Προς αυτήν την κατεύθυνση, εμβληματικό μέτρο είναι τα σχολικά γεύματα. Σύμφωνα με την κ. Φωτίου, το μέτρο είναι σημαντικό, γιατί στοχεύει στην απεχθέστερη και βλαπτικότερη πλευρά της παιδικής φτώχειας, τον υποσιτισμό, καθώς και στη σχολική διαρροή και τη μειωμένη σχολική απόδοση, που παρατηρείται ιδιαίτερα σε φτωχά παιδιά.
Παράλληλα, η κ. Φωτίου δηλώνει ότι, σύντομα, θα κατατεθεί νομοσχέδιο για την αναμόρφωση του θεσμού της υιοθεσίας και περιγράφει τις αλλαγές που προωθούνται. Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, τονίζει ότι στόχος είναι να επιταχυνθεί εξαιρετικά η διαδικασία υιοθεσίας και αναδοχής, γιατί κάθε μέρα που περνάει ένα παιδί σε ίδρυμα ή σε κακοποιητικό περιβάλλον είναι εις βάρος του. «Με το νέο νόμο»- προσθέτει -«θα θεσπιστούν εθνικά μητρώα για όλους τους συμβαλλόμενους σε αυτές τις διαδικασίες».
Η αναπληρώτρια υπουργός Κοινωνικής Αλληλεγγύης κάνει αναφορά και στο Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης (ΚΕΑ), υπογραμμίζοντας ότι, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, έχουν εγκριθεί 159.614 αιτήσεις για 366.000 ωφελούμενους, δηλαδή κάτι περισσότερο από 50% του συνολικού αριθμού των ωφελουμένων, που είχε υπολογιστεί ότι θα μετάσχουν μέχρι το τέλος του 2017. «Το πρόγραμμα εξελίσσεται, λοιπόν, σύμφωνα με τον σχεδιασμό» σχολιάζει.
Σε ερώτηση για το αν οι θεσμοί εγείρουν θέμα για τη χρηματοδότηση του ΚΕΑ, το 2018, η κ. Φωτίου απαντά ότι η αμφισβήτηση των δημοσιονομικών στόχων για το 2018 δεν υπάρχει πλέον κι έτσι δεν διεξάγεται σήμερα τέτοιου είδους συζήτηση.
Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη της αναπληρώτριας υπουργού Εργασίας Θεανώς Φωτίου στην Γεωργία Μπάρλα για το Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων:
Μία από τις άμεσες προτεραιότητες της κυβέρνησης είναι η αντιμετώπιση της παιδικής φτώχειας. Τι σχεδιάζει το υπουργείο Εργασίας για την άμβλυνση αυτού του φαινομένου;
Εμβληματικό μέτρο για την καταπολέμηση της παιδικής φτώχειας είναι τα σχολικά γεύματα. Το πρόγραμμα αυτό άρχισε πιλοτικά σε δήμους της Αττικής, επεκτάθηκε στην Καβάλα και στα Τρίκαλα και τώρα θα επεκταθεί στη Θεσσαλονίκη και στη Δυτική Αττική.
Σε πρώτη φάση, θα αφορά 72.000 παιδιά, δηλαδή 11 εκατομμύρια γεύματα για μία σχολική χρονιά, ενώ σκοπεύουμε να το επεκτείνουμε στο ένα τρίτο των μαθητών και των μαθητριών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, και συγκεκριμένα εκεί όπου υπάρχουν οι μεγαλύτεροι θύλακοι φτώχειας.
Το μέτρο είναι σημαντικό, γιατί στοχεύει στην απεχθέστερη και βλαπτικότερη πλευρά της παιδικής φτώχειας, τον υποσιτισμό, καθώς και στη σχολική διαρροή και τη μειωμένη σχολική απόδοση, που παρατηρείται ιδιαίτερα σε φτωχά παιδιά. Έρευνα του Γεωπονικού Πανεπιστημίου, το οποίο συνέταξε το διαιτολόγιο βασισμένο στους κανόνες της Μεσογειακής διατροφής, έδειξε ότι υπήρξε σημαντική βελτίωση της απόδοσης των μαθητών στα σχολεία που συμμετείχαν στο πρόγραμμα. Επίσης, όμως, κατ’ αυτόν τον τρόπο, αναπτύσσονται νέες μορφές συλλογικότητας και κοινωνικής ζωής στο σχολείο και βελτιώνονται οι διατροφικές συνήθειες των παιδιών. Αυτό το τελευταίο είναι ιδιαίτερα σημαντικό, καθώς η Ελλάδα είναι στην Ευρώπη πρώτη στην παιδική παχυσαρκία. Τέλος, στους δήμους στους οποίους εφαρμόστηκε το πρόγραμμα, είχαμε αύξηση της απασχόλησης στις επιχειρήσεις κοινωνικής οικονομίας που ανέλαβαν τη σίτιση κατά 30%.
Έγκλημα στην Εύβοια: Προφυλακίστηκε και ο 29χρονος γαμπρός για τη δολοφονία του 66χρονου
Ένα δεύτερο μέτρο είναι η δωρεάν πρόσβαση παιδιών από φτωχές οικογένειες σε βρεφονηπιακούς σταθμούς. Μέχρι φέτος, δωρεάν πρόσβαση με εισοδηματικά κριτήρια είχαν παιδιά με εργαζόμενες μητέρες, ώστε να διευκολύνεται η επαγγελματική τους ζωή. Το 2016, η δωρεάν πρόσβαση επεκτάθηκε για πρώτη φορά σε 44.000 παιδιά οικογενειών που έχουν χτυπηθεί από την ανεργία και τη φτώχεια, σε ένα σύνολο 91.000 παιδιών. Κατ΄ αυτόν τον τρόπο, παιδιά ανέργων και φτωχών, βρέφη και νήπια, έχουν την απαραίτητη ημερήσια φροντίδα, που, μέχρι σήμερα, δεν είχαν.
Σκοπεύουμε να δημιουργήσουμε νέους βρεφονηπιακούς σταθμούς, γιατί οι ανάγκες εξακολουθούν να είναι μεγάλες, παρά το γεγονός ότι το 2016 πήραμε τον μεγαλύτερο αριθμό παιδιών από κάθε άλλη χρονιά στο παρελθόν.
Σύντομα, όπως έχετε δηλώσει, θα κατατεθεί νομοσχέδιο για την αναμόρφωση του θεσμού της υιοθεσίας. Στο πλαίσιο αυτό, ποιες αλλαγές προωθούνται;
Δεν πρόκειται μόνο για την υιοθεσία, αλλά για το τρίπτυχο, προσωρινή φιλοξενία, αναδοχή και υιοθεσία- θα ήταν ίσως ορθότερο να μιλάμε για «τεκνοθεσία», μιας και δεν πρόκειται μόνο για αγόρια. Αυτό το τρίπτυχο εντάσσεται στη γενικότερη πολιτική της αποϊδρυματοποίησης, της πολιτικής δηλαδή που σκοπό έχει τα παιδιά που βρίσκονται κατ’ οποιονδήποτε τρόπο σε ανάγκη να μην εγκλείονται σε ιδρύματα και εκείνα που ήδη φιλοξενούνται σε ιδρύματα να αποκτήσουν οικογενειακό περιβάλλον.
Με τον νέο νόμο, στον οποίο συμπράττουν το υπουργείο Δικαιοσύνης και το υπουργείο Εσωτερικών, επιδιώκουμε τρία πράγματα: Πρώτον, να επιταχυνθεί εξαιρετικά η διαδικασία υιοθεσίας και αναδοχής, γιατί κάθε μέρα που περνάει ένα παιδί σε ίδρυμα ή σε κακοποιητικό περιβάλλον είναι εις βάρος του. Δεύτερον, να θωρακίσουμε αυτή τη διαδικασία με σαφείς, διαφανείς και ενιαίους κανόνες επιλογής και εκπαίδευσης των γονιών που θα αναλάβουν μια τόσο σοβαρή ευθύνη, με απόλυτη προστασία των προσωπικών δεδομένων γονιών και παιδιών, καθώς και την παρακολούθηση των συνθηκών διαβίωσης του παιδιού. Τρίτον, με το νέο νόμο θα θεσπιστούν εθνικά μητρώα για όλους τους συμβαλλόμενους σε αυτές τις διαδικασίες.
Από την αρχή του έτους, ισχύει η πανελλαδική εφαρμογή του ΚΕΑ. Μέχρι σήμερα, πόσες αιτήσεις έχουν εγκριθεί και πώς κρίνετε την πορεία του συγκεκριμένου προγράμματος; Τα τεχνικά προβλήματα που είχαν παρουσιαστεί στην αρχή της πανελλαδικής εφαρμογής του, έχουν πλήρως αποκατασταθεί;
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία (Παρασκευή, 10 Μαρτίου, 17.00), έχουν εγκριθεί 159.614 αιτήσεις για 366.000 ωφελούμενους, δηλαδή κάτι περισσότερο από 50% του συνολικού αριθμού των ωφελουμένων που είχε υπολογιστεί ότι θα μετάσχουν μέχρι το τέλος του 2017. Το πρόγραμμα εξελίσσεται, λοιπόν, σύμφωνα με τον σχεδιασμό.
Την πρώτη εβδομάδα της εφαρμογής του προγράμματος, υπήρξαν τεχνικά προβλήματα, που οφείλονταν σε δύο παράγοντες: Πρώτον, στο μέγεθος του προγράμματος και, δεύτερον, στον τεράστιο αριθμό των ανθρώπων που επισκέφτηκαν τις πρώτες ημέρες την ιστοσελίδα του ΚΕΑ, που έφτασε τις 7.000 επισκέψεις το δευτερόλεπτο! Πάρα πολύ γρήγορα, η ΗΔΙΚΑ διόρθωσε τις τεχνικές ατέλειες και, έκτοτε, δεν έχει παρουσιαστεί κανένα πρόβλημα.
Από τον πρώτο μήνα της λειτουργίας της, η ηλεκτρονική πλατφόρμα του ΚΕΑ αποδείχθηκε ένα ισχυρό εργαλείο, εύχρηστο και αποτελεσματικό, φιλικό προς τον χρήστη είτε πρόκειται για τον πολίτη που υποβάλλει, όπως η πλειονότητα, την αίτηση από το σπίτι, είτε για τον υπάλληλο του Δήμου ή του ΚΕΠ. Μπορεί, μάλιστα, να επισημαίνει λάθη και να ζητάει από τον χρήστη διόρθωση, αλλά και απόπειρες απάτης, πράγμα που έγινε ήδη σε ορισμένες περιπτώσεις.
Αξίζει, τέλος, να επαναλάβουμε ότι επειδή η πλατφόρμα του ΚΕΑ σχεδιάστηκε και φτιάχτηκε από ανθρώπους και μέσα του Δημοσίου κόστισε μόλις το 5% περίπου του κόστους ανάλογων εγχειρημάτων με παραγγελία από ιδιωτικές επιχειρήσεις.
Οι θεσμοί έχουν εγείρει θέμα για τη χρηματοδότηση του ΚΕΑ, το 2018; Υπάρχει πίεση εκ μέρους των δανειστών για περικοπή επιδομάτων, με στόχο την εξοικονόμηση δαπάνης;
Η αμφισβήτηση των δημοσιονομικών στόχων για το 2018 δεν υπάρχει πλέον κι, έτσι, δεν διεξάγεται σήμερα τέτοιου είδους συζήτηση.