Οι μαθητές της Γ’ Λυκείου θα ξαναβρεθούν ύστερα από δύο μήνες ξανά στις σχολικές αίθουσες, με την απειλή του κορονοϊού ναι μεν να έχει μετριαστεί, όμως, να καραδοκεί συνεχώς ο φόβος για ένα νέο γύρο μετάδοσης.
Οι εκπαιδευτικοί τις προηγούμενες ημέρες βρέθηκαν στα σχολεία, όπου μαζί με τους διευθυντές επιχείρησαν να οργανώσουν τη νέα «κατάσταση πραγμάτων» με εκ περιτροπής διδασκαλία, τα θρανία με απόσταση 1,5 μέτρου και την τήρηση αυστηρών αποστάσεων ασφαλείας. Η πολιτική ηγεσία και ο ΕΟΔΥ έχουν αποστείλει τις απαραίτητες οδηγίες για την εύρυθμη λειτουργία της τάξης και από αύριο η θεωρία γίνεται πράξη για περίπου 100.000 μαθητές. Ο Ελεύθερος Τύπος της Κυριακής απαντάει σε 12 + 1 ερωτήματα για την επιστροφή των παιδιών στις σχολικές τάξεις.
1 Πώς θα τηρηθούν τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας μέσα στην τάξη;
Τα τμήματα των 30 μαθητών ανά τάξη θα διασπαστούν σε δύο μέρη. Πλέον θα υπάρχουν τμήματα με 15 μαθητές, οι οποίοι θα κάνουν μάθημα μέρα παρά μέρα. Τα θρανία θα έχουν απόσταση μεταξύ τους 1,5 μέτρο, ενώ εντός των σχολικών χώρων θα υπάρχουν αντισηπτικά και σαπούνι, ώστε να τηρούνται από μαθητές και εκπαιδευτικούς οι κανόνες υγιεινής για το πλύσιμο των χεριών τους. Τα διαλείμματα θα γίνονται χωριστά για κάθε τμήμα, ώστε να αποφεύγεται ο συνωστισμός, και τα κυλικεία δεν θα λειτουργούν εντός του σχολείου.
2 Τι προβλέπεται για τη χρήση της μάσκας μέσα στο σχολείο;
Η χρήση της μάσκας, σύμφωνα με τις επίσημες οδηγίες του ΕΟΔΥ, είναι προαιρετική, καθώς κρίθηκε ότι η πληθυσμιακή ομάδα εντός του σχολείου είναι συγκεκριμένη, σε αντίθεση με άλλους κλειστούς χώρους. Σύμφωνα με τους ειδικούς, η μη ενδεδειγμένη χρήση της μάσκας ενδέχεται να εγκυμονεί μεγαλύτερο κίνδυνο από τη μη χρήση και δημιουργεί την ψευδαίσθηση της ασφάλειας επιφέροντας χαλάρωση των υπόλοιπων μέτρων ασφαλείας. Σημειώνεται ότι η συγκεκριμένη σύσταση έχει προκαλέσει αμφιβολίες και φόβο σε γονείς και εκπαιδευτικούς ακόμα και για την εμφάνιση φαινομένων bullying μεταξύ των μαθητών. Ο Σωτήρης Τσιόδρας, σε ερώτηση που δέχθηκε από δημοσιογράφο, άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο το θέμα να επανέλθει στην επιτροπή, με τη σύσταση μέχρι στιγμής να παραμένει η ίδια, περί προαιρετικής χρήσης της μάσκας.
3 Πώς θα επιτυγχάνεται ο καθαρισμός των σχολείων;
Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας έχει ήδη επικοινωνήσει με τους δημάρχους σε όλη τη χώρα για να ενημερωθεί για την παρουσία καθαριστριών στα σχολεία. Καθαρίστριες θα υπάρχουν και κατά τη διάρκεια των μαθημάτων, ενώ έχει δοθεί και η δυνατότητα όπου καταγραφούν ελλείψεις να καλυφθούν άμεσα. Οι δήμοι έχουν προχωρήσει στις απολυμάνσεις των σχολικών κτιρίων, ενώ έχει δοθεί και οδηγία να αερίζεται ο χώρος φυσικά.
4 Γιατί τα όρια κοινωνικής αποστασιοποίησης διαφοροποιούνται για τα σχολεία;
Κέρκυρα: Θύμα απάτης ηλικιωμένη για δήθεν τροχαίο συγγενικού της προσώπου - Της άρπαξαν 10.000 ευρώ
Οπως επισήμανε και ο κ. Τσιόδρας, υπάρχουν αντικειμενικά δεδομένα που δικαιολογούν την επαναλειτουργία των σχολείων, καθώς και τα διαφοροποιημένα όρια κοινωνικής αποστασιοποίησης για αυτά:
- Οι λοιμώξεις παρατηρούνται με πολύ μικρότερη συχνότητα στα παιδιά.
- Τα παιδιά εμφανίζουν στη συντριπτική πλειονότητά τους ηπιότερα συμπτώματα.
- Το ποσοστό παιδιών με σοβαρή νόσο ήταν το λιγότερο από το 1%.
- Τα παιδιά μολύνονται, κυρίως, εντός του οικογενειακού τους περιβάλλοντος, ενώ ο δευτερογενής δείκτης προσβολής είναι πολύ χαμηλότερος για τα παιδιά απ’ ό,τι για τους ενήλικες.
- Μετάδοση από παιδί σε ενήλικα φαίνεται να είναι ασυνήθιστη.
5 Τι ακριβώς θα ισχύσει με τις απουσίες;
Προβλέπεται η δυνατότητα μη προσμετρώμενης απουσίας για μαθητές που έχουν ειδικό λόγο να μην επιστρέψουν στα σχολεία. Με μία δήλωση γονέα/κηδεμόνα για ύπαρξη ατόμου ευπαθούς ομάδας στο σπίτι ή κάποιου που νοσεί, ο μαθητής θα μπορεί να μην πηγαίνει στο σχολείο. Οι απουσίες καταγράφονται από τους εκπαιδευτικούς, αλλά με ένα πιο ευέλικτο πλαίσιο δικαιολόγησής τους. Το υπουργείο σημειώνει ότι η Πολιτεία δείχνει εμπιστοσύνη στους πολίτες και την ατομική ευθύνη του καθενός και της καθεμίας αλλά και στους ειδικούς και καλεί τους γονείς να συμπληρώσουν την εν λόγω δήλωση μόνο εφόσον ισχύουν οι παραπάνω λόγοι.
6 Τι θα πρέπει να γνωρίζουν οι μαθητές για τα διαλείμματα;
Οι έφηβοι που θα επιστρέψουν στο σχολείο θα πρέπει να κρατάνε αποστάσεις από τους συμμαθητές τους όχι μόνο κατά τη διάρκεια του μαθήματος αλλά και κατά τη διάρκεια του διαλείμματος στον προαύλιο χώρο. Οι μαθητές προτείνεται να μιλάνε με τους συμμαθητές τους, αλλά θα πρέπει να αποφεύγουν τη στενή επαφή μαζί τους όχι μόνο στο διάλειμμα αλλά ακόμα και στις σκάλες και στους υπόλοιπους χώρους του σχολείου.
7 Μπορούν οι μαθητές να δανείζονται προσωπικά αντικείμενα των συμμαθητών τους, όπως ένα στιλό ή μία γόμα;
Οι σχετικές οδηγίες προτείνουν να αποφεύγουν οι μαθητές να δανείζονται προσωπικά τους αντικείμενα και ο καθένας να έχει φροντίσει να έχει μαζί του όλα τα απαραίτητα για το μάθημά του. Αποφεύγεται να μοιράζονται οι μαθητές γόμες, μολύβια, τετράδια, χαρτιά, ενώ, στην περίπτωση που υπάρχει ανάγκη να γίνει, θα πρέπει να καθαρίζεται το εν λόγω αντικείμενο και στη συνέχεια ο μαθητής να καθαρίζει τα χέρια του.
8 Τι πρέπει να κάνει ένας μαθητής αν αισθανθεί αδιαθεσία;
Ο έφηβος που πηγαίνει στο σχολείο καλείται να είναι ιδιαίτερα προσεκτικός και να βρίσκεται σε συνεχή επαγρύπνηση για την υγεία του. Στην περίπτωση που ένα πρωί ξυπνήσει και δεν αισθάνεται καλά θα πρέπει άμεσα να ενημερώσει τους γονείς του, τον γιατρό αλλά και το σχολείο. Θα πρέπει να θερμομετρηθεί και στη συνέχεια να παραμείνει σπίτι του και να παρακολουθεί την υγεία του.
9 Τι θα γίνει σε περίπτωση που εμφανιστεί κρούσμα στο σχολείο;
Σε κάθε μονάδα ορίζεται ένας υπεύθυνος για τη διαχείριση ύποπτων κρουσμάτων. Ο μαθητής που κρίνεται ως ύποπτο κρούσμα απομακρύνεται από την τάξη, τον παραλαμβάνουν οι γονείς του και κάνει τεστ. Αν το τεστ βγει αρνητικό, επιστρέφει ύστερα από 3 μέρες στο σχολείο. Αν βγει θετικό, γίνονται ιχνηλάτηση πιθανών επαφών του μαθητή, ενδελεχής καθαρισμός και απολύμανση των αιθουσών. Ο μαθητής επιστρέφει 10 ημέρες μετά την έναρξη των συμπτωμάτων και 3 ημέρες μετά την υποχώρηση πυρετού. Το τμήμα κλείνει για 10 μέρες και ακολουθείται 10ήμερη απομάκρυνση και στους συμμαθητές του.
10 Πώς θα γίνεται το μάθημα στα σχολεία σε χώρους όπου γίνεται κοινή χρήση εξοπλισμού;
Στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής δεν χρησιμοποιούμε αντικείμενα με τα οποία έρχονται σε επαφή πολλά άτομα ή δεν πραγματοποιούμε ασκήσεις που απαιτούν στενή επαφή. Ειδικά, το πρακτικό μάθημα Εργαστηρίων Πληροφορικής πραγματοποιείται με κάλυψη των πληκτρολογίων με μεμβράνη οικιακής χρήσεως, η οποία αφαιρείται με την εναλλαγή κάθε χρήστη. Συνιστάται η χρήση αλκοολούχου αντισηπτικού διαλύματος, πριν και μετά την είσοδο στην αίθουσα, ώστε να τηρείται η σωστή υγιεινή των χεριών. Ο εξοπλισμός που χρησιμοποιείται από πολλούς χρήστες θα πρέπει να καθαρίζεται συχνά και οι χρήστες έπειτα από κάθε επαφή να πλένουν καλά τα χέρια τους.
11 Τι θα πρέπει να προσέχει ένας καθηγητής κατά τη διάρκεια του μαθήματος;
Ο εκπαιδευτικός επιφορτίζεται με τη σωστή ενημέρωση των μαθητών για τον κορονοϊό, σύμφωνα με τις οδηγίες του ΕΟΔΥ, αλλά και για το σωστό πλύσιμο των χεριών. Οι καθηγητές θα πρέπει να ενημερώσουν τους μαθητές όχι μόνο για την υγιεινή των χεριών τους αλλά και να τους μάθουν να καθαρίζουν και τα προσωπικά τους αντικείμενα και τα θρανία τους. Η στήριξη και η σωστή ενημέρωση από την πλευρά τους προς τους μαθητές προβλέπεται να είναι καθοριστικές για την τήρηση όλων των απαραίτητων μέτρων ασφαλείας. Τέλος, ο καθηγητής θα παρακολουθεί καθημερινά τον αριθμό των μαθητών που λείπουν και θα ενημερώνει τον διευθυντή του σχολείου σε περίπτωση που ο αριθμός των απόντων μαθητών αυξηθεί.
12 Τι θα πρέπει να γνωρίζουν οι γονείς;
Οι γονείς θα πρέπει να ενημερωθούν σωστά για τους τρόπους μετάδοσης του κορονοϊού, να ενημερώσουν στη συνέχεια τα παιδιά τους και να τους ενθαρρύνουν να ακολουθήσουν τις οδηγίες του ΕΟΔΥ. Επιπλέον, θα πρέπει να είναι σε επαγρύπνηση για τυχόν συμπτώματα που εμφανίσουν τα παιδιά και άμεσα να επικοινωνήσουν με τον γιατρό τους και να ενημερώσουν το σχολείο.
12+1 Πώς θα γνωρίζει ο γονέας αν ένα παιδί αντιμετωπίζει διαταραχές;
Η παρατεταμένη απαγόρευση των μέτρων και η αποχή από τη σχολική καθημερινότητα ενδέχεται να επιφορτίσουν αρνητικά την ψυχολογία των μαθητών. Τα πιο συχνά συμπτώματα είναι τα εξής: Διαταραχές πέψης • Αλλαγές στην όρεξη • Αύξηση βάρους • Πονοκέφαλοι • Κούραση και αδυναμία • Πόνος στο στήθος και ταχυπαλμία • Αλλαγή στην αναπνοή • Αϋπνία ή υπνηλία • Πτώση του ανοσοποιητικού συστήματος • Ανησυχία • Θυμός • Φόβος • Συναισθηματική απομόνωση.
Το Υπουργείο Παιδείας και ο ΕΟΔΥ έχουν προβλέψει γραμμή ιατρικής υποστήριξης και παρέμβασης στα τηλέφωνα: 2105212054, 2105212056, 2105212058 και ψυχολογικής υποστήριξης στο τηλέφωνο: 2152156060.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής