«Χρυσή» εποχή
Είναι γεγονός ότι ο Μίμης Πλέσσας έγραψε ιστορία στη «χρυσή» εποχή του ελληνικού κινηματογράφου, αφήνοντας πίσω του επιτυχίες που περνάνε από γενιά σε γενιά, τις οποίες γνωρίζουν και τραγουδούν και οι σημερινοί εικοσάρηδες. Μεγάλα τραγούδια, λαμπρές, αγαπημένες επιτυχίες δικές του πρωτοακούστηκαν σε ταινίες της Φίνος Φιλμ.
Ο Μίμης Πλέσσας έγραψε μουσική για 104 ελληνικές ταινίες, οι 64 από τις οποίες ήταν της Φίνος Φιλμ, από τις συνολικά 185 που γύρισε η εταιρία στην ιστορία της. Η κινηματογραφική πορεία του συνθέτη ξεκίνησε το 1959 με την ταινία «Να πεθερός, να μάλαμα!» του Μάριου Νούσια.
Η συνεργασία του με τη Φίνος Φιλμ ξεκίνησε το 1960 με την ταινία «Μακρυκωσταίοι και Κοντογιώργηδες». Ηταν μια κομβική στιγμή στην πορεία του, όταν ο Αλέκος Σακελλάριος τον κάλεσε για να γράψει μουσική για την ταινία.
Το 1962 και αφού συνεργάστηκε και με άλλες εταιρίες επέστρεψε στη Φίνος Φιλμ για τη δεύτερη συνεργασία του, στο φιλμ «Νόμος 4000» του Γιάννη Δαλιανίδη, ανοίγοντας μια γόνιμη καλλιτεχνική διαδρομή.
Μέχρι τον θάνατο του Φίνου το 1977, ο Μίμης Πλέσσας έγραψε μουσική σε όλη την γκάμα των κινηματογραφικών ειδών. Το δίδυμο Δαλιανίδη-Πλέσσα γράφει ιστορία στα μιούζικαλ, με πιο χαρακτηριστικά τα «Οι θαλασσιές οι χάντρες» (1967), «Γοργόνες και μάγκες» (1968), «Μία κυρία στα μπουζούκια» (1968), που αφήνουν πίσω τους τεράστιες διαχρονικές επιτυχίες.
Η Μαρινέλλα ερμήνευσε μοναδικά και ανεξίτηλα το «Ανοιξε πέτρα» και η Μάρθα Καραγιάννη το εντελώς διαφορετικού ύφους «Ο άντρας που θα παντρευτώ» στο «Γοργόνες και μάγκες». Η Μαίρη Χρονοπούλου έβαλε τη δική της σφραγίδα στο «Του αγοριού απέναντι» στο «Μία κυρία στα μπουζούκια». Η Ζωή Λάσκαρη ήταν μοναδική στο «Crazy girl», που ερμήνευσε η Αλέκα Κανελλίδου στo «Οι θαλασσιές οι χάντρες», ενώ διαχρονικά στάθηκαν και τα «Βρέχει πάλι απόψε» και το «Εκλαψα χθες», με τον Γιάννη Πουλόπουλο.
Ο Στράτος Διονυσίου ξεχώρισε αμέσως χάρη στη χρήση του σπουδαίου κομματιού «Βρέχει φωτιά στη στράτα μου», που έγραψε ο Πλέσσας σε στίχους του Λευτέρη Παπαδόπουλου, χωρίς καν να εμφανισθεί στην ταινία «Ορατότης μηδέν» (Νίκος Φώσκολος, 1970). Αγαπημένο και το «Ενας ουρανός μ’ αστέρια», με τον Γιάννη Βογιατζή, στην ταινία «Ραντεβού στον αέρα», αλλά και το περίφημο «Φστ μπόινγκ», που είπε με τον δικό του τρόπο ο Κώστας Βουτσάς στο «Κάτι να καίει» (1963).
Το περίφημο τραγούδι «Τι σου ’κανα και πίνεις», με την Πόλυ Πάνου, γνώρισε μεγαλύτερη επιτυχία από την ταινία που ακούστηκε το «Ολγα αγάπη μου» του 1968.
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Η απόπειρα δολοφονίας του από τη «17Ν» [βίντεο]
Οι μουσικές του Πλέσσα «ντύνουν», επίσης, μεγάλες επιτυχίες, όπως «Οι κληρονόμοι» (1964), «Η χαρτοπαίχτρα» (1964), «Υπάρχει και φιλότιμο» (1965), «Μια τρελλή τρελλή οικογένεια» (1965), το «Χώμα βάφτηκε κόκκινο» (1966) και «Κάτι κουρασμένα παλληκάρια» (1967).
Συνεργασίες
Παράλληλα, συνεργάστηκε και με άλλες εταιρίες παραγωγής συνθέτοντας μουσική για ταινίες όπως «Εγκλημα στα παρασκήνια» (1960) του Ντίνου Κατσουρίδη, «Νύχτες στο Μιραμάρε» (1960) του Ορέστη Λάσκου, «Καλημέρα Αθήνα» (1960) του Γρηγόρη Γρηγορίου, «Χριστίνα» (1960) του Γιάννη Δαλιανίδη και «Εφιάλτης» (1961) του Ερρίκου Ανδρέου.
Ο Μίμης Πλέσσας -όπως διαβάζουμε στον επίσημο ιστότοπο της Φίνος Φιλμ- είχε την ικανότητα να «ντύνει» την εκάστοτε ταινία με πρωτότυπη μουσική, αξιοποιώντας δημιουργικά είδη όπως η τζαζ και τα υποείδη της, το τσα-τσα, τα μπλουζ, οι μποσανόβες και οι λάτιν ρυθμοί.
ΤΙ ΕΙΧΕ ΔΗΛΩΣΕΙ Ο ΙΔΙΟΣ ΣΤΟΝ «Ε.Τ.»
«Για εμένα η μουσική είναι μία»
Αεικίνητος, δημιουργικός, ο Μίμης Πλέσσας έγραφε συνεχώς, δεν είναι τυχαίο ότι άφησε πίσω του 3.220 τραγούδια και αναδείκνυε νέους τραγουδιστές. Σε συνέντευξή του στον «Ε.Τ.» με αφορμή την επανέκδοση του «Δρόμου» με κύριο ερμηνευτή τον Γιάννη Κότσιρα, 37 χρόνια μετά την πρώτη έκδοσή του, το 2006, μας είχε πει:
«Για εμένα “Ο δρόμος” είναι ένα κρυφό μου καμάρι. Ο,τι κατάφερε το κατάφερε από την αλήθεια του. Κυκλοφόρησε από μια εταιρία η οποία τότε ξεκινούσε… Απαγορεύτηκε από τη λογοκρισία της χούντας, κατέβηκε σαν παράσταση από το θέατρο “Κατίνα Παξινού”, πολλά από τα τραγούδια του υπάρχουν ακόμα ή… γρατζουνισμένα ή με τσιρότα κολλημένα στην Ελληνική Ραδιοφωνία και, παρ’ όλα αυτά, σήμερα δεν υπάρχει κουτούκι, ρεμπετάδικο, συναυλιακός, φεστιβαλικός ή συμφωνικός χώρος, ο τελευταίος, δυστυχώς, περισσότερο στο εξωτερικό, που να μην εκτελούνται τραγούδια του “Δρόμου”. Αυτή η καινούργια έκδοση κρατά όλο τον σεβασμό στη βιωμένη μνήμη. Ωστόσο, σε εκπληκτική σημερινή ηχογράφηση, σε δική μου ενορχήστρωση επίσης, η οποία είναι ευνοημένη από την προκοπή της τεχνολογίας, η οποία δίνει πολλαπλές δυνατότητες. Αγαπώ και τις δύο εκδοχές, όμως αναγνωρίζω ότι η νέα γενιά θα συνδεθεί με την καινούργια έκδοση. Είναι κατανοητό. Αρκεί να σεβόμαστε τον δημιουργό, το ύφος του και τη μελωδική γραμμή».
«Ντρέπομαι…»
Μιλώντας γενικότερα για τη μουσική, καθώς ο ίδιος μπορούσε με μεγάλη ευκολία να γράφει από απλά τραγούδια έως κλασικά έργα μεγάλης πνοής, μας είχε πει: «Για εμένα η μουσική είναι μία. Κι αυτό προσπάθησα με την ταπεινή μου κατάθεση να αποδείξω. Θα ακουστεί εγωιστικό, αλλά στην Ευρώπη στις μεγαλύτερες αίθουσες του κόσμου, μπροστάρικα συγκροτήματα της τζαζ και καλλιτέχνες λυρικοί και ορχήστρες συμφωνικές παίζουν έργα μου και πολλές φορές ντρέπομαι στα προγράμματα να διαβάζω το όνομά μου δίπλα στα ιερότερα τέρατα της μουσικής του κόσμου».
ΤΟ «ΑΝΤΙΟ» ΤΗΣ ΦΙΝΟΣ ΦΙΛΜ
«Ενα όνομα, μία ιστορία, ένας μύθος…»
Με πολύ συγκινητικά λόγια η Φίνος Φιλμ αποχαιρέτησε τον Μίμη Πλέσσα σε ανάρτησή της, που έγραφε:
«Μίμης Πλέσσας: Ενα όνομα, μία ιστορία, ένας μύθος της μουσικής με δεκάδες διακρίσεις και τιμές που λίγοι έχουν καταφέρει. Συνθέσεις που μεγάλωσαν γενιές και γενιές, που μας συντρόφευσαν σε χαρές και λύπες, που μας ταξίδεψαν σε θρυλικά κινηματογραφικά μιούζικαλ, που μας ξεσήκωσαν, μας ενέπνευσαν, μας συγκίνησαν και μας ωρίμασαν.
Το 1965 έγραψε σε προσωπική επιστολή προς τον Φίνο: “Ευτυχώς ο πλούτος δεν μετριέται μονάχα από το περιεχόμενο της τσέπης αλλά και της καρδιάς κι εκεί νομίζω πως είμαι κροίσος”. Ο μελωδικός μας μαέστρος συμπλήρωσε έναν αιώνα ζωής κοντά μας και το μόνο σίγουρο είναι ότι θα παραμείνει “αιώνιος”.
Τον αποχαιρετούμε με ένα σύντομο αφιέρωμα στις θρυλικές ταινίες που υπέγραψε τη μουσική τους, αλλά και στη σπουδαία μουσική σύνθεση που έγραψε για την ταινία “Οι σφαίρες δεν γυρίζουν πίσω” (1967), κατακτώντας το Βραβείο Καλύτερης Μουσικής Επένδυσης στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
Αντίο, μαέστρο…».
Μίμης Πλέσσας: Αμέτρητες βραβεύσεις
Οι βραβεύσεις και οι διακρίσεις του Μίμη Πλέσσα τόσο σε ελληνικό όσο και σε διεθνές επίπεδο ήταν αμέτρητες και σημαντικές. Είχε, επίσης, λάβει δεκάδες χρυσούς και πλατινένιους δίσκους. Τον φετινό Ιούνιο, σε ειδική τελετή που πραγματοποιήθηκε στο Προεδρικό Μέγαρο, η Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Κατερίνα Σακελλαροπούλου, του απένειμε το παράσημο του Ανώτερου Ταξιάρχη του Τάγματος της Τιμής.
- Το 2000 ο Δήμος Αθηναίων τον τίμησε για την προσφορά του στην ελληνική μουσική και του απένειμε το «Χρυσό Μετάλλιο της Πόλεως των Αθηνών».
- Το 2001, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Κωνσταντίνος Στεφανόπουλος, του απένειμε τον Χρυσό Σταυρό του Τάγματος του Φοίνικος για την προσφορά του στην τέχνη.
- Το 2006 βραβεύθηκε από την Ακαδημία Προσωπικοτήτων για τη συνολική προσφορά του στον πολιτισμό.
- Το 2007 ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος τον τίμησε με τον Μεγαλόσταυρο του Αγίου Ανδρέου σε ειδική εκδήλωση στο Πατριαρχείο.
- Το 2010 αναγορεύτηκε επίτιμος διδάκτορας από το Τμήμα Χημείας του Πανεπιστημίου Πατρών.
- Το 2016 η Ακαδημία Αθηνών τον τίμησε με βραβείο της τάξης των Γραμμάτων και Καλών Τεχνών για το σύνολο της προσφοράς του στην ελληνική μουσική.
- Διακρίθηκε, επίσης, για τη θεατρική του προσφορά στο Παρίσι το 1958 και για την κινηματογραφική του στο Εδιμβούργο και τις ΗΠΑ το 1964 και το 1965 αντίστοιχα.
Ο Μίμης Πλέσσας έχει λάβει και άλλες τιμητικές διακρίσεις από φορείς, οργανισμούς, δήμους και περιφέρειες της χώρας, ενώ έχει ανακηρυχθεί επίτιμος δημότης Ραφήνας – Πικερμίου, Σπετσών, Κω και Χανίων.
Ειδήσεις σήμερα
SpaceX: H εντυπωσιακή εκτόξευση του γιγαντιαίου πυραύλου Starship [βίντεο]
Η Γη της Ελιάς: Ιουλία και Στάθης παντρεύονται
Τζον Κατσιματίδης: Μια θαυμαστή διαδρομή από τα κουρέλια έως τα πλούτη
Αγαπημένο ζευγάρι χώρισε μετά από τρία χρόνια σχέσης – Ήρθε το τέλος
Λίτσα Πατέρα: Προειδοποιεί τα 12 ζώδια – «Από τώρα σας λέω τα επόμενα χρόνια θα…»