Το… ράλι θα συνεχιστεί, όπως υποστηρίζουν εκπρόσωποι του κλάδου, και μετά το Πάσχα.
Μιλώντας στον «Ε.Τ.» ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ), Γιώργος Ασμάτογλου, εκτίμησε πως με το ρυθμό που ακολουθούν οι διεθνείς τιμές του αργού πετρελαίου, η μέση τιμή της βενζίνης, πανελλαδικά, θα φτάσει στα 1,68-1,70 ευρώ το λίτρο, μέσα σε χρονικό διάστημα 40-45 ημερών.
Στο… περίμενε
Ετεροι φορείς της αγοράς θεωρούν πως επιρροή στη διατήρηση των τιμών σε υψηλά επίπεδα θα έχει και το πρόγραμμα μυστικών ελέγχων σε πρατήρια καυσίμων, το οποίο θεσμοθετήθηκε και αναμένεται να ενεργοποιηθεί το προσεχές διάστημα (απαιτείται ΚΥΑ).
Πηγές από το συναρμόδιο για το ζήτημα υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης (τα υπόλοιπα είναι το Οικονομικών και το Μεταφορών) αναφέρουν πως η απόφαση δεν θα αργήσει, καθώς υπάρχει ήδη μια παλιά ΚΥΑ η οποία θα λειτουργήσει ως «μπούσουλας» για την καινούργια. Οπως εξηγούν, προέχει να διασφαλιστεί η ποιότητα των ελέγχων, π.χ. απαιτούμενος αριθμός ελεγκτών, αλλά και η μυστικότητα των ελέγχων. Αξίζει να σημειωθεί πως το υπουργείο έχει ήδη στη διάθεσή του ένα μετασκευασμένο αυτοκίνητο (εφοδιασμένο με ειδική δεξαμενή καυσίμου και σύστημα GPS), το οποίο θα πρέπει ωστόσο να φαίνεται ως κοινό Ι.Χ. – προς το παρόν οι πινακίδες του μαρτυρούν πως είναι όχημα του υπουργείου.
Στα διαδικαστικά, έχοντας γεμίσει το ντεπόζιτο, οι ελεγκτές θα μπορούν να διαπιστώνουν αν υπήρξε απόκλιση από το νόμιμα επιτρεπτό όριο στην ποσότητα καυσίμου που παραδόθηκε. Οι παραβάτες θα τιμωρούνται με αυστηρές ποινές για την καταδολίευση αντλιών (ακόμη και με αφαίρεση της άδειας λειτουργίας).
«Στην Αθήνα παρατηρούνται κάποιες τιμές που είναι εξαιρετικά ύποπτες, καθώς αφήνουν ελάχιστα περιθώρια κέρδους στους πρατηριούχους. Ο φόβος των “πέναλτι” από το λεγόμενο κρυφό αυτοκίνητο είναι πολύ πιθανό να συμβάλει στην εξυγίανση της αγοράς», επισήμαναν φορείς του κλάδου.
Εντός συνόρων
Ενδεικτικά αναφέρεται πως η μέση τιμή της απλής αμόλυβδης, πανελλαδικά, διαμορφώθηκε σε 1,618 ευρώ το λίτρο, την περασμένη Τετάρτη. Παραδοσιακά, στα νησιά η τιμή της βενζίνης… καίει περισσότερο. Οι Κυκλάδες, με 1,836 ευρώ το λίτρο, τα Δωδεκάνησα (1,743 ευρώ) και η Σάμος (1,717 ευρώ) συνθέτουν την τριάδα με τις πιο «τσιμπημένες» μέσες τιμές στη χώρα. Στα δύο μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας η βενζίνη πωλείται κατά μέσο όρο 1,60 ευρώ το λίτρο (Αθήνα) και 1,59 ευρώ το λίτρο (Θεσσαλονίκη) αντίστοιχα.
Οι διεθνείς επιδόσεις
Η Ελλάδα έχει την τέταρτη ακριβότερη βενζίνη στην Ευρώπη, με τη μέση τιμή της να διαμορφώνεται στα 1,63 ευρώ το λίτρο, ενώ στην ίδια θέση «συγκατοικεί» η Ισλανδία, σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία (8.4.2019). Κάτι που οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην υψηλή φορολογία. Υπενθυμίζεται πως η μερίδα του λέοντος, σχεδόν 1 ευρώ, στην τελική τιμή της βενζίνης αφορά σε φόρους και τέλη, λιγότερο συμβάλλει στη διαμόρφωσή της η τιμή του διυλιστηρίου και το εκτιμώμενο περιθώριο των πρατηριούχων και των εταιριών εμπορίας. Κι αυτά ενώ στη γειτονική Βουλγαρία η τιμή είναι μόλις 1,06 ευρώ το λίτρο και στα Σκόπια 1,12 ευρώ το λίτρο.
Αναφορικά με τον βασικό λόγο για τις «τσουχτερές» τιμές που καταγράφονται στην αγορά, η τιμή του αργού πετρελαίου κινείται στα υψηλότερα επίπεδα από τον περασμένο Νοέμβριο, π.χ. στις 10.04.2019 το μπρεντ έκλεισε στα 71,73 δολάρια το βαρέλι. Η συγκεκριμένη εξέλιξη έχει προκαλέσει ανησυχία στις χώρες που βασίζονται στις εισαγωγές για την κάλυψη των αναγκών τους (η πλειονότητα της Ε.Ε.). Μάλιστα, οι Ευρωπαίοι είναι διπλά προβληματισμένοι βλέποντας το ευρώ να δέχεται πιέσεις έναντι του αμερικανικού δολαρίου – νόμισμα στο οποίο αποτιμώνται τα συμβόλαια πετρελαίου. Σε κάθε περίπτωση, οι αναλυτές της συγκεκριμένης αγοράς είναι καθησυχαστικοί, υποστηρίζοντας πως η τιμή του αργού, δύσκολα, θα σκαρφαλώσει τα 80 δολάρια το βαρέλι.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου