«Πρωταθλητές» των ανατιμήσεων αναδείχθηκαν τα απορρυπαντικά και καθαριστικά, οι τιμές των οποίων αυξήθηκαν κατά 11,6%, ακολούθησαν τα υλικά μαγειρικής με 9,4%, τα σνακ με 8,5%, τα κατεψυγμένα τρόφιμα με 8,3%, τα είδη προσωπικής φροντίδας και ομορφιάς με 8,1% και τα γαλακτοκομικά με 8%. Ηπιότερες, αλλά εξίσου επιβαρυντικές για τα νοικοκυριά, ήταν οι αυξήσεις των τιμών στα μη αλκοολούχα ποτά (+6,5%), στα είδη προσωπικής υγιεινής (+6,3%), στα συσκευασμένα τρόφιμα (+6,2%) και στα υπόλοιπα προϊόντα νοικοκυριού (+5,5%). Οι μικρότερες ανατιμήσεις καταγράφηκαν στα αλκοολούχα ποτά (+3,3%).
Αναφορικά με τις τρεις μεγάλες κατηγορίες ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών, από τα στοιχεία της Circana προκύπτει ότι στα συσκευασμένα τρόφιμα η αξία πωλήσεων αυξήθηκε κατά 9,5%, στα είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς κατά 9,1% και στα απορρυπαντικά/καθαριστικά 9,7%. Ωστόσο, ο όγκος πωλήσεών τους βελτιώθηκε οριακά, στα συσκευασμένα τρόφιμα κατά 2,3%, στα είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς κατά 1,7% και στα απορρυπαντικά/καθαριστικά 0,5%.
Ως προς τις ποσότητες των προϊόντων που πωλήθηκαν το διάστημα Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2023, αύξηση του όγκου πωλήσεων παρουσίασαν εννέα κατηγορίες, και συγκεκριμένα τα συσκευασμένα τρόφιμα (+0,4%), τα σνακ (+4,7%), τα γαλακτοκομικά (+2,9%), τα μη αλκοολούχα ποτά (+4,7%), τα αλκοολούχα ποτά (+4,8%), τα είδη ατομικής φροντίδας και ομορφιάς (+1,7%), τα είδη ατομικής υγιεινής (+1,8%), τα απορρυπαντικά & καθαριστικά σπιτιού (+0,2%) και τα άλλα είδη νοικοκυριού (+0,7%). Αντίθετα, μείωση του όγκου σημειώθηκε στα κατεψυγμένα τρόφιμα (-0,2%) και στα υλικά μαγειρικής (-2%).
Σε ανοδική τροχιά συνέχισαν να κινούνται τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, καθώς οι καταναλωτές επιλέγουν οικονομικότερες λύσεις. Το μερίδιό τους σε αξία άγγιξε το 26,3% από 25,8% το αντίστοιχο διάστημα του 2022, με το ρυθμό ανάπτυξης να είναι 11,6%, όταν την ίδια ώρα στα επώνυμα είναι μόλις 8,8%. Μάλιστα, στα τρόφιμα το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι ελαφρώς υψηλότερο στο 26,8% από 26,4% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2022. Ακολούθησαν τα είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς με 20,9% και τα είδη νοικοκυριού με 25,6%.
Αυξημένη ήταν και η ένταση των προσφορών στα ράφια των σούπερ μάρκετ και κυρίως στις κατηγορίες των τροφίμων και των προϊόντων φροντίδας σπιτιού. Στην πρώτη κατηγορία, το ποσοστό του τζίρου που προήλθε από τις προωθητικές ενέργειες αυξήθηκε σε 24,8% και στη δεύτερη σε 25,3%. Συνολικά, ο τζίρος των ταχυκίνητων αγαθών που διατέθηκαν υπό καθεστώς προωθητικής ενέργειας αυξήθηκε σε 25%.
Εκτιμήσεις για μείωση τιμών άνω του 15%
Πιο οικονομικά, ακόμη και σε ποσοστό άνω του 15%, θα μπορεί να αγοράζει ο καταναλωτής μία σειρά προϊόντων, σύμφωνα με εκτιμήσεις από το αρμόδιο υπουργείο Ανάπτυξης, μετά τις ανακοινώσεις της νέας δέσμης μέτρων κατά της ακρίβειας.
«Μειώνεται η τιμή των προϊόντων στο ράφι (σ.σ.: σε απορρυπαντικά, καθαριστικά σπιτιού, αφρόλουτρα, σαμπουάν και βρεφικές πάνες), με ταυτόχρονη μείωση των εκπτώσεων που πραγματοποιούν οι προμηθευτές προς το λιανεμπόριο. Μειώνουμε, δηλαδή, τις εκπτώσεις των εταιριών που εισάγουν αυτά τα προϊόντα προς το λιανεμπόριο και μεταφέρουμε αυτό το όφελος κατευθείαν στον καταναλωτή μέσα από τη μείωση της τιμής στο ράφι», δήλωσε χθες σε τηλεοπτικό σταθμό ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας.
Οπως επεσήμανε, μετά την εφαρμογή του μέτρου, θα ανακοινώνουν από το υπουργείο τις νέες τιμές των προϊόντων, για να υπάρχει σύγκριση με εκείνες πριν την εφαρμογή των μέτρων. Σκοπός είναι να μπορούν οι καταναλωτές να διαπιστώσουν την «ψαλίδα» στις τιμές. «Εκτιμούμε πως οι διαφορές μπορεί και να ξεπεράσουν το 15%, άμεσα», τόνισε ο υπουργός.
Οσον αφορά στο βρεφικό γάλα, επεσήμανε πως με το σχετικό μέτρο που λαμβάνεται (πλαφόν στο μικτό περιθώριο κέρδους των εταιριών που εισάγουν, παράγουν και διακινούν βρεφικό γάλα στην Ελλάδα) θα μειωθούν και εκεί οι τιμές.
«Μετά τη χαρτογράφηση που έγινε και τους ελέγχους που κάναμε για αθέμιτη κερδοφορία, και θα βγουν τα αποτελέσματα -αν υπάρχουν ευρήματα-, διαπιστώσαμε ότι πραγματικά οι τιμές στην Ελλάδα του βρεφικού γάλακτος είναι αδικαιολόγητα υψηλότερες από την υπόλοιπη Ευρώπη», τόνισε ο κ. Σκρέκας, προσθέτοντας πως από 30% ξεκινάει η διαφορά τιμής της Ελλάδας συγκριτικά με την υπόλοιπη Ευρώπη.
«Ερχόμαστε, λοιπόν, και βάζουμε ένα πλαφόν στο περιθώριο κέρδους των εταιριών αυτών και θα ανακοινώσουμε μετά την εφαρμογή αυτού του μέτρου ποια είναι η τιμή του βρεφικού γάλακτος σε σχέση με την τιμή πριν την εφαρμογή του», υπογράμμισε ο υπουργός Ανάπτυξης.