Ονομάζεται «ΣΕΛΑΣ» και αναπτύχθηκε στο πλαίσιο της ενιαίας δράσης «ΕΣΠΑ 2014-2020 – ΕΡΕΥΝΩ – ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ – ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ», με στόχο τη δημιουργία αυτόνομου συστήματος αδιάλειπτης παραγωγής και αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας με χρήση φωτοβολταϊκών σε αυτοκινητοδρόμους. Ηδη λειτούργησε πιλοτικά στο σταθμό διοδίων «Ανάληψη» της Εγνατίας Οδού.
Στο πλαίσιο του έργου, οι επιστήμονες αξιοποίησαν ειδικά φωτοευαίσθητα φωτοβολταϊκά της εταιρίας Solar Bright, τα οποία λειτουργούν ανεξάρτητα από την κλίση τους και επομένως μπορούν να τοποθετηθούν κάθετα, οριζόντια και υπό γωνία, και να «εκμεταλλευτούν» κάθε πηγή φωτός. Τα στελέχη του Ινστιτούτου Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών του Εθνικού Κέντρου Ερευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης δημιούργησαν ευφυή πλατφόρμα διαχείρισης, ο «Δημόκριτος» υδρόφοβα φίλτρα, τα οποία τοποθετήθηκαν στα ειδικά φωτοευαίσθητα φωτοβολταϊκά, με αποτέλεσμα να μη θαμπώνουν, να μην κρατούν άλατα και να μη δημιουργούνται στίγματα από τις βροχοπτώσεις, ενώ η Sunlight παρείχε ειδικές μπαταρίες αποθήκευσης της ενέργειας που συγκεντρώνεται.
Στην ουσία, το έργο «ΣΕΛΑΣ» θα μπορεί να φωτίζει τούνελ αξιοποιώντας τους εγκατεστημένους στην οροφή προβολείς και τα αναμμένα φώτα των διερχόμενων οχημάτων! Το ίδιο ισχύει και για τα διόδια, όπου τα διερχόμενα οχήματα, κόβοντας ταχύτητα, πλησιάζοντας το γκισέ, φωτίζουν τα ειδικά φωτοβολταϊκά, η ενέργεια διοχετεύεται σε μπαταρίες και αξιοποιείται για το φωτισμό του σταθμού. Δηλαδή, τούνελ και διόδια ενεργειακά αυτόνομα! Σύμφωνα με τους ειδικούς, η εγκατάσταση και η απόδοση στα τούνελ είναι πιο εύκολη σε σχέση με τα διόδια, όπου υπάρχουν περιορισμοί στην τοποθέτησή τους, με αποτέλεσμα στα διόδια το «ΣΕΛΑΣ» να μπορεί να καλύπτει περίπου το 30% των ενεργειακών αναγκών.
Καφετζού στα Μέγαρα: Πώς έφαγαν από ηλικιωμένο 850.000 ευρώ - «Βρέθηκα μπλεγμένος για ένα οικόπεδο»
Πριν από μερικούς μήνες έγινε η τελική εγκατάσταση των φωτοβολταϊκών συστημάτων στα διόδια «Ανάληψη» της Εγνατίας Οδού, παρουσία στελεχών του ΕΚΕΤΑ και της Εγνατίας Οδού. Το σύστημα των συμβατικών φωτοβολταϊκών εγκαταστάθηκε στη σκεπή του κτιρίου εργασίας των διοδίων. Τα φωτοευαίσθητα ειδικά φωτοβολταϊκά τοποθετήθηκαν σε ασφαλές σημείο (και σύμφωνα με τους κανονισμούς ασφαλείας της Εγνατίας Οδού), στο χώρο έξω από τα κουβούκλια πληρωμής των διοδίων, εκεί δηλαδή όπου τα οχήματα σταματούν για να πληρώσουν και άρα η πιθανότητα εκμετάλλευσης του φωτός των οχημάτων είναι μεγαλύτερη. Τα δύο συστήματα κάλυψαν τις ανάγκες των φορτίων που επιλέχθηκαν και μετέδωσαν τα δεδομένα στην πλατφόρμα «ΣΕΛΑΣ», η οποία παρουσιάζει φιλικό προς τον χρήστη περιβάλλον, με ομαδοποιημένα τα δεδομένα προς ευκολία ανάγνωσής τους. Μέσω εξελιγμένων αλγορίθμων πρόβλεψης, διαχείρισης και βελτιστοποίησης προβλέπεται η κατανάλωση ενέργειας και επιτυγχάνεται πρόγνωση σφαλμάτων στα φωτοβολταϊκά συστήματα και τους συσσωρευτές.
ΤΑ ΠΟΛΛΑΠΛΑ ΟΦΕΛΗ, ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΕΡΕΥΝΗΤΕΣ
«Το σύστημα “ΣΕΛΑΣ” αναμένεται να επιφέρει πολλαπλά οφέλη για τους μεγάλους αυτοκινητοδρόμους. Η μείωση του περιβαλλοντικού τους αποτυπώματος μέσα από την παραγωγή πράσινης ενέργειας, η μείωση του κόστους ηλεκτροδότησης, η περαιτέρω ενίσχυση της εξοικονόμησης ενέργειας μέσω της ευφυούς πλατφόρμας διαχείρισης συγκαταλέγονται ανάμεσα σε αυτά. Ταυτόχρονα, η δημιουργία νέων θέσεων εργασίας υψηλής εξειδίκευσης, η μείωση ατυχημάτων σε επικίνδυνα σημεία με τοποθέτηση προειδοποιητικών πινακίδων (υποστηριζόμενων από το σύστημα “ΣΕΛΑΣ”) και η μείωση στα κόστη από ασφαλιστικές εισφορές που προκύπτουν από τα ατυχήματα στην οδό έρχονται να ενισχύσουν ακόμη περισσότερο το ρόλο του», δήλωσε στον «Ε.Τ.» o ερευνητής Γ’ του Ινστιτούτου, δρ Δημοσθένης Ιωαννίδης. Η ομάδα του ΕΚΕΤΑ που υλοποίησε το πρότζεκτ στελεχωνόταν από τους: Δημήτριο Τζοβάρα (πρόεδρος ΕΚΕΤΑ), Δημοσθένη Ιωαννίδη (ερευνητής Γ’ ΙΠΤΗΛ), Γιώτα Σφακιανού (ερευνητική συνεργάτις), Χρήστο Σουγλέ (ερευνητικός συνεργάτης) και Κωνσταντίνο Γρηγορόπουλο (ερευνητικός συνεργάτης).
Ειδήσεις σήμερα
Συντάξεις: Αυξήσεις πάνω από 8% στις νέες [αναλυτικοί πίνακες]
Εκλογές στην Τουρκία: Θέλει να γίνει «ισόβιος» πρόεδρος ο Ερντογάν
ΣΥΡΙΖΑ: Αρνητής της πραγματικότητας ο Τσίπρας – Επιμένει σε λαϊκισμό και καταστροφολογία