,98 | 3,781 |
Ενδεικτικά παρατίθεται μία σειρά προϊόντων που αγοράζει το μέσο νοικοκυριό και θα μπορούσε να εφαρμοστεί -από κάποιους προμηθευτές και κατ’ επέκταση από τα συνεργαζόμενα σούπερ μάρκετ- μείωση στην τιμή τους κατά 5%.
Υποχρέωση ανακοίνωσης ανατιμήσεων στο υπουργείο Ανάπτυξης
Παράλληλα, με έτερη απόφαση του κ. Σκρέκα καθορίζονται οι κατηγορίες των προϊόντων για τις οποίες υποχρεούνται τα σούπερ μάρκετ, με ετήσιο κύκλο εργασιών άνω των 90.000.000 ευρώ, να κοινοποιούν στο ΥΠΑΝ τους τιμοκαταλόγους των προμηθευτών τους και τις μεταβολές αυτών, προκειμένου να εντοπίζονται αμέσως τα προϊόντα στα οποία προωθούνται αυξήσεις.
Οι ανακοινώσεις για οποιαδήποτε αύξηση τιμής σε προϊόντα που είναι απαραίτητα για την αξιοπρεπή διαβίωση ή προϊόντα υψηλής ζήτησης θα αποστέλλονται στο ΥΠΑΝ κάθε Τρίτη έως τις 15:00.
Καμπάνες…
Σε περίπτωση που ο υπόχρεος αποκρύπτει, παραποιεί ή δεν προσκομίζει τα στοιχεία επιβάλλεται πρόστιμο ύψους 50.000 ευρώ από τη ΔΙΜΕΑ.
Σημειώνεται πως η υποχρέωση αφορά προϊόντα του «καλαθιού» και σε κάποια ακόμη που παρουσιάζουν υψηλή ζήτηση. Σε αυτά συμπεριλαμβάνονται: ρύζι, ψωμί για τoστ, ψωμί φραντζόλα, φρυγανιές, μακαρόνια τύπου σπαγγέτι, αλεύρι, όσπρια, πάριζα, γαλοπούλα (αλλαντικά), κατεψυγμένα ψάρια, νωπό χοιρινό, νωπό κοτόπουλο και μέρη κοτόπουλου, νωπό μοσχάρι, γάλα φρέσκο πλήρες, γάλα φρέσκο με χαμηλά λιπαρά, γάλα υψηλής παστερίωσης (μακράς διάρκειας) πλήρες, γάλα υψηλής παστερίωσης (μακράς διάρκειας) με χαμηλά λιπαρά, γάλα εβαπορέ, γιαούρτι από γάλα αγελάδος χωρίς γεύσεις, γιαούρτι από γάλα αγελάδος χωρίς γεύσεις με χαμηλά λιπαρά, τυρί φέτα, λευκό τυρί, τυρί γκούντα, τυρί με χαμηλά λιπαρά, χυμός τομάτας διατηρημένος, αβγά, μαργαρίνες, βούτυρο, ελαιόλαδο, ηλιέλαιο, κατεψυγμένα λαχανικά, λευκή ζάχαρη, γλυκαντικές ουσίες κατάλληλες για διαβητικούς (π.χ. στέβια), προϊόντα βρόμης, κρέμα βρεφικής ηλικίας, γάλα βρεφικής ηλικίας, ελληνικός καφές, στιγμιαίος καφές, γαλλικός καφές, χυμός πορτοκάλι, αναψυκτικά, μπίρα, νερό, σοκολάτες, καύσιμες ύλες (καυσόξυλα, pellets, μπρικέτες), απορρυπαντικά πλυντηρίου ρούχων (υγρά και σε σκόνη – όχι ταμπλέτες), απορρυπαντικά για σφουγγάρισμα και καθαρισμού επιφανειών – χλωρίνες, απορρυπαντικά πιάτων για πλύσιμο στο χέρι, χαρτί κουζίνας, χαρτί υγείας, οδοντόκρεμες, σερβιέτες ή ταμπόν, σαμπουάν, σαπούνια σε στερεή κατάσταση, πάνες ακράτειας, πάνες για μωρά, μωρομάντιλα, σαμπουάν για μωρά, τροφές για σκύλους και τροφές για γάτες.
ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ
Δημοσιοποίηση τιμών για οπωροκηπευτικά
Με απόφαση του υπουργού Ανάπτυξης, Κώστα Σκρέκα, καθορίζονται, επίσης, οι κατηγορίες των οπωροκηπευτικών προϊόντων για τις οποίες προβλέπεται υποχρεωτικά η ανακοίνωση λιανικών τιμών πώλησης στο ΥΠΑΝ από τα σούπερ μάρκετ με ετήσιο κύκλο εργασιών άνω των 90.000.000.
Οι ανακοινώσεις των ενδεικτικών λιανικών τιμών πώλησης των οπωροκηπευτικών προϊόντων θα αποστέλλονται κάθε Τρίτη στις 9:00 μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας e-katanalotis.gr.
Η λίστα
Ειδικότερα, στα φρούτα συμπεριλαμβάνονται: σταφύλια, λεμόνια, μπανάνες, πορτοκάλια Βαλέντσια, μανταρίνια, αχλάδια, μήλα (Golden Delicious, Granny Smith, Starkin Delicious και Gala) και ρόδια.
Στα λαχανικά, αντίστοιχα, συγκαταλέγονται οι εξής κατηγορίες: μανιτάρια, αγκινάρες, τομάτες, τοματίνια, αγγούρια, κολοκύθια, μαρούλια, ρόκα, πατάτες (Κύπρου, εγχώριες και εισαγωγής), σκόρδα (κομμάτι), κρεμμύδια ξερά, κρεμμύδια φρέσκα, σπανάκι, παντζάρια, καρότα, ραπανάκια, λάχανα, κουνουπίδια, μπρόκολο, πιπεριές, πιπεριές χονδρές, πιπεριές μακριές, μελιτζάνες, μαϊντανός, άνηθος, σέλινο και φασολάκια.