Τα περιοριστικά μέτρα που επέβαλε η κυβέρνηση για την αντιμετώπιση της πανδημίας ανάγκασαν το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης να υλοποιήσει εμπροσθοβαρώς προγράμματα και «εργαλεία» που είχαν προγραμματιστεί για αργότερα, αλλάζοντας σημαντικά τον τρόπο συναλλαγών των πολιτών με τις δημόσιες υπηρεσίες.
Η συγκεκριμένη διάσταση αποτυπώνεται και στα υψηλά νούμερα επισκεψιμότητας που καταγράφει η κεντρική πύλη ψηφιακής εξυπηρέτησης του πολίτη, gov.gr.
Σύμφωνα με πληροφορίες του «Ε.Τ.» της Κυριακής, το gov.gr μετρά πάνω από 1.685.000 (!!!) επισκέψεις σε μόλις 25 μέρες λειτουργίας, ενώ 200.000 χρήστες έχουν χρησιμοποιήσει κάποια από τις υπηρεσίες που παρέχει η πλατφόρμα ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό των ψηφιακών συναλλαγών στις 356.000.
1 › gov.gr
Η ενιαία πύλη του Δημοσίου συγκεντρώνει 506 ψηφιακές υπηρεσίες που μέχρι τώρα βρίσκονταν διάσπαρτες σε διάφορες πλατφόρμες, ενώ στις ήδη υπάρχουσες θα προστίθενται συνεχώς νέες. Στο πλαίσιο αυτό, οι πολίτες μπαίνοντας στο gov.gr, είτε μέσω υπολογιστή είτε μέσω κινητού τηλεφώνου, μπορούν, ακολουθώντας μια ιδιαίτερα απλή και γρήγορη διαδικασία, να εκδίδουν εξουσιοδοτήσεις και υπεύθυνες δηλώσεις. Μοναδική προϋπόθεση να διαθέτουν κωδικό εισόδου στο TAXISnet, ο οποίος αποτελεί -σε αυτήν την αρχική εκδοχή του gov.gr- το μέσο ταυτοποίησης του εκάστοτε ενδιαφερομένου, και ένα κινητό τηλέφωνο για τη λήψη του SMS επιβεβαίωσης. Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία (15/04), έχουν διεκπεραιωθεί περίπου 89.800 υπεύθυνες δηλώσεις και 38.700 εξουσιοδοτήσεις.
2 › Αϋλη συνταγογράφηση
Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνει η κυβέρνηση και στην άυλη συνταγογράφηση, μέσω του gov.gr. Το σύστημα αυτό είναι ένα από τα ψηφιακά «όπλα» που οι επιτελείς της οδού Φραγκούδη αναγκάστηκαν να βγάλουν μέσα από τη «φαρέτρα» τους νωρίτερα από τον αρχικό προγραμματισμό προκειμένου να εξυπηρετηθούν οι αυξημένες ανάγκες των ασθενών λόγω και των έκτακτων περιορισμών κυκλοφορίας. Ετσι, οι ασφαλισμένοι -και ειδικά οι χρονίως πάσχοντες- μπορούν να λαμβάνουν πια αυτοματοποιημένα στο κινητό τους τη συνταγή τους, ενώ οι γιατροί απελευθερώνουν χρόνο για να αντιμετωπίζουν πιο σοβαρά περιστατικά, τα οποία χρειάζονται ιατρική φροντίδα και αποδεσμεύονται από μία διαδικασία που είχε τα χαρακτηριστικά ρουτίνας. Παράλληλα, κερδισμένο βγαίνει και το δημόσιο σύστημα Υγείας, το οποίο αποκτά καλύτερη εικόνα για την έκταση της φαρμακευτικής δαπάνης και τις πιθανές εξοικονομήσεις που μπορούν να γίνουν και στο πλαίσιο αυτό. Μέχρι στιγμής στην άυλη συνταγογράφηση έχουν εγγραφεί 249.828 πολίτες και έχουν εκδοθεί πάνω από 462.866 άυλες συνταγές, εκ των οποίων έχουν εκτελεστεί οι 188.422, που αντιστοιχεί σε ποσοστό πάνω από το 10% της συνολικής ημερήσιας συνταγογράφησης. Το ποσοστό αυτό χαρακτηρίζεται από αρμόδιες πηγές ιδιαίτερα υψηλό με δεδομένα το μικρό διάστημα λειτουργίας της πλατφόρμας ehealth.gov.gr και τον περιορισμένο χρόνο προσαρμογής στις νέες συνθήκες.
3 › Μητρώο ασθενών COVID-19
Για τον καλύτερο έλεγχο των ασθενών με COVID-19 και σε συνεννόηση με το υπουργείο Υγείας τέθηκε πριν από λίγες ημέρες σε λειτουργία το μητρώο ασθενών COVID-19 με σκοπό τη δημιουργία ενός και μοναδικού σημείου αναφοράς για τα κρούσματα του ιού, ώστε να έχουν πρόσβαση όλοι οι αρμόδιοι φορείς.
Κακοκαιρία Alexandros: Αυτές είναι οι «κόκκινες» περιοχές σύμφωνα με το meteo [χάρτης]
4 › Φορολογική ενημερότητα
Το ίδιο διάστημα ψηφιοποιήθηκε η φορολογική ενημερότητα για τις πληρωμές από το Δημόσιο. Αυτό σημαίνει ότι πολίτες και επιχειρήσεις που παρέχουν υπηρεσίες και προϊόντα απαλλάσσονται από την υποχρέωση να προσκομίζουν οι ίδιοι φορολογική ενημερότητα για να μπορέσουν να πληρωθούν, καθώς η διαδικασία θα γίνεται αυτόματα.
5 › e-ΕΦΚΑ
Επιπλέον, δίνει τη δυνατότητα σε χιλιάδες ασφαλισμένους να υποβάλουν ηλεκτρονικά τις αιτήσεις τους, μετά τη διασύνδεση του e-ΕΦΚΑ με το «Μητρώο Πολιτών». Μέσα από το Κέντρο Διαλειτουργικότητας της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης (ΓΓΠΣΔΔ) ο e-ΕΦΚΑ αποκτά πρόσβαση σε όλα τα ληξιαρχικά γεγονότα των πολιτών που είναι καταχωρισμένα στο Πληροφοριακό Σύστημα του Μητρώου Πολιτών του υπουργείου Εσωτερικών. Αυτό σημαίνει ότι όλες οι ληξιαρχικές πράξεις γέννησης, θανάτου, γάμου, συμφώνου συμβίωσης, τα πιστοποιητικά γέννησης και οικογενειακής κατάστασης, καθώς και πληροφορίες για τον αριθμό των τέκνων θα παρέχονται απευθείας από το Μητρώο Πολιτών στον e-ΕΦΚΑ.
6 › 13033, 7 › forma.gov.gr
Στο μεταξύ, το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης ετοίμασε σε χρόνο-ρεκόρ και τα δύο «εργαλεία» για τις μετακινήσεις των πολιτών, τόσο το σύστημα για τα SMS στο 13033 όσο και την πλατφόρμα forma.gov.gr, από την οποία μπορούν να κατεβάζουν και να εκτυπώνουν τις βεβαιώσεις κυκλοφορίας. Σε καθημερινή βάση αποστέλλονται δωρεάν στον πενταψήφιο αριθμό κατά μέσο όρο δύο εκατομμύρια SMS, ενώ από την ειδική διαδικτυακή πύλη forma.gov.gr έχουν καταγραφεί περισσότερα από 3 εκατ. downloads των «αδειών» κυκλοφορίας.
8 › ethelontes.gov.gr
Επιπλέον, το επιτελείο της οδού Φραγκούδη έθεσε σε λειτουργία την πλατφόρμα ethelontes.gov.gr έπειτα από απαίτηση του υπουργείου Υγείας και μέχρι στιγμής έχουν υποβληθεί περίπου 11.500 αιτήσεις από γιατρούς και νοσηλευτικό προσωπικό προκειμένου να συνδράμουν εθελοντικά στην αντιμετώπιση της υγειονομικής κρίσης.
Την ίδια ώρα, στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας του υπουργείου για «ψηφιακή αλληλεγγύη», 197 επιχειρήσεις και οργανισμοί έχουν ανταποκριθεί θετικά προσφέροντας είτε δωρεάν είτε με πολύ χαμηλό κόστος τις υπηρεσίες τους.
9 › digitalsolidarity.gov.gr
Ετσι, στην πλατφόρμα digitalsolidarity.gov.gr παρέχονται ειδικές προσφορές για εργασία εξ αποστάσεως, που περιλαμβάνουν από δωρεάν τηλεδιασκέψεις και τεχνική υποστήριξη σε εταιρίες μέχρι και δημιουργία e-shop σε καταστήματα που έχουν κλείσει λόγω των περιοριστικών μέτρων. Παράλληλα, κάποιες εταιρίες ενισχύουν την εξ αποστάσεως εκπαίδευση με δωρεάν υλικό εργασιών για μαθητές όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων, ενώ κάποιες άλλες προσφέρουν δωρεάν «ψηφιακά» βιβλία ή online παρακολούθηση κινηματογραφικών παραγωγών για την ψυχαγωγία των πολιτών για όσο διάστημα μένουν σπίτι.
10 › ΣΥΖΕΥΞΙΣ
Με στόχο να συνεχιστεί απρόσκοπτα η εργασία στο Δημόσιο παρά την υγειονομική κρίση, το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης
μερίμνησε, ώστε περίπου 10.000 δημόσιοι υπάλληλοι να αποκτήσουν τη δυνατότητα ασφαλούς τηλεργασίας από την οικία τους, μέσω του δικτύου ΣΥΖΕΥΞΙΣ και σε συνεργασία με τον ΟΤΕ.
11 › e:Presence
Παράλληλα, έθεσε σε πλήρη λειτουργία την ηλεκτρονική πλατφόρμα e:Presence, μέσω της οποίας όλοι οι δημόσιοι υπάλληλοι μπορούν να πραγματοποιούν εξ αποστάσεως συσκέψεις, στο πλαίσιο διευκόλυνσης της τηλεργασίας. Ετσι, όλοι οι φορείς του ευρύτερου Δημοσίου έχουν τη δυνατότητα να οργανώσουν και να πραγματοποιήσουν διαδικτυακές τηλεδιασκέψεις που χαρακτηρίζονται από υψηλή ποιότητα και διαδραστικότητα. Μέχρι σήμερα έχουν πραγματοποιηθεί μέσω του e:Presence περισσότερες από 60.130 τηλεδιασκέψεις και έχουν εγγραφεί στην πλατφόρμα πάνω από 27.900 χρήστες.
12 › Ψηφιακή υπογραφή και ηλεκτρονική διακίνηση εγγράφων Υπουργικού Συμβουλίου
Σε ό,τι αφορά τις ψηφιακές… δυνατότητες της πολιτειακής ηγεσίας, το υπουργείο της οδού Φραγκούδη έθεσε σε λειτουργία μια πλατφόρμα για την ψηφιακή υπογραφή και την ηλεκτρονική διακίνηση εγγράφων του Υπουργικού Συμβουλίου. Ετσι, μέσα από μια εφαρμογή των κινητών τους τηλεφώνων οι υπουργοί, αλλά και η Πρόεδρος της Δημοκρατίας, μπορούν να υπογράφουν πλέον τα νομοσχέδια, τις υπουργικές αποφάσεις και τις Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου (ΠΝΠ). Μάλιστα, με ένα SMS θα ενημερώνονται να μπουν στη σχετική πλατφόρμα και να εγκρίνουν με την ψηφιακή υπογραφή τους την οποιαδήποτε νομοθετική παρέμβαση.
13 › 3d-makers.gov.gr
Επιπρόσθετα, πριν από λίγες ημέρες, δημιούργησε την ιστοσελίδα 3d-makers.gov.gr, προκειμένου να κατευθύνονται συντονισμένα όλες οι προσφορές για παραγωγή εξοπλισμού από κατόχους 3D εκτυπωτών, για τις έκτακτες ανάγκες που υπάρχουν στον τομέα της Υγείας. Οπως αναφέρει σχετική ανακοίνωση του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, μέσω του συγκεκριμένου ιστότοπου απευθύνεται πρόσκληση στην «κοινότητα των makers» για να συμμετάσχουν στην παραγωγή του αναγκαίου εξοπλισμού, κατασκευάζοντας ασπίδες προστασίας προσώπου και hands-free πόμολα.
14 › covidhackgr.gov.gr
Τέλος, τέθηκε σε λειτουργία και η πλατφόρμα covidhackgr.gov.gr με στόχο την ανάδειξη καινοτόμων προτάσεων και την ταχεία υλοποίηση ώριμων ψηφιακών λύσεων που θα φέρουν άμεσα αποτελέσματα στη στήριξη του Εθνικού Συστήματος Υγείας για την αντιμετώπιση της πανδημίας. Πρόκειται για δύο πρωτοβουλίες, τον Διαγωνισμό Ανάδειξης Καινοτόμων Ιδεών και τη Δράση Αμεσης Εφαρμογής Ωριμων Ψηφιακών Λύσεων. Στο πλαίσιο αυτό, σύμφωνα με πληροφορίες του «Ε.Τ.» της Κυριακής, βρίσκεται στα… σκαριά μια εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα για την παρακολούθηση των υπόπτων για COVID-19 περιστατικών. Ετσι, κάποιος που θεωρείται «ύποπτο κρούσμα» κατεβάζοντας τη συγκεκριμένη εφαρμογή στο κινητό του θα συμπληρώνει τα συμπτώματα που έχει (βήχας, πυρετός κ.λπ.) και ανάλογα με τα αποτελέσματα που θα δίνει το app και αξιολογώντας την κρισιμότητα της κατάστασης, θα αποστέλλεται «συναγερμός» σε γιατρούς που παρακολουθούν τους εν λόγω ασθενείς μέσω τηλεϊατρικής και θα αποφασίζουν εκείνοι αν κρίνεται αναγκαία η μεταφορά τους στο νοσοκομείο.
15 › Οnline θυρίδα
Από την ερχόμενη εβδομάδα, εκτός απροόπτου, οι πολίτες θα έχουν τη δυνατότητα να αποκτήσουν την προσωπική τους, online θυρίδα εξυπηρέτησης στην ενιαία ψηφιακή πύλη του Δημοσίου, gov.gr. Ψηφιοποιώντας το νέο μοντέλο λειτουργίας των Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ) το αρμόδιο υπουργείο θα παρέχει στο κοινό την ευχέρεια να παραλαμβάνει τα έγγραφα ή τα πιστοποιητικά που έχει ζητήσει από τα ΚΕΠ ηλεκτρονικά, σε δική τους θυρίδα. Πρόκειται για τον «χώρο», στον οποίο θα αποθηκεύονται, μέσα στο gov.gr, τα πιστοποιητικά που εκδίδει ο κάθε πολίτης.
Σε ό,τι αφορά τα πιστοποιητικά που δύναται να αποσταλούν ηλεκτρονικά στις προσωπικές θυρίδες των συναλλασσομένων με το Δημόσιο, σε πρώτη φάση θα είναι έγγραφα που δεν απαιτούν άλλα δικαιολογητικά ή μπορούν να αναζητηθούν αυτεπαγγέλτως από τους υπαλλήλους των ΚΕΠ, όπως για παράδειγμα αντίγραφο ποινικού μητρώου, αντίγραφο ληξιαρχικής πράξης γέννησης, πιστοποιητικού εγγύτερων συγγενών, βεβαίωση μόνιμης κατοικίας κ.λπ.
Παράλληλα, τα 976 ΚΕΠ, παρά τις… κλειστές πόρτες λόγω των περιοριστικών μέτρων κυκλοφορίας που έχει λάβει η κυβέρνηση για την αντιμετώπιση της πανδημίας, εξακολουθούν να εξυπηρετούν τους πολίτες με γρήγορες λύσεις τηλεφωνικά ή κατ’ εξαίρεση και από τα γκισέ τους. Το «κλειδί», βέβαια, για τη διά ζώσης εξυπηρέτηση είναι ο επείγων χαρακτήρας της υπόθεσης του συναλλασσομένου και πρέπει να πληροί τουλάχιστον ένα από τα εξής χαρακτηριστικά:
- Να αφορά την κάλυψη συγκεκριμένης ανάγκης, η οποία προέκυψε μετά την έκδοση της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου της 11ης Μαρτίου 2020.
- Να αφορά επείγουσα οικογενειακή ή επαγγελματική ανάγκη.
- Να αφορά οποιαδήποτε άμεση ανελαστική προθεσμία, όπως για παράδειγμα η συμμετοχή σε διαγωνισμό που έχει προκηρυχθεί για έκτακτους διορισμούς ιατρικού προσωπικού στη μάχη κατά του κορονοϊού.
Μάλιστα, παρέχεται και η δυνατότητα υποβολής τηλεφωνικής αίτησης, αλλά και δωρεάν αποστολής πιστοποιητικών και βεβαιώσεων είτε με ταχυδρομείο είτε με courier.
15+1 › Δήλωση θανάτου
Τέλος, μέσα στις επόμενες ημέρες, το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης προχωρά στην ενοποίηση των διαδικασιών δήλωσης του θανάτου με την αυτόματη απονομή σύνταξης χηρείας, αλλά και την καταβολή μέρους των εξόδων της κηδείας, μέσω υπηρεσίας «μίας στάσης», όπως είχε προαναγγείλει σε συνέντευξή του στον «Ε.Τ.» της Κυριακής ο αρμόδιος υπουργός, Κυριάκος Πιερρακάκης. Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση της δήλωσης των γεννήσεων, σειρά παίρνει η καταπολέμηση της γραφειοκρατίας που σχετίζεται με την απώλεια ζωής και για την οποία απαιτούνται 13 ενέργειες, καθώς υπάρχουν πολλά μητρώα, πολλές και διάσπαρτες υπηρεσίες που δεν επικοινωνούν μεταξύ τους κ.λπ.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής