Αναλυτικά τα προσδοκώμενα έσοδα από διαγωνισμούς, για τους οποίους έχουν υποβληθεί δεσμευτικές προσφορές, με αναμενόμενη πρώτη εκταμίευση το 2018, ανέρχονται σε 613 εκατ. ευρώ. Επίσης τα έσοδα από καταβολές δόσεων, ολοκληρωμένων συναλλαγών προηγούμενων ετών (έως 2017) τοποθετούνται σε 112 εκατ. ευρώ, ενώ τα εκτιμώμενα έσοδα από διαγωνισμούς έργων, οι οποίοι αναμένεται να ολοκληρωθούν το 2018 υπολογίζεται ότι θα υπερβούν τα 2 δισ. ευρώ.
Διαγωνισμοί σε εξέλιξη
Συμφωνήθηκε πριν από λίγες ημέρες στο Κεντρικό Συμβούλιο Διοίκησης -που το απαρτίζουν 11 συναρμόδιοι γ.γ. υπουργείων- το τελικό σχέδιο του Προεδρικού Διατάγματος για το Ελληνικό. Το Μέγαρο Μαξίμου πίεσε ούτως ώστε να ληφθούν γρήγορα οι υπογραφές των υπουργών Πολιτισμού, Ενέργειας και Περιβάλλοντος κ. Λυδίας Κονιόρδου, Γιώργου Σταθάκη, του αναπληρωτή υπουργού κ. Σωκράτη Φάμελλου και της υφυπουργού Οικονομικών κ. Κατερίνας Παπανάτσιου, ούτως ώστε το Σχέδιο να υποβληθεί στις 28 Δεκεμβρίου στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που καταγράφεται στο επικαιροποιημένο Μνημόνιο, η συναλλαγή οφείλει να ολοκληρωθεί οικονομικά τον Ιούνιο του 2018 ούτως ώστε η Ελληνικό Α.Ε. να μεταβιβαστεί στην ανάδοχο κοινοπραξία υπό τη σκέπη της Lamda Development.
Η λήψη των απαραίτητων εγκρίσεων για την 20ετή χρονική επέκταση της Σύμβασης Ανάπτυξης Αεροδρομίου (ΣΑΑ) από τις Ευρωπαϊκές Αρχές θα ανάψει το «πράσινο φως» για τη διαδικασία πώλησης του 30% του Αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος», πώληση για την οποία έχει ξεκινήσει ο σχεδιασμός από την πλευρά του ΤΑΙΠΕΔ και λογικά δεν θα περαιωθεί εντός του 2018 αλλά θα δώσει σημαντική ώθηση στην επίτευξη του στόχου των 2,7 δισ. για τις αποκρατικοποιήσεις το 2018. Για να ξεκινήσει ο διαγωνισμός πρέπει να υπάρξουν έγκριση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, Κύρωση της Σύμβασης Παράτασης της ΣΑΑ από το ελληνικό Κοινοβούλιο και οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής πρώτο τρίμηνο 2018.
Επιπλέον βρίσκονται σε εξέλιξη οι ακόλουθοι διαγωνισμοί περιουσιακών στοιχείων:
• Η πώληση του 100% των μετοχών της ΕΕΣΣΤΥ (εταιρία συντήρησης του τροχαίου υλικού του ελληνικού σιδηροδρόμου) με ημερομηνία υποβολής δεσμευτικών προσφορών τις 14/02/2018. Υπάρχει ενδιαφέρον από τους Ιταλικούς Σιδηροδρόμους και εδώ μετά την απόκτηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
• Η μακροχρόνια παραχώρηση του δικαιώματος λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης του αυτοκινητοδρόμου «Εγνατία Οδός» και των επί του αυτοκινητοδρόμου τριών Κάθετων Αξόνων, Εγνατία Οδός με υποβολή Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος τις 26 Ιανουαρίου 2018.
• Η παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, λειτουργίας, διαχείρισης και εκμετάλλευσης των μαρινών Χίου (Υποβολή Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος 18/01/2018), Πύλου (Υποβολή Δεσμευτικών Προσφορών στις 26/02/2018), Θεσσαλονίκης (Αρετσού, Καλαμαριά) και Αλίμου Υποβολή Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος 16/01/2018) και Πύλου.
ΕΛ.ΠΕ.
Τον περασμένο μήνα προσελήφθησαν από το ΤΑΙΠΕΔ οι σύμβουλοι για την αξιοποίηση της συμμετοχής του Δημοσίου στα Ελληνικά Πετρέλαια. Σύμφωνα με το έργο που έχουν αναλάβει η Εθνική Τράπεζα και η Goldman Sachs, μόνο η πρώτη φάση, δηλαδή η εξέταση και η υπόδειξη του καλύτερου τρόπου αξιοποίησης, θα διαρκέσει έξι μήνες, δηλαδή μέχρι τον Μάιο του 2018.
Από εκεί και πέρα, προβλέπεται περίοδος 24 μηνών μέσα στην οποία οι χρηματοοικονομικοί σύμβουλοι θα πρέπει να εξετάσουν εάν υπάρχει ενδιαφέρον από τον έτερο μεγάλο μέτοχο του ομίλου, την Paneuropean, ή από άλλο υποψήφιο, που όμως θα πρέπει να εξασφαλίσει και τη συναίνεση του υφιστάμενου πλειοψηφικού μετόχου.
Αυτοί που γνωρίζουν σημειώνουν ότι το εν λόγω περίπλοκο εγχείρημα, που έχει διάφορες οικονομικές και επιχειρηματικές προεκτάσεις και έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τις διακηρυγμένες πολιτικές προθέσεις της κυβέρνησης, περιλαμβάνεται ως μία από τις πιθανότερες αποκρατικοποιήσεις, η οποία μάλιστα έχει προβλεφθεί ότι θα εισφέρει στο ταμείο έσοδα ύψους 500 εκατ. ευρώ εντός του 2018.
Ενδιαφέρον όμως παρουσιάζει και η ενδεικτική τιμή που βάζει ο προϋπολογισμός σε πωλήσεις μεριδίων σε εταιρίες, όπου δεν υπάρχει ακόμη αποτίμηση. Σε ορισμένες περιπτώσεις, μάλιστα, το τίμημα είναι σημαντικά χαμηλότερο των προσδοκιών ή ακόμη και της πραγματικής αξίας των εταιριών.
Για παράδειγμα, από την πώληση του 31% της ΔΕΠΑ που ανήκει στο Δημόσιο (ΤΑΙΠΕΔ) το προσδοκώμενο έσοδο των 250 εκατ. ευρώ που έχει προβλεφθεί στον προϋπολογισμό ισοδυναμεί με αξία της εταιρίας στα 800 εκατ. ευρώ, όταν μόνο φέτος στο 9μηνο η λειτουργική κερδοφορία της εταιρίας ανήλθε στα 223 εκατ. ευρώ.
Το ίδιο δεν ισχύει για τη ΔΕΗ, όπου τα 100 εκατ. ευρώ έσοδα που έχουν περιληφθεί στον προϋπολογισμό για την πώληση του 17% της εταιρίας αντιστοιχούν σε κεφαλαιοποίηση 588 εκατ. ευρώ.
ΔΕΣΦΑ
Για τον ΔΕΣΦΑ η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών θα γίνει τον Φεβρουάριο του 2018. Τα επόμενα βήματα, κατά σειράν, αφορούν: στην ανακήρυξη προτιμητέου επενδυτή, στην αποστολή φακέλου και την έγκριση από το Ελεγκτικό Συνέδριο, στην υπογραφή Σύμβασης Πώλησης και Συμφωνίας Μετοχών, στη λήψη των σχετικών εγκρίσεων από τις αρμόδιες ευρωπαϊκές αρχές, στη μεταβίβαση μετοχών και οικονομικό κλείσιμο.
Επίσης από την πώληση του 23% της ΕΥΑΘ και του 11% της ΕΥΔΑΠ, που επίσης έχουν ιδιαιτερότητες, προβλέπεται να εισπραχθούν, εντός του 2018, 35 και 64 εκατ. αντίστοιχα. Σημειώνεται ακόμη ότι προβλέπεται και η πώληση του 5% του ΟΤΕ.
ΟΛΘ
ΤΑ ΕΠΟΜΕΝΑ ΒΗΜΑΤΑ
Στον ΟΛΘ μετά την υπογραφή και την περιπέτεια της εγγυητικής επιστολής της αναδόχου κοινοπραξίας και την υπογραφή της σύμβασης Αγοράς Μετοχών και Συμφωνίας Μετόχων, ακολουθούν τα παρακάτω βήματα:
1. Εγκριση συγκέντρωσης από την Επιτροπή Ανταγωνισμού.
2. Υπογραφή Αναθεωρημένης Σύμβασης Παραχώρησης μεταξύ ΟΛΘ Α.Ε. και Ελληνικού Δημοσίου.
3. Κύρωση από τη Βουλή της Αναθεωρημένης Σύμβασης Παραχώρησης.
4. Ολοκλήρωση της συναλλαγής με την καταβολή του τιμήματος και τη μεταβίβαση των μετοχών στον επενδυτή μέσα στο πρώτο δίμηνο του 2018.
ΧΑΡΗΣ ΝΤΙΓΡΙΝΤΑΚΗΣ
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής