Γράφει η ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΒΑΜΒΑΚΑ
Μετανάστες που ανεβαίνουν παράνομα μέσα στα αμπάρια, οδηγοί που κοιμούνται μέσα στα φορτηγά τους, κακή συντήρηση των ηλεκτρικών του πλοίου, των θυρών ασφαλείας και των συστημάτων πυρασφάλειας είναι οι πρώτες αιτίες για την πρόκληση πυρκαγιάς και για τη μη έγκαιρη αντιμετώπισή της.
Και στα τρία ναυτικά ατυχήματα Αρχές, πολίτες και εμπειρογνώμονες συγκλίνουν στα ίδια ερωτήματα. Στο πρόσφατο ατύχημα του «Euroferry Olympia», οι ευνοϊκές καιρικές συνθήκες συνέβαλαν στην άμεση απομάκρυνση των επιβατών, ωστόσο για μία ακόμα φορά επιβάτες υπήρχαν στο γκαράζ, ενώ άγνωστος είναι ο πραγματικός αριθμός των αγνοουμένων.
» «Euroferry Olympia» • 18/02/2022: Λίγο μετά τις 4 τα ξημερώματα, καπνοί «πνίγουν» τα καταστρώματα των αυτοκινήτων. Στις 04:25 οι επιβάτες ενημερώνονται και σε μία ώρα τουλάχιστον 278 άτομα έχουν διασωθεί από το φλεγόμενο σκαρί. Αγνωστος παραμένει ο πραγματικός αριθμός των αγνοουμένων, καθώς οι Αρχές επίσημα έχουν ταυτοποιήσει την παρουσία δύο παράνομων μεταναστών, γεγονός που ενισχύει τους φόβους για περισσότερους.
» «Olympic Champion» • 28/09/2019: Το «Olympic Champion» μετέφερε 538 επιβάτες και 293 οχήματα, ενώ αριθμούσε 75μελές πλήρωμα. Το πλοίο είχε αναχωρήσει για Βενετία από την Πάτρα. Από την πυρκαγιά που ξέσπασε τραυματίστηκαν πέντε άτομα. Η φωτιά είχε ξεκινήσει από το γκαράζ προκαλώντας ζημιές σε πολλές νταλίκες. Ωστόσο, επίσημα δεν υπήρξαν αγνοούμενοι. Και σε αυτό το περιστατικό είναι άγνωστο αν υπήρχαν λαθραίοι επιβάτες.
» «Norman Atlantic» • 28/12/2014: Λίγο πριν από την Πρωτοχρονιά, το «Norman Atlanitc» με 427 επιβάτες και 56 μέλη πληρώματος έπιασε φωτιά στο στενό του Οτράντο, στην Αδριατική Θάλασσα. Η φωτιά προκάλεσε τον θάνατο 11 ανθρώπων. Εννέα από τα θύματα, όλοι επιβάτες (τρεις Ελληνες, δύο Ιταλοί, δύο Γερμανοί, ένας Τούρκος και ένας Γεωργιανός) είχαν περισυλλεγεί από τη θάλασσα, ενώ στο πλοίο βρέθηκαν δύο απανθρακωμένα πτώματα. Ακόμα και σήμερα περισσότεροι από δέκα άνθρωποι θεωρούνται αγνοούμενοι. Το πλοίο εκτελούσε το δρομολόγιο Ηγουμενίτσα – Ανκόνα. Η φωτιά ξεκινά από το κατάστρωμα των οχημάτων. Οι 478 επιβάτες έντρομοι προσπαθούσαν να καταλάβουν τι συμβαίνει, ενώ τα 8 μποφόρ δυσκόλευαν την επιχείρηση διάσωσης η οποία ξεκίνησε με σημαντική καθυστέρηση. Το πλήρωμα, όπως κατήγγειλαν, ήταν άφαντο και ανεκπαίδευτο. Tο σύστημα κατάσβεσης ενεργοποιήθηκε σε λάθος κατάστρωμα, ενώ σωστική λέμβος έπεσε στη θάλασσα χωρίς επιβάτες. Η επιχείρηση διάσωσης κράτησε συνολικά 36 ώρες.
Νέα Φιλαδέλφεια: Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις λόγω της επίσκεψης του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου
Καταγγελίες και αμείλικτα ερωτήματα
«Οι ναυτιλιακές εταιρίες, το υπ. Ναυτιλίας, οι λιμενικές Αρχές γνωρίζουν και έχουν διαπιστώσει σε παρόμοια περιστατικά διαμονή οδηγών και συνοδηγών σε καμπίνες φορτηγών οχημάτων, ενώ υπάρχει σοβαρός κίνδυνος για την ασφάλεια των ναυτεργατών και των επιβαινόντων του πλοίου», αναφέρει η Πανελλήνια Ενωση Μηχανικών (ΠΕΜΕΝ), με την Ενωση Ναυτών (ΠΕΝΕΝ) να καταγγέλλει ότι σύμφωνα με διασταυρωμένες πληροφορίες, τόσο μέσα από το πλοίο όσο και από σχετικές δηλώσεις επιβατών και οδηγών προκύπτουν τα παρακάτω:
- Παράνομα, κατά εξοργιστική παραβίαση της σχετικής νομοθεσίας, υπήρχαν οδηγοί οι οποίοι κοιμούνταν μέσα στα αυτοκίνητά τους στον χώρο του γκαράζ. Οι μόνοι που δεν έχουν ευθύνη για αυτό είναι οι εργαζόμενοι οδηγοί, η αιτία πρέπει να αναζητηθεί στις κάκιστες συνθήκες ενδιαίτησης (καμπίνες), στα πανάκριβα εισιτήρια, χωρίς να παραγνωρίζεται και το γεγονός ότι πολλές φορές δεν υπάρχει επάρκεια στις καμπίνες…
- Με το πλοίο επίσης ταξίδευε χωρίς εισιτήριο μικρός αριθμός μεταναστών, οι οποίοι στην απόγνωσή τους να βρουν διέξοδο για τις χώρες που έχουν προορισμό, είχαν μπει στο πλοίο και βρίσκονταν σε φορτηγά οχήματα. «Ενώ το πλοίο φέρεται ότι επιθεωρήθηκε από τις αρμόδιες Αρχές στις 24/1/2022, διαπιστώνεται ότι δεν λειτούργησε το σύστημα πυρανίχνευσης, πυρόσβεσης, δεν υπήρχε το διαθέσιμο προσωπικό για τον διαρκή έλεγχο στα γκαράζ, ενώ τα αυτοκίνητα δεν τηρούσαν τις προβλεπόμενες μεταξύ τους αποστάσεις».
Ελεγχος
Σύμφωνα με το ευρωπαϊκό σύστημα καταγραφής των ελέγχων σε πλοία που δραστηριοποιούνται στα ευρωπαϊκά λιμάνια, το «Euroferry Olympia» στις 16 Φεβρουαρίου, σε έλεγχο που διενήργησαν στελέχη του Λιμεναρχείου Ηγουμενίτσας λίγο πριν τον απόπλου, είχε δεχτεί 4 παρατηρήσεις που έχρηζαν διόρθωσης. Συγκεκριμένα, οι Ελληνες λιμενικοί σημείωσαν ότι τα εγχειρίδια του πλοίου για την πυρασφάλεια ήταν ελλιπή. Το Βιβλιάριο Λειτουργίας Πυρασφάλειας παρέχει τις απαραίτητες πληροφορίες και οδηγίες για την ασφάλεια λειτουργίας του πλοίου τόσο στο λιμάνι όσο και εν πλω σύμφωνα με τις απαιτήσεις του Εγχειριδίου Εκπαίδευσης Ασφαλείας, όπως και το σχέδιο εκκένωσης κατά τη διάρκεια πυρκαγιάς. Οι λιμενικοί σημείωσαν -επίσης- ελλείψεις στην καθαριότητα και στις συνθήκες υγιεινής στις εγκαταστάσεις αναψυχής, τροφοδοσίας και τραπεζαρίας, ενώ κατέγραψαν ότι στους χώρους εργασίας δεν λειτουργεί ο εξαερισμός σύμφωνα με τα πρωτόκολλα.
Η ΠΕΜΕΝ θέτει συγκεκριμένα ερωτήματα σε ό,τι αφορά στην πυρκαγιά στο «Euroferry Olympia». Συγκεκριμένα: Ποια είναι η πραγματική αιτία της πυρκαγιάς; • Λειτούργησαν τα μέσα πυρόσβεσης; • Εφαρμόστηκε η στεγανή υποδιαίρεση στα γκαράζ του πλοίου; • Πώς αντιμετωπίστηκε η πυρκαγιά με την εκδήλωσή της; • Ποιο είναι το ιστορικό των ελέγχων του πλοίου; • Πώς δικαιολογείται η μεταφορά των 239 επιβατών, των 42 οχημάτων, των 153 φορτηγών, σε συνδυασμό με τη μειωμένη οργανική σύνθεση των 51 μελών του πλοίου;
Ακολούθησε το eleftherostypos.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις
Ειδήσεις σήμερα
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr