Το νέο επικαιροποιημένο Μνημόνιο, το οποίο είδε το φως της δημοσιότητας, αποσυνδέει το σύστημα των διοδίων από το σχετικό διαγωνισμό του υπουργείου και ζητά η ελεύθερη διέλευση πολιτών και εργαζόμενων επιχειρήσεων από τα υπάρχοντα διόδια του αυτοκινητοδρόμου να ισχύσει έως τα τέλη του 2018. Το υπουργείο αντέδρασε με μία ανακοίνωση 532 λέξεων, γραμμένη στο γνωστό και ειρωνικό ύφος του κ. Σπίρτζη, η οποία έκανε λόγο για «παπαγαλάκια της Ν.Δ.», ισχυρίζονταν ότι δεν υπάρχει πρόβλημα με το διαγωνισμό και τέλος υποστήριζε ότι η ελεύθερη διέλευση από τα διόδια όχι μόνο θα συνεχιστεί αλλά θα αποτελέσει και υποχρέωση για τον παραχωρησιούχο!
Οι επιλογές
Ο υπουργός μπορεί να ισχυρίζεται ότι θέλει και να προσπαθεί να κερδίσει τις εντυπώσεις «παίζοντας» με τις λέξεις, ωστόσο το επικαιροποιημένο Μνημόνιο είναι ξεκάθαρο και αποτελεί πραγματικό «πολιτικό χαστούκι» στις επιλογές του. Συγκεκριμένα, το κείμενο αναφέρει ότι με Κοινή Απόφαση των υπουργών Υποδομών & Μεταφορών και Οικονομικών και μετά από συμφωνία με τους θεσμούς και το ΤΑΙΠΕΔ, θα αναθεωρηθεί η ΚΥΑ 6686/2004 προκειμένου να αποσυνδεθεί η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού από τον εν εξελίξει διαγωνισμό για τα ηλεκτρονικά διόδια.
Επιπλέον, ξεκαθαρίζει ότι η σύμβαση παραχώρησης θα εξασφαλίζει για τον παραχωρησιούχο την ελεύθερη επιλογή ενός ηλεκτρονικού συστήματος ελεγχόμενου εξ αποστάσεως αλλά και τη δυνατότητα επιλογής του συστήματος διοδίων που το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προωθεί για τους άλλους αυτοκινητοδρόμους, εάν είναι εφαρμόσιμο αλλά και την επιλογή ενός συστήματος μετωπικών διοδίων με μπάρες. Ο παραχωρησιούχος θα είναι αποκλειστικά υπεύθυνος για τη διαχείριση και την είσπραξη των εσόδων από τους σταθμούς διοδίων.
Καμία παράταση
Η νέα ΚΥΑ, η αναθεωρητική, θα παρέχει εξηγήσεις και για την εφαρμογή της τιμολογιακής πολιτικής όσον αφορά τα διόδια, όπως αυτή έχει εγκριθεί από το Δ.Σ. του ΤΑΙΠΕΔ και την οποία ήδη οι ελληνικές αρχές έχουν γνωστοποιήσει στη Γ.Δ. Μεταφορών, προκειμένου να λάβει έγκριση. Αν η Γ.Δ. Μεταφορών, όπως σημειώνεται, εγκρίνει μία διαφορετική τιμολογιακή πολιτική, τότε η ΚΥΑ και το σχέδιο σύμβασης παραχώρησης θα αναθεωρηθούν αναλόγως. Επίσης αποσαφηνίζεται ότι με νέα Υπουργική Απόφαση, εννοείται του κ. Σπίρτζη, θα ορίζεται ότι οι εξαιρέσεις από την πληρωμή διοδίων, που ισχύουν για κατοίκους και επιχειρήσεις σε περιοχές όμορες της Εγνατίας Οδού, θα παύσουν να ισχύουν μετά τις 31/12/2018, ενώ δεν θα δοθεί απολύτως καμία παράταση.
Η… μετάφραση
Πάντως, το υπουργείο διάβασε με τα δικά του… γυαλιά το επικαιροποιημένο Μνημόνιο. Σύμφωνα με αυτά, «προβλέπεται ξεκάθαρα η εγκατάσταση ηλεκτρονικού αναλογικού συστήματος και συγκεκριμένα δορυφορικό σύστημα (GNSS) και σύστημα οπτικής αναγνώρισης πινακίδων, όπως ακριβώς προβλέπεται στο διαγωνισμό και τις προδιαγραφές που έβαλε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών». Επίσης, «δεν εξαιρείται η Εγνατία Οδός από το ηλεκτρονικό αναλογικό σύστημα που θα έχει διαλειτουργικότητα και πλήρη τεχνολογική συμβατότητα με τα αντίστοιχα συστήματα των υπόλοιπων παραχωρήσεων και του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, όπως και κανένας αυτοκινητόδρομος».
Επίδομα επικινδυνότητας: Αυτές είναι οι αυξήσεις για τους ένστολους [πίνακες]
Σε ό,τι αφορά την ελεύθερη διέλευση, το υπουργείο πραγματικά «ξεσπάθωσε» επικοινωνιακά, επιτιθέμενο σε ΜΜΕ. «Η Υπουργική Απόφαση για την εξαίρεση των ΑμεΑ και των ανέργων, όπου ο ΣΚΑΙ και τα υπόλοιπα ΜΜΕ ασκούσαν έντονη κριτική για την πρόβλεψή της από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, θα συνεχίσει να ισχύει και θα αποτελεί υποχρέωση για τον παραχωρησιουχο της Εγνατίας Οδού». Με αφορμή το επικαιροποιημένο Μνημόνιο επιβεβαιώθηκαν -για μία ακόμη φορά- οι κάκιστες σχέσεις του υπουργείου Υποδομών με το ΤΑΙΠΕΔ. Μένει να αποδειχθεί πώς ο Χρήστος Σπίρτζης θα διαχειριστεί επικοινωνιακά τις επερχόμενες… κυβιστήσεις στο ζήτημα της Εγνατίας Οδού.
Αγγελος Αγγελίδης
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]