Η προσχολική αγωγή μπαίνει στο μικροσκόπιο τους επόμενους μήνες με πρώτη καίρια αλλαγή την πλήρη μεταφορά των αρμοδιοτήτων της στο υπουργείο Παιδείας.
Το πολυδιασπασμένο σε υπουργεία και αρμοδιότητες πλαίσιο, το οποίο ίσχυε μέχρι πρότινος, είχε ως αποτέλεσμα τη διαφορετική παιδαγωγική αντιμετώπιση των παιδιών ανάλογα με τις κοινωνικοοικονομικές συνθήκες, ακόμα και ανάλογα με την περιοχή στην οποία διέμενε η οικογένειά του, με το ζήτημα των ανισοτήτων που τροφοδοτούσε αυτό το σύστημα να έχει απασχολήσει και στο παρελθόν φορείς και την Πολιτεία.
Ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, έκανε την πρώτη αναφορά γι’ αυτή την αλλαγή στην ομιλία του κατά τις προγραμματικές δηλώσεις το περασμένο Σάββατο: «Θα ήθελα να ξεκινήσω δίνοντας έμφαση στην προσχολική αγωγή. Το όραμα μιας προσχολικής αγωγής μέχρι το 6ο έτος της ηλικίας αντιμετωπίζεται με ενιαίο τρόπο στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης. Στην Ελλάδα συναντάμε μέχρι σήμερα κατακερματισμό αυτών των αρμοδιοτήτων. Η κυβέρνηση επιλέγει την άρση της πολυδιάσπασης αυτής υπό το υπουργείο Παιδείας, ώστε να δοθεί στην προσχολική αγωγή ενιαία κατεύθυνση».
Η αντιμετώπιση της προσχολικής αγωγής ως ενιαίου θεσμού, υπό την εποπτεία ενός υπουργείου, αποτελεί το πρώτο βήμα ώστε να συγκροτηθεί ένα πρόγραμμα που θα εφαρμόζεται οριζοντίως στους παιδικούς σταθμούς και θα αποτελεί τη βάση για τη μετάβαση στο νηπιαγωγείο. Αν και το υπουργείο Παιδείας κρατάει ακόμα κλειστά τα χαρτιά του σχετικά με τις αλλαγές που προωθεί, σύμφωνα με πληροφορίες επιχειρείται αναμόρφωση, αναβάθμιση και εμπλουτισμός του εκπαιδευτικού χρόνου που περνούν τα παιδιά στις δομές με στόχο τη συναισθηματική, γνωστική και κοινωνική ανάπτυξή τους.
Δεξιότητες
Στο επίκεντρο των αλλαγών αυτών βρίσκονται η καλλιέργεια δεξιοτήτων από μικρή ηλικία αλλά και η εδραίωση μιας ενιαίας παιδαγωγικής φιλοσοφίας με κοινούς στόχους που θα διατρέχει όλα τα στάδια της εκπαίδευσης.
Σεισμός στην Αιτωλοακαρνανία: «Δεν έχουν αναφερθεί ζημιές σε σπίτια ή δημόσια κτίρια», λέει ο δήμαρχος Θέρμου
Πρόκληση για το υπουργείο Παιδείας είναι και το να αυξήσει τη συμμετοχή των παιδιών στην προσχολική αγωγή χάρη σε ένα ποιοτικό πρόγραμμα που θα παρέχεται από τους παιδικούς σταθμούς, κάτι που πιθανόν να προϋποθέτει τη δημιουργία νέων δομών ώστε να καλυφθεί η ζήτηση.
Eγκαιρη διάγνωση αναπτυξιακών δυσκολιών
Τέλος, η έγκαιρη ανίχνευση αποτελεί ίσως και το πιο σημαντικό στοίχημα για τη νέα ηγεσία, η οποία εστιάζει στα πρώτα σημάδια από τη βρεφική ή νηπιακή ηλικία για έγκαιρη παρέμβαση, ώστε να διαχειριστεί πολύ ευκολότερα τυχόν αναπτυξιακές δυσκολίες που εμφανίζονται στους μαθητές. Δεν είναι λίγες οι φορές που μαθητές έχουν φτάσει στην εφηβική ηλικία χωρίς διάγνωση και με τεράστιες δυσκολίες να συντονιστούν με το ρυθμό της τάξης τους, λόγω μιας δυσκολίας που έχουν αναπτύξει και κανείς δεν τη διέγνωσε έγκαιρα.
Και σε αυτή την περίπτωση, η πολιτική ηγεσία δεν έχει αναφερθεί σε λεπτομέρειες, αν και στις διεθνείς πρακτικές υπάρχει πληθώρα εργαλείων από παιχνίδια μέχρι σταθμισμένες κλίμακες αξιολόγησης και ερωτηματολόγια, που μπορούν να εντοπίσουν έγκαιρα και έγκυρα αναπτυξιακά προβλήματα ώστε να υπάρξει άμεση παρέμβαση των ειδικών.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει σημαντικές τομές στην προσχολική εκπαίδευση, με επίκεντρο την καταπολέμηση των ανισοτήτων. Τα προηγούμενα χρόνια, η θέσπιση της υποχρεωτικής δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης εξάλειψε το παράδοξο παιδιά ηλικίας 4 ετών να φοιτούν στο νηπιαγωγείο εφόσον υπάρχουν κενές θέσεις, ενώ τα υπόλοιπα μπορούσαν να απορροφηθούν σε παιδικούς σταθμούς, ακολουθώντας τελείως διαφορετικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα. Πλέον, παιδιά 4 και 5 ετών φοιτούν υποχρεωτικά στο νηπιαγωγείο υπό την εποπτεία του υπουργείου Παιδείας και στην ίδια φιλοσοφία επιχειρούνται η διαχείριση και ο έλεγχος του εκπαιδευτικού προγράμματος και για τις ηλικίες από 0 έως 4 ετών.
Ειδήσεις σήμερα
Βάσεις ΑΕΙ-3ο πεδίο: Η εκτίμηση για τις ιατρικές και φαρμακευτικές σχολές
Νέες ταυτότητες: Θα έχουν δεκαετή ισχύ, τι θα αναγράφουν