Σημειώνεται ότι μέσα σε τέσσερα χρόνια (πέντε σχολικά έτη) κι ύστερα από σχεδόν 12 χρόνια χωρίς καμία ανανέωση του εκπαιδευτικού προσωπικού, το υπουργείο Παιδείας έχει προχωρήσει σε πάνω από 38.000 μόνιμους διορισμούς.
Ηδη από τον περασμένο Απρίλιο, ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης βρισκόταν σε συζητήσεις με το υπουργείο Εσωτερικών, αλλά και το υπουργείο Οικονομικών, με στόχο να βρεθούν τα απαραίτητα κονδύλια για ένα «γενναίο» κύμα διορισμών. Τα τελευταία χρόνια η κυβέρνηση είχε θέσει ως στόχο να διορίζει κάθε χρόνο έναν αριθμό εκπαιδευτικών, ώστε να ανταποκρίνεται στις αυξημένες ανάγκες εντός των τάξεων, αλλά και να καλύπτει τις ελλείψεις που προκύπτουν από τις αθρόες συνταξιοδοτήσεις.
Για τη νέα χρονιά πάντως έκανε την έκπληξη, καθώς κανείς δεν περίμενε έναν τόσο υψηλό αριθμό διορισμών, ύστερα από δύο χρόνια (2020-2021) κατά τα οποία είχε προχωρήσει σε συνολικά 17.000 μόνιμους διορισμούς στη Γενική Εκπαίδευση και την Ειδική Αγωγή.
Μέσα στις επόμενες εβδομάδες θα ανακοινωθεί από το υπουργείο Παιδείας και η κατανομή των θέσεων ανά ειδικότητα και βαθμίδα για τους 10.000 μόνιμους διορισμούς.
Οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Παιδείας υπολογίζουν ότι περίπου 5.000 θέσεις θα δοθούν σε καθηγητές, ώστε να καλυφθούν σημαντικά κενά σε Γυμνάσια και Λύκεια, ακόμα και σε πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα. Σημειώνεται ότι στη Β’θμια Εκπαίδευση, τα σημαντικότερα κενά εντοπίζονται στα βασικά μαθησιακά αντικείμενα.
Στην Α’θμια Εκπαίδευση θα δοθούν πάνω από 2.800 θέσεις σε δασκάλους και νηπιαγωγούς, καλύπτοντας πενταπλάσιο αριθμό σε σχέση με πέρσι, ενώ σημαντικός αριθμός θέσεων θα κατευθυνθεί προς την Ειδική Αγωγή, που διαχρονικά αντιμετωπίζει ελλείψεις.
Σχετικά με τις ειδικότητες, στην Ειδική Αγωγή αναμένεται να καλυφθούν περισσότερες από τετραπλάσιες ειδικότητες σε Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και οκταπλάσιες θέσεις ειδικού εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού. Ειδικότητες που δεν καλύφθηκαν την προηγούμενη χρονιά, καθώς το σύνολο των διορισμών στην Ειδική Αγωγή περιορίστηκε στις ειδικότητες των ψυχολόγων και των κοινωνικών λειτουργών.
Αντίστοιχα και στη Γενική Εκπαίδευση, οι διορισμοί θα γίνουν σε ειδικότητες που τα προηγούμενα χρόνια δεν καλύφθηκαν από μόνιμο προσωπικό, σε μαθήματα όπως Θεατρική Αγωγή, Καλλιτεχνικά και Πληροφορική.
Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, οι 4.451 θέσεις από το σύνολο των 10.000 είναι για να καλυφθεί το κενό που έχει προκύψει από τις συνταξιοδοτήσεις των εκπαιδευτικών. Οι υπόλοιπες 5.549 θέσεις προκύπτουν από ειδική μελέτη που αποτυπώνει τις ανάγκες σε μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό. Τα κονδύλια προέρχονται από κοινοτικούς πόρους, αλλά και από εθνικούς πόρους ύψους 110 εκατ. ευρώ.
Η «τρύπα» των αναπληρωτών
Παρά τον έγκαιρο προγραμματισμό τα τελευταία χρόνια, η προηγούμενη χρονιά αποδείχθηκε με αρκετές προκλήσεις για την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας. Οι προσλήψεις των αναπληρωτών εκτοξεύτηκαν στις 55.000, χωρίς όμως αυτό να καταφέρει να καλύψει επαρκώς και εγκαίρως αρκετά κενά σε σχολεία.
Τα νούμερα που παραθέτουν οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες είναι αποκαλυπτικά σχετικά με τις ελλείψεις ανά βαθμίδα: Από τους 55.000 αναπληρωτές, οι 25.000 αφορούν την Β’θμια Εκπαίδευση, ενώ πάνω από 28.000 αφορούν την Α’θμια εκπαίδευση. Και στις δύο βαθμίδες, ένα μεγάλο ποσοστό των αναπληρωτών κατευθύνεται προς την Ειδική Αγωγή.
Ηδη μέχρι πέρσι είχαν γίνει περίπου 28.000 διορισμοί, όμως οι υπηρεσίες του υπουργείου Παιδείας δεν κατάφεραν να αποφύγουν τον μεγάλο αριθμό προσλήψεων, ενώ παράλληλα είχαν να αντιμετωπίσουν κι άλλες προκλήσεις, όπως το υψηλό ποσοστό παραιτήσεων (σ.σ.: ξεπέρασε φέτος το 30%, σύμφωνα με τις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες).
Γιατί οι αναπληρωτές και οι μόνιμοι εκπαιδευτικοί φαίνεται ότι δεν είναι ποτέ αρκετοί; Τα εμπόδια που καλούνται να αντιμετωπίσουν κάθε χρόνο οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Παιδείας ποικίλλουν κάθε χρόνο.
Η περσινή χρονιά χαρακτηρίστηκε από τον υψηλό αριθμό εγκεκριμένων αιτημάτων για παράλληλη στήριξη. Με τις γνωματεύσεις να έχουν εκτοξευτεί το σχολικό έτος 2023-2024 κατά περίπου 5.000 σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, στις 19.000, ένας μεγάλος αριθμός εκπαιδευτικών απορροφήθηκε προς αυτή την κατεύθυνση, με αποτέλεσμα να μην καλυφθούν πάγια κενά που υπάρχουν στη Γενική Εκπαίδευση.
Επιπλέον, η «τρύπα» των 12 χρόνων αδιοριστίας, κατά τα οποία οι συνταξιοδοτήσεις ήταν αθρόες, θα είναι πολύ δύσκολο να κλείσει μέσα σε λίγα χρόνια. Ο Νικηφόρος Κωνσταντίνου, μέλος του Δ.Σ. της ΟΛΜΕ, υπενθυμίζει στον «Ε.Τ.» ότι το 2010 ο αριθμός των αναπληρωτών δεν ξεπερνούσε τους 14.000. «Πλέον όμως έχει εκτοξευτεί γιατί δεν είχαν καλυφθεί τα κενά από τις συνταξιοδοτήσεις για τόσα χρόνια», σημειώνει.
Τέλος, με τις αλλαγές που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια στα σχολεία, όπως τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων και τα Αγγλικά από το Νηπιαγωγεία, υπάρχουν ειδικότητες με αυξημένες ανάγκες, οι οποίες δεν μπορούν να καλυφθούν άμεσα.
ΤΟ ΧΡΟΝΙΚΟ
Τα τελευταία χρόνια έγιναν σημαντικές προσπάθειες για την ενίσχυση του εκπαιδευτικού δυναμικού στα σχολεία, ύστερα από χρόνια αποψίλωσης σε μια παρατεταμένη περίοδο οικονομικής κρίσης.
Οι πρώτοι διορισμοί έγιναν μέσω ΑΣΕΠ το 2020 και αφορούσαν την Ειδική Αγωγή, μία βαθμίδα που ταλαιπωρείται από χρόνιες ελλείψεις.
Το σχολικό έτος 2020-2021 η Ειδική Αγωγή ενισχύθηκε με 4.500 εκπαιδευτικούς και ειδικό και βοηθητικό προσωπικό. Την επόμενη χρονιά, πραγματοποιήθηκαν ακόμα 11.700 μόνιμοι διορισμοί στη Γενική Εκπαίδευση. Οι διορισμοί συνεχίστηκαν και το σχολικό έτος 2022-2024 με επιπλέον 8.487 εκπαιδευτικούς, ενώ και πέρσι έγιναν 3.449 μόνιμοι διορισμοί, με τον τελικό αριθμό να ξεπερνάει τις 28.500.
2020-2021: 4.500 διορισμοί
2021-2022: 11.700 διορισμοί
2022-2023: 8.487 διορισμοί
2023-2024: 3.449 διορισμοί
2024-2025: 10.000 διορισμοί