Στροφή σε νέες μεθόδους διδασκαλίας και κάλυψης των διδακτικών κενών, αλλαγές στα προγράμματα σπουδών με έμφαση στην εισαγωγή σε σχολές και όχι σε τμήματα, αναθεώρηση της απόδοσης επαγγελματικών δικαιωμάτων, αλλά και δημιουργία δύο πυλώνων διοίκησης στο Πανεπιστήμιο με επιστροφή των Συμβουλίων Ιδρυμάτων είναι μερικές από τις προτάσεις της επιτροπής.
Πρόκειται για μια πρόταση που θέτει κάποιες βάσεις για τις μεταρρυθμίσεις που προτείνονται να εφαρμοστούν και οι οποίες προκάλεσαν άμα τη δημοσιοποίησή της αντιδράσεις από μερίδα πανεπιστημιακών.
Η φιλοσοφία
Η Βάσω Κιντή, επικεφαλής της ομάδας, η οποία αποτελείται από τους πανεπιστημιακούς Αχιλλέα Γραβάνη, Μανώλη Δερμιτζάκη, Βασιλική Γεωργιάδου, Στάθη Καλύβα και Ελευθερία Ζεγγίνη, που διαμόρφωσε το Σχέδιο Δράσης, εξηγεί στον «Ε.Τ.» της Κυριακής τη φιλοσοφία πίσω από τις αλλαγές που προτείνονται, ενώ απαντάει και στις αντιδράσεις που προκάλεσαν κάποιες από τις προτάσεις τους.
«Κατά τη γνώμη μου, θα πρέπει να προηγηθεί το ζήτημα της διοίκησης των Πανεπιστημίων, διότι έχει εφαρμοστεί στο παρελθόν και έχουμε εμπειρία και διότι αυτό επηρεάζει πάρα πολλές εξελίξεις μέσα στο Πανεπιστήμιο», εξηγεί η κ. Κιντή, η οποία υπήρξε στο παρελθόν εσωτερικό μέλος του Συμβουλίου Ιδρύματος του ΕΚΠΑ.
«Εμείς θέλουμε ένα σύστημα διοίκησης με δύο πυλώνες, έναν εποπτικό και στρατηγικό, που θα είναι το Συμβούλιο Ιδρύματος, και έναν εκτελεστικό. Εάν ο πρύτανης εκλέγεται από τους καθηγητές, απολογείται και λογοδοτεί στους καθηγητές και δεν εποπτεύεται από πουθενά, γιατί το υπουργείο Παιδείας έχει μεν εποπτεία, αλλά ποτέ δεν έχει εγκαλέσει πρυτάνεις για όσα έχουν συμβεί στα Πανεπιστήμια. Σκεφτείτε μόνο τα περιστατικά βίας. Εχει εγκληθεί ποτέ πρύτανης για όσα συμβαίνουν μέσα στα Πανεπιστήμια για τα οποία έχει ευθύνη;», αναρωτιέται.
Σχετικά με την κριτική που δέχθηκε ο θεσμός κατά την πρώτη εφαρμογή του πριν από μερικά χρόνια μέχρι να καταργηθεί από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ το 2015, η κ. Κιντή σημειώνει ότι οι αντιδράσεις είχαν πολιτικά κίνητρα. «Πολλοί θεωρούν ότι οι αντιδράσεις και οι φασαρίες, που είχαν καταγραφεί στο παρελθόν, αφορούσαν τα Συμβούλια Ιδρύματος. Οι αντιδράσεις δεν αφορούσαν τα Συμβούλια, είχαν πολιτικά κίνητρα και αφορούσαν την κατάσταση που επικρατούσε εκείνη την περίοδο λόγω της κρίσης και των Μνημονίων. Το λεγόμενο “βαθύ Πανεπιστήμιο” προσπάθησε να ακυρώσει έναν πυλώνα εποπτείας για τα όσα συμβαίνουν μέσα στο Πανεπιστήμιο. Με τα Συμβούλια, όπως ξέρω από την προσωπική μου εμπειρία στο ΕΚΠΑ, επιχειρήθηκε να τεθούν κάποιοι κανόνες, να υπάρχει λογοδοσία εντός των ιδρυμάτων», αναφέρει.
Αλλαγές σε σπουδές…
«Στο εξωτερικό, οι φοιτητές “χτίζουν” μόνοι τους το πτυχίο τους και σιγά σιγά δημιουργούνται νέα επιστημονικά αντικείμενα. Υπάρχει μια δυναμική κατάσταση. Εμείς, αντίθετα, είμαστε καθηλωμένοι σε πεδία απομονωμένα το ένα από το άλλο με τείχη που δεν μπορεί να περάσει κανείς και αυτά τα αντικείμενα τα προσδένουμε σε πολλαπλά και συγκεκριμένα επαγγελματικά δικαιώματα», εξηγεί η κ. Κιντή σχετικά με την πρόταση για ενίσχυση των σχολών έναντι των τμημάτων.
Παρουσιάζοντας παραδείγματα της πρότασης αυτής υπογραμμίζει ότι ένας φοιτητής, αντί να «εγκλωβιστεί» σε μια συγκεκριμένη επιλογή, όπως για παράδειγμα η σχολή Μηχανολόγων Μηχανικών, να έχει τη δυνατότητα να αποκτήσει γνώσεις και από άλλους συγγενείς χώρους.
«Αντίστοιχα, στη σχολή Θετικών Επιστημών να μπορεί ο φοιτητής να πάρει μαθήματα από τις Επιστήμες Ζωής, τα Μαθηματικά, τη Φυσική, ακόμη και την Κοινωνιολογία. Ενδεικτικό παράδειγμα το επάγγελμα ενός επιδημιολόγου, ο οποίος πρέπει να ξέρει Μοριακή Βιολογία, Στατιστική, αλλά και το πώς θα χειριστεί πληθυσμούς. Χρειάζεται μια σφαιρική γνώση, να σχεδιάσεις μια φυσιογνωμία για το πτυχίο σου», σημειώνει.
Στην ίδια λογική κινείται και η πρόταση για μερική αποδέσμευση των σπουδών από τα επαγγελματικά δικαιώματα που προβλέπει η κατοχή ενός πτυχίου να πιστοποιεί τις ακαδημαϊκές γνώσεις, ενώ σχετικά με το επόμενο βήμα που αφορά την αγορά εργασίας, το πτυχίο να είναι αναγκαίος, όχι όμως και ικανός όρος για ένα επαγγελματικό δικαίωμα.
…και Πανελλαδικές
Η εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση συνδέεται άρρηκτα με τις Πανελλαδικές, οι οποίες τα δύο τελευταία χρόνια έχουν υποστεί πολλές αλλαγές, μία από τις σημαντικότερες την έλευση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής. Σύμφωνα με την κ. Κιντή, αν και οι αλλαγές βρίσκονται προς τη σωστή κατεύθυνση, το πρόβλημα πρέπει να αντιμετωπιστεί στο Λύκειο. «Με τις Πανελλαδικές δεν πρέπει να ελέγχουμε μόνο την παπαγαλία -γιατί σε ορισμένα μαθήματα, όχι σε όλα, πρέπει η απάντηση να υπάρχει μέσα στο βιβλίο. Αυτό δεν είναι σοβαρός ακαδημαϊκός έλεγχος», εξηγεί.
Παρά την κριτική ότι τα τελευταία χρόνια το επίπεδο των υποψηφίων είναι χαμηλό, η καθηγήτρια του ΕΚΠΑ υποστηρίζει ότι η ανταπόκριση των φοιτητών έχει βελτιωθεί. «Βλέπω ένα μεγαλύτερο ενδιαφέρον και μια μεγαλύτερη συγκέντρωση. Ισως, να είναι και η κρίση, εξαιτίας της οποίας συνειδητοποιούν ότι πρέπει να δείξουν σοβαρότητα στη μελέτη τους, ώστε να αποκτήσουν εκείνα τα εφόδια που θα αξιοποιήσουν μετά στην αγορά εργασίας», καταλήγει.
Ακολούθησε το eleftherostypos.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις
Ειδήσεις σήμερα
- Κάμερες και πρόστιμο σε κόκκινα φανάρια – Από που θα γίνει η αρχή
- Κορονοϊός 19/12: 2.831 κρούσματα – 662 διασωληνωμένοι – 91 νεκροί
- Revenge Porn: Ελάχιστες οι καταγγελίες για σεξουαλικό εκβιασμό στο Ίντερνετ – Γιατί σιωπούν τα θύματα
- Γκάγκα στον Ε.Τ.: Απαιτείται αναδιοργάνωση νοσοκομείων και κλινικών
- Θεσσαλονίκη: Ποινική δίωξη στον 39χρονο που αποπειράθηκε να βιάσει και να σκοτώσει την 38χρονη
- Ισπανία: Έρευνα για σεξουαλική κακοποίηση χιλιάδων παιδιών αντιμετωπίζει η Καθολική Εκκλησία
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr