Ο σταθμός του Κανφράνκ, σε υψόμετρο που ξεπερνά το ένα χιλιόμετρο από την επιφάνεια της θάλασσας, αποτελεί ένα φιλόδοξο έργο, η ιδέα για το οποίο συνελήφθη τον 19ο αιώνα, και συγκεκριμένα το έτος 1853. Το έργο ολοκληρώθηκε, παρά ταύτα, το 1928. Όπως λέει ο ιστορικός Αλφόνσο Μάρκο, η Ισπανία επιδίωκε την ανέγερση ενός μεγαλοπρεπούς σταθμού, αντάξιου άλλων Ευρωπαϊκών «καθεδρικών ναών» των μεταφορών. Παρά το μεγαλείο του, ο σταθμός- όταν ολοκληρώθηκε- ανήκε, τόσο σαν σύλληψη όσο και από τεχνικής απόψεως, στον προηγούμενο αιώνα.
Γύρω από τον σταθμό του Κανφράνκ υπάρχουν πολλοί μύθοι και θρύλοι, με έναν από αυτούς να θέλει τον σταθμό να «αλλάζει την πορεία του Δεύτερου Παγκοσμίου Πολέμου». Αν και η διατύπωση αυτή είναι κάπως υπερβολική, το σίγουρο είναι ότι ο σταθμός έπαιξε τον ρόλο του στα τεκταινόμενα της εποχής. Όταν η Γαλλία βρέθηκε υπό γερμανική Κατοχή, η δικτατορία του Φράνκο στην Ισπανία αξιοποίησε τον σταθμό για να ανταλλάσσει βολφράμιο (υλικό σημαντικό για την κατασκευή των τανκς) με ράβδους χρυσού που διέθεταν οι Ναζί. Ο Φράνκο ήθελε να διατηρήσει καλές σχέσεις με την Μεγάλη Βρετανία και τις ΗΠΑ, αλλά δεν ήθελε να χάσει την ευκαιρία για εξαιρετικά προσοδοφόρες συναλλαγές με τη ναζιστική Γερμανία.
Ο Βασιλιάς της Ισπανίας, Αλφόνσο ο 13ος συναντά τον Πρόεδρο της Γαλλίας, Γκαστόν Ντουμέργκ, στα εγκαίνια του σταθμού το 1928.
«Ως διεθνές σταυροδρόμι, το Κανφράνκ ήταν ένα σημείο πιο διακριτικό και λιγότερο ορατό, σε σχέση με άλλα», επισημαίνει ο Αλφόνσο Μάρκο. Ο σταθμός χρησιμοποιήθηκε κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο από πολλούς κατασκόπους, προερχόμενους από όλες τις πλευρές. Λέγεται, επίσης, πως πολλοί Εβραίοι του Βισύ γλίτωσαν από τις διώξεις, «δραπετεύοντας» μέσω του σταθμού του Κανφράνκ.
«Υπάρχει μια δόση αλήθειας σε όλες αυτές τις ιστορίες, που βέβαια πλέον έχουν “παραφουσκωθεί”. Για παράδειγμα, ισχύει το ότι ο σταθμός χρησιμοποιήθηκε από Εβραίους, ωστόσο αυτό έγινε σε πολύ μικρότερη κλίμακα, απ’ ό,τι φημολογείται», λέει ο Μάρκο. «Αληθεύει, επίσης, πως οι Γερμανοί διαχειρίζονταν το τελωνείο που βρισκόταν από τη γαλλική πλευρά του σταθμού. Παρόλα αυτά, το Κανφράνκ δε βρέθηκε ποτέ υπό γερμανική Κατοχή. Οι ιστορίες που θέλουν την ναζιστική σημαία να ανέμιζε στον σταθμό είναι ψευδείς».
Ο ιστορικός απορρίπτει το παρατσούκλι «Τιτανικός των βουνών» που έχει αποδοθεί από πολλούς στον σταθμό, ωστόσο παραδέχεται πως, παρόμοια με το κρουαζιερόπλοιο, ο σταθμός του Κανφράνκ μπορεί να ιδωθεί ως ένα σύμβολο «ναυαγισμένων φιλοδοξιών». Ο σταθμός άνοιξε για πρώτη φορά τις πύλες του το 1929, εν μέσω μιας οικονομικής κρίσης. Δύο χρόνια μετά, καταστράφηκε σε μεγάλο βαθμό από μια πυρκαγιά. Το 1936, ο σταθμός «έζησε» το ξέσπασμα του Ισπανικού εμφυλίου, με την λήξη του οποίου ήρθε ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος. Όταν έληξε και αυτός, η Ισπανία του Φράνκο βρέθηκε απομονωμένη και οι διεθνείς τις σιδηρογραμμές δεν δούλεψαν ξανά, μέχρι και τα τέλη της δεκαετίας του ’50.
Ντεγκρέτσια: Η αμηχανία ενός επώνυμου με ονομασία προέλευσης... - Η μακρά ιστορία από την αρχή
Η εικόνα του σταθμού, «τότε» και σήμερα.
Το 1970, ο εκτροχιασμός ενός τρένου οδήγησε στην καταστροφή μιας γέφυρας, προσφέροντας την ιδανική «δικαιολογία» ώστε ο σταθμός να εγκαταλειφθεί εντελώς. Η 200 μέτρων πλατφόρμα του και τα 365 παράθυρά του άρχισαν να φέρουν σημάδια φθοράς, καθιστώντας τον σταθμό ένα «μαυσωλείο των σιδηροδρόμων, με μεγάλη συναισθηματική και εθνική σημασία…μέρος μιας ιστορίας που δεν μπορεί να αγνοηθεί και που της αξίζει να ακούγεται και να εκτιμάται».
Σήμερα, ο σταθμός λειτουργεί ξανά, σε πολύ πιο περιορισμένη, τοπική κλίμακα. Τα σχέδια να μετατραπεί σε ξενοδοχείο προϋποθέτουν την κατασκευή ενός πιο σύγχρονου σταθμού δίπλα στον παλιό, ο οποίος θα είναι απευθείας προσβάσιμος μέσω του προθαλάμου του ξενοδοχείου. Το ξενοδοχειακό σύμπλεγμα θα περιλαμβάνει ένα συνεδριακό κέντρο 200 θέσεων, ένα μουσείο των σιδηροδρόμων, καταστήματα καθώς και ένα «καταφύγιο προσκυνητών», καθώς ο σταθμός βρίσκεται σ’ έναν από τους δρόμους που οδηγούν στην προσκυνηματική πόλη του Σαντιάγο ντε Κομποστέλα. Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στα 27 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 12 εκατ. θα δοθούν από την τοπική κυβέρνηση της επαρχίας Αραγκόν με στόχο την αποκατάσταση των σιδηρογραμμών και την ανάπτυξη της γύρω περιοχής.
Ο Αλφόνσο Μάρκο θεωρεί πως θα χρειαστεί ακόμη αρκετός καιρός, μέχρις ότου ο καινούργιος σταθμός του Κανφράνκ αρχίσει να διανύει την παλιά διαδρομή που κατέληγε στο Πο της Γαλλίας. Ως τότε, ο σταθμός θα συνεχίσει να αποτελεί μια στάση για τους προσκυνητές, καθώς και τους λάτρεις της βιομηχανικής ιστορίας και αρχιτεκτονικής που «φωλιάζει» στο μαγευτικό τοπίο των Πυρηναίων.
ΠΗΓΗ: The Guardian
Ακολούθησε το eleftherostypos.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις
Ειδήσεις σήμερα
- Δολοφονία στη Φολέγανδρο: Η Γαρυφαλλιά ξυλοκοπήθηκε από τον 30χρονο πριν τη ρίξει στο γκρεμό
- Αναδρομικά σε όλες τις συντάξεις: 4 νέα πακέτα – Ποιοι παίρνουν, πότε πόσα και από τι [πίνακες]
- Μητσοτάκης: Δεν θα είναι ποτέ υποχρεωτικός ο εμβολιασμός για τα παιδιά
- Πέθανε ο Τόλης Βοσκόπουλος – Σίγησε για πάντα ο «ανεπανάληπτος» του ελληνικού τραγουδιού
- Πανελλήνιες 2021: Οι Ελάχιστες Βάσεις Εισαγωγής στα ελληνικά πανεπιστήμια
- Τόλης Βοσκόπουλος: Κατέρρευσε η Μαρία Ιωαννίδου – «Δεν το πιστεύω αυτό που συμβαίνει» [βίντεο]
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr
Ακολουθήστε το EleftherosTypos.gr σε Instagram, Facebook και Twitter