Οι μεν εταιρίες λιανικής προσπαθούν να αντιμετωπίσουν τις νέες συνθήκες που δημιούργησε η πανδημία στο ηλεκτρονικό εμπόριο και στη διανομή προϊόντων. Οι ΑΕΕΑΠ παίρνουν θέση προκειμένου να επωφεληθούν από την έλλειψη μεγάλων και σύγχρονων αποθηκών, κατάσταση που οδηγεί σε καλές αποδόσεις για τους ιδιοκτήτες ακινήτων, από τις υψηλότερες στην Ευρώπη.
Επενδύσεις
Οι επενδύσεις στα logistics δεν είναι ελληνικό φαινόμενο: Το τελευταίο δωδεκάμηνο, για παράδειγμα, ο επενδυτικός κολοσσός Brookfield με ευσύνοπτες διαδικασίες δαπάνησε 1 δισ. ευρώ για αγορά κέντρων διανομής σε Γαλλία, Ισπανία, Γερμανία και Πολωνία, συνολικής επιφάνειας 10 εκατ. τετραγωνικών μέτρων (τ.μ.).
Στην Ελλάδα, η διοίκηση της Κωτσόβολος ανακοίνωσε λίαν προσφάτως πως προωθεί την κατασκευή νέου κέντρου διανομής και αποθήκευσης, επιφάνειας 65.000 τ.μ., του μεγαλύτερου στην Ελλάδα. Η εταιρία έχει ήδη επιλέξει το ακίνητο και προβλέπεται πως οι εργασίες θα ξεκινήσουν μέχρι το τέλος του χρόνου.
Η Πλαίσιο προχωράει στην αγορά οικοπέδου και κτιρίου, έκτασης 16 στρεμμάτων στη Μαγούλα, που ανήκει στην Ακρίτας, που ήδη χρησιμοποιείται από την αλυσίδα τεχνολογικών προϊόντων. Το ακίνητο βρίσκεται δίπλα από τις εγκαταστάσεις της Πλαίσιο και η αγορά του κοστίζει 2,9 εκατ. ευρώ.
Η Public ολοκλήρωσε πέρυσι το νέο logistics center στην περιοχή Λέκκα Ελευσίνας μισθώνοντας τμήμα (22.000 τ.μ.) του μεγάλου κέντρου διανομής και αποθήκευσης (περίπου 45.000 τ.μ.) που κατασκεύασε ο ολλανδικός όμιλος Ten Brinke σε οικόπεδο 145 στρεμμάτων.
Η Ten Brinke Hellas, από τους πλέον δραστήριους developers στην ελληνική αγορά, προωθεί αυτή την περίοδο και τρεις άλλες, μεγάλες επενδύσεις σε κέντρα αποθήκευσης και διανομής στη Δυτική Αττική. Οι επενδύσεις των Ολλανδών συνδέονται άρρηκτα με τις νέες απαιτήσεις για καλύτερη διαχείριση της αλυσίδας τροφοδοσίας / διανομής, μέσω και των μεγαλύτερων αποθηκευτικών χώρων.
Εκτός από τη λιανική της τεχνολογίας, σημαντικές επενδύσεις δρομολογούν και άλλοι όμιλοι, όπως η Jumbo, η Καυκάς (σχεδόν 10 εκατ. επενδύει για νέα αποθήκη, σχεδόν 20.000 τ.μ. στον Ασπρόπυργο), η Φουρλής κ.ά. Σημειώνεται ότι στο χαρτοφυλάκιο της Trade Estates ΑΕΕΑΠ του ομίλου Φουρλή περιλαμβάνεται κέντρο αποθήκευσης και διανομής σε Σχηματάρι και Οινόφυτα.
Εταιρίες ακινήτων
Η Premia Properties, ο μεγαλύτερος «παίκτης» στην εγχώρια αγορά ακινήτων logistics, συνεχίζει να κινείται επιθετικά και πλέον διαθέτει σχεδόν 175.000 τ.μ. σχεδόν αποκλειστικά στην περιοχή του Θριασίου (αποκτά και αποθήκη στη Σίνδο). Τις τελευταίες ημέρες υπήρξαν ανακοινώσεις και από την Briq Properties ΑΕΕΑΠ, που ανήκει στους βασικούς μετόχους του ομίλου Quest.
Προ ημερών η Briq Properties ανακοίνωσε πως ολοκλήρωσε την αγορά οικοπέδων 18 στρεμμάτων στον Ασπρόπυργο, στη θέση «Ημερος Τόπος», τα οποία είναι όμορα στην ιδιοκτησία της εταιρίας επί της οποίας αναπτύσσει ένα logistics park. Ετσι, η Briq διαθέτει πλέον ενιαία επιφάνεια 102,8 στρεμμάτων, και αυτή την περίοδο αναπτύσσει κτίριο αποθήκευσης και διανομής επιφάνειας 20.764 τ.μ. και σκοπεύει να αναπτύξει και δεύτερο αντίστοιχο κτίριο. Προ εξαμήνου η εταιρία είχε αγοράσει έναντι 23,6 εκατ. και το 80% της Sarmed Warehouses, που έχει στην κυριότητά της δύο οικόπεδα, συνολικής έκτασης 131.232,40 τ.μ., επί των οποίων έχουν αναγερθεί κτίρια συνολικής επιφάνειας 58.641,60 τ.μ. αποθηκευτικών και βιομηχανικών χρήσεων, γραφείων και βοηθητικών χώρων.
Η Prodea ΑΕΕΑΠ ολοκλήρωσε την περασμένη εβδομάδα την έκδοση «πράσινου» κοινού ομολογιακού δανείου ποσού έως 300 εκατ. ευρώ, με ελάχιστο ποσό τα 250 εκατ. ευρώ, επταετούς διάρκειας. Η διοίκηση της μεγαλύτερης ελληνικής ΑΕΕΑΠ είχε δηλώσει στην πρόσφατη τακτική γενική συνέλευση πως έχει σε εξέλιξη επενδυτικό πρόγραμμα 400 εκατ., το 80% του οποίου αφορά τα ποιοτικά κτίρια γραφείων και τα logistics. Ηδη η Prodea επένδυσε σε δύο νέους αποθηκευτικούς χώρους στο Θριάσιο, συνολικής επιφάνειας 23.000 τ.μ., που κατασκευάζει ο Ομιλος Καρπάθιου.
Ταχυμεταφορές
Ο τομέας των ταχυμεταφορών, ο οποίος αναδείχθηκε ως απόλυτος πρωταγωνιστής τη χρονιά που μας πέρασε, παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς πρόκειται για αγορά που αναπτύσσει σημαντική δραστηριότητα στη διακίνηση των δεμάτων και μικροδεμάτων. Χαρακτηριστικό της κατάστασης που διαμορφώνεται είναι ότι η έκρηξη του ηλεκτρονικού εμπορίου που προκλήθηκε από την πανδημία οδήγησε σε αύξηση κατά 614% της χρήσης αποθηκών, κάτι που οδηγεί, λόγω της ζήτησης, σε αναδιαμόρφωση του τομέα της αποθήκευσης και των logistics.
Η κατάσταση, όπως διαμορφώνεται, περιγράφεται με γλαφυρό τρόπο από τον διευθύνοντα σύμβουλο της DHL Ελλάδας, Κύπρου και Μάλτας, Λευτέρη Σαμαρά, ο οποίος, μιλώντας στο 4ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών, αναφέρθηκε στη θεαματική άνοδο του ηλεκτρονικού εμπορίου. Ο κ. Σαμαράς σημείωσε πως οι δύο πιο ανεπτυγμένες χώρες του κόσμου στο ηλεκτρονικό εμπόριο -οι ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο- διαπίστωσαν μέσα σε ένα μήνα άνοδο του e-commerce που συντελέστηκε σε διάστημα πέντε ετών. Σε παγκόσμια κλίμακα, το B2C ανήλθε το 2019 στα 900 δισ. δολ., το 2020 στα 1,2 τρισ. δολ. και έως το 2026 εκτιμάται ότι θα προσεγγίσει σχεδόν τα 5 τρισ. δολ.
Τέλος, ιδιαίτερα αισιόδοξος για το μέλλον των εμπορευματικών μεταφορών στην Ελλάδα εμφανίστηκε ο διευθύνων σύμβουλος της EKOL Logistics Ελλάδος, Δημήτρης Μπατάκης, εκτιμώντας ότι ξεκινάνε τα δέκα καλύτερα χρόνια, τονίζοντας, μεταξύ άλλων, τη σημασία των συνδυασμένων μεταφορών (σιδηρόδρομος – λιμάνια) για την ανάπτυξη των εμπορευματικών μεταφορών.
Από την έντυπη έκδοση
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr