Στο μεταξύ, σύμφωνα με πληροφορίες, προσεχώς, αναμένεται νομοθετική ρύθμιση, η οποία θα προβλέπει την ένταξη στον εξωδικαστικό συμβιβασμό και των οφειλών που δημιουργήθηκαν ή βεβαιώθηκαν εντός του 2018 (αντί του 2017 που ισχύει σήμερα). Η συγκεκριμένη πρωτοβουλία θα συζητηθεί, διεξοδικά, με τους εκπροσώπους των θεσμών κατά την επιστροφή τους στην Αθήνα, μέσα στον Ιανουάριο.
Επισημαίνεται πως οι δικαιούχοι του ν. 4469/2017, που έχουν ήδη υποβάλει αίτηση ένταξης σε αυτόν, στην περίπτωση που επιθυμούν να εντάξουν και οφειλές του 2018, θα πρέπει να την ακυρώσουν και να την επανυποβάλουν.
Αξίζει να σημειωθεί πως «και αυτός ο νόμος (όπως και ο νόμος Κατσέλη για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά) ήταν προϊόν της κρίσης και κάποια στιγμή θα τεθεί το ζήτημα της λήξης του», όπως επισήμανε ο αρμόδιος Ειδικός Γραμματέας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους (ΕΓΔΙΧ), Φώτης Κουρμούσης, σε άρθρο του στον «Ε.Τ.» της Κυριακής (22/12).
Κατά τα λεγόμενά του, βούληση της κυβέρνησης είναι να δημιουργήσει ένα μόνιμο πλαίσιο ρύθμισης, όπου όλοι οι πολίτες και επιχειρήσεις θα μπορούν να διευθετήσουν όλα τα χρέη τους, τόσο προς το Δημόσιο όσο και προς τις τράπεζες. «Προς το σκοπό αυτό θα αξιοποιήσουμε, μεταξύ άλλων, την επερχόμενη Ευρωπαϊκή Οδηγία για το πλαίσιο προληπτικής αναδιάρθρωσης, τη δεύτερη ευκαιρία και μέτρα για την αύξηση της αποτελεσματικότητας των διαδικασιών αναδιάρθρωσης, αφερεγγυότητας και απαλλαγής, η οποία θα ψηφιστεί τον Απρίλιο 2019», σημείωσε ο ίδιος.
Βασική αρχή του παραπάνω μόνιμου πλαισίου θα είναι η ικανότητα αποπληρωμής, με άλλα λόγια ότι καθένας καλείται να πληρώσει μόνο ό,τι περισσεύει, αφού καλύψει τις εύλογες δαπάνες διαβίωσης του νοικοκυριού και τις λειτουργικές δαπάνες της επιχείρησης. Το συγκεκριμένο πλαίσιο θα περιέχει προστατευτικές πρόνοιες για όσους έχουν πραγματική αδυναμία, ενώ θα αποκλείει, με δικλίδες ασφαλείας, τους στρατηγικούς κακοπληρωτές.
Το «λίφτινγκ»
Για να… ρολάρει καλύτερα ο νόμος, τέλη του 2018, ψηφίστηκε ένα «πακέτο» αλλαγών (προέκυψαν από την εφαρμογή του ν. 4469/2017). Στις βασικότερες συμπεριλαμβάνονται οι παρακάτω:
1) Παράταση του χρονικού διαστήματος ισχύος του εξωδικαστικού μηχανισμού από 31.12.2018 σε ένα ακόμη έτος (μέχρι 31.12.2019), προκειμένου να επιτρέψει την πρόσβαση σε περισσότερες επιχειρήσεις.
2) Διεύρυνση της δυνατότητας περισσότερων οφειλετών να ρυθμίσουν διμερώς τις οφειλές τους προς το Δημόσιο και τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, επεκτείνεται το πεδίο εφαρμογής του νόμου και καταλαμβάνει τόσο τους οφειλέτες που έχουν οφειλές προς το δημόσιο τομέα, οι οποίες αντιπροσωπεύουν τουλάχιστον το 15% επί του συνόλου των οφειλών τους, όσο και οφειλέτες οι οποίοι υπέβαλαν αίτημα για τη συνολική εξωδικαστική διευθέτηση των οφειλών τους, αλλά η διαδικασία διαπραγμάτευσης απέβη άκαρπη, λόγω μη επίτευξης απαρτίας των πιστωτών και συγκεκριμένα λόγω άρνησης συμμετοχής σε αυτόν από πιστωτές του ιδιωτικού τομέα.
3) Αύξηση του ορίου των οφειλών για τις οποίες μπορεί να τηρηθεί απλοποιημένη (δηλαδή αυτοματοποιημένη) διαδικασία ρύθμισης, με τυποποιημένη πρόταση ρύθμισης και τυποποιημένη αξιολόγηση βιωσιμότητας. Με αυτόν τον τρόπο επιτυγχάνεται η παροχή ρυθμίσεων μέσω του εξωδικαστικού συμβιβασμού προς περισσότερους αιτούντες οφειλέτες και με ταχύτερους ρυθμούς, δηλαδή μια fast track διαδικασία.
Ποια είναι τα προγράμματα ΕΣΠΑ ενίσχυσης για μικρομεσαίες επιχειρήσεις
Με κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομίας και Ανάπτυξης, Οικονομικών και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης μπορεί να θεσπισθεί για πρόσωπα των οποίων οι συνολικές προς ρύθμιση οφειλές δεν ξεπερνούν το ποσό των 300.000 ευρώ απλοποιημένη διαδικασία ρύθμισης των οφειλών τους, κατά την οποία η πρόταση ρύθμισης, καθώς και η αξιολόγηση της βιωσιμότητας του οφειλέτη παράγονται με τυποποιημένο τρόπο.
4) Παροχή δυνατότητας στον πιστωτή να εξαιρέσει τις μη επιχειρηματικές οφειλές (π.χ. ύπαρξη στεγαστικού δανείου του επιχειρηματία) που πολλές φορές οδηγούσε τις τράπεζες σε μη συμμετοχή στη διαδικασία, η οποία απέβαινε άκαρπη. Πλέον δίδεται η δυνατότητα στον πιστωτή να εξαιρέσει αυτή τη μη επιχειρηματική οφειλή, εφόσον κρίνει ότι η ρύθμισή της δεν είναι απαραίτητη για την εξασφάλιση της βιωσιμότητας του οφειλέτη και να συνεχίσει τη διαδικασία με τις υπόλοιπες επιχειρηματικές οφειλές.
5) Απαγόρευση επιβολής μέτρων αναγκαστικής εκτέλεσης (π.χ. κατασχέσεις και πλειστηριασμοί) από πιστωτές μεσούσης της διαδικασίας του εξωδικαστικού μηχανισμού και ενώ είναι ακόμα σε εκκρεμότητα, εξαιτίας της λήψης αλλεπάλληλων παρατάσεων επί των προθεσμιών του νόμου.
6) Ρητός ορισμός ότι η ποινική δίωξη για το αδίκημα της μη καταβολής χρεών προς το Δημόσιο ή για τα αδικήματα της μη καταβολής ασφαλιστικών εισφορών αναστέλλεται υποχρεωτικά όταν έχει ξεκινήσει η διαδικασία διαπραγμάτευσης. Η ρύθμιση αποσκοπεί στη διασφάλιση ομαλού κλίματος διαπραγμάτευσης, το οποίο θα διακυβευόταν, αν παράλληλα με τη διαδικασία διαπραγμάτευσης εξελισσόταν ποινική διαδικασία εις βάρος του οφειλέτη, αναφορικά με τις προς ρύθμιση οφειλές.
7) Απαλλαγή του οφειλέτη από τυχόν ανατροπές της σύμβασης αναδιάρθρωσης από ιδιώτες πιστωτές και συνακόλουθα τον κίνδυνο αναβίωσης των οφειλών του προς το Δημόσιο και τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης, όταν έχει ικανοποιήσει πλήρως τους πιστωτές αυτούς.
8) Πιστωτές οι απαιτήσεις των οποίων δεν υπερβαίνουν ατομικά για κάθε πιστωτή το ποσό των 500.000 ευρώ (από 2 εκατ. ευρώ) και ποσοστό 1,5% του συνολικού χρέους του οφειλέτη και δεν υπερβαίνουν αθροιστικά το ποσό των 5 εκατ. ευρώ (από 20 εκατ. ευρώ) και ποσοστό 15% του συνολικού χρέους του οφειλέτη, δεν συμμετέχουν στη διαδικασία του νόμου και δεν δεσμεύονται από τη σύμβαση αναδιάρθρωσης οφειλών. Η παραπάνω αλλαγή βρίσκει εφαρμογή σε μεγάλες επιχειρήσεις, όπου ο χαρακτηρισμός ως μικρών πιστωτών ακόμη και αυτών με σημαντικές οφειλές (π.χ. ύψους 1,5 εκατ. ευρώ) είχε ως αποτέλεσμα να μένουν εκτός ρύθμισης και να επηρεάζουν τη βιωσιμότητα της επιχείρησης.
Από το 2017
Ο εξωδικαστικός συμβιβασμός ρύθμισης οφειλών ενεργοποιήθηκε για τις επιχειρήσεις και τους ομόρρυθμους εταίρους στις 3.8.2017 (73 εβδομάδες λειτουργίας), για ελεύθερους επαγγελματίες στις 5.2.2018 (47 εβδομάδες) και για τους αγρότες στις 27.6.2018 (26 εβδομάδες).
Στο πλαίσιο του μηχανισμού, παρέχονται λύσεις ρύθμισης οφειλών προς τις τράπεζες, οι οποίες περιλαμβάνουν επιμηκύνσεις περιόδου αποπληρωμής σε έως 20 έτη, μειώσεις επιτοκίων, πάγωμα τόκων και διαγραφές οφειλών, κυρίως των μη λογιστικοποιημένων τόκων (τα λεγόμενα πανωτόκια). Οσον αφορά στο Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία, προβλέπεται η δυνατότητα επιμήκυνσης αποπληρωμών σε έως 120 δόσεις, διαγραφή προστίμων και προσαυξήσεων κατά 85-95% και επιπρόσθετα ακόμα και βασικής οφειλής, σε περιπτώσεις που αυτό κρίνεται απαραίτητο για την επιβίωση της επιχείρησης.
Βάση για τα παραπάνω αποτελεί η μελέτη βιωσιμότητας, η οποία διασφαλίζει ότι η ελάφρυνση μέρους του χρέους θα καταστήσει εφικτή την εξυπηρέτηση του υπολοίπου. Με τον τρόπο αυτό οι πιστωτές λαμβάνουν λιγότερο από το σύνολο του χρέους, αλλά περισσότερο από ό,τι θα λάμβαναν σε περίπτωση ρευστοποίησης.
«Ετσι, επιτυγχάνεται ένας συμβιβασμός που διασώζει την επιχείρηση, διασφαλίζει την οικονομική ανάπτυξη και τις θέσεις εργασίας, ενώ ταυτόχρονα δεν θίγει τις ελάχιστες απαιτήσεις των πιστωτών, αντιμετωπίζοντας παράλληλα και το πρόβλημα των “κόκκινων” δανείων», υποστηρίζουν από την Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους (ΕΓΔΙΧ).
Πληροφορίες
Στην ειδικά διαμορφωμένη πλατφόρμα της ΕΓΔΙΧ (www.keyd.gov.gr), όπου και υποβάλλεται η αίτηση ένταξης στον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να ενημερώνονται για τις δυνατότητες που προσφέρει το θεσμικό πλαίσιο, καθώς και για άλλα «εργαλεία», όπως η δυνατότητα νομικής και οικονομικής υποστήριξης των ασθενέστερων δανειοληπτών από το Δημόσιο. Επίσης, μπορούν να κλείνουν ραντεβού σε ένα από τα γραφεία εξυπηρέτησης και υποστήριξης δανειοληπτών απευθυνόμενοι στο τηλέφωνο 2132125730.
Τα στοιχεία μέχρι τώρα
Οι επιχειρήσεις, ομόρρυθμοι εταίροι, ελεύθεροι επαγγελματίες και αγρότες που έχουν ενταχθεί στον εξωδικαστικό συμβιβασμό ρύθμισης οφειλών (ν. 4469/2017) ανέρχονται σε 1.260, σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία από την ΕΓΔΙΧ για την πορεία του. Πιο συγκεκριμένα:
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
• 38.803 εκκίνησαν τη διαδικασία.
• 8.950 πέρασαν επιτυχώς την επιλεξιμότητα.
• 2.293 αιτήσεις υποβλήθηκαν: 613 σε διμερή διαπραγμάτευση και 1.724 σε διαπραγμάτευση με πολλαπλούς πιστωτές.
• 1.080 βεβαίωση πληρότητας και 637 έναρξη διαπραγμάτευσης με πολλαπλούς πιστωτές.
• 145 ολοκληρώθηκαν επιτυχώς και ρύθμισαν τα χρέη τους.
ΕΛΕΥΘΕΡΟΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΕΣ
• 18.826 εκκίνησαν τη διαδικασία.
• 11.672 πέρασαν επιτυχώς την επιλεξιμότητα.
• 3.428 αιτήσεις υποβλήθηκαν.
• 549 αιτήσεις ολοκληρώθηκαν επιτυχώς προς ΑΑΔΕ.
• 613 αιτήσεις ολοκληρώθηκαν επιτυχώς προς ΚΕΑΟ.
• 983 είναι τα συνολικά ΑΦΜ των επιτυχώς ολοκληρωμένων αιτήσεων (ΑΑΔΕ και ΚΕΑΟ).
ΑΓΡΟΤΕΣ
• 1.432 εκκίνησαν τη διαδικασία.
• 1.021 πέρασαν επιτυχώς την επιλεξιμότητα.
• 312 αιτήσεις υποβλήθηκαν.
• 88 αιτήσεις ολοκληρώθηκαν επιτυχώς προς ΑΑΔΕ.
• 75 αιτήσεις ολοκληρώθηκαν επιτυχώς προς ΚΕΑΟ.
• 0 αιτήσεις ολοκληρώθηκαν επιτυχώς προς ΥΕΕ Χρηματοπιστωτικά Ιδρύματα.
• 132 είναι τα συνολικά ΑΦΜ των επιτυχώς ολοκληρωμένων αιτήσεων (ΑΑΔΕ, ΚΕΑΟ και Χρηματοπιστωτικά Ιδρύματα υπό εκκαθάριση).
Από εκεί και πέρα, το 2018 τα λουκέτα των επιχειρήσεων, σύμφωνα με στοιχεία από το Γενικό Εμπορικό Μητρώο (ΓΕΜΗ), έφτασαν τα 18.632. Τα περισσότερα (11.964) αφορούσαν σε Ατομικές Επιχειρήσεις, ακολούθησαν οι Ο.Ε. και Ε.Ε. με 2.744 και 1.069 αντίστοιχα, καθώς και οι εξής νομικές μορφές: ΙΚΕ (961), ΕΠΕ (663), Α.Ε. (651), Λοιπών Υπόχρεων (413), Αστική Εταιρία 784 Α.Κ. (83), Κοινοπραξία (57), Ενωση Προσώπων (13), ΣυνΠΕ (11) και Συνεταιρισμός (3).
Από το ένθετο Οικονομία της έντυπης έκδοσης του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]