Σε ό,τι αφορά τις παροχές εντός μιας παρατεταμένης προεκλογικής περιόδου που διανύουμε και παρά την εμπλοκή από τη Γερμανία της δόσης των 15 δισ. η φιλολογία περί μη περικοπής των συντάξεων συνεχίζεται.
Υπάρχουν επίσης υποσχέσεις για κοινωνικό μέρισμα το 2018 αλλά και περικοπές σε ΕΝΦΙΑ και ασφαλιστικές εισφορές σε ελευθέρους επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενους για το 2019. Για να γίνει όμως έστω και μέρος όσων εξαγγέλλονται πραγματικότητα θα πρέπει – όπως επεσήμανε πρόσφατα σε συνέντευξή του ο υπουργός Οικονομικών – να επιτευχθούν οι ιδιαίτερα υψηλοί εισπρακτικοί στόχοι για τα έσοδα με τη βοήθεια βέβαια και των κατασχέσεων.
Μόνο από τον φόρο εισοδήματος το Δημόσιο έχει υπολογίσει ότι θα εισπράξει 10 δισ. ευρώ μέχρι και το τέλος του χρόνου. Αλλα 2,65 δισ. ευρώ θα πρέπει να εισπραχθούν από τον ΕΝΦΙΑ ο οποίος βασίζεται κατά ένα μέρος στις νέες αντικειμενικές τιμές που οριστικοποιήθηκαν τον περασμένο μήνα, περίπου 950 εκατ. ευρώ περιμένει το Δημόσιο από ρυθμίσεις οφειλών περασμένων ετών, ενώ αλλά 1,3 δισ. αναμένεται να εισπραχθούν από τα τέλη κυκλοφορίας που θα πληρωθούν τον Δεκέμβριο.
Από το τέλος του μήνα μέχρι και το τέλος του Ιανουαρίου επιχειρήσεις και νοικοκυριά μπαίνουν ξανά στη διαδικασία πληρωμής του φόρου εισοδήματος και από τον Σεπτέμβριο και του ΕΝΦΙΑ για το 2018 ενώ η κόπωση των εσόδων είναι φανερή ειδικά στα νοικοκυριά με το ποσοστό εισπραξιμότητας να μην ξεπερνά το 80%.
Ο Σεπτέμβριος είναι μήνας «κλειδί» για όλη τη μακρά και δύσκολη μεταμνημονιακή περίοδο. Μετά την έξοδο από το πρόγραμμα μέσα στον πρώτο μήνα του φθινοπώρου θα ανακοινωθεί το ΑΕΠ του δευτέρου τριμήνου του χρόνου που οι αγορές περιμένουν να είναι μεγαλύτερο από το 2,3% του πρώτου τριμήνου για να πιστέψουν ότι η Ελλάδα εξέρχεται από την οκταετή κρίση.
Τον ίδιο μήνα θα κλείσει και ο σχεδιασμός για τον προϋπολογισμό του 2019 ο οποίος αναμένεται να είναι για άλλη μια φορά δύσκολος. Τούτο διότι το οικονομικό επιτελείο θα πρέπει να συζητήσει πλέον σοβαρά με τους δανειστές τη σκέψη για τη μη περικοπή των συντάξεων τον επόμενο χρόνο, να εξασφαλίσει ότι από το υπερπλεόνασμα του 2019 θα δοθούν 700 εκατ. ευρώ για φορολογικές απαλλαγές και παράλληλα να πείσει ότι μπορεί να πετύχει πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ.
Με εξαίρεση την Κομισιόν που αφήνει περιθώρια για πιο ελεύθερη δημοσιονομική πολιτική όλοι οι υπόλοιποι εκπρόσωποι των δανειστών δείχνουν εξαιρετικά καχύποπτοι σχετικά με τις δεσμεύσεις της Ελλάδας να συνεχίσει τα μνημονιακά μέτρα όπως άλλωστε απέδειξε η στάση της Γερμανίας στο τελευταίο Eurogroup.
Εκτός όμως από τους δανειστές η Αθήνα αυτό το φθινόπωρο θα πρέπει να έχει στραμμένη την προσοχή της και στις αντιδράσεις των αγορών.
Τον Σεπτέμβριο περιμένουμε και τη νέα αξιολόγηση από τον μεγαλύτερο οίκο αξιολόγησης, τη Moody’s που παραδοσιακά έχει το μεγαλύτερο βάρος στις αποφάσεις των διαχειριστών κεφαλαίων.
Ανάλογα με τις έως τότε επιδόσεις της οικονομίας όχι μόνο στο δημοσιονομικό αλλά και στο αναπτυξιακό μέτωπο και τις νέες αναβαθμίσεις που θα έχει συγκεντρώσει το ΥΠΟΙΚ αναμένεται να κάνει την πρώτη καθαρή έξοδο στις αγορές μετά το μνημόνιο αναζητώντας δανεισμό από ένα δεκαετές ομόλογο αναφοράς ανάμεσα στα τέλη Σεπτεμβρίου και τα τέλη Οκτωβρίου.
Αν όμως έχουν προκύψει προβλήματα ή διαφωνίες με τους δανειστές για το πακέτο των παροχών κάτι τέτοιο θα είναι δύσκολο.
Πρωτογενές πλεόνασμα 617 εκατ. το πρώτο εξάμηνο
Στο μεταξύ ρυθμίσεις, κατασχέσεις και υψηλά μερίσματα κυρίως από την ΤτΕ είχαν ως αποτέλεσμα την επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος 617 εκατ. ευρώ για το πρώτο εξάμηνο του χρόνου, υψηλότερο 1,08 δισ. σε σχέση με τον στόχο του προϋπολογισμού για έλλειμμα 465 εκατ. ευρώ, ενώ το σύνολο των φορολογικών υποχρεώσεων επιχειρήσεων και νοικοκυριών τοποθετούνται χρονικά από εδώ και πέρα.
Το υψηλό πρωτογενές πλεόνασμα για το πρώτο εξάμηνο είναι αποτέλεσμα μιας μικρής υπέρβασης στα έσοδα κατά 131 εκατ. ευρώ αλλά και τη συγκράτηση κατά 800 εκατ. ευρώ κυρίως λόγω μεταχρονολόγησης των πληρωμών του ΠΔΕ κατά 516 εκατ. ευρώ αλλά και των χρηματοδοτήσεων των ΥΠΕ-ΠΕΔΥ κατά 165 εκατ. ευρώ.
Οι επιστροφές εσόδων (εξαιρουμένων των επιστροφών από το πρόγραμμα εκκαθάρισης ληξιπρόθεσμων οφειλών) ανήλθαν σε 2,23 δισ. ευρώ σημειώνοντας αύξηση κατά 76 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου (2,15 δισ. ευρώ).
Μόνο για τον Ιούνιο 2018 το σύνολο των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθε στα 3,54 δισ. ευρώ, αυξημένο κατά 302 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον μηνιαίο στόχο. Τα καθαρά έσοδα του τακτικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 3,41 δισ. ευρώ, αυξημένα έναντι του μηνιαίου στόχου κατά 260 εκατ. ευρώ.
Αντιστοίχως, oι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού έφτασαν τα 5,04 δισ. ευρώ και παρουσιάζονται μειωμένες κατά 139 εκατ. ευρώ έναντι του μηνιαίου στόχου, ενώ oι δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 4,88 δισ. ευρώ και παρουσιάζονται αυξημένες κατά 24 εκατ. ευρώ έναντι του μηνιαίου στόχου.
Με αυτά τα δεδομένα το ισοζύγιο του κρατικού προϋπολογισμού είναι ελλειμματικό κατά 2,32 δισ. ευρώ έναντι στόχου για έλλειμμα 3,25 δισ. ευρώ που έχει περιληφθεί στην επεξηγηματική έκθεση του ΜΠΔΣ 2019-2022, για το αντίστοιχο διάστημα του 2018.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]