Η σύλληψη του 49χρονου ελαιοχρωματιστή Γ.Σ. τον Ιούνιο του 2021, ο οποίος στις 9 Ιανουαρίου 2012 είχε κλέψει τρία έργα, είχε ως αποτέλεσμα να βρεθούν και να επιστραφούν στην Εθνική Πινακοθήκη το έργο του Πάμπλο Πικάσο με θέμα γυναικείο κεφάλι έτους 1939 και του Πιετ Μοντριάν του 1905, αλλά ουδείς γνωρίζει τι συμβαίνει με το τρίτο έργο που κλάπηκε του οποίου η τύχη αγνοείται.
Και μπορεί στις ανακριτικές και αστυνομικές Αρχές ο 49χρονος να ισχυρίστηκε ότι το έργο του Μονκάλβο καταστράφηκε όταν το γέμισε με αίματα, στην προσπάθεια διαφυγής του από την Πινακοθήκη και στη συνέχεια το πέταξε, αλλά το επιχείρημά του δεν έγινε πιστευτό από τις Αρχές. Και αυτό γιατί τον Σεπτέμβριο του 2019 το ελληνικό υπουργείο Πολιτισμού πληροφορήθηκε ότι ανάλογο σχέδιο εμφανίστηκε στον κατάλογο δημοπρασίας του οίκου Pandolfini της Φλωρεντίας, που θα γινόταν την 1η Οκτωβρίου 2019 με αριθμό λαχνού 96, χωρίς αναγραφή προέλευσης.
Ιντερπόλ
Μετά τις πληροφορίες για τη δημοπράτηση του έργου το υπουργείο Πολιτισμού ενημέρωσε, στις 24 Σεπτεμβρίου 2019, την Ιντερπόλ και υπέβαλε αίτημα διεξαγωγής έρευνας. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι ύστερα από αυτές τις ενέργειες από την ελληνική πλευρά το έργο αφαιρέθηκε από τον κατάλογο της δημοπρασίας, η οποία δεν είχε διεξαχθεί. Στις 16 Οκτωβρίου 2019 η Ιντερπόλ Ρώμης, κατόπιν διενεργηθείσας πραγματογνωμοσύνης, επί του κλεμμένου σχεδίου και επί του σχεδίου που ήταν προς δημοπράτηση, από εξειδικευμένο ιστορικό Τέχνης και ερευνητή, ενημέρωσε το ελληνικό υπουργείο Πολιτισμού ότι τα δύο έργα δεν ταυτίζονται, καθώς είναι διαφορετικά με βάση τόσο τις διαστάσεις τους όσο και τις διαφορές πλαισίωσής τους, στοιχεία που δεν επέτρεπαν στις ιταλικές Αρχές να προχωρήσουν σε περαιτέρω έρευνα. Το θέμα του τρίτου έργου που έχει κλαπεί έφθασε και στη Βουλή, όταν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Ηγουμενίδης και Σία Αναγνωστοπούλου, κατέθεσαν ερώτηση προς την κ. Λίνα Μενδώνη.
Εκτός των παραπάνω στοιχείων, η υπουργός στην απάντησή της προς τους δύο βουλευτές ανέφερε, επίσης, ότι: «Το ΥΠΠΟΑ, αφού μελέτησε την πραγματογνωμοσύνη του Ιταλού ιστορικού Τέχνης σε συνεργασία με την Εθνική Πινακοθήκη, επανήλθε με νέο αίτημα προς τις αρμόδιες διωκτικές Αρχές της Ιταλίας προκειμένου να δοθούν επιπλέον διευκρινίσεις και απαντήσεις στο σύνολο των ερωτημάτων που είχαν εξαρχής τεθεί.
Στις 5 Δεκεμβρίου 2019 η Ιντερπόλ Ρώμης απάντησε ότι από την έρευνα δεν προέκυψε σχέση μεταξύ των δύο έργων και δεν υπάρχει δυνατότητα να διεξαχθεί περαιτέρω έρευνα αναφορικά με την προέλευση του αντικειμένου».
Από τον Σεπτέμβριο του 2020 το υπουργείο Πολιτισμού διαβίβασε τον φάκελο της υπόθεσης στην Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών αιτούμενο δικαστική συνδρομή των ιταλικών δικαστικών αρχών, οι οποίες απάντησαν ότι απαιτείται επίσημο αίτημα δικαστικής συνδρομής, πράγμα που είχε ήδη δρομολογηθεί από την ελληνική πλευρά. Σύμφωνα με πληροφορίες του «Ε.Τ.» της Κυριακής, οι έρευνες για τον χαμένο Μονκάλβο βρίσκονται σε εξέλιξη εκτός από την Ιταλία και σε Ολλανδία και Γερμανία.
ΣΤΕΛΙΟΣ ΓΚΑΡΙΠΗΣ • ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ, ΣΥΛΛΕΚΤΗΣ ΕΡΓΩΝ ΤΕΧΝΗΣ:«Κλειδί η σύντροφος του καθ’ ομολογίαν δράστη»
Σχετική έρευνα για την υπόθεση έχει πραγματοποιήσει και ο δικηγόρος, συλλέκτης έργων τέχνης και πραγματογνώμων του Πρωτοδικείου Αθηνών, Στέλιος Γκαρίπης, ο οποίος, μιλώντας σχετικά στον «Ε.Τ.» της Κυριακής, αναφέρει: «Πιστεύω πως οι απαντήσεις σε όλα τα ερωτήματα για την υπόθεση της κλοπής της Εθνικής Πινακοθήκης θα δοθούν όταν: α) καταθέσει ενόρκως η Ολλανδέζα πρώην σύντροφος του καθ’ ομολογίαν δράστη της κλοπής και β) ληφθούν από τον οίκο δημοπρασιών της Φλωρεντίας, που εμφάνισε προς δημοπράτηση ένα παρόμοιο με το κλαπέν σχέδιο του Μονκάλβο έργο, αντίγραφα της ταυτότητας αυτών που το πρόσφεραν προς πώληση και αυτών που το παρέλαβαν μετά την απόσυρσή του.
Το έργο του Μονκάλβο δεν έχει ακόμα βρεθεί και ιδιαίτερη σημασία πρέπει να δοθεί στη δήλωση της διευθύντριας της Εθνικής Πινακοθήκης, κ. Μαρίνας Πλάκα, στην παρέμβασή της σε ραδιοφωνική εκπομπή του ΣΚΑΪ, σύμφωνα με την οποία το έργο του Μονκάλβο που εμφανίστηκε σε οίκο δημοπρασιών της Φλωρεντίας δεν ήταν το κλεμμένο από την Εθνική Πινακοθήκη, με το επιχείρημα ότι εκείνο που εμφανίστηκε προς δημοπράτηση είχε τιμή εκκίνησης τα 500€.
Οπως, όμως, προκύπτει από δικόγραφο που υπογράφει στα πλαίσια άλλης αστικής διαφοράς στις 12.5.2021 ο εμφανιζόμενος ως δικηγόρος της Εθνικής Πινακοθήκης, η “τιμή εκτίμησης ενός έργου από τον οίκο δημοπρασίας συνιστά εκδήλωση γνώμης, ουδόλως επηρεάζει τους υποψήφιους αγοραστές και δεν επιδρά επί της αξίας του […] τα παραπάνω είναι απολύτως γνωστά στους ασχολουμένους με την τέχνη και είναι απορίας άξιον πώς υπέπεσε σε τόσο μεγάλο σφάλμα, εκλαμβάνοντας ως capitis deminutio τη γενόμενη εκτίμηση επί του έργου”!
Επίσης, θα πρέπει να ζητηθούν από την Εθνική Πινακοθήκη το ασφαλιστήριο συμβόλαιο του έργου του Πάμπλο Πικάσο που συνάφθηκε όταν το έργο παραχωρήθηκε στη Δημοτική Πινακοθήκη Πάτρας για να εκτεθεί στα πλαίσια της έκθεσης “Hommage à la Grèce. Η δωρεά των Γάλλων Καλλιτεχνών”, που διοργανώθηκε το 2003, καθώς επίσης και να ερευνηθεί σχολαστικά η κορνίζα του κλεμμένου πορτρέτου του Πικάσο, η οποία είχε φιλοτεχνηθεί από τον ίδιο τον μεγάλο ζωγράφο και είναι ιδιαίτερα μεγάλης αξίας.
Τέλος, ας ευχηθούμε να ξαναεκτεθεί άμεσα το πορτρέτο της Ντόρα Μάαρ του Πικάσο, το οποίο είχε δωρηθεί στον ελληνικό λαό ως αναγνώριση της ηρωικής του στάσης κατά του φασισμού στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο: Το έργο αυτό είναι επίκαιρο σήμερα που ξαναξύπνησε ο εφιάλτης του πολέμου στην ευρωπαϊκή ήπειρο και το πλέον κατάλληλο να διεγείρει τις μνήμες του ελληνικού λαού, τον πόθο για ειρήνη».
Σύμφωνα με τον κ. Γκαρίπη ο 49χρονος φέρεται να είναι μέλος διεθνούς κυκλώματος, ενώ για τον ρόλο του ελαιοχρωματιστή θα μιλήσει ο γνωστός δικηγόρος σε ντοκιμαντέρ της ολλανδικής τηλεόρασης, το οποίο θα προβληθεί το 2023 σχετικά με μια άλλη κλοπή που είχε γίνει στη «χώρα της τουλίπας».
Παραμένει στον Κορυδαλλό, δεν έχει οριστεί ακόμη δικάσιμος
Στις φυλακές Κορυδαλλού βρίσκεται από τον Ιούλιο του 2021 ο 49χρονος ελαιοχρωματιστής (φωτό), ο οποίος κατηγορείται για τη μεγάλη κλοπή στην Εθνική Πινακοθήκη τον Ιανουάριο του 2012. Τον Δεκέμβριο του 2021 η Εισαγγελία Πρωτοδικών της Αθήνας προχώρησε σε αναβάθμιση της κατηγορίας που του είχε απαγγελθεί ύστερα από σχετικό αίτημα που υπέβαλε ο ανακριτής της πολύκροτης υπόθεσης.
Ο ανακριτής επικαλέστηκε έγγραφο της Εθνικής Πινακοθήκης και κατάθεση μάρτυρος από την οποία προκύπτει ότι τα κλαπέντα έργα ανήκουν στην κυριότητα της Εθνικής Πινακοθήκης, η οποία είναι Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου. Σύμφωνα με πληροφορίες, ακόμη δεν έχει οριστεί δικάσιμος.
Η απολογία του
Ο ίδιος στην απολογία του είχε ισχυριστεί πως επί δύο χρόνια σκεφτόταν τον τρόπο για να αποσπάσει έργα τέχνης, ενώ τους τελευταίους έξι μήνες πριν από την κλοπή επισκεπτόταν πολύ συχνά τους χώρους της Πινακοθήκης, προσπαθώντας να βρει τα τρωτά σημεία του κτιρίου.
Οσον αφορά στα έργα που πήρε, ο ίδιος είχε ισχυριστεί ότι η κλοπή των συγκεκριμένων έργων τέχνης ήταν τυχαία. Παράλληλα ισχυρίστηκε ότι για να μπει στον χώρο της Πινακοθήκης έβαλε σε εφαρμογή σχέδιο με το οποίο θα εκνεύριζε τον φύλακα, το οποίο ήταν να τον κάνει να πιστέψει ότι υπάρχει τεχνικό πρόβλημα στις ζώνες συναγερμού. «Χρειάστηκε 5 με 7 λεπτά για να βγάλω τις κορνίζες, γιατί δεν χωρούσαν στον σάκο. Δεν θυμάμαι πώς τις έβγαλα. Εβαλα στον σάκο τους δύο πίνακες και εκείνη την ώρα άκουσα τον φύλακα να έρχεται και να φωνάζει: “Κλέφτης, κλέφτης! Σταμάτα!”. Δεν γύρισα να τον κοιτάξω καθόλου. Σηκώθηκα και χωρίς να πω τίποτα, κάνοντας τρία-τέσσερα βήματα, χώθηκα στην τρύπα που είχα ανοίξει ανάμεσα στις γυψοσανίδες», ανέφερε, μεταξύ άλλων, στην απολογία του.
ΕΝΦΙΑ: Τα μυστικά του εκκαθαριστικού – Ποιοι δικαιούνται έκπτωση
Πούτιν: Η Δύση ετοιμαζόταν να εισβάλει στη γη μας
Το σχέδιο Μητσοτάκη για νίκη στις κάλπες – Ανοίγει τον δρόμο νέα τετραετία