Ο ίδιος χαρακτηρίζει ως αντίδοτο «στο παρατηρούμενο τέλμα», την όσο το δυνατόν ταχύτερη ψήφιση και εφαρμογή του Νομοσχεδίου για τον «Εξωδικαστικό Μηχανισμό Ρύθμισης Ληξιπρόθεσμων Οφειλών» για επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες, ενώ σημειώνει ότι επικρατεί προβληματισμός και ανησυχία στην αγορά για το κλείσιμο της αξιολόγησης.
– «Δεν πρέπει να χαθεί η δυνατότητα να κλείσει η αξιολόγηση» έχετε δηλώσει κύριε Κορκίδη. Μετά τις τελευταίες εξελίξεις πως βλέπετε να διαμορφώνεται το περιβάλλον στην αγορά;
Στην αγορά επικρατεί προβληματισμός και ανησυχία. Η αξιολόγηση εκκρεμεί μήνες τώρα, τα νέα μέτρα με την έναρξη του 2017 έχουν εξαντλήσει κάθε αίσθημα αισιοδοξίας ή ελπίδας ότι η πορεία της οικονομίας μπορεί να εισέλθει σε θετική τροχιά. Το ζήτημα είναι ότι ενώ ο Ιούλιος θεωρείται ως η καταληκτική ημερομηνία, καθώς η χώρα θα πρέπει να πληρώσει κύρια 2,3 δισ. ευρώ σε ομολογιούχους του ιδιωτικού τομέα και 3,9 δισ. ευρώ στην Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, κάτι που δεν μπορεί να κάνει χωρίς εκταμίευση πόρων, εντούτοις όσο ο καιρός περνάει, τόσο η οικονομία θα πιέζεται και φυσικά οι στόχοι που έχουν στηριχθεί όλες οι προβλέψεις θα πάνε περίπατο.
– H Ομοσπονδία Ιδιωτικών Υπαλλήλων Ελλάδας (ΟΙΥΕ) καταγγέλλει “παράνομες” πρακτικές εταιρειών πώλησης κουπονιών (vouchers), οι οποίες όπως αναφέρεται προτρέπουν, ακόμα και μεγάλες εργοδότριες εταιρείες, να αντικαθιστούν παρανόμως μέρος της μισθοδοσίας των εργαζομένων τους με διατακτικές γευμάτων και σούπερ μάρκετ. Η ΕΣΕΕ έχει δηλώσει την πλήρη αντίθεσή της και καταδικάζει ανάλογες πρακτικές, Πως το σχολιάζετε όμως; Έχουμε νέα ήθη στην αγορά;
Η ΕΣΕΕ καταδικάζει απερίφραστα το θέμα της αντικατάστασης μέρους του μισθού των εργαζομένων από κουπόνια, όπως επίσης και ανάλογες πρακτικές που είναι παράνομες, καθώς κινούνται στη σφαίρα της αδήλωτης εργασίας, δημιουργούν σοβαρότατα φορολογικά και ασφαλιστικά θέματα και συνιστούν αθέμιτο ανταγωνισμό προς τις ομοειδείς επιχειρήσεις που πληρώνουν κανονικά τους εργαζόμενούς τους. Θεωρώ πως δεν πρόκειται για νέα ήθη αλλά για τρόπους που εφευρίσκουν κάποιες εταιρείες ώστε να ξεφύγουν από την φοροασφαλιστική καταιγίδα του κράτους. Γι’ αυτό και το κράτος με τη σειρά του οφείλει να διαμορφώσει ένα δίχτυ προστασίας για όσες επιχειρήσεις αποστρέφονται αυτή την “επικίνδυνη” μόδα και καταβάλλουν κανονικά τη μισθοδοσία στους εργαζομένους.
– Η οικονομική κρίση αλλά και η αλλαγή του τρόπου ζωής και των καταναλωτικών προτύπων δίνει συνεχώς προβάδισμα στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Οι εκπτώσεις και οι προσφορές που μπορεί να βρει ένας καταναλωτής στο ίντερνετ αλλάζει τους κανόνες στο στεγασμένο εμπόριο της χώρας μας;
Οι εκπτώσεις και οι προσφορές δεν διαφέρουν είτε προέρχονται από το διαδίκτυο, είτε από το στεγασμένο εμπόριο. Η διαπροσωπική σχέση που έχει ο καταναλωτής με τον επιχειρηματία και η άμεση επαφή του με το προϊόν εξακολουθούν στην Ελλάδα να έχουν καταλυτικό ρόλο για την πραγματοποίηση της αγοράς. Παρόλα αυτά, το διαδίκτυο προσφέρει μεγάλες δυνατότητες και είμαστε εμείς που προτρέπουμε τα μέλη μας να δημιουργήσουν διαδικτυακές βιτρίνες και κάνουμε το καλύτερο δυνατό για την ασφάλεια των διαδικτυακών συναλλαγών.
– Τα μεγάλα εμπορικά κέντρα έχουν κι άλλα περιθώρια ανάπτυξης στη χώρα μας;
Η ΕΣΕΕ κάνει μια προσπάθεια από το 2012 να δώσει την εναλλακτική των Open Malls στους καταναλωτές, αντί των κλειστού τύπου Malls που προσφέρουν άνετη στάθμευση, εύκολη πρόσβαση και άλλες υπηρεσίες ελκυστικές προς τους καταναλωτές. Το σημαντικό πλεονέκτημα των ανοικτών κέντρων εμπορίου είναι ότι κανένα κλειστού τύπου Mall δεν έχει τις ομορφιές των ιστορικών κέντρων σχεδόν όλων των Ευρωπαϊκών πόλεων, δεν έχει την ποικιλία των δράσεων που ένας επισκέπτης μπορεί να απολαύσει, δεν του θυμίζει τα παιδικά του χρόνια, δεν του δίνει την ευκαιρία να γνωρίσει καλυτέρα την πόλη που γεννήθηκε και αγάπησε. Φυσικά εδώ χρειάζεται η δραστηριοποίηση όλων των φορέων της πόλης (Δημοτική αρχή, πολιτιστικοί σύλλογοι, εθελοντικές οργανώσεις κλπ).
Το εγχείρημα βασίζεται στη λογική της προσφοράς της εύκολης πρόσβασης, άνετης στάθμευσης, της ποικιλίας των προϊόντων και υπηρεσιών, της καθαριότητας και της ασφάλειας αλλά και μιας πληθώρας παράλληλων εκδηλώσεων σε αυτά, όπως για παράδειγμα με σκοπό την απασχόληση των παιδιών και άλλα.
Αυτή τη στιγμή λειτουργούν πιλοτικά σε 4 πόλεις της Ελλάδας (Πειραιάς, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Αλεξανδρούπολη). Πιστεύουμε στα Ανοικτά Κέντρα Εμπορίου. Φαίνεται ότι είναι ικανά να προσελκύσουν τους καταναλωτές και να αναθερμάνουν τις τοπικές αγορές. Στόχος είναι σε συνεργασία με τους τοπικούς εμπορικούς συλλόγους, τους δήμους, την περιφέρεια αλλά και την γενική γραμματεία Εμπορίου και το υπουργείο Οικονομίας (ΕΣΠΑ) να επεκταθούν και σε άλλα κέντρα ελληνικών πόλεων.
– Το Ελληνικό εμπόριο έχει δείξει αντανακλαστικά μέσα σε αυτά τα χρόνια της κρίσης; Ποια εργαλεία, χρηματοδοτικά ή διοικητικά, έχετε θέσει ως προτεραιότητα στην ατζέντα των διεκδικήσεών σας προς την πολιτεία όχι μόνο για να ανταπεξέλθει το εμπόριο στις απαιτήσεις της εποχής αλλά και για να αναπτυχθεί;
Αυτή τη στιγμή προτεραιότητα στην ατζέντα των διεκδικήσεων της ΕΣΕΕ είναι να βελτιωθεί η καθημερινότητα της μικρομεσαίας επιχείρησης. Η εξεύρεση λύσεων στο πολύ κρίσιμο ζήτημα της διευθέτησης των ληξιπρόθεσμων οφειλών. Η ΕΣΕΕ έχει επανειλημμένως διατυπώσει την άποψη πως η ανάσχεση του ρυθμού αύξησης των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο και η σταδιακή υποχώρησή τους δεν μπορεί να επιτευχθεί μέσω της εντατικοποίησης διαδικασιών όπως οι κατασχέσεις λογαριασμών και οι πλειστηριασμοί ακινήτων. Τουναντίον, ως αντίδοτο στο παρατηρούμενο τέλμα, ενδείκνυται η όσο το δυνατόν ταχύτερη ψήφιση και εφαρμογή του Νομοσχεδίου για τον «Εξωδικαστικό Μηχανισμό Ρύθμισης Ληξιπρόθεσμων Οφειλών» για επιχειρήσεις και ελ. επαγγελματίες, αλλά και η διαμόρφωση του κατάλληλου νομοθετικού πλαισίου για την πρακτική εφαρμογή του Ειδικού Επιχειρηματικού Λογαριασμού.
– Από τις απαντήσεις των εμπόρων σε έρευνα της ΕΣΕΕ φαίνεται – από τα πρώτα στοιχεία – ότι ο ΕΦΚΑ δεν είναι το σημαντικότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν καθώς προκύπτει μείωση των ασφαλιστικών επιβαρύνσεων για την πλειοψηφία (77%) με βάση τα στοιχεία που αναρτήθηκαν στον ιστότοπο του ΕΦΚΑ. Θα προχωρήσει η προσφυγής της ΕΣΕΕ στο ΣτΕ για τις εισφορές του ΕΦΚΑ;
Τα ειδοποιητήρια για την καταβολή των ασφαλιστικών εισφορών έχουν προκαλέσει αναστάτωση στους ελεύθερους επαγγελματίες και τις επιχειρήσεις, κυρίως γιατί υπάρχουν πολλές ασάφειες. Δεν γνωρίζουν τι θα γίνει με τις οφειλόμενες εισφορές προηγούμενων ετών, δεν γνωρίζουν ποια θα είναι η σύνταξη που αναλογεί στις χαμηλότερες εισφορές που καταβάλλουν, εάν η αναλογικότητα των νέων με τις παλαιές εισφορές εμπεριέχει ανισότητα, τι θα γίνει με όσες υψηλότερες εισφορές έχουν καταβάλλει έως σήμερα και εάν προβλέπεται προαιρετική καταβολή υψηλότερων εισφορών που θα διασφαλίζουν υψηλότερη σύνταξη. Ταυτόχρονα, αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα από τη λειτουργία του μητρώου του φορέα και τη σύνδεσή του με το TAXIS. Αυτή είναι η πρώτη εικόνα που δίνουν οι έμποροι από τη λειτουργία του νέου ασφαλιστικού συστήματος. Η ΕΣΕΕ συμμετέχει στις συζητήσεις και διαβουλεύσεις με τον Δικηγορικό Σύλλογο Αθηνών, τη ΓΣΕΒΕΕ και άλλους φορείς για τις νομικές διαδικασίες που αφορούν την προσφυγή στο ΣτΕ. Παράλληλα, το ΔΣ της ΕΣΕΕ αποφάσισε την έναρξη εκστρατείας ενημέρωσης για όλα τα ζητήματα του ασφαλιστικού σε όλους τους εμπορικούς συλλόγους και τους συναδέλφους επιχειρηματίες πανελλαδικά.
– Από τα μηνύματα που λαμβάνετε από τους εμπορικούς συλλόγους θα αλλάξει το ωράριο σε κάποιες περιοχές;
Προσπάθειες για να αλλάξει το ωράριο των καταστημάτων γίνονται είτε από την Πολιτεία, είτε από μεγάλες επιχειρήσεις εδώ και 20 χρόνια. Στο τέλος όμως, το ωράριο που επικρατεί είναι αυτό που υιοθετούν τα μέλη μας, τα οποία συνιστούν και την πλειοψηφία των εμπορικών επιχειρήσεων λιανικής. Προσωπικά δεν βλέπω αλλαγές στα τρέχοντα ωράρια που κυριαρχούν στις διάφορες περιοχές της χώρας, καθώς πάντοτε λαμβάνουν υπόψη τις τοπικές συνθήκες και κριτήρια.