Η ΚΥΑ καθορίζει τη διαδικασία, αλλά και τα εργαλεία που έχουν στη διάθεσή τους οι γεωργοί προκειμένου να «σώσουν» τόσο τις εκτάσεις όσο και τις επιδοτήσεις τους.
«Η ΚΥΑ ορίζει τον ΟΠΕΚΕΠΕ ως φορέα ενημέρωσης των αγροτών που δηλώνουν εκτάσεις στο ΟΣΔΕ (Σύστημα όπου υποβάλλεται η αίτηση για την ενεργοποίηση δικαιωμάτων ενιαίας ενίσχυσης) και επηρεάζονται από την ανάρτηση των δασικών χαρτών τη Γενική Διεύθυνση Δασών και τις Αποκεντρωμένες Δασικές Υπηρεσίες ως φορείς διαχείρισης και υποδοχής των αιτήσεων των αγροτών και την ΕΚΧΑ (Κτηματολόγιο) ως φορέα κατασκευής εφαρμογής που θα βοηθήσει τη Δασική Υπηρεσία για τη γρηγορότερη εξυπηρέτηση των πολιτών», αναφέρει σχετική ανακοίνωση.
Η τριετία
Επιπλέον, σημειώνεται ότι δεν απαιτείται η προσκόμιση βεβαίωσης ένταξης της έκτασης στο ΟΣΔΕ, αλλά ταυτοποίηση της έκτασης μόνο με την προσκόμιση του τοπογραφικού διαγράμματος. «Η Δασική Υπηρεσία θα βεβαιώνει με ενέργειές της και επί της εφαρμογής της ΕΚΧΑ ότι η έκταση είναι ενταγμένη στο ΟΣΔΕ κατά τα χρόνια 2014 έως 2017», διευκρινίζεται στην ίδια ανακοίνωση επιβεβαιώνοντας πλήρως δημοσίευμα του «Ε.Τ.» στις 20/6/2017, το οποίο ανέφερε ότι καθίσταται υποχρεωτική η δήλωση ΟΣΔΕ για τον αποχαρακτηρισμό μιας έκτασης από δασική σε αγροτική. Οπως είχε δηλώσει τότε ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης, με την υποβολή της αντίρρησης από τον ιδιοκτήτη της έκτασης θα ελέγχεται από το ΥπΑΑΤ αν τα τρία προηγούμενα χρόνια είχε υποβάλει έστω και μία φορά δήλωση ΟΣΔΕ ώστε να μη δοθεί χώρος στους καταπατητές.
Σε επικοινωνία που είχε εκ νέου ο «Ε.Τ.» με στελέχη του ΥπΑΑΤ, αυτά υπογράμμισαν ότι όσοι δεν έχουν δηλώσει τις εκτάσεις τους έστω και μία φορά την τελευταία τριετία στο ΟΣΔΕ δεν θα μπορούν πλέον να τις καλλιεργήσουν.
Διαδικασία
Α. Εφόσον η έκταση έχει χαρακτηριστεί ΔΑ ή ΧΑ (δασική ή χορτολιβαδική και δεν είναι ιδιωτικό χορτολίβαδο), τότε οι ενδιαφερόμενοι πολίτες μπορούν έως τις 27/7/2017:
1 Να υποβάλλουν αίτηση ατελώς στο Δασαρχείο της περιοχής τους:
* είτε για εξαγορά της έκτασης εφόσον η εκχέρσωση έχει γίνει προ του 1975
* είτε για χρήση (έγκριση επέμβασης) της έκτασης εφόσον η εκχέρσωση έχει γίνει μέχρι το 2007.
Σύμφωνα με την ΚΥΑ, σε περίπτωση που κάνουν αίτηση εξαγοράς, τότε θα χρειαστεί να υποβάλουν στο Δασαρχείο: αίτηση εξαγοράς, τοπογραφικό διάγραμμα με συντεταγμένες κορυφών, βασιζόμενες στο Εθνικό Γεωδαιτικό
Σύστημα Αναφοράς (ΕΓΣΑ 87), και τέλος αποδεικτικό χρήσης της έκτασης προ του 1975.
Εάν αιτηθούν τη χρήση (έγκριση επέμβασης), τότε θα χρειαστεί να υποβάλουν στο Δασαρχείο: αίτηση χρήσης (έγκριση επέμβασης) και τοπογραφικό διάγραμμα με συντεταγμένες κορυφών, βασιζόμενες στο Εθνικό Γεωδαιτικό Σύστημα Αναφοράς (ΕΓΣΑ 87).
2 Να υποβάλουν αίτηση ατελώς για την υπαγωγή σε προφανές σφάλμα του δασικού χάρτη:
Σε περίπτωση που οι αγρότες θεωρούν ότι υπάρχει προφανές σφάλμα στο χάρτη, όπως για παράδειγμα το χαρακτηρισμό ως δάσους ανέκαθεν γεωργικής καλλιέργειας, λόγω αδιαμφισβήτητου σφάλματος στη φωτοερμηνεία, τότε μπορούν:
* Να υποβάλουν ατελώς αίτηση πρόδηλου σφάλματος μέσω της ειδικής εφαρμογής που υπάρχει στο Διαδίκτυο στην ιστοσελίδα της ΕΚΧΑ Α.Ε., www.ktimatologio.gr.
* Να υποβάλουν ατελώς αίτηση πρόδηλου σφάλματος απευθείας στη Διεύθυνση Δασών της περιοχής τους.
3 Να υποβάλουν αντίρρηση επί του χαρακτήρα της έκτασης:
* Η αντίρρηση υποβάλλεται εφόσον υπάρχει αμφισβήτηση για τη φωτοερμηνεία που έχει γίνει στο δασικό χάρτη και το χαρακτήρα που παρουσιάζεται σε αυτόν.
* Τα τέλη αντίρρησης είναι μειωμένα έως και 80% σε σχέση με το παρελθόν και υπάρχουν στην ΚΥΑ 151585/323/3.2.2017 (ΦΕΚ Β’ 347/08.02.2017).
* Στην ίδια ΚΥΑ υπάρχουν οι περιπτώσεις που οι αντιρρήσεις υποβάλλονται ατελώς (για παράδειγμα κληροτεμάχια από διανομή τα οποία φαίνονται ως ΔΑ ή ΧΑ στο χάρτη).
* Η αντίρρηση υποβάλλεται μέσω της εφαρμογής της ΕΚΧΑ Α.Ε. στην ιστοσελίδα www.ktimatologio.gr.
4 Χρήση και των τριών εργαλείων:
Εφόσον θέλουν να χρησιμοποιήσουν και τα τρία εργαλεία ή δύο από αυτά μαζί, μπορούν να το κάνουν χωρίς περιορισμό ως τις 27/7/2017. Σε αυτή την περίπτωση:
* Θα εξεταστεί πρώτα η αίτηση πρόδηλου σφάλματος.
* Εφόσον απορριφθεί το πρόδηλο σφάλμα, θα εξεταστεί η αντίρρηση από τις ΕΠΕΑ.
* Εάν απορριφθεί και η αντίρρηση, τότε θα εξεταστεί το αίτημα εξαγοράς ή έγκρισης επέμβασης.
B. Εάν η έκταση έχει οποιονδήποτε άλλο χαρακτηρισμό εκτός από ΔΑ ή ΧΑ, δηλαδή είναι ΔΔ, ΑΔ, ΧΧ ή ΑΧ, τότε οι αγρότες μπορούν ως τις 27/7/2017:
Εκτός των παραπάνω εργαλείων που αφορούν την περίπτωση Α, να κάνουν χρήση και των εργαλείων που τους παρέχει η δασική νομοθεσία. Μερικά από αυτά είναι:
* Νομοθεσία περί δασωμένων αγρών (άρθρο 67 Ν. 998/79).
– Εφόσον έχουν τίτλους που ανάγονται προ του 1946 και η έκταση χαρακτηρίζεται ως δασική (όχι δάσος), τότε αυτή μπορεί να τεθεί εκτός δασικής νομοθεσίας.
– Εφόσον οι τίτλοι είναι νεότεροι αλλά όχι μετά το 2004 και η έκταση χαρακτηρίζεται ως δασική (όχι δάσος), τότε αυτή μπορεί να παραχωρηθεί για γεωργική ή δενδροκομική καλλιέργεια.
* Νομοθεσία περί παραχωρητηρίων.
– Στη νομοθεσία υπάρχει ήδη διαδικασία για την παραχώρηση καστανοτεμαχίων.
– Με νόμο που θα ψηφιστεί τον Ιούλιο θα μπορούν όσοι κατέχουν προσωρινά παραχωρητήρια από τη δασική υπηρεσία να τα κάνουν οριστικά μέσα σε τρία χρόνια. Γι’ αυτές τις περιπτώσεις δεν θα χρειάζεται η υποβολή αντίρρησης.
* Νομοθεσία περί άρσης αναδασώσεων λόγω πραγματικών ή νομικών αιτιών (παρ. 4 άρθρου 44 Νόμου 998/79).
ΓΩΓΩ ΚΑΤΣΕΛΗ
[email protected]
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου