Το θετικό σενάριο στηρίζεται στα καθαρά κέρδη που εξασφάλισαν οι τέσσερις ακτοπλοϊκές εταιρίες το προηγούμενο έτος και διαμορφώθηκαν στα 48 εκατ. ευρώ και στο γεγονός ότι πέτυχαν μια σημαντική μείωση κατά 11% του τραπεζικού δανεισμού τους που περιορίστηκε στα 836 εκατ. από τα 943 εκατ. που ήταν το αμέσως προηγούμενο έτος 2015. Ωστόσο, το αρνητικό σενάριο τροφοδοτείται από τις συνεχείς αυξήσεις των καυσίμων σε σύγκριση με την περσινή σεζόν και από τον εντεινόμενο ανταγωνισμό σε κύριες γραμμές. Επισημαίνεται ότι οι τιμές των καυσίμων από τα 197 ευρώ εκτινάσσεται σε μέση τιμή το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους στα 365 ευρώ!
Οι Μινωικές Γραμμές είχαν κύκλο εργασιών που ανήλθε σε 160,2 εκατ. ευρώ, ενώ τα λειτουργικά κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) ανήλθαν σε 37,8 εκατ., παρουσιάζοντας αύξηση €1,8 εκατ. σε σχέση με τo 2015. Τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους ανήλθαν σε €20,7 εκατ. παρουσιάζοντας αύξηση 3,0 εκατ., σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Επιπρόσθετα, ο τραπεζικός δανεισμός διαμορφώθηκε στα 153,2 εκατ., ενώ τα ταμειακά διαθέσιμα ανήλθαν σε 29,4 εκατ. Η εταιρία στη γραμμή της Βόρειας Αδριατικής (Πάτρα-Ηγουμενίτσα-Αγκόνα-Τεργέστη) διακίνησε συνολικά 388 χιλιάδες επιβάτες, 105 χιλ. Ι.Χ. και 73 χιλ. φορτηγά. Τα μερίδια στη συγκεκριμένη αγορά (Αγκόνα) διαμορφώθηκαν στο 50,6% για τους επιβάτες, 47,9% για τα Ι.Χ. και 56,1% για τα φορτηγά. Στο λιμάνι της Τεργέστης δεν δραστηριοποιείται άλλη εταιρία. Στη γραμμή της Κρήτης (Ηράκλειο-Πειραιάς) οι Μινωικές Γραμμές διατήρησαν την πρώτη θέση που παραδοσιακά κατέχουν στην αγορά αυτή. Το 2016, η εταιρία διακίνησε 652 χιλ. επιβάτες, 94 χιλ. Ι.Χ. και 57 χιλ. φορτηγά. Τα μερίδια αγοράς στη συγκεκριμένη γραμμή ανήλθαν περίπου σε 64,5% για τους επιβάτες, 62,3% για τα Ι.Χ. και 46,4% για τα φορτηγά.
Η Attica Group είχε τζίρο 268,61 εκατ. έναντι 277,63 εκατ. στη χρήση 2015 και κέρδη προ φόρων, χρηματοδοτικών, επενδυτικών αποτελεσμάτων και αποσβέσεων (EBITDA) 70,03 εκατ. έναντι κερδών 80,70 εκατ. στη χρήση 2015. Τα κέρδη μετά από φόρους του ομίλου ανήλθαν σε 20,25 εκατ. έναντι 33,18 εκατ. στη χρήση 2015.
Το 2016 το συνολικό μεταφορικό έργο των πλοίων του ομίλου μειώθηκε κατά 10,2% στους επιβάτες και αυξήθηκε κατά 4,3% στα Ι.Χ. και κατά 7,4% στα φορτηγά. Τα συνολικά δρομολόγια των πλοίων μειώθηκαν κατά 0,7% σε σχέση με το 2015.
Στην Αδριατική -και ειδικότερα στις γραμμές Πάτρα-Ηγουμενίτσα-Αγκόνα και Πάτρα-Ηγουμενίτσα-Μπάρι- ο όμιλος δραστηριοποιήθηκε με τρία πλοία. Στην αγορά αυτή το μεταφορικό έργο των πλοίων Superfast XI, Superfast I και Superfast II (σε κοινοπραξία με την ΑΝΕΚ) μειώθηκε κατά 3,7% στους επιβάτες, κατά 0,8% στα Ι.Χ. και κατά 1,3% στα φορτηγά. Στις εσωτερικές γραμμές: Πειραιάς-Κυκλάδες, Πειραιάς-Δωδεκάνησα, Πειραιάς-Κρήτη και Πειραιάς-Νησιά Βορειοανατολικού Αιγαίου, εκτελώντας συνολικά 1,1% λιγότερα δρομολόγια από το 2015, το μεταφορικό έργο του ομίλου μειώθηκε κατά 10,8% στους επιβάτες και αυξήθηκε κατά 5,1% στα Ι.Χ. και κατά 11,9% στα φορτηγά. Στις γραμμές της Κρήτης τα πλοία του ομίλου λειτουργούν κοινοπρακτικά με την ΑΝΕΚ.
Η Ανώνυμη Ναυτιλιακή Εταιρία Κρήτης σε όλες τις γραμμές που δραστηριοποιήθηκε διακίνησε συνολικά 1 εκατομμύριο επιβάτες, όπως και το 2015, 188 χιλιάδες Ι.Χ. έναντι 176 χιλ. το προηγούμενο έτος και 133 χιλ. φορτηγά, έναντι 137 χιλ. Στις γραμμές της Κρήτης και της Αδριατικής τα πλοία του ομίλου συνέχισαν να εκτελούν συνδυασμένα δρομολόγια κοινοπρακτικά με πλοία της ATTICA, ενώ στις Κυκλάδες και τα Δωδεκάνησα συνεχίστηκε η εκτέλεση δρομολογίων σε γραμμές δημόσιας υπηρεσίας. Tο 2016 η ΑΝΕΚ διατήρησε την κερδοφορία της σε επίπεδο καθαρών αποτελεσμάτων. Αναλυτικότερα, ο κύκλος εργασιών του ομίλου το 2016 ανήλθε σε 157,6 εκατ. έναντι 159,8 εκατ. τη χρήση 2015. Τα έσοδα από τις ναυτιλιακές δραστηριότητες εσωτερικού διαμορφώθηκαν σε 60,6 εκατ. έναντι 65,7 εκατ. την προηγούμενη χρήση και από τις ναυτιλιακές δραστηριότητες εξωτερικού ανήλθαν σε 87,8 εκατ. έναντι 85,8 εκατ., ενώ τα έσοδα από λοιπές δραστηριότητες ανήλθαν σε €9,2 εκατ. το 2016 έναντι €8,3 εκατ. το 2015. Τα ενοποιημένα μικτά κέρδη για τη χρήση 2016 ανήλθαν σε 41,1 εκατ. έναντι 42,6 εκατ. το 2015. Το κόστος πωληθέντων μειώθηκε ελαφρά και διαμορφώθηκε σε 116,5 εκατ. έναντι 117,2 εκατ. την προηγούμενη χρήση. Ο όμιλος παρουσίασε κέρδη προ φόρων, χρηματοδοτικών, επενδυτικών αποτελεσμάτων και αποσβέσεων (EBITDA) ποσού 25,6 εκατ. έναντι 29,6 εκατ. το 2015. Η μείωση του EBITDA οφείλεται, κυρίως, στη μείωση των μικτών κερδών προ αποσβέσεων κατά 3,3 εκατ. Τέλος, σε θετικό επίπεδο διαμορφώθηκαν στην προηγούμενη χρήση τα καθαρά αποτελέσματα μετά από φόρους και δικαιώματα μειοψηφίας, τα οποία ανήλθαν σε κέρδη 0,6 εκατ., παραμένοντας σταθερά σε σχέση με το 2015. Η ΑΝΕΚ βρίσκεται σε διαδικασία αύξησης του μετοχικού της κεφαλαίου κατά 22 εκατ. ευρώ.
Η Hellenic Seaways διαμόρφωσε μικτά έσοδα 132 εκατομμυρίων ευρώ και είχε λειτουργικά κέρδη 18 εκατ. έναντι 24,6 εκατ. το 2015. Ωστόσο, τα καθαρά αποτελέσματα μετά από φόρους ανήλθαν στα 6,5 εκατ. από 3,9 εκατ. ευρώ το 2015, ενώ ο τραπεζικός δανεισμός της διαμορφώθηκε στα 143 εκατ. ευρώ.
ΣΑΒΒΑΣ Ν. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής