Εντός του κειμένου που θα λάβει η Κομισιόν θα περιέχεται και το λεγόμενο «σενάριο βάσης» δηλαδή η ψηφισμένη και συμφωνημένη περικοπή των συντάξεων παράλληλα με την εφαρμογή των κοινωνικών αντίμετρων όπως έχουν ψηφιστεί από το 2019.
Η διαφορά από το προσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή προ ημερών είναι ότι το σενάριο της μη περικοπής των συντάξεων και παράλληλα της εφαρμογής των εξαγγελιών του πρωθυπουργού στη ΔΕΘ θα αποτυπώνεται όχι μόνο για το 2019 αλλά μέχρι και το 2022, διάστημα για το οποίο η Ελλάδα θα πρέπει να επιτυγχάνει πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ. Η προσθήκη αυτή είναι απαίτηση της Κομισιόν, καθώς θα πρέπει να αποδεικνύεται ότι η αναστροφή ενός μόνιμου μέτρου όπως η μη περικοπή των συντάξεων και παράλληλα η εφαρμογή ελαφρύνσεων με κόστος 1,1 δισ. ευρώ που είχε και το αρχικό προσχέδιο διασφαλίζει την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων.
Οι στόχοι
Στην κατεύθυνση αυτή κυβερνητικός αξιωματούχος τόνιζε χθες ότι στο προσχέδιο που θα σταλεί «θα καταγράφεται η σαφής πρόθεση της κυβέρνησης να μην περικοπούν οι συντάξεις». Το σχέδιο θα είναι σαφέστερο από το προσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή, ανέφερε χαρακτηριστικά ο αξιωματούχος. Οι διευκρινίσεις στα επιμέρους μεγέθη του προϋπολογισμού βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα είναι πολλές και θα πρέπει να γίνουν αποδεκτές από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Βραχυπρόθεσμα η Ελλάδα με το σενάριο «προθέσεων» που δεν περιέχει περικοπή συντάξεων μαζί με την εφαρμογή των ελαφρύνσεων που εξαγγέλθηκαν στην ΔΕΘ δηλώνει ότι στο τέλος του 2019 θα έχει πρωτογενές πλεόνασμα 3,56% του ΑΕΠ δηλαδή οριακά υψηλότερο από τον στόχο για το επόμενο έτος. Την ίδια ώρα η επιτροπή αλλά και οι υπόλοιποι ευρωπαϊκοί θεσμοί βλέπουν το πρωτογενές του επόμενου χρόνου οριακά χαμηλότερο από το 3,5% του ΑΕΠ.
Κοινός τόπος
Η διαπραγμάτευση που γίνεται είναι να ταυτιστούν προβλέψεις της Επιτροπής με τις ελληνικές για το πρωτογενές δημοσιονομικό αποτέλεσμα τουλάχιστον για το 2019. Διαφορετικά θα πρέπει να συμφωνηθεί ποιες από τις ελαφρύνσεις που έχουν εξαγγελθεί για τον επόμενο χρόνο θα πρέπει να αναβληθούν ή να ματαιωθούν.
Η πιο δύσκολη «άσκηση» είναι να αποδειχθεί ότι η μη περικοπή των συντάξεων δεν θα επηρεάσει το πρωτογενές αποτέλεσμα της τριετίας 2020 – 2022, με δεδομένο, βέβαια, ότι η περικοπή του αφορολογήτου για το 2020 θα εφαρμοστεί κανονικά.
«Αμορτισέρ»
Η «ανασφάλεια» των μελών της Επιτροπής έγκειται στο γεγονός ότι με τον αρχικό προγραμματισμό (δηλ. την εφαρμογή των μέτρων 2019 -2020) η Ελλάδα θα έφτανε σε πρωτογενές πλεόνασμα 4,14% το 2019 και 5,2% του ΑΕΠ το 2022. Με αυτές τις επιδόσεις η Ελλάδα θα μπορούσε να απορροφήσει οποιεσδήποτε αποκλίσεις σε δημοσιονομικό επίπεδο μένοντας «εντός τροχιάς» σε ό,τι αφορά τα δημοσιονομικά πλεονάσματα.
Έρχονται εκατομμύρια ευρώ: Ο «χάρτης» των πληρωμών από τον e-ΕΦΚΑ και τη ΔΥΠΑ - Ποιοι οι δικαιούχοι
Στα θετικά για την ελληνική πλευρά είναι ότι το ΔΝΤ δεν εμφανίζεται διατεθειμένο να δημιουργήσει θέμα για τις συντάξεις, παρότι είναι σαφές ότι δεν συμφωνεί με την αναστροφή του μέτρου.
Από την άλλη, όμως, το αίτημα της Ελλάδας έρχεται όταν ήδη η Ιταλία η οποία αντιμετωπίζει σαφώς λιγότερα προβλήματα από την Ελλάδα επιμένει σε δημοσιονομική χαλάρωση. Μια ευνοϊκή μεταχείριση στην Ιταλία (και στην Ελλάδα) θεωρείται ότι μπορεί να ανοίξει την όρεξη και άλλων χωρών για παροχές, κάτι που θα άλλαζε πολύ τις προοπτικές της ζώνης του ευρώ.
Χρονοδιάγραμμα
Απαντήσεις μετά τις 15 Νοεμβρίου
Μετά τη σημερινή αποστολή του αναθεωρημένου προσχεδίου το παρασκήνιο και οι επαφές από απόσταση για το ελληνικό αίτημα θα κορυφωθούν.
Μέσα στον επόμενο μήνα θα πρέπει να καταλήξουν οι διαπραγματεύσεις που ξεκίνησαν από τις αρχές Σεπτεμβρίου για τα μεγέθη τα οποία θα οριστικοποιήσουν και τις ελαφρύνσεις που θα υλοποιηθούν τα επόμενα χρόνια.
Επόμενος σταθμός θα είναι οι φθινοπωρινές προβλέψεις της Επιτροπής. Σχετικά καθαρή εικόνα για το ελληνικό αίτημα θα πρέπει να αναμένεται όχι νωρίτερα από τις 15 Νοεμβρίου όταν και θα δοθεί στη δημοσιότητα η έκθεση της επιτροπής για την πρώτη αξιολόγηση μετά το μνημόνιο. Η έκθεση θα περιλαμβάνει όχι μόνο τη θέση της Επιτροπής για το πόσο θα είναι το υπερ-πλεόνασμα του 2019 (και άρα πόσα αντίμετρα θα χωρούν) ή πόσο διατηρήσιμα θα είναι τα πλεονάσματα στο μέλλον, αλλά και αν η κυβέρνηση υλοποιεί τα μεταμνημονιακά ορόσημα.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]