Είχαμε την τύχη και την τιμή, να βρεθούμε στο πλάι ενός ζωντανού Θρύλου της Πολεμικής Αεροπορίας, ενός ανθρώπου που με τη δύναμη της ψυχής του και έχοντας έντονο το στοιχείο της αυταπάρνησης, τίμησε τα χρώματα της Πολεμικής Αεροπορίας για πενήντα και πλέον χρόνια.
Οι τίτλοι του πολλοί και τα παράσημά του ακόμα περισσότερα. Στο πέρασμα των χρόνων διετέλεσε Χειριστής Πολεμικών Μοιρών, Εκπαιδευτής Πτήσεων, προσωπικός πιλότος του Κωνσταντίνου Καραμανλή, Διοικητής Μονάδων Αιγαίου, Αξιολογητής ΝΑΤΟ και Διοικητής Ακαδημίας Σχολής Ικάρων.
Ο ανώτατος απόστρατος αξιωματικός της Πολεμικής Αεροπορίας κ. Σπύρος Κίκερης μίλησε στην κάμερα του Eleftherostypos.gr, για το επάγγελμα του πιλότου το οποίο χαρακτήρισε λειτούργημα, για τον πόνο αλλά και την υπερηφάνεια που ένοιωσε όταν έμαθε την είδηση του θανάτου του πληρώματος του F-4 Phantom, του Σμηναγού Ευστάθιου Τσιτλακίδη καθώς και του Υποσμηναγού Μιχαήλ-Μάριου Τουρούτσικα ενώ εξιστόρησε διάφορα ανατριχιαστικά περιστατικά από ατυχήματα στα οποία ήταν στην πρώτη γραμμή.
«Έζησα σε ένα χώρο ιδιαίτερο. Βίωσα στιγμές ανεπανάληπτες. Έζησα στιγμές πόνου και οδύνης. Το επάγγελμα αυτό είναι λειτούργημα και πρέπει να αντέχεις. Πρέπει να ξεπερνάς τον θάνατο κάθε μέρα. Όσες ζωές και να είχες θα συνέχιζες να κάνεις το ίδιο επάγγελμα. Για μένα οι ιπτάμενοι είναι από τους πιο ευτυχισμένους ανθρώπους του κόσμου. Ο ιπτάμενος είναι ιδιαίτερης ιδιοσυστασίας άνθρωπος.» θα πει συγκινημένος στην κάμερα.
Σπύρος Κίκερης: Η μοιραία πτώση του F-4 Phantom και η αποστολή τις πρώτες ημέρες του Αττίλα
Ερωτηθείς για το αν η λέξη «φόβος» υπάρχει στο λεξιλόγιο του πιλότου απάντησε: «Πώς να φοβηθεί κανείς να πεθάνει; Από τεσσάρων χρονών είπα ότι θα γίνω πιλότος. Άλλωστε η μοίρα με συνέδεσε πολύ νωρίς με το αεροπορικό δυστύχημα. Ήμουν έξι ετών παιδάκι όταν βίωσα τον θάνατο του πρωτοετούς Ικάρου, του συμπατριώτη μου Ευάγγελου Παππά, που ανελήφθη στα 21 του χρόνια. Για τους πιο παλιούς ήταν ο μικρός αδερφός του γνωστού καλλιτέχνη του νέου κύματος, Λάκη Παππά. Είχαμε αποδεχτεί ότι ο χάρος ήταν δίπλα μας, ο κίνδυνος και ο θάνατος ήταν εκεί συνοδοιπόρος μας. Το πρώτο τραγούδι που είπαμε στη σχολή ήταν το «Αεροπόρος θα γενώ στη γη να μην αγγίζω… κι αν η Μοίρα το καλεί μια μέρα να πεθάνω…».
Με αφορμή την μοιραία πτώση του F-4 Phantom, στάθηκε με ιδιαίτερη προσοχή στην ειδοποιό διαφορά της υπέρβασης από την παράβαση, χαρακτηρίζοντας την αποστολή των πιλότων ως «ιεραποστολή»: «731 πιλότοι μας έχουν αναληφθεί. Εκκωφαντικός ο αριθμός. Ξέρετε επαναλαμβάνω συνεχώς το «αναληφθεί» καθώς κατά την ταπεινή μου άποψη οι Αετοί μας δεν πεθαίνουν, δεν πέφτουν στη Γη απλά αλλάζουν τη μοιραία στιγμή πορεία και μετατρέπουν την υπόστασή τους από γήινη σε ουρανική. Αν δεν γίνονται αυτοί άγγελοι τότε ποιοι; Ξέρετε η υπέρβαση από την παράβαση είναι σε μία τεντωμένη κλωστή. Χωρίς υπερβάσεις πρώτος δεν γίνεσαι. Τι θα πει υπέρβαση; Η συνεχής προσπάθεια να μειώνεις τα όριά σου. Ο τόπος δηλαδή που θα εκτελέσεις την «ιερα-αποστολή» σου!» ανέφερε συγκεκριμένα.
Στη συνέχεια της συζήτησής μας ο κ. Κίκερης ανέλυσε τους τύπους των ασκήσεων, τόσο των αμυντικών όσο και των επιθετικών. Με τη δική του πολύχρονη εμπειρία θέλησε να ρίξει φως στο τραγικό γεγονός της Ανδραβίδας ενώ αποκάλυψε και τι συνέβη τις πρώτες ημέρες του Αττίλα όπου η αποστολή του ήταν σε διάστημα ολίγων ωρών να κατασκοπεύσει τρεις φορές τον τουρκικό στόλο, πετώντας κυριολεκτικά πάνω από τα κεφάλια τους.
«Εγώ διέμενα μαζί με την γυναίκα και την μόλις 17μηνών κόρη μου εντός του Α/Δ της μεγαλύτερης πολεμικής Μονάδας της ΠΑ , την 110 Πτέρυγα Μάχης στη Λάρισα. Ξαφνικά χτυπούν οι σειρήνες της πολεμικής κινητοποίησης. Δεν χαιρέτησα κανέναν και βρέθηκα δεμένος μέσα σε ένα Shelter αναμένοντας το σήμα Α/Γ. Λίγες ημέρες αργότερα με ζήτησε ο Αρχηγός στο ΕΚΑΕ (Εθνικό Κέντρο Αεροπορικών Επιχειρήσεων). Μου έδωσε την εντολή να εντοπίσω τον τουρκικό στόλο κάπου μεταξύ Ικαρίας, Σάμου, Χίου, Λέσβου, Λήμνου με τη διευκρίνηση ότι θα πετάξω όσο το δυνατόν πιο χαμηλά. Αυτή η αποστολή μου ανατέθηκε τρεις φορές και εξετελέσθη με απόλυτη επιτυχία. Αν θέλετε να μάθετε το ύψος, το μόνο που μπορώ να πω είναι ότι ο πίνακας καυσαερίων ήταν μόνιμος ακόλουθος στις πτήσεις μου» θα πει χαρακτηριστικά.
Θεσσαλονίκη: «Πράσινο φως» για την ανάπλαση στις εγκαταστάσεις της πρώην «Ζυθοποιίας ΦΙΞ»
Σπύρος Κίκερης: Η διαδικασία των Scramble και τα ιστορικά γεγονότα που σημάδεψαν τις Ένοπλες Δυνάμεις
Στο δεύτερο μέρος της συζήτησής μας ο κ. Κίκερης μας ανέλυσε διεξοδικά όλη την προεργασία που κάνει ένας πιλότος για να είναι έτοιμος όταν ηχήσει ο συναγερμός τόσο σε περίπτωση άσκησης και αερομαχίας όσο και σε περίπτωση πολέμου.
«Η Σχολή Ικάρων είναι Γολγοθάς και οι εκεί δοκιμασίες Σταυρός, βαρύτερος του Χριστού» θα τονίσει με νόημα.
Μάλιστα μας είπε ότι αν είχαμε τη δυνατότητα να παρακολουθήσουμε έστω και για μία φορά την ιεροτελεστία του Scramble, από τη στιγμή δηλαδή που τα παλληκάρια μας μπορεί να χαλάρωναν, φορώντας φυσικά πάντα τις εξαρτήσεις τους, στην αίθουσα αναμονής μέχρι τη στιγμή που θα ηχούσε η σειρήνα και σε χρόνο Dt θα βρίσκονταν στον αέρα, κυριολεκτικά θα χαζεύαμε. «Παράλειψη; Καμία παράλειψη! Παράλειψη εκεί ψηλά σημαίνει θάνατος!» θα πει χαρακτηριστικά.
«Αλοίμονο αν θα μπορούσαμε να βρούμε έναν ιπτάμενο που δεν κινδύνευσε στη ζωή του. Στα πρώτα βήματα που είχα βγει ετοιμοπόλεμος μου έτυχαν τρία περιστατικά που ο χάρος με είχε βάλει στο σκοπευτικό.» Αυτή θα είναι η απάντηση του ανώτατου απόστρατου της Πολεμικής Αεροπορίας όταν θα ερωτηθεί για τους κινδύνους που συνάντησε στην καριέρα του.
Χαρακτήρισε την κατάσταση στο Αιγαίο «άγρια από δικά μας λάθη»: «Είναι πλέον διεθνή ντροπή. Δεν μπορούμε να αλλάξουμε το κατεστημένο. Το ΝΑΤΟ έχαιρε. Δύο βασικοί σύμμαχοι μάχονται σε ένα πεδίο βολής που δεν υπάρχει πουθενά στον κόσμο» θα τονίσει με οργή ο κ. Κίκερης.
Παρουσίασε την αποστολή στα Ίμια ως «αυτοκτονία»: «Σκοτώσαμε τρία παιδιά που δεν έπρεπε να πάνε εκεί. Το μέσο που πέταξαν δεν ήταν all weather» λέει σε έντονο ύφος ο απόστρατος αξιωματικός.
Όσον αφορά το ζήτημα του Ηλιάκη το χαρακτήρισε ως την μεγαλύτερη ντροπή καθώς οι Τούρκοι έκαναν κανονική στρατιωτική επιχείρηση: «Ο Τούρκος πιλότος έκανε ελιγμό εκφοβισμού. Δεν είχε πρόθεση να γίνει καμικάζι. Το λέω υπεύθυνα. Λόγω της αμέλειάς του τον χτύπησε στην καλύπτρα και τον εξαΰλωσε τελείως. Μετά από αυτό το περιστατικό έπρεπε να χαλάσουμε κόσμο. Να έρθει διεθνής επιτροπή να ερευνήσει το γεγονός Αντ’ αυτού μούγγα και γαργάρα» θα πει οργισμένος ο κ. Κίκερης.
Ο κ. Κίκερης αναφέρθηκε στο περιστατικό του Έβρου όπου δύο στρατιωτικοί μπήκαν στην Τουρκία σε άσκηση καθηκόντων περιπολίας «για να συλληφθούν ως ηλίθιοι αιχμάλωτοι» όπως υποστήριξε ο ίδιος.
Χαρακτήρισε ως κερασάκι στην τούρτα αυτού του γεγονότος την υποδοχή στη Θεσσαλονίκη των δύο παιδιών παρουσία του τότε υπουργού κ. Κατρούγκαλου. Επιπροσθέτως στηλίτευσε τη στάση του τέως ΥΕΘΑ κ. Πάνου Καμμένου: «Αυτές είναι γελοιότητες ταπείνωσης Αρχών και ουκ άνευ κανόνων πειθαρχίας».
Σπύρος Κίκερης: Τα μαθήματα στους Τούρκους και οι ήρωες Σκαμπαρδώνης και Δινόπουλος
Στο τρίτο μέρος της συζήτησης και θίγοντας ένα ιδιαίτερα σημαντικό ζήτημα, ο κ. Κίκερης λυγίζει. Αναφερόμενος στο περιστατικό του Αττίλα και την αερομαχία του τότε συμμαθητή του Υποσμηναγού Ιωάννη Δινόπουλου και του Ανθυποσμηναγού Θωμά Σκαμπαρδώνη με τα τουρκικά μαχητικά περιγράφει αναλυτικά τι συνέβη στον αέρα.
Λίγα λεπτά αργότερα θα χαρακτηρίσει τα λόγια του κ. Μακάριου στην έδρα του ΟΗΕ ως «έγκλημα». Θυμίζουμε ότι ο κ. Μακάριος είχε πει «παρακαλώ τις εγγυήτριες δυνάμεις να επέμβουν». Μία, λοιπόν, εκ των τριών εγγυητριών δυνάμεων ήταν και η Τουρκία. Στην ουσία άνοιγε τον δρόμο για την εισβολή στη Κύπρο.
Καλούμενος να σχολιάσει τις τελευταίες εξελίξεις με τις προθήκες των Rafale και τον F-35 Viper στην ελληνική πολεμική μηχανή ο κ. Κίκερης θα επαναλάβει για ακόμη μία φορά ότι εμείς μάθαμε στους Τούρκους να πετούν: «Δεν υπάρχει κανένα μέτρο σύγκρισης με τους Τούρκους καθώς αυτοί αποφεύγουν όπως ο διάολος το λιβάνι να συμμετέχουν στις ΝΑΤΟϊκές ασκήσεις. Ξεκάθαρα μας φοβούνται. Ντρέπονται ακόμη και σήμερα». Τελειώνοντας το τρίτο μέρος της συζήτησής μας ο κ. Κίκερης αναφέρθηκε στην διαδικασία της ενημέρωσης των χειριστών περιγράφοντας βήμα, βήμα τι συμβαίνει εκείνες τις ώρες.
Σπύρος Κίκερης: Η προσωπικότητα του Κωνσταντίνου Καραμανλή και η κριτική στους νέους πολιτικούς
Στο τέταρτο και τελευταίο μέρος της συνέντευξης ο ανώτατος απόστρατος αξιωματικός της Πολεμικής Αεροπορίας κ. Σπύρος Κίκερης αναλύει τη στάση του ΝΑΤΟ, καθώς για μία διετία στην καριέρα του υπήρξε αξιολογητής του ΝΑΤΟ. Μιλώντας για τον Γενικό Γραμματέα του ΝΑΤΟ Γενς Στόλτενμεργκ, ο κ. Κίκερης υποστήριξε ότι προσέφερε αρνητικές υπηρεσίες στη χώρα μας καθώς με τη στάση του έδωσε θάρρος στους Τούρκους.
Μάλιστα έκανε την έκπληξη να πει δημοσίως ότι ο επόμενος Γενικός Γραμματέας θα είναι Έλληνας. Ποιος θα αναρωτηθείτε; Μα ποιος άλλος εκτός από τον νυν υπουργό Εξωτερικών κ. Νίκο Δένδια.
Όπως αναφέραμε και στην εισαγωγή ο κ. Κίκερης υπήρξε για αρκετά χρόνια και προσωπικός πιλότος του αείμνηστου Κωνσταντίνου Καραμανλή: «Ήταν τιμή μου που υπηρέτησα αυτόν τον άνθρωπο. Οι ηγετικές ικανότητες που είχε ήταν σπανιότατες. Είχε ένα ανυπέρβλητο προσόν. Δεν μπορούσες να τον πλησιάσεις. Με εμάς ήταν οικείος ωστόσο με τους συνεργάτες του ήταν αρκετά απόμακρος» .
Μιλώντας για τους σύγχρονους πολιτικούς υποστήριξε ότι οι περισσότεροι έχουν προσφέρει αρνητικές υπηρεσίες: «Ο μόνος πολιτικός που μπορεί να σταθεί επάξια σε διεθνές επίπεδο είναι ο Μητσοτάκης. Και άλλοι πήγαν να μιλήσουν, με περίσσια άνεση, σε φόρουμ που δεν έπρεπε και διασύρθηκαν» θα πει στο τέλος της συζήτησής μας ο κ. Κίκερης.
Ειδήσεις σήμερα
Μάτι: 10 μαρτυρίες από μια τραγωδία που «καίει» τους ζωντανούς
Σύνταξη με διαγραφές οφειλών για επαγγελματικές και αγρότες
Εκλογές 2023: Η στρατηγική του Μαξίμου για τις κάλπες