Σε πρώτη φάση το οικονομικό επιτελείο θα πρέπει να κλείσει την τρίτη αξιολόγηση. Τη Δευτέρα θα πρέπει να καταθέσει άλλο ένα πολυνομοσχέδιο για τα προαπαιτούμενα που πρέπει να νομοθετηθούν. Η μάχη εδώ θα γίνει στη διάταξη για τις απεργίες (για την οποία οι δανειστές έχουν αποκλείσει κάθε συζήτηση για αναβολή) αλλά και για αυτή που θα θεσμοθετεί τη διενέργεια ηλεκτρονικών πλειστηριασμών και για χρέη στο Δημόσιο. Η τελευταία θα διογκώσει το κύμα κατά των πλειστηριασμών.
Εκτός από τα θέματα που θα πρέπει να ψηφιστούν υπάρχουν και δεκάδες άλλες ρυθμίσεις και υπουργικές αποφάσεις που θα πρέπει να προχωρήσουν σε χρόνο-ρεκόρ και αφορούν στη φορολογική διοίκηση, τις τράπεζες και τα διαθέσιμα των ΟΤΑ που δεν είναι στον κοινό λογαριασμό της ΤτΕ. Επίσης, θέματα που αφορούν στη διευκόλυνση της επιχειρηματικότητας (αδειοδότηση) και στα κλειστά επαγγέλματα.
Σε αυτή τη «μερίδα» θεμάτων αρμόδιες πηγές του υπουργείου Οικονομικών τονίζουν ότι κάποια μπορούν να περάσουν στην τέταρτη αξιολόγηση. Οι δανειστές έχουν ήδη υπενθυμίσει στη διαπραγματευτική ομάδα ότι η σταδιακή εφαρμογή των μέτρων θα φέρει και τη δόση που θα εγκριθεί σε… δόσεις. Εχουν συστήσει, μάλιστα, να μην υπάρξουν καθυστερήσεις προαπαιτούμενων γιατί η τέταρτη αξιολόγηση δεν θα ρίξει το βάρος στην ψήφιση μέτρων αλλά στο πιο δύσκολο κομμάτι, την εφαρμογή τους.
Υπό αυτή την έννοια, αν υπάρξουν καθυστερήσεις στην υλοποίηση μέτρων, τότε θα καθυστερήσουν ανάλογα και οι συζητήσεις για το χρέος και την «επόμενη μέρα».
Η τέταρτη αξιολόγηση δεν έχει στην ατζέντα δημοσιονομικά μέτρα (αυτά ψηφίστηκαν ήδη από πέρσι) αλλά θα επικεντρωθεί σε κομβικά σημεία του ελληνικού προγράμματος, ειδικά στο σκέλος της εφαρμογής τους.
Κομβικό σημείο θα είναι η συμμετοχή του ΔΝΤ που θα καθορίσει τη στάση του τον Φεβρουάριο, κάνοντας την πρώτη αξιολόγηση για το πρόγραμμα εν αναμονή που ενέκρινε τον περασμένο Ιούλιο για την Ελλάδα. Πληροφορίες θέλουν το ΔΝΤ να παραμένει στο ελληνικό πρόγραμμα και χωρίς λύση για το χρέος, διατηρώντας όμως το ρόλο του επόπτη με δικαίωμα παρέμβασης.
Σε κάθε περίπτωση, ΔΝΤ και Ευρωπαίοι δανειστές θα απαιτήσουν για την τελική αξιολόγηση την πλήρη εφαρμογή των κομβικών αλλαγών του ελληνικού προγράμματος όπου περιλαμβάνονται:
• Η ολοκλήρωση του διαγωνισμού για την πώληση των τεσσάρων μονάδων της ΔΕΗ. Μέχρι και το τέλος του μήνα θα ολοκληρωθεί η έρευνα αγοράς που κάνει η Γενική Διεύθυνση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού για το ενδιαφέρον των ιδιωτών. Αν δεν υπάρξει η αναμενόμενη ζήτηση, τότε θα πρέπει να αλλάξει το καλάθι των μονάδων που θα προωθηθούν προς πώληση, συμπεριλαμβάνοντας πιο «αποδοτικές» μονάδες, με τις υδροηλεκτρικές να μην αποκλείονται. Αν υπάρξει το αναμενόμενο ενδιαφέρον, τότε θα πρέπει το υπουργείο Περιβάλλοντος να υποστεί τη βάσανο του νομοσχεδίου που θα θεσμοθετεί την πώληση των τεσσάρων μονάδων με διαδοχικούς διαγωνισμούς μέχρι και το τέλος του 2018.
• Η προσαρμογή των αντικειμενικών αξιών στις εμπορικές αξίες μέχρι τον Μάρτιο, με τη συνδρομή ιδιωτών εκτιμητών. Λόγω των διαδοχικών αποτυχιών τα περασμένα χρόνια λόγω της αντικειμενικής δυσκολίας του εγχειρήματος, υπάρχουν πολλές αμφιβολίες ότι θα λυθεί και τώρα στην ώρα του. Πάντως, η αλλαγή των τιμών των ακινήτων θα φέρει ριζική ανατροπή σε όλο το φάσμα των φόρων που συνδέονται με τα ακίνητα, με πρώτο τον ΕΝΦΙΑ, αλλά και το φόρο κληρονομιάς, γονικών παροχών και φυσικά τα τεκμήρια διαβίωσης, τα οποία μπορεί να αυξηθούν σε περιοχές όπου θα έχουμε -όπως αναμένεται- αύξηση των αντικειμενικών αξιών.
• Η δεύτερη αναθεώρηση του νόμου Κατσέλη και η πρώτη του νόμου Σταθάκη μέσα στον Μάρτιο. Η νέα αναθεώρηση θα περιορίζει την προστασία της πρώτης κατοικίας και θα έχει ισχύ μέχρι και το τέλος του 2018. Τέσσερις μήνες μετά τη λήξη του Μνημονίου (από 1/1/2019) δεν θα υπάρχει καμία προστασία για την πρώτη κατοικία.
• Η πλήρης εξέλιξη των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών και των λοιπών πλειστηριασμών σε φυσική μορφή. Το επώδυνο μέτρο θα έρθει να προσθέσει πίεση στις τράπεζες μέσα στο πρώτο τρίμηνο του χρόνου, αφού από τον Φεβρουάριο θα μπουν στη διαδικασία των stress test. Αξίζει να θυμίσουμε ότι ο συμβιβασμός μεταξύ ΕΚΤ και ΔΝΤ για να αποφευχθεί μια συνολική ανασκόπηση του ενεργητικού (Asset Quality Review) κατέληξε στο ότι η ΕΚΤ θα ξεσκονίσει τα χαρτοφυλάκια των δανείων που έχουν οι ελληνικές τράπεζες.
• Η εφαρμογή του ασφαλιστικού σε ό,τι αφορά την απονομή των καθυστερούμενων συντάξεων και την πλήρη ενοποίηση των ταμείων στον ΕΦΚΑ.
• Η ολοκλήρωση των αλλαγών στο Δημόσιο με την τοποθέτηση μη κομματικών γενικών γραμματέων στα υπουργεία, την προώθηση του σχεδίου μόνιμης κινητικότητας και την τήρηση του κανόνα των προσλήψεων-απολύσεων και των περιορισμών στις αμοιβές.
• Η προώθηση της πλήρους λειτουργίας της Ελληνικής Εταιρίας Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΠ) η οποία σε αυτή τη φάση λειτουργεί μόνο στα χαρτιά. Το «πικρό ποτήρι» παραμένει η μεταφορά της διαχείρισης των αρχικά 13 και τώρα 18 κρατικών συμμετοχών σε δημόσιες επιχειρήσεις στο Υπερταμείο.
Οι συμμετοχές πλειοψηφίας ή μειοψηφίας που θα μεταβιβαστούν, όπως προβλέπει το τρίτο Μνημόνιο, αφορούν στις εταιρίες: ΕΥΔΑΠ (51%), ΕΥΑΘ (51%), Αττικό Μετρό, Κτιριακές Υποδομές, ΟΑΣΑ (ΟΣΥ, ΣΤΑΣΥ), ΟΑΚΑ, ΕΛΒΟ, ΕΛΤΑ, ΔΕΗ (34%), ΔΑΑ (το 25% που ελέγχει το Δημόσιο), Ελληνικές Αλυκές, ΕΤΒΑ ΒΙ.ΠΕ. (το ποσοστό μειοψηφίας του Δημοσίου), Εταιρία Διαχείρισης Διώρυγας Κορίνθου, Κεντρικές Αγορές Θεσσαλονίκης και Αθήνας, Helexpo και Καταστήματα Αφορολογήτων Ειδών (ποσοστό κάτω του 1%).
«Αχαρτογράφητη περιοχή» μπορεί να χαρακτηριστεί επίσης και η λειτουργία ενός ταμείου με διάρκεια 99 ετών, όπου καίρια παρέμβαση στη διαδικασία λήψης αποφάσεων θα έχει ένα εποπτικό συμβούλιο υπό ξένη διοίκηση.
Τάσος Δασόπουλος
[email protected]
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής