Αν επιβεβαιωθεί η «τρύπα» του 1,5% του ΑΕΠ (2,7 δισ. ευρώ) που προβλέπει το Ταμείο στην έκθεσή του για τις δημοσιονομικές προοπτικές των κρατών-μελών του (Fiscal Monitor 2017), θα πρέπει να εφαρμοστεί η συνθήκη που συμφωνήθηκε στο άτυπο Eurogroup στη Βαλέτα της Μάλτας, ότι δηλαδή το σύνολο των μέτρων που συμφωνήθηκαν για τη διετία 2019-2020 θα πρέπει να εφαρμοστούν από το 2019.
Παράλληλα βέβαια, επειδή η Ελλάδα θα αποδειχθεί ότι δεν έχει επιτύχει το δημοσιονομικό στόχο για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5%, δεν θα μπορεί να εφαρμόσει αντισταθμιστικά μέτρα που θα ισοσκελίζουν ως ένα βαθμό την επιβάρυνση που θα έχουν κυρίως οι συνταξιούχοι αλλά και οι μισθωτοί από την κατάργηση της προσωπικής διαφοράς αλλά και τη μείωση του αφορολογήτου.
Βεβαίως η πρόβλεψη του Ταμείου για το πρωτογενές πλεόνασμα του 2018 είναι αναθεωρημένη προς τα πάνω κατά 0,4% του ΑΕΠ σε σχέση με την αντίστοιχη έκθεση που είχε δημοσιοποιήσει τον περασμένο Οκτώβριο, όταν προέβλεπε για το 2018 πρωτογενές πλεόνασμα 1,6% του ΑΕΠ. Ωστόσο η χρονική στιγμή που γίνεται η νέα πρόβλεψη έχει ιδιαίτερη σημασία καθώς η αμφισβήτηση των ευρωπαϊκών προβλέψεων για τις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας οδήγησε στα πρόσθετα μέτρα μετά το 2018.
Η κυβέρνηση μετά τη χθεσινή συνάντηση του υπουργού Οικονομικών κ. Ευκλείδη Τσακαλώτου με τον πρωθυπουργό εν όψει του ταξιδιού σήμερα της ελληνικής αποστολής στην Ουάσιγκτον απάντησε με «αυτογκόλ». Απέκλειε το ενδεχόμενο πρόσθετων μέτρων θυμίζοντας στους «αδαείς» ότι μέχρι και το 2018 υπάρχει και ο δημοσιονομικός κόφτης! Δηλαδή η περικοπή μισθών, συντάξεων και άλλων δημόσιων δαπανών ώστε να διορθωθεί η δημοσιονομική απόκλιση. Με άλλα λόγια, αρνούμενη νέα μέτρα τα προανήγγειλε!
Ηξεις – αφήξεις
Πάντως, από το ΔΝΤ σε ερώτηση για το ενδεχόμενο ενός αιτήματος του Ταμείου για νέα μέτρα το 2018 δεν ξεκαθάριζαν τη θέση τους τονίζοντας όμως ότι το θέμα μαζί με το χρέος και τα πλεονάσματα θα συζητηθούν στις επαφές που θα γίνουν τις επόμενες μέρες με τους επόπτες του προγράμματος και τις ελληνικές αρχές.
Μέχρι και το Σάββατο η ελληνική αποστολή με επικεφαλής τον υπουργό Οικονομικών κ. Ευκλείδη Τσακαλώτο, τον αναπληρωτή υπουργό κ. Γιώργο Χουλιαράκη και τον υπουργό Οικονομίας και Ανάπτυξης κ. Δημήτρη Παπαδημητρίου θα έχει κρίσιμες συναντήσεις που θα γίνουν στο πλαίσιο της εαρινής συνόδου του ΔΝΤ και της Παγκόσμιας Τράπεζας.
Η ελληνική αποστολή αναμένεται να συναντηθεί με την επικεφαλής του ΔΝΤ κ. Κριστίν Λαγκάρντ, τον υπουργό Οικονομικών της Γερμανίας κ. Βόλφγκανγκ Σόιμπλε, τον Αμερικανό υπουργό Οικονομικών κ. Στίβεν Μνιούτσιν και εκπροσώπους των ευρωπαϊκών θεσμών (Ε.Ε., ΕΚΤ, ΕΜΣ), που θα βρίσκονται επίσης στην Ουάσιγκτον, με τρία βασικά θέματα: το κλείσιμο της δεύτερης αξιολόγησης, τη λύση για την ελάφρυνση του χρέους αλλά και τις αποφάσεις που θα πρέπει να ληφθούν για τα πρωτογενή πλεονάσματα μετά το τέλος του προγράμματος.
Ποια είναι τα προγράμματα ΕΣΠΑ ενίσχυσης για μικρομεσαίες επιχειρήσεις
Αποδέχεται πλεόνασμα 3,3% αλλά αναμένει την ΕΛ.ΣΤΑΤ
Στην ίδια έκθεση το ΔΝΤ κάνει μια τεράστια αναθεώρηση για το πρωτογενές πλεόνασμα του 2016 αποδεχόμενο ότι έφτασε στο 3,3% του ΑΕΠ το τέλος του προηγούμενου χρόνου έναντι πρόβλεψης για πλεόνασμα 0,1% του ΑΕΠ που έκανε το Ταμείο τον περασμένο Οκτώβριο.
Στελέχη του Ταμείου που ερωτήθηκαν χθες από δημοσιογράφους παραδέχονταν τη μεγάλη διαφορά της πρόβλεψης σε σχέση με την απολογιστική εκτίμηση που γίνεται στην έκθεση αλλά επιφυλάσσονταν σχετικά με την οριστικοποίηση των στοιχείων που θα γίνει αύριο από την ΕΛ.ΣΤΑΤ.
Για το 2017 υπολογίζει πρωτογενές πλεόνασμα 1,8% του ΑΕΠ προαναγγέλλοντας έτσι την υπερκάλυψη του στόχου του προγράμματος (1,75% του ΑΕΠ) και βρίσκεται κοντά και στην ελληνική πρόβλεψη για πρωτογενές πλεόνασμα 2,1% του ΑΕΠ στο τρέχον έτος. Η πρόβλεψη αυτή βρίσκεται αρκετά πιο κοντά στο 1,6% του ΑΕΠ που προέβλεπε το Ταμείο τον Οκτώβριο.
Πάντως, σε μεσοπρόθεσμη βάση το Ταμείο επιμένει στην εκτίμησή του προβλέποντας σε ετήσια βάση πρωτογενές πλεόνασμα 1,5% του ΑΕΠ για τα έτη από το 2019 μέχρι και το 2022 που σταματά χρονικά η πρόβλεψη της έκθεσης.
Μια δεύτερη παραδοχή της έκθεσης είναι ότι το 2016 ο ελληνικός Προϋπολογισμός ήταν απολύτως ισοσκελισμένος έχοντας πετύχει να έχει έσοδα 50,3% του ΑΕΠ και δαπάνες επίσης 50,3% του ΑΕΠ, με ίδια επίδοση να έχει μόνο η Λιθουανία ενώ η πλειοψηφία των κρατών-μελών του κατέγραφαν δημοσιονομικά ελλείμματα.
Για φέτος το ΔΝΤ προβλέπει μικρό δημοσιονομικό έλλειμμα 0,5% του ΑΕΠ το οποίο θα διπλασιαστεί στο 1% του ΑΕΠ το 2018 και θα ακολουθεί αυξητική πορεία φτάνοντας στο 1,5% του ΑΕΠ το 2019, στο 1,7% το 2020, στο 2% του ΑΕΠ το 2021 και το 2,5% το 2022.
Μείωση χρέους 19% την επταετία 2016-2022
Στην έκθεση προβλέπεται ότι το χρέος αναμένεται να παραμείνει σε υψηλά επίπεδα μέχρι και το 2022 αλλά η προοπτική του θα είναι σαφώς πτωτική αφού ως ποσοστό του ΑΕΠ αναμένεται να μειωθεί για την επταετία 2016 – 2022 κατά 19% του ΑΕΠ ενσωματώνοντας και κάποια από τα μέτρα ελάφρυνσης που συζητούνται αυτές τις ημέρες.
Ειδικότερα, το χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ αναμένεται να μειωθεί από το 181,3% το 2016 στο 180,7% φέτος ενώ θα αυξηθεί ελαφρά στο 181,5% το 2018. Από εκεί και πέρα το ΔΝΤ ενσωματώνει στις προβλέψεις του και την ενεργοποίηση κάποιων από τα μέτρα για την ελάφρυνση του χρέους αφού στο τέλος του 2019 το χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ εμφανίζεται μέσα σε ένα χρόνο μειωμένο κατά 6,8% στα 174,3% για να συνεχίσει πτωτικά στο 169,2% το 2020, στο 165% το 2021 και στο 162,8% του ΑΕΠ το 2022.
ΤΑΣΟΣ ΔΑΣΟΠΟΥΛΟΣ
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου