Όπως χαρακτηριστικά τονίζει σε συνέντευξη του στο Eleftherostypos.gr, «υπάρχουν έφηβοι που δέχονται ακόμη και με κλειστά σχολεία bulling από συνομηλίκους τους μέσω των social media, γεγονός που μας προκαλεί έντονο προβληματισμό». Μάλιστα, πρόκειται για περιστατικά στα οποία δεν γίνεται επίσημη καταγγελία αλλά αναφορές των παιδιών στις τηλεφωνικές γραμμές υποστήριξης.
Ωστόσο, ο αριθμός των κλήσεων σε σχέση με αντίστοιχη περίοδο πέρσι έχει μειωθεί στο… 140%! Όπως εξηγεί ο κ. Γιαννόπουλος, αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι ο κόσμος έχει παγώσει από την συνθήκη που επικρατεί και ο καθένας κοιτάει πως θα εξελιχθεί η κατάσταση στην προσωπική του ζωή.
Για παράδειγμα, μέσω ιντερνέτ στοχοποιούν ένα παιδί και το προπηλακίζουν. Είχαν κάνει «ομάδες» μέσα από τις οποίες κάνουν επιθέσεις, όπως γινόταν στο σχολείο, εξηγεί.
Αντίστοιχη δυστυχώς κατάσταση, επικρατεί και για την ενδοοικογενειακή βία, δεδομένου ότι οι γυναίκες – θύματα δεν δηλώνουν το πρόβλημα στις αρχές. «Δεν έχουμε όσες κλήσεις περιμέναμε για ενδοοικογενειακή βία και αυτό είναι το μεγαλύτερο θέμα γιατί όπως φαίνεται υπάρχει μια παγώμαρα. Όπως μας λένε είτε από τα social media, είτε από τις τηλεφωνικές επικοινωνίες υπάρχει όντως πρόβλημα το οποίο όμως είναι καλά κλεισμένο μέσα στα σπίτια».
Λίγες οι εξαιρέσεις. «Είχαμε περιστατικό γυναίκας η οποία ήταν κυριολεκτικά μαυρισμένη στο ξύλο και αποφάσισε μετά από όλα αυτά να πάει μόνη της στην αστυνομία να δηλώσει το συμβάν. Κατόπιν τούτου, οι αρχές πήραν τα παιδιά από εκείνο το σπίτι και σε συνεννόηση με την εισαγγελία μεταφέρθηκαν σε ένα από τα διαμερίσματα που έχουμε για τα ενήλικα παιδιά μας» (σ.σ. το Χαμόγελο του Παιδιού διαθέτει σπίτια για τα παιδιά που ενηλικιώνονται προκειμένου να τα βοηθήσει κατά την διάρκεια των σπουδών τους.
Αυτή την στιγμή, φιλοξενούνται τέσσερις οικογένειες. Σύμφωνα με τον κ. Γιαννόπουλο, το θέμα σε αυτή την χρονική φάση είναι ότι οι επιχειρήσεις δεν λειτουργούν και έτσι, «η συνεργασία που έχουμε με διάφορα ξενοδοχεία δεν μπορεί να τρέξει για να βοηθήσουμε ακόμα περισσότερο κόσμο».
Βέβαια η συνθήκη που διαδραματίζεται αυτή την στιγμή στην χώρα, έχει αναδείξει και αλλά ζητήματα, πολλά από τα οποία είναι πρωτόγνωρα για μεγάλη μερίδα του κόσμου. «Υπάρχουν αιτήματα από οικογένειες που μέχρι χθες ήταν καλά, χαρακτηριστική περίπτωση πολίτη ο οποίος δούλευε κανονικά όπως και η γυναίκα του και έφτασαν στο σημείο να μην έχουν καν φαγητό και να τους δίνουμε τα απαραίτητα για το Πάσχα και να μας ευχαριστούν γιατί δεν περίμεναν να τους δώσουμε τόσα τρόφιμα» λέει με απογοήτευση ο κ. Γιαννόπουλος.
Ερωτηθείς για το πώς βλέπει να εξελίσσεται η κρίση της πανδημίας, είπε ότι «ανησυχούμε γιατί η αυριανή μέρα θα βρει πολύ κόσμο με προβλήματα. Οι παράπλευρες απώλειες δεν θα αφορούν μόνο το θέμα της σωματικής υγείας αλλά και της ψυχικής αντιμετώπισης κρουσμάτων».
Η συνεργασία μεταξύ του Οργανισμού και του Ευρωπαϊκού Δικτύου κατά της Βίας πάντως είχε δρομολογηθεί πριν την έξαρση του κορονοϊού, ωστόσο τώρα η ανάγκη είναι ακόμα μεγαλύτερη, ενώ είναι σημαντικό ότι αυτή η νέα σύμπραξη υποστηρίζεται από τη Γενική Γραμματεία Οικογενειακής Πολιτικής και Ισότητας των Φύλων, η οποία παρέχει τόσο θεσμικά όσο και ουσιαστικά όλα τα μέσα που διαθέτει ώστε να δημιουργηθεί ένα στέρεο και χωρίς κενά δίκτυ προστασίας των γυναικών και παιδιών που υφίστανται ενδοοικογενειακή βία.
Έβρος: Αναβιώνει το έθιμο με τα «εννέα φαγητά» - Στόχος να υπάρξει αφθονία στο τραπέζι όλο τον χρόνο [βίντεο]
Σύμφωνα με τον κ. Γιαννόπουλο, έτερος προβληματισμός την υπάρχουσας κατάστασης είναι ότι «θυμίζει την οικονομική κρίση που δημιούργησε προβλήματα αλκοολισμού, ναρκωτικών και ψυχικής υγείας. Έχουμε μια περίπτωση 22χρονης κοπέλας η οποία έμπλεξε αλλά δεν έχει συγγενείς να την βοηθήσουν και δεν δέχεται ούτε να πάει για απεξάρτηση, ούτε να πάρει συμβουλές και οδηγείται αναπόφευκτα στην αυτοκαταστροφή».
Πως όμως η πανδημία επηρεάζει το Χαμόγελο του παιδιού; Λόγω κορονοΐού, όπως τονίζει ο πρόεδρος του Οργανισμού, σταμάτησαν τα πάντα. «Πέρσι καταφέραμε να στείλουμε κάποιες λαμπάδες αλλά μέχρι στιγμής έχουμε μια τεράστια απώλεια εσόδων και καλύπτουμε τις ανάγκες με αποθεματικό. Κάναμε κάποιες κινήσεις όπως το Αγκαλιάζω το οποίο ωστόσο είχε διπλό μήνυμα».
Πρόκειται για δράση που πραγματοποιήθηκε το Πάσχα, με πολίτες να στέλνουν μήνυμα συμπληρώνοντας την φράση «Αυτό το Πάσχα Χαμογελάω στη σκέψη ότι Αγκαλιάζω…».
«Τους γιατρούς, τους αστυνόμους, τους υπαλλήλους σούπερ μάρκετ, τα παιδιά των delivery και των courier. Καλό κουράγιο», «αγκαλιάζω τον άντρα μου που ταξιδεύει», σε άλλα μηνύματα αγκαλιάζουν ανθρώπους που έχουν χάσει από την ζωή, είναι όλα τους πολύ ζεστά λέει εμφανώς συγκινημένος ο κ. Γιαννόπουλος, τονίζοντας πως το Χαμόγελο θα πρέπει να κρατήσει τις δυνάμεις του γιατί «είμαστε ένας φορέας που βασίζεται στον επαγγελματισμό», ευχαριστώντας παράλληλα και τους εθελοντές που συνεχίζουν να βοηθούν από το σπίτι.
Τι είναι η γραμμή SOS 1056
Η Γραμμή SOS 1056, ενισχύεται με εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό (Κοινωνικούς Λειτουργούς και Ψυχολόγους), ώστε να ανταποκριθεί αποτελεσματικά στα ερωτήματα παιδιών και ενηλίκων, παρέχοντάς τους ψυχοκοινωνική στήριξη σε σχέση με τη διαχείριση των θεμάτων που προκύπτουν και τα καθημερινά νέα δεδομένα. Η Γραμμή είναι διαθέσιμη καθημερινά, όλο το 24ωρο, με κλήση άνευ χρέωσης από κινητό και σταθερό.
Ενημερωτικά άρθρα από το επιστημονικό προσωπικό του Οργανισμού (γιατροί, ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί) θα αναρτώνται στο www.hamogelo.gr και στα social media του Οργανισμού.
Στα social media του Οργανισμού δεχόμαστε τις απορίες, τους προβληματισμούς γονέων/κηδεμόνων, εκπαιδευτικών, παιδιών κ.λ.π. Απαντήσεις θα δίνονται από το επιστημονικό προσωπικό του Οργανισμού.
Σε ειδικές περιπτώσεις υπάρχει η δυνατότητα ατομικής συμβουλευτικής μέσω skype από Ψυχολόγους της Γραμμής SOS1056.
Παράλληλα, είμαστε σε σταθερή επικοινωνία με το Υπουργείο Υγείας, ώστε να αξιοποιηθούν οι Κινητές Ιατρικές Μονάδες Προληπτικής Ιατρικής, μεταξύ αυτών και Πολυϊατρεία καθώς και οι Κινητές Μονάδες εντατικής θεραπείας νεογνών και παιδιών (Ασθενοφόρα) του Οργανισμού.
Άμεσα στη διάθεση των παιδιών, ενηλίκων, γονέων/κηδεμόνων και εκπαιδευτικών, θα τεθούν:
Chat Application (Εφαρμογή διαδικτυακής συμβουλευτικής συνομιλίας) της Γραμμής SOS 1056, με το οποίο θα μπορούν παιδιά να επικοινωνούν με τους Ψυχολόγους και Κοινωνικούς Λειτουργούς της Γραμμής. Το Chat App της Γραμμής SOS 1056 υλοποιείται με την ευγενική υποστήριξη της Γενικής Διεύθυνσης Πληροφορικής της ΕΤΕ.
Τη Διαδικτυακή εκπαιδευτική πλατφόρμα YouLearn για την υλοποίηση μαθημάτων εξ αποστάσεως ενισχυτικής διδασκαλίας με την εθελοντική συμμετοχή εκπαιδευτικών. Τη δράση ευγενικά υποστηρίζει η CISCO.