Οι ιδρυτές
Ιδρυτής της ομάδας είναι ο τοπογράφος μηχανικός Δημήτρης Θεοδοσόπουλος και ο συνάδελφός του, με τον οποίο ήταν μαζί στο Πολυτεχνείο, Θησέας Κόκκινος. Οι δύο μηχανικοί τοπογράφοι ξεκίνησαν αρχικά το 2006 σε θεωρητικό επίπεδο ψάχνοντας, κυρίως, αρχαία κείμενα και χάρτες που αφορούσαν την αστική τοπογραφία της Αθήνας.
«Μαζεύαμε πολύ αρχειακό υλικό, κάναμε και κάποιες έρευνες πεδίου και στην πορεία γνωρίσαμε και άλλους ανθρώπους που είχαν ως ασχολία την αστική τοπογραφία και από το 2010 δραστηριοποιούμασταν στα ρέματα της Αττικής», θα πει στον «Ε.Τ.» της Κυριακής ο Δημήτρης Θεοδοσόπουλος, προσθέτοντας: «Οταν μαζέψαμε τους χάρτες, τους ψηφιοποιήσαμε και κάναμε μια μεγάλη μελέτη, που ολοκληρώθηκε το 2015, για την πορεία των ρεμάτων, των ιστορικών κοιτών των ρεμάτων, δηλαδή πού πέρναγε το ρέμα πριν από την επέμβαση του ανθρώπου. Το 2016 αρχίσαμε τη δημοσίευση στο blog που έχουμε, ενώ τότε πέρασα και μια εκπαίδευση σπηλαιολογική. Από τότε άνοιξε ο κύκλος και στους σπηλαιολόγους, κυρίως στην έρευνα πεδίου, γιατί υπήρχε μια μεγάλη παρέα φίλων με κοινά ενδιαφέροντα, εκπαίδευση και εμπειρία και ξεκινήσαμε τις υπόγειες εξερευνήσεις σε φυσικά τμήματα, στο κομμάτι των αστικών υπογειοποιημένων ρεμάτων».
Μανιφέστο
Η ιδέα που είχαν ο Δημήτρης Θεοδοσόπουλος και ο Θησέας Κόκκινος το 2006 ήταν η δημιουργία μιας ανεξάρτητης ομάδας που θα ασχολείται με τις λεγόμενες Γεωεπιστήμες και που έρχεται «σαν συνέπεια της έλλειψης μελετών, υπηρεσιών, βιβλιοθήκης, εργαλείων και, κυρίως, εργασίας πεδίου σε επίπεδο επιστημονικό-ερευνητικό σε πρωτότυπες θεωρίες και προσεγγίσεις ή υλοποιήσεις μεθόδων και οργάνων στον τομέα των επιστημών της Γαίας», όπως αναφέρουν στο μανιφέστο τους, που γράφτηκε το 2007. «Λέγοντας Γεωεπιστήμες αναφερόμαστε σε όλες τις επιστήμες που έχουν ως άμεση ή έμμεση ενασχόληση με τη Γαία, όπως Γεωγραφία, Γεωμετρία, Γεωδαισία (Ανώτερη, Θαλάσσια, Υπόγεια, Δορυφορική, Αστέρων), Γεωλογία, Γεωφυσική, Γεωθερμία, Γεωπληροφορική, Ωκεανογραφία, Σεισμολογία, Σπηλαιολογία, Οικολογία κ.ά.».
Βέβαια, οι ιδρυτές της, αλλά και τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας, η οποία αποτελείται κατά πλειοψηφία από τοπογράφους, σπηλαιολόγους και γεωλόγους, δεν σκοπεύουν να μείνουν αυστηρά στο επιστημονικό αντικείμενο, αλλά ασχολούνται και με τους μύθους και τις παραδόσεις των ανθρώπων και των λαών που αφορούν τη Γαία. Ολα αυτά συνετέλεσαν, ώστε η ανεξάρτητη ομάδα των επιστημόνων-ερευνητών να ονομαστεί «Γεωμυθική».
«Είναι ένα καράβι με πλήρωμα ελεύθερα σκεπτόμενους ανθρώπους με πλοηγούς τον νου και την ψυχή και αρμενίζει σε αυτήν τη γωνιά του κόσμου προσπαθώντας να ανακαλύψει κομμάτια αλήθειας. Η Ιθάκη μας και το ταξίδι προς αυτήν είναι η ηδονή της εξερεύνησης και της ανακάλυψης», αναφέρεται στο blog της «Γεωμυθικής».
Πυρήνας
Χαλκιδική: Πάνω από 40 πόντοι χιόνι - Στους δρόμους τα εκχιονιστικά [βίντεο]
Η ομάδα συνήθως αποτελείται από δύο άτομα και μπορεί ο αριθμός να αυξηθεί μέχρι και πέντε όταν γίνεται εξερεύνηση, αλλά πάντα ο Δημήτρης Θεοδοσόπουλος και ο Θησέας Κόκκινος αποτελούν τον πυρήνα της ομάδας και όπως εξηγεί ο κ. Θεοδοσόπουλος «με την έννοια ότι τεκμηριώνουμε το κομμάτι των χαρτών και άλλα διάφορα που αφορούν τις αστικές τοπογραφίες. Δηλαδή, όταν βρισκόμαστε σε ένα σημείο, ξέρουμε ποιος δρόμος είναι από πάνω, γιατί έχουμε κάνει τη μελέτη πρωτύτερα».
Η τελευταία ανακάλυψη της ομάδας ήταν η τρίτη λίμνη που βρέθηκε στον υπόγειο Κηφισό. Στην ομάδα συμμετείχαν ο Δημήτρης Θεοδοσόπουλος, ο Γιάννης Μήλας και ο Γιώργος Καφαντάρης, σπηλαιολόγοι. Τη διαδρομή του οποίου έχει χαρτογραφήσει η ομάδα «Γεωμυθική» στο μεγαλύτερο μέρος, αν και μένουν περίπου 2,5 χιλιόμετρα ακόμη. «Είναι 2,5 χιλιόμετρα ακόμη ανάμεσα στις δύο λίμνες, που είναι μεταξύ της Λεωφόρου Αθηνών και του ΚΤΕΟ Περιστερίου, που δεν έχουμε εξερευνήσει, αλλά αυτό είναι πολύ δύσκολο ακόμη, γιατί πρέπει να βρούμε τρόπο να περάσουμε τις λίμνες, που αυτήν τη στιγμή είναι αδιαπέραστες. Ισως χρειαστεί να πάμε με βάρκα, αλλά θα δούμε…», λέει ο κ. Θεοδοσόπουλος.
Αναρτήσεις
Το 2016 η ομάδα ξεκίνησε τις δημοσιεύσεις της με τις έρευνές της στο Διαδίκτυο. Η πρώτη ανάρτηση ήταν τον Μάιο του 2016 και αφορούσε την έρευνα για τον εξαφανισμένο και παντελώς άγνωστο Ιερό Ναό του Σταυρωμένου Πέτρου στο Παγκράτι, στα θεμέλια του οποίου χτίστηκε ο Ναός του Αγίου Σπυρίδωνος Σταδίου. Ακολούθησαν αναρτήσεις από εξερευνήσεις σε σπήλαια όπως στο «Κατελάνι» στη Σέτα Ευβοίας, αλλά και στο σπηλαιοβάραθρο «Τρία Ελατα», επίσης στη Σέτα Ευβοίας, στο σπήλαιο «Αεράκι» Στεμνίτσας, ενώ σημαντικές ήταν και οι εξερευνήσεις στα ρέματα και τα ποτάμια της Αττικής, από τον Ιλισό και τον Κηφισό μέχρι το ρέμα της Πικροδάφνης στην Ηλιούπολη και το ρέμα Ερυάλης σε Ελληνικό-Γλυφάδα.
ΤΡΕΙΣ ΑΥΤΟΨΙΕΣ
Τα ευρήματα για το ριφιφί στην Τράπεζα Εργασίας το 1992
Στις αναρτήσεις της ομάδας στη θέση των πιο δημοφιλών βρίσκονται εκείνες για τον Ιλισό και τον Κηφισό. Από τις πιο ενδιαφέρουσες εξερευνήσεις της ομάδας ήταν η υπόγεια έρευνα 28 χρόνια μετά το μεγάλο ριφιφί τα Χριστούγεννα του 1992 στην Τράπεζα Εργασίας. Το 2020 η «Γεωμυθική» ασχολήθηκε με αυτήν την υπόθεση.
«Μιας και ο Ιλισός αποτελεί για εμάς πεδίο έρευνας, μελέτης και εξερεύνησης χρόνια τώρα, αποφασίσαμε να ασχοληθούμε με το σχετικό ζήτημα, όπου για τις ανάγκες της συγκεκριμένης έρευνας πραγματοποιήσαμε τρεις αυτοψίες την άνοιξη του 2020. Δεδομένης και της δικής μας εμπειρίας από τη γνώση της τοπογραφίας και των εισόδων του υπόγειου Ιλισού, καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι οι δράστες θα μπορούσαν να είχαν χρησιμοποιήσει δύο κοντινές εισόδους στον υπόγειο Ιλισό: την είσοδο στο Καλλιμάρμαρο και το φρεάτιο στην οδό Καλλιρρόης. Φυσικά, υπάρχει και η είσοδος από την Καλλιθέα, από όπου υπάρχει και η δυνατότητα εισόδου οχήματος στον υπόγειο Ιλισό. Η μεγάλη ορθογωνική διατομή του αγωγού επιτρέπει κάτι τέτοιο. Η απόσταση, όμως, είναι υπερβολικά μεγάλη και η κίνηση οχήματος θα ήταν πολύ δύσκολη -όχι όμως ακατόρθωτη- λόγω των φθορών στον υπόγειο Ιλισό.
Αν οι φθορές αυτές στην κοίτη του αγωγού το 1992 ήταν λιγότερες ή ακόμα και ανύπαρκτες, η χρήση της εισόδου αυτής για κάποιο από τα στάδια του ριφιφί δεν αποκλείεται. Η μεταφορά του βαγονέτου, της ηλεκτρογεννήτριας, καθώς και των μεταλλικών ράβδων για τα υποστυλώματα και τις ράγες, θεωρούμε ότι θα ήταν δύσκολο να πραγματοποιηθεί από το φρεάτιο της οδού Καλλιρρόης. Θεωρούμε πιθανότερη την είσοδο των δραστών από την είσοδο του Καλλιμάρμαρου, λόγω της ευκολίας αλλά και της κάλυψης της εισόδου μέσα στο αλσύλλιο, σε αντίθεση με την κεντρική θέση του φρεατίου στο διάζωμα της οδού Καλλιρρόης. Ωστόσο, ένα αρνητικό με τη συγκεκριμένη είσοδο είναι ότι χρειάζεται να περπατήσεις αρκετά κατά μήκος της υπόγειας κοίτης, μέχρι την είσοδο του τούνελ.
Ενα άλλο αρνητικό της συγκεκριμένης εισόδου είναι ότι η κοίτη, τουλάχιστον τα τελευταία χρόνια, καθώς δεν γνωρίζουμε την κατάσταση το 1992 όπου πιθανότατα να ήταν διαφορετική, είναι κατεστραμμένη σε μερικά σημεία δυσκολεύοντας το περπάτημα, πόσο μάλιστα τη μεταφορά βαριών αντικειμένων. Παρ’ όλα αυτά, η έξοδος και η διαφυγή τους θα μπορούσαν να γίνουν από το φρεάτιο, καθώς βρίσκεται ακριβώς δίπλα στο τούνελ και υπάρχουν μεταλλικές σκάλες για την ανάβαση ή την κατάβαση. Στις αυτοψίες μας, λοιπόν, εντοπίσαμε τη χτισμένη σήμερα είσοδο του τούνελ που οι δράστες είχαν κατασκευάσει αριστοτεχνικά το 1992».
Ειδήσεις σήμερα
Προαστιακός: Παντογράφος εκτοξεύτηκε σε αποβάθρα στον σταθμό του «Ελ. Βενιζέλος» [εικόνες]
Τραγωδία στον ΗΣΑΠ: Νεκρός ο άνδρας που έπεσε στον σταθμό «Άγιος Ελευθέριος»
Δημοσκόπηση Marc: Ανεβασμένη βρήκε το 2025 τη ΝΔ, χάνει έδαφος το ΠΑΣΟΚ – Τι ζητούν οι πολίτες
Έρχεται η Ώρα της Κρίσης: Θα γυρίσει πίσω το ρολόι; – Πότε θα γίνει η αποκάλυψη;