Η κυβέρνηση και ο υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, πιάστηκαν «αδιάβαστοι» καθώς στο νόμο 4482/2017 με τον οποίον κρατικοποιήθηκε ο Οργανισμός και τέθηκε σε εκκαθάριση εν λειτουργία, αγνόησαν επιδεικτικά την απόφαση της Ολομέλειας του Ανώτατου ακυρωτικού δικαστηρίου. Στο μεταξύ, τους επόμενους μήνες κορυφώνεται ο δικαστικός αγώνας που ξεκίνησε η προηγούμενη διοίκηση του Οργανισμού.
Το 1993 η τότε κυβέρνηση αποφάσισε με το νόμο 2175/93 να κρατικοποιήσει τις «Συγκοινωνιακές Επιχειρήσεις» και να συστήσει τον ΟΑΣΑ. Οι «Συγκοινωνιακές Επιχειρήσεις» προσέφυγαν στο ΣτΕ, η ολομέλεια του οποίου εξέδωσε το 1997 την απόφαση 3818. Εκεί, ρητά αναφέρεται ότι στην εκκαθάριση των «Συγκοινωνιακών Επιχειρήσεων» θα πρέπει να συμμετάσχει και εκπρόσωπος της εταιρίας. Δηλαδή, περιγράφεται μία κατάσταση παρόμοια με αυτή της εκκαθάρισης του ΟΑΣΘ.
Όμως, στο νόμο 4482/2017 με τον οποίον κρατικοποιήθηκε ο ΟΑΣΘ, δεν υπάρχει πρόβλεψη για συμμετοχή εκπροσώπου της πρώην διοίκησης στη διαδικασία της εκκαθάρισης. Συγκεκριμένα η απόφαση 3818/1997 της ολομέλειας του ΣτΕ αναφέρει: «επιβάλλεται όπως ο Υπουργός περιλάβει και ένα εκπρόσωπο της Συγκοινωνιακής Επιχείρησης αποδεικνυόμενο ως μέλος της εκκαθαριστικής επιτροπής από τη Γενική Συνέλευση των μετόχων της μετά πρόσκληση αυτής να προβή, εντός τασσομένης ευλόγου, κατά τις περιστάσεις προθεσμίας, στην υπόδειξη αυτή».
Η εκκαθάριση του ΟΑΣΘ, η οποία θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί έως το Δεκέμβριο του 2019, θα γίνει από το ΔΣ της κρατικής εταιρίας, τον εκκαθαριστή-ελεγκτή και την ελεγκτική εταιρία. Πουθενά δεν υπάρχει πρόβλεψη για συμμετοχή εκπροσώπου της προηγούμενης διοίκησης. Προφανώς, το υπουργείο Μεταφορών γνώριζε για την υποχρέωση του για συμμετοχή εκπροσώπου της προηγούμενης διοίκησης του ΟΑΣΘ στην εκκαθάριση. Ωστόσο, δεν έκανε το παραμικρό.
«Ο δικαστικός αγώνας θα συνεχιστεί. Σε όλα τα ‘μέτωπα’. Εξετάζουμε όλα τα ενδεχόμενα», δήλωσε στον «ΕΤΚ» ο έγκριτος νομικός και καθηγητής του πανεπιστημίου Αθηνών, Πάνος Λαζαράτος, ο οποίος είναι δικηγόρος της προηγούμενης διοίκησης του ΟΑΣΘ.
Στο μεταξύ, το ελληνικό δημόσιο και το υπουργείο Μεταφορών έχουν μπροστά τους ένα δικαστικό «Γολγοθά» μετά τις κινήσεις που έκανε η προηγούμενη διοίκηση του ΟΑΣΘ. Μέχρι στιγμής η «βεντάλια» των δικαστικών προσφυγών περιλαμβάνει τρεις κινήσεις, ενώ έχουν προαναγγελθεί κι άλλες.
Συγκεκριμένα:
1. Ο πρόεδρος, ο αντιπρόεδρος και ο γραμματέας της πρώην διοίκησης του ΟΑΣΘ έχουν καταθέσει στο Πολιτικό Εφετείο Αθηνών αίτηση ασφαλιστικών μέτρων εναντίον του ελληνικού δημοσίου και του νόμιμου εκπροσώπου υπουργού Μεταφορών, ζητώντας να αποχωρήσει η νέα κρατική διοίκηση, να επανέλθει η παλιά και να μην προχωρήσει η διαδικασία της εκκαθάρισης. Η συζήτηση της προσωρινής διαταγής έχει προσδιοριστεί για τις 5 Σεπτεμβρίου, ενώ η κύρια συζήτηση στις αρχές Οκτωβρίου.
2. Επίσης, τα τρία μέλη της πρώην διοίκησης έχουν καταθέσει στο ΣτΕ αίτηση ακύρωσης ζητώντας να μην προχωρήσει η διαδικασία της εκκαθάρισης ενώ παράλληλα στρέφονται κατά του νόμου 4482/2017, της πρώτης πράξης της κρατικής γενικής συνέλευσης του κρατικού ΟΑΣΘ με την οποία ορίστηκε η διοίκησης αλλά και της τοποθέτησης ελεγκτή. Η αίτηση ακύρωσης θα συζητηθεί στις 5 Δεκεμβρίου.
3. Παράλληλα, τα τρία μέλη της πρώην διοίκησης έχουν καταθέσει στο ΣτΕ αίτηση αναστολής, η οποία θα συζητηθεί το πρώτο δεκαπενθήμερο του Σεπτεμβρίου, ενώ η προσωρινή διαταγή εκδόθηκε την Παρασκευή 18 Αυγούστου με την οποία «πάγωσε» η διαδικασία επιλογής ελεγκτικής εταιρίας. Στην ουσία έβαλε προσωρινό «φρένο» στην εκκαθάριση του ΟΑΣΘ, καθώς η επιλογή της ελεγκτικής εταιρίας αποτελεί βασική προϋπόθεση για να προχωρήσει η εκκαθάριση.
Ο δικαστικός αγώνας όχι μόνο θα συνεχιστεί αλλά και θα κλιμακωθεί. Είναι ζήτημα ημερών η κατάθεση αίτησης τόσο ακύρωσης όσο και αναστολής ενώπιον του ΣτΕ από ακόμη τρία μέλη της πρώην διοίκησης του ΟΑΣΘ που ήταν παράλληλα και μέτοχοι του Οργανισμού. Ωστόσο, στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν θα ζητηθεί η έκδοση προσωρινής διαταγής.
Όπως και να έχει, η επιλογή της κυβέρνησης να κρατικοποιήσει τον ΟΑΣΘ θα έχει πολλά «επεισόδια» στις δικαστικές αίθουσες με απρόβλεπτες εξελίξεις και επιπτώσεις στην καθημερινή ζωή των Θεσσαλονικέων, οι οποίοι στερούνται εναλλακτικού μέσου μαζικής μεταφοράς.
Άγγελος Αγγελίδης
Από το ένθετο Οικονομία που κυκλοφορεί με τον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής