Παρόλα αυτά, η χώρα μας κάνει πρωταθλητισμό στην ακρίβεια, έχοντας την τέταρτη πιο «τσιμπημένη» βενζίνη στην Ευρώπη, γεγονός που αποδίδεται στη δυσβάστακτη φορολογία.
Την ίδια ώρα, σε ακριτικές περιοχές της Ελλάδας πληθαίνουν οι καταναλωτές που φουλάρουν τα ρεζερβουάρ τους φθηνότερα από βενζινάδικα σε κωμοπόλεις των Σκοπίων και της Βουλγαρίας, οι οποίες απέχουν λίγα μόλις χιλιόμετρα από τα ελληνικά σύνορα.
«Ακόμη και στα επίπεδα που βρίσκεται την τελευταία εβδομάδα η τιμή της βενζίνης είναι ακριβή για… την τσέπη του Ελληνα, αφού η αγοραστική του δύναμη έχει μειωθεί περεταίρω, συγκριτικά με πέρυσι», δήλωσε στον «Ε.Τ.» ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ), Γιώργος Ασμάτογλου, ζητώντας να μειωθούν οι φορολογικοί συντελεστές.
Υπενθυμίζεται πως η μερίδα του λέοντος, σχεδόν 1 ευρώ, στην τελική τιμή της βενζίνης, αφορά σε φόρους και τέλη, λιγότερο συμβάλλει στη διαμόρφωσή της η τιμή του διυλιστηρίου και το εκτιμώμενο περιθώριο των πρατηριούχων και των εταιριών εμπορίας.
Τα στοιχεία
Οσον αφορά στο… ράλι ακρίβειας, σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία (4.2.2019, από το www.globalpetrolprices.com) η χώρα μας βλέπει… την πλάτη μόνο της Νορβηγίας, όπου η τιμή της βενζίνης διαμορφώνεται σε 1,63 ευρώ το λίτρο, καθώς επίσης των Ολλανδία και Ισλανδία, που ακολουθούν με 1,57 ευρώ και 1,55 ευρώ, αντίστοιχα. Στη δε Βουλγαρία, η τιμή είναι μόλις 0,99 ευρώ το λίτρο και στα Σκόπια 1,01 ευρώ το λίτρο.
Ενδεικτικά, επισημαίνεται πως η τιμή brent έκλεισε, την 7η.2.2019, στα 61,63 δολάρια το βαρέλι. Στην Ελλάδα, η μέση τιμή της απλής αμόλυβδης την ίδια ημέρα, διαμορφώθηκε σε 1,49 ευρώ το λίτρο και του πετρελαίου θέρμανσης σε 1,028 ευρώ το λίτρο, σύμφωνα με στοιχεία από το Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων, του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης.
Στα μεγαλύτερα αστικά κέντρα της χώρας καταγράφηκε σύγκλιση στην τιμή των καυσίμων. Στη μεν Αττική, η μέση τιμή της απλής αμόλυβδης βενζίνης διαμορφώθηκε στο 1,455 ευρώ το λίτρο και του πετρελαίου θέρμανσης στο 1,012 ευρώ το λίτρο, ενώ οι αντίστοιχες τιμές στη Θεσσαλονίκη ήταν 1,456 και 1,016 ευρώ.
Πετρέλαιο
Αναφορικά με το πετρέλαιο θέρμανσης, κατά τα λεγόμενα του κ. Ασμάτογλου, υπήρξε κινητικότητα από τους καταναλωτές την περίοδο των εορτών (Χριστούγεννα-Πρωτοχρονιά), πλέον όμως οι παραγγελίες είναι ελάχιστες. Ο ίδιος εκτιμάει πως στο τέλος της σεζόν, λαμβάνοντας υπόψη τις κακές καιρικές συνθήκες, θα σημειωθεί μείωση στα ποσοστά των πωλήσεων της τάξεως του 30% (σε σχέση με πέρυσι). «Με τις θερμοκρασίες που καταγράφηκαν εφέτος, κανονικά θα έπρεπε να έχουμε αύξηση στις πωλήσεις», είπε χαρακτηριστικά.
Σε κάθε περίπτωση, δεδομένου ότι το πετρέλαιο αποτελεί χρηματιστηριακό προϊόν, οι φορείς της αγοράς παρακολουθούν τις διεθνείς εξελίξεις (π.χ. κρίση στη Βενεζουέλα) για να δουν αν θα υπάρξουν επιπτώσεις στη διαμόρφωση της τιμής του, οι οποίες θα φτάσουν αργότερα έως και την Ελλάδα.
Παπαθανάσης: 187 επενδυτικά σχέδια για τη δημιουργία 989 νέων θέσεων εργασίας
Οι ακριτικές περιοχές
Σε εξαιρετικά δυσμενή θέση βρίσκονται τα ελάχιστα πρατήρια καυσίμων που έχουν απομείνει στη Φλώρινα, με τους εκπροσώπους του κλάδου να κάνουν λόγο για πτωτική πορεία στις πωλήσεις της βενζίνης, της τάξεως του 60%, από την έναρξη της οικονομικής κρίσης.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Επιμελητηρίου Φλώρινας, Σάββα Σαπαλίδη, την τελευταία δεκαετία έκλεισε το 60%-65% των πρατηρίων του νομού. Αυτά που παραμένουν ανοικτά δεν ξεπερνούν, σήμερα, τα 25 και εξασφαλίζουν τη βιωσιμότητά τους, κυρίως, από τις πωλήσεις πετρελαίου θέρμανσης.
Με το κοντινότερο πρατήριο των Σκοπίων να απέχει λίγα μόλις χιλιόμετρα, αρκετοί καταναλωτές επιλέγουν να εφοδιαστούν βενζίνη από εκεί -αφού η μέση τιμή της κινείται γύρω από το 1 ευρώ το λίτρο, όπως προαναφέρθηκε, έναντι 1,5 περίπου που είναι στη Φλώρινα- κάνοντας παράλληλα και τα ψώνια της εβδομάδας. Από την πλευρά των γειτόνων, όπως υποστήριξε ο κ. Σαπαλίδης, υπάρχει έντονη κινητικότητα, τα τελευταία 2 χρόνια περίπου, στο χώρο της εστίασης, αφού αρκετοί Σκοπιανοί επισκέπτονται τη Φλώρινα για φαγητό.
Ο νέος πρόεδρος του Σωματείου Πρατηριούχων Καυσίμων Ξάνθης, Κώστας Χαραλαμπίδης (ανέλαβε καθήκοντα στις 3.2.2019), εξήγησε στον «Ε.Τ.» πως η πτώση (30%-35%) που καταγράφεται στο μέσο όρο κατανάλωσης βενζίνης στο νομό τα 3 τελευταία χρόνια οφείλεται, μεταξύ άλλων, στον ανταγωνισμό από τη Βουλγαρία και στο μεγάλο αριθμό των πρατηρίων που δραστηριοποιούνται στην περιοχή σε σχέση με τον αριθμό των καταναλωτών που εξυπηρετούν.
Μειωμένες πωλήσεις, κατά 30%, παρουσιάζει και το πετρέλαιο θέρμανσης την ίδια χρονική περίοδο στη συγκεκριμένη περιοχή, αφού αρκετοί έχουν στραφεί σε άλλες μορφές ενέργειας π.χ. ξύλα, πέλετ, κλιματισμό κ.λπ. Ο μέσος όρος των παραγγελιών, σύμφωνα με τον κ. Χαραλαμπίδη, είναι 350 λίτρα, τα οποία καλύπτουν τις ανάγκες σε θέρμανση περίπου ενός δεκαπενθήμερου.
Στην περίπτωση της Ξάνθης, πέραν από τον εξωτερικό ανταγωνισμό, δηλαδή τις χαμηλές τιμές της Βουλγαρίας στη βενζίνη, καταγγέλλεται και ένα είδος εσωτερικού, αθέμιτου ανταγωνισμού. Πρατηριούχοι μιλούν για αντισυναδελφικές πρακτικές και πιο συγκεκριμένα για κάποιες «ύποπτες» τιμές που παρατηρούνται στην «καρδιά» της πόλης, αδικαιολόγητα χαμηλές για τη βιωσιμότητα των πρατηρίων, π.χ. 1,39 ευρώ το λίτρο (όταν η μέση τιμή στην Ξάνθη είναι 1,45 ευρώ το λίτρο και στο Νομό Ροδόπης 1,5 ευρώ το λίτρο).
Ακόμη πιο έντονα βιώνουν τον ανταγωνισμό με τη Βουλγαρία οι πρατηριούχοι της Κομοτηνής, όπου τα τελευταία τέσσερα χρόνια οι πωλήσεις βενζίνης έχουν συρρικνωθεί κατά 40%. Μιλώντας στον «Ε.Τ.» ο κ. Γιώργος Τζαμπαζλής, από το Σύνδεσμο Βενζινοπωλών Νομού Ροδόπης (και μέλος της ΠΟΠΕΚ), ανέφερε, χαρακτηριστικά, πως υπάρχει πρατήριο στο χωριό Κίρκοβο της Βουλγαρίας όπου οι καταναλωτές σχηματίζουν ουρές, κυρίως τους θερινούς μήνες, για να βάλουν βενζίνη.
Ο ίδιος εκτίμησε ότι από 20.000 λίτρα που πουλούσε, μηνιαίως, πριν τέσσερα χρόνια το συγκεκριμένο πρατήριο, έφτασε, σήμερα, στα 450.000 λίτρα. Αναφερόμενος στις παραγγελίες του πετρελαίου θέρμανσης υποστήριξε πως οι πωλήσεις σημείωσαν πτώση ύψους 30% (στην τετραετία) και παρά τη φετινή κακοκαιρία οι παραγγελίες που δέχονται οι πρατηριούχοι της περιοχής κυμαίνονται στα 250-300 λίτρα (η καθεμία) κατά μέσο όρο.
Στο μεταξύ, οι εισηγήσεις των ακριτών προς την κυβέρνηση για την παροχή κάποιων κινήτρων-διευκολύνσεων (π.χ. επιστροφή ΦΠΑ για να αυξηθούν οι πωλήσεις σε αυτές τις περιοχές) στις επιχειρήσεις που βρίσκονται στα όρια της βιωσιμότητας, λόγω του σκληρού ανταγωνισμού από τις γειτονικές χώρες, δεν έχουν εισακουστεί.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου