Αλλωστε, ο κλάδος της εστίασης έχει δεχθεί ισχυρό πλήγμα από την πανδημία χάνοντας σχεδόν το 50% του τζίρου του, καθώς από τη μια το μειωμένο ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων -κλείνουν στις 12 τα μεσάνυχτα- και από την άλλη ο περιορισμός των 4 ατόμων ανά τραπέζι, αλλά και η ανησυχία για την εύκολη μετάδοση του ιού, «κρατούν» τους καταναλωτές στο σπίτι.
Ετσι, ενώ μέχρι πρότινος η αγορά του delivery, η οποία εκτιμάται στο 1,5 δισ. ευρώ ετησίως, αφορούσε συγκεκριμένες κατηγορίες φαγητού, όπως πίτσες, σουβλάκια κ.λπ., η εκτόξευση των πωλήσεων κατά τη διάρκεια του lockdown απέδειξε ότι υπάρχει «χώρος» όχι μόνο για νέες κατηγορίες τροφίμων, αλλά και για νέους παίκτες.
[fwduvp preset_id=”test” playlist_id=”Test”]
Στο πλαίσιο αυτό, πολυτελή εστιατόρια «μπαίνουν» στο delivery είτε μέσα από τις ψηφιακές πλατφόρμες για παραγγελίες φαγητών, οι οποίες καταγράφουν τζίρο ύψους 500 εκατ. ευρώ, είτε με δικές τους υπηρεσίες παράδοσης κατ’ οίκον.
Ενδεικτικά, το γιαπωνέζικο εστιατόριο «Matsuhisa Athens» του διάσημου σεφ Nobu Matsuhisa στον Αστέρα της Βουλιαγμένης παραδίδει πλέον και παραγγελίες με delivery έχοντας διαμορφώσει ειδικό μενού για το… σπίτι, αλλά και πολυτελείς υπηρεσίες παράδοσης.
Αντίστοιχα, στο delivery επεκτάθηκε πριν από λίγους μήνες, μετά την περίοδο της καραντίνας, και ο όμιλος εστιατορίων Καστελόριζο, που διαθέτει 12 καταστήματα. Συνάπτοντας συνεργασία με τις πλατφόρμες efood και wolt, για τη διανομή κατ’ οίκον φαγητού από συγκεκριμένα καταστήματα του ομίλου (όπως π.χ. το «Ramina» που έχει ιταλικό φαγητό), προσπαθεί να αντεπεξέλθει στα νέα δεδομένα που δημιούργησε η πανδημία.
Αλλωστε, σε πρόσφατη συνέντευξη Τύπου ο πρόεδρος του ομίλου, Αντώνης Σταύρου, είχε αναφέρει ότι η υγειονομική κρίση έπληξε βαρύτατα τον κλάδο της εστίασης, με τα έσοδα του ομίλου να υποχωρούν μεσοσταθμικά κατά 40%-50%, εξαιτίας και της πτώσης που έχει υποστεί ο τουρισμός, ο οποίος συνεισέφερε σημαντικά στις συνολικές πωλήσεις της επιχείρησης.
Στις κατ’ οίκον παραδόσεις φαγητού εν μέσω πανδημίας εισήλθε και το βραβευμένο εστιατόριο «Ergon house», το οποίο, μέσω των efood και wolt, παραδίδει στο σπίτι ή στο γραφείο όχι μόνο τα μεσογειακά του πιάτα, αλλά και brunch και καφέδες.
Σε ό,τι αφορά τις μεγάλες αλυσίδες εστίασης, υπηρεσίες delivery προσφέρουν πλέον και τα «TGI Friday’s» και τα «La Pasteria». Μάλιστα, όπως είχε επισημάνει το καλοκαίρι στέλεχος της «TGI Friday’s», αν και δεν ήταν εύκολη απόφαση η είσοδος στον συγκεκριμένο κλάδο, κρίθηκε αναγκαία λόγω των συνθηκών που δημιούργησε η υγειονομική κρίση.
Στο μεταξύ, την είσοδό τους στο delivery φέρεται να εξετάζουν και τα εστιατόρια μεγάλων ξενοδοχείων, όπως η «Μεγάλη Βρεταννία» και το «King George».
Εταιρίες delivery
Σε ό,τι αφορά τις εταιρίες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο του delivery, ο μεγαλύτερος παίκτης της εγχώριας αγοράς είναι η γερμανική Delivery Hero, η οποία το 2015 εξαγόρασε έναντι 20 εκατ. ευρώ την ελληνική πλατφόρμα e-food.gr και στη συνέχεια την τουρκική Yemeksepeti που είχε στο μεταξύ αποκτήσει την clickdelivery.gr και την deliveras.gr.
Η e-food.gr είναι η μεγαλύτερη πλατφόρμα κατ’ οίκον παράδοσης, διαθέτει παρουσία σε 90 πόλεις της Ελλάδας, συνεργάζεται με περισσότερα από 8.000 καταστήματα και μετρά πάνω από 2 εκατομμύρια χρήστες. Σε επίπεδο οικονομικών μεγεθών, η Online Delivery, θυγατρική της Delivery Hero που περιλαμβάνει τα παραπάνω σήματα, τρέχει με ρυθμό ανάπτυξης 50% και το 2019 έκλεισε με πωλήσεις ύψους 43,2 εκατ. ευρώ και καθαρά κέρδη 16,8 εκατ. ευρώ.
Σημαντική παρουσία στην αγορά διαθέτει και η φινλανδική Wolt, ενώ πριν από λίγες ημέρες ένωσαν τις δυνάμεις τους και η Skroutz.gr μέσω το Skroutz Food και η Cosmote μέσω της υπηρεσίας Box, σηματοδοτώντας την αποχώρηση της πρώτης από τον κλάδο. Αν και η υπηρεσία Skroutz Food εισήλθε στην αγορά πριν από μόλις έναν χρόνο μετρώντας ήδη 40.000 ενεργούς χρήστες, η διοίκησή της αποφάσισε να αποεπενδύσει λόγω της υψηλής συγκέντρωσης. Ετσι, από τον άλλο μήνα, τα συνεργαζόμενα καταστήματα της Skroutz, εφόσον βέβαια συμφωνήσουν, θα μεταφερθούν στην πλατφόρμα Box της Cosmote.
Σχετικά με την BOX, οι χρήστες της μπορούν να παραγγέλνουν φαγητό ή καφέ σε περισσότερα από 5.000 καταστήματα σε 33 πόλεις της Ελλάδας, ενώ στα σχέδιά της είναι και η επέκταση σε online delivery προϊόντων σούπερ μάρκετ, όπως έκανε εν μέσω της πανδημίας η Σκλαβενίτης σε συνεργασία με την e-food.gr.
Αξίζει να σημειωθεί ότι σε παγκόσμιο επίπεδο, ο τζίρος της αγοράς delivery μέσα από τις ηλεκτρονικές πλατφόρμες αγγίζει τα 136 δισ. δολάρια. Σύμφωνα δε με εκτιμήσεις, καταγράφει ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 7% και οι πωλήσεις αναμένεται να ξεπεράσουν τα 200 δισ. δολάρια μέχρι το 2025. Μάλιστα, πάνω από 2 δισ. καταναλωτές επιλέγουν να παραγγείλουν online το φαγητό τους, εγκαταλείποντας σταδιακά τις τηλεφωνικές παραγγελίες.
Από την έντυπη έκδοση
Αυξήσεις από 1,45% έως 10,43% στους μισθούς του ιδιωτικού τομέα [πίνακες & παραδείγματα]
Εγκληματική Οργάνωση Χρυσή Αυγή: Ωρα αποζημιώσεων για τα θύματα της
Κρεσέντο προκλητικότητας: Νέα τουρκική NAVTEX για το Oruc Reis
Κορωνοϊός: Ποια άλλα μέτρα είναι στο τραπέζι – Μιλούν στον «Ε.Τ.» Βατόπουλος και Παρασκευής
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr