Είναι ένα κείμενο 53 σελίδων και αναφέρεται σε όλες τις δράσεις από την περικοπή των επιδομάτων του 2018 μέχρι τον τρόπο με τον οποίο θα υπάρξει μείωση συντάξεων και αφορολόγητου εντός των επόμενων ετών.
Παραμένουν οι δεσμεύσεις για εμπροσθοβαρή εφαρμογή (από το 2019) των περικοπών στο αφορολόγητο, όπως επίσης παραμένουν οι “αστερίσκοι” για τα πρωτογενή πλεονάσματα (έως το 2021 ή το 2022, αναφέρεται εναλλακτικά), αλλά και για τον χρόνο εφαρμογής των μέτρων. Στο κείμενο του μνημονίου που έχει την ημερομηνία, κατά την οποία ολοκληρώθηκε η προκαταρκτική συμφωνία στην Αθήνα, μετά τον μαραθώνιο ολονύχτιων διαπραγματεύσεων, γίνεται σαφές ότι το ΔΝΤ θα έχει τον πρώτο ρόλο στην υπεραξιολόγηση του 2018 που θα κρίνει τα μέτρα.
Επίσης, παρουσιάζεται το πακέτο των 550 εκατ. ευρώ του 2018 που θα προέλθει κυρίως από περικοπή προνοιακών επιδομάτων, από φορολόγηση καταλυμάτων τύπου Airbnb, αλλά και από ειδικά μισθολόγια. Επίσης, καταγράφεται και “παράθυρο” παροχών το 2018.
Τα μέτρα πιο νωρίς
Συγκεκριμένα, αναφέρεται στο SMoU ότι μπορεί οι παρεμβάσεις στη φορολογία εισοδήματος (δηλαδή η μείωση του αφορολογήτου ορίου) να εφαρμοστούν από το 2019 αντί για το 2020, αν το ΔΝΤ σε συνεργασία με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς και τις ελληνικές αρχές, στο πλαίσιο της τελικής επικαιροποίησης του προγράμματος, θεωρήσουν ότι με βάση την αποτίμησή τους για τον επόμενο χρόνο, μία εμπροσθοβαρής εφαρμογή είναι απαραίτητη προκειμένου να φτάσουν στον συμφωνημένο στόχο του 3,5% πρωτογενούς πλεονάσματος το 2019. Αναφέρουν, μάλιστα, ότι ο στόχος αυτός πρέπει να γίνει εφικτός χωρίς μέτρα που θα επηρεάζουν αρνητικά την ανάπτυξη.
Στο μνημόνιο αναφέρεται, επίσης, ότι το επεκτατικό πακέτο μέτρων (δηλαδή τα αντίμετρα, όπως είναι γνωστά) θα εφαρμοστούν με αρχή το 2019 υπό τον όρο (αιρεσιμότητα) μιας αποτίμησης και συμφωνίας με όλους τους θεσμούς και σε συνεργασία με τις ελληνικές αρχές κατά την τελική επικαιροποίηση του προγράμματος. Γίνεται αναφορά σε μία διαφανή διαδικασία και για σε ένα ποσό αντίμετρων, το οποίο θα εφαρμοστεί σε συμφωνία με τις εκτιμήσεις των θεσμών για την υπεραπόδοση σε σχέση με τους μεσοπρόθεσμους δημοσιονομικούς στόχους.
Στο μνημόνιο που παρουσιάζει η εφημερίδα, υπάρχουν και αρκετοί “αστερίσκοι “για πράγματα που δεν έχουν ακόμη συμφωνήσει με τους θεσμούς. Στα πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ καταγράφεται ως έτος διατήρησης το 2021, αλλά και το 2022.
Επίσης, παραμένει ως θέμα υπό συζήτηση το ενδεχόμενο η ασφαλιστική μεταρρύθμιση να εφαρμοστεί την τριετία 2019 – 2021 (αντί για το 2019), αλλά και η φορολογική μεταρρύθμιση το 2020 – 2021.
Υπάρχει πάντως και παράγραφος, η οποία ορίζει ότι αν το 2018 φανεί τελικά ότι υπάρχει μόνιμη υπεραπόδοση, τότε η κυβέρνηση μπορεί σε συμφωνία με τους θεσμούς να εξετάσει την χρήση του δημοσιονομικού χώρου που θα έχει δημιουργηθεί, για να ενισχύσει το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα (ΚΕΑ) ή εναλλακτικά (ή παράλληλα) να μειώσει τα φορολογικά βάρη.
Το πακέτο των 550 εκατομμυρίων ευρώ για το 2018
Κλειδώνει, πάντως, στο ίδιο κείμενο και το πακέτο απόδοσης 0,3% του ΑΕΠ ή 550 εκατ. ευρώ περίπου για το 2018.
Το πακέτο, το οποίο έχει παρουσιάσει και το Capital.gr, προέρχεται μέσα από την ανασκόπηση των προνοιακών επιδομάτων, την ενίσχυση της οροφής του μηχανισμού clawback στον ΕΟΠΥΥ, τη φορολόγηση των τουριστικών καταλυμάτων τύπου Airbnb και παρεμβάσεις στα ειδικά μισθολόγια του δημόσιου τομέα (με όφελος στα 33 εκατομμύρια ευρώ το 2018). Προβλέπεται επίσης και παρέμβαση στον τομέα της άμυνας (αξίας 7 εκατομμυρίων ευρώ το 2018), σε σχέση με επιδόματα που λαμβάνουν οι ένοπλες δυνάμεις.