Οι Ελληνες επιβάτες νιώθουν «προδομένοι». λένε οι πράκτορες, καθώς οι αυξήσεις είναι ιλιγγιώδεις. Την ίδια στιγμή που τα νησιά βουλιάζουν κυρίως από τον τουρισμό, φαίνεται εξαιρετικά δύσκολο για τους Ελληνες να πάνε διακοπές σε ελληνικό νησί αν δεν υπάρχει εξασφαλισμένη η διαμονή. Το ταξίδι για Νάξο απαιτεί 500 ευρώ, για Ικαρία 600, 400 για Χανιά. Οι πρώτες θερινές αυξήσεις έχουν ήδη μπει στις τιμές, ενώ αναμένεται και δεύτερο κύμα τον Ιούλιο. Συνολικά οι πράκτορες υπολογίζουν τις νέες αυξήσεις να φτάνουν και σε προορισμούς το 35%. Είναι εντυπωσιακό πως ήδη τα πιο φθηνά εισιτήρια ακτοπλοϊκών για τον Ιούλιο και τον Αύγουστο είναι εξαντλημένα!
Το υπουργείο
Σε πρόσφατη συνέντευξή του, ο υφυπουργός Ναυτιλίας, Κώστας Κατσαφάδος, είχε αναφέρει πως «το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής σε συσκέψεις που έχουμε κάνει με το Σύνδεσμο Ελλήνων Ακτοπλόων κατ’ αρχάς τους έχουμε πει ότι δεν πρέπει όλο αυτό το ενεργειακό κόστος, το οποίο όντως είναι πολύ υψηλό, να μετακινηθεί και να πάει εις βάρος των καταναλωτών, από εκεί και πέρα προσπαθούμε να βρούμε τον δημοσιονομικό χώρο αυτόν, σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών, ούτως ώστε να μπορούμε να στηρίξουμε τις ακτοπλοϊκές εταιρίες. Στις ελεύθερες γραμμές υπάρχει μια μεσοσταθμική αύξηση της τάξεως του 18%, στις γραμμές οι οποίες επιδοτούνται από την ελληνική κυβέρνηση, στις άγονες γραμμές, υπάρχει πλαφόν και δεν υπάρχουν αυξήσεις. Κάνουμε προσπάθεια να μπορέσουμε να βρούμε τον δημοσιονομικό χώρο ούτως ώστε να μπορέσουμε να στηρίξουμε την ελληνική ακτοπλοΐα και να μειώσουμε τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων. Ενδεικτικά να σας αναφέρω ότι πέρυσι τέτοια εποχή ο τόνος στο ναυτιλιακό καύσιμο ήταν 500$ και τώρα έχει ξεπεράσει τα 1.130$, καταλαβαίνετε ότι αυτή η εκτίναξη του ενεργειακού κόστους μετακίνησης ενός πλοίου δυστυχώς φτάνει και στον επιβάτη».
Ευρωπαϊκές εξελίξεις
Στο μεταξύ, σημαντικές αποφάσεις για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία έλαβε την Πέμπτη το Συμβούλιο Υπουργών Θαλασσίων Μεταφορών της Ε.Ε., που κατέληξε στην υιοθέτηση γενικής προσέγγισης επί του Κανονισμού «για τη χρήση ανανεώσιμων και χαμηλής περιεκτικότητας σε άνθρακα καυσίμων από τον τομέα των θαλασσίων μεταφορών (FuelEU Maritime)». Το Συμβούλιο υιοθέτησε, επίσης, γενική προσέγγιση ως προς την Οδηγία «για την τροποποίηση της Oδηγίας 2003/25/ΕΚ όσον αφορά τη συμπερίληψη βελτιωμένων απαιτήσεων ευστάθειας και την εναρμόνισή της με τις απαιτήσεις ευστάθειας που ορίζονται από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ)».
Οι αποφάσεις αυτές αναμένεται να αυξήσουν ακόμα περισσότερο το κόστος των καυσίμων, άρα την μετακύλιση του κόστους στους επιβάτες και τους πολίτες.