Ολα δείχνουν ότι ένας μήνας υπό τη νέα διοίκηση στο ΤΑΙΠΕΔ ήταν αρκετός για να ξεπαγώσει το πρόγραμμα αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας και να προχωρήσουν σημαντικοί διαγωνισμοί που είχαν βαλτώσει. Εκκρεμότητες χρόνιες έκλεισαν, και μέσα σε μία εβδομάδα τρία σημαντικά περιουσιακά στοιχεία -η Εγνατία Οδός, η ΔΕΠΑ Υποδομών και η μαρίνα Καλαμαριάς- βγήκαν από τον πάγο. Στα παραπάνω, αρωγός για την τελεσφόρηση διαγωνισμών, αναμφίβολα, είναι και η βελτίωση του οικονομικού κλίματος, και όλα δείχνουν ότι θα υπάρξει μάχη χαρακωμάτων για την απόκτηση των εν λόγω περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου.
Είναι εύκολα διακριτό ότι η νέα διοικητική ομάδα του Ταμείου έβαλε νέες πινελιές στον καμβά των αποκρατικοποιήσεων, δίδοντας ηχηρό σήμα επανεκκίνησης του προγράμματος αξιοποίησης, είτε αυτό αφορά μεγάλες ιδιωτικοποιήσεις είτε μικρότερα έργα.
Δεσμευτικές προσφορές
Το σημείο γραφής έγινε σαφέστατο αυτή την εβδομάδα: Πρώτον, υποβλήθηκαν οι δεσμευτικές προσφορές για μία από τις πιο σημαντικές -και σε εθνικό και σε ευρωπαϊκό επίπεδο- ενεργειακές εταιρίες, τη ΔΕΠΑ Υποδομών. Υπενθυμίζεται ότι πωλείται από το ΤΑΙΠΕΔ από κοινού με τα ΕΛ.ΠΕ. το 100% της ΔΕΠΑ Υποδομών, προσελκύοντας διεθνές ενδιαφέρον για αυτό το περιουσιακό στοιχείο.
Το ΤΑΙΠΕΔ παρέλαβε την περασμένη Πέμπτη δύο δεσμευτικές προσφορές για την από κοινού πώληση με την Ελληνικά Πετρέλαια Α.Ε. (ΕΛ.ΠΕ.). Ειδικότερα, δεσμευτικές προσφορές κατέθεσαν οι εταιρίες (με αλφαβητική σειρά):
1) EP INVESTMENT ADVISORS,
2) ITALGAS SpA.
Γκάζι…
Δεύτερον, εισέρχεται πλέον στην τελική ευθεία η αξιοποίηση της Εγνατίας Οδού, ένας διαγωνισμός που «σέρνεται» από το 2017 και η προηγούμενη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ έδειξε σαφή αδυναμία να διαχειριστεί την ολοκλήρωσή του.
Η νέα ηγεσία του Ταμείου, αφού ενημερώθηκε για το έργο και τις εκκρεμότητές του, με σχεδόν χειρουργικούς χειρισμούς κατάφερε να ξεπεράσει τα τελευταία εμπόδια και να αποσφραγίσει τις οικονομικές προσφορές που υπέβαλαν τα δύο κοινοπρακτικά επενδυτικά σχήματα Vinci Highways S.A.S. – Vinci Concesiones S.A.S. – Μυτιληναίος Α.Ε. – Αβαξ Α.Ε. και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – Egis Projects S.A., για τη μακροχρόνια παραχώρηση του αυτοκινητόδρομου.
Το επόμενο βήμα προβλέπει ότι, αφού εξεταστούν τα συνοδευτικά έγγραφα των οικονομικών προσφορών, θα πραγματοποιηθεί η λήψη βελτιωμένων οικονομικών προτάσεων, που εν τέλει θα κρίνουν τον πλειοδότη. Στη συνέχεια ο φάκελος του διαγωνισμού θα υποβληθεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο για προσυμβατικό έλεγχο και, αφού δοθεί το «καλώς έχειν», ο επενδυτής και το ΤΑΙΠΕΔ θα υπογράψουν τη σύμβαση παραχώρησης. Υπενθυμίζεται πως η σύμβαση παραχώρησης αφορά στη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Εγνατίας Οδού και των τριών κάθετων οδικών αξόνων για χρονική περίοδο 35 ετών.
Σε… ρότα
Τρίτο, αλλά όχι μικρότερης σημασίας έργο, είναι η αξιοποίηση της μαρίνας Καλαμαριάς (Αρετσούς), που όχι μόνο θα επιφέρει ουσιαστική αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος και του γιότινγκ στην περιοχή της Β. Ελλάδας, αλλά θα γίνει σημαντικός πόλος έλξης και αναψυχής και για τους κατοίκους της ευρύτερης περιοχής.
Η ανάπλαση της μαρίνας Καλαμαριάς, που παραμένει ημιτελής επί δεκαετίες, εκτιμάται ότι θα έχει θετικές επιδράσεις στην τοπική και στην εθνική οικονομία, προσφέροντας έναν σημαντικό πυρήνα οικονομικής δραστηριότητας και απασχόλησης στην Καλαμαριά και στην ευρύτερη περιοχή.
Την περασμένη Τετάρτη το ΤΑΙΠΕΔ έλαβε εκδήλωση ενδιαφέροντος από έξι επενδυτικά σχήματα και προμηνύεται σκληρό πόκερ για τη διεκδίκηση της μαρίνας. Ειδικότερα, ενδιαφέρον εκδήλωσαν οι εξής εταιρίες: 1. Emma Alpha Holding LTD, 2. Αβαξ Α.Ε., 3. Ακτωρ Παραχωρήσεις Α.Ε., 4. Πόρτο Καρράς Μαρίνα Α.Ε., 5. ΤΕΚΑΛ Α.Ε., 6. Τεχνική Ολυμπιακή Α.Ε.
Σημειώνεται ότι η μαρίνα Καλαμαριάς όπως και η μαρίνα του Αλίμου αποτελούν χώρους υπερ-τοπικής σημασίας. Η αξιοποίηση και ανάπτυξη της μαρίνας Καλαμαριάς θα συμβάλει σημαντικά στην ανάδειξη της πόλης ως τουριστικού και οικονομικού πόλου όλης της Β. Ελλάδας, κάτι που αποτυπώθηκε στο ενδιαφέρον επενδυτών. Σύγχρονες έρευνες έχουν δείξει ότι η ύπαρξη μαρίνας συμβάλλει στην οικονομική ανάπτυξη όλης της περιοχής. Είναι χαρακτηριστικό πως για κάθε ένα ευρώ ελλιμενισμού σε τουριστικό λιμένα, δαπανώνται 5 έως 12 ευρώ στην τοπική οικονομία.
Το σχέδιο ανάπλασης και ουσιαστικής αναβάθμισης της μαρίνας προβλέπει τη σημαντική ανάπτυξη και αξιοποίησή της, ενώ την ίδια στιγμή διασφαλίζει την ελεύθερη και απρόσκοπτη πρόσβαση, τους περιπάτους και άλλες δραστηριότητες για τους επισκέπτες, και μάλιστα με ασφάλεια, καθώς δεν θα επιτρέπεται η διέλευση αυτοκινήτων. Επιπλέον, η παραχώρηση, εκτός από τα οφέλη για το Ελληνικό Δημόσιο, θα έχει αντισταθμιστικά οφέλη και για τον Δήμο Καλαμαριάς τα οποία μπορούν να φτάσουν στο 1% επί των συνολικών ακαθάριστων εσόδων της μαρίνας.
Στις επιτρεπόμενες χρήσεις γης της μαρίνας μπορούν να περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, αθλητικές εγκαταστάσεις, τουριστικές εγκαταστάσεις, εμπορικά καταστήματα, εστιατόρια, κατοικίες για μακροχρόνια μίσθωση, χώροι συνάθροισης κοινού και πολιτιστικά κτίρια, χώροι πρασίνου, εγκαταστάσεις μέσων μαζικής μεταφοράς, πάρκινγκ κ.ά.
Ενα ακόμη σημείο το οποίο εγκρίθηκε από τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Περιβάλλοντος είναι ο συντελεστής δόμησης, ο οποίος είναι κατά 50% χαμηλότερος από το όριο που προβλέπει σήμερα ο νόμος για τη μαρίνα Καλαμαριάς. Σύμφωνα με πηγές πλησίον του ΤΑΙΠΕΔ, στο σχεδιασμό επιλέχθηκε να μην εξαντληθεί η δυνατότητα για συντελεστή δόμησης 0,40, αλλά να οριστεί με τη νέα χωροθέτηση σε 0,20, ώστε το Ταμείο να αποδώσει μεγαλύτερο χώρο στο κοινό. Με την πρόβλεψη αυτή, δεν θα κατασκευαστούν μεγάλοι όγκοι κτιρίων, αλλά θα περιοριστούν μέχρι δύο ορόφους και κατ’ επέκταση δεν θα περιορίζονται η ορατότητα και η θαλάσσια αύρα στην πόλη της Καλαμαριάς.
Η ΣΜΠΕ, ακόμη, έχει προβλέψεις για τη συνέχεια του παραλιακού μετώπου τόσο λειτουργικά (κυκλοφορία πεζών) όσο και αισθητικά (διατήρηση πρασίνου, διατήρηση κτιρίου Remezzo, πρώην ιδιοκτησίας ΕΟΤ).
Από την έντυπη έκδοση
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr