Ήδη η αρμόδια υπηρεσία τεχνικών μέσων έχει προβεί σε έρευνα των επιχειρησιακών απαιτήσεων και το επόμενο χρονικό διάστημα αρμόδια επιτροπή θα ορίσει τις προδιαγραφές και θα ξεκινήσει ο διαγωνισμός πρόσκλησης ενδιαφέροντος εταιριών του συγκεκριμένου κλάδου.
Τα συγκεκριμένα συστήματα αντιμετώπισης μη επανδρωμένων αεροσκαφών, όπως περιγράφεται στις σχετικές επισημάνσεις των αξιωματικών της ΕΛ.ΑΣ. που ερεύνησαν τις απαιτήσεις πάνω στα ελληνικά δεδομένα, στοχεύουν στην ανίχνευση και την παρεμβολή της λειτουργίας του ύποπτου ιπτάμενου μέσου. Η λογική λειτουργίας τους, όπως αναφέρει αρμόδιος αξιωματικός που ερεύνησε το συγκεκριμένο σύστημα, ακολουθεί συγκεκριμένα στάδια ενεργειών. Αρχικά ανιχνεύει την απειλή, παρεμβαίνει στην πλοήγηση του (jamming-ηλεκτρονική παρεμβολή) και χειρισμό του από το χρήστη του συστήματος.
Η ανίχνευση της απειλής (drone) μπορεί να γίνει με τη χρήση τεχνολογίας αισθητήρων είτε μεμονωμένα είτε σε συνδυασμό μεταξύ τους, όπως:
1. Σύστημα ανίχνευσης με ραντάρ συνεχούς παλμού, ενεργός αισθητήρας, ο οποίος βασίζεται στο φαινόμενο doppler.
2. Σύστημα αναγνώρισης με ραδιοσυχνότητες.
Η αναγνώριση του drone στην περίπτωση αυτή βασίζεται στην ψηφιακή επεξεργασία του ραδιοσήματος (spectrum analysis).
3. Σύστημα επιτήρησης με οπτικά μέσα ηλεκτροπτικής και υπέρυθρης κάμερας.
Κοινό μέτωπο τεσσάρων δημάρχων για την ακτοπλοϊκή σύνδεση Θεσσαλονίκης – Βόρειων Σποράδων
Ο συγκεκριμένος αισθητήρας λειτουργεί βοηθητικά στους παραπάνω. Συγκεκριμένα, μετά την ανίχνευση του drone μέσω των συχνοτήτων ή του ραντάρ, οι κάμερες σαρώνουν την περιοχή και στοχεύουν το drone χρησιμοποιώντας την ημέρα ηλεκτροπτικές κάμερες και τη νύχτα υπέρυθρες.
4. Σύστημα αναγνώρισης με ακουστικό αισθητήρα.
Βασίζεται στην ανάλυση ακουστικών σημάτων.
Παρεμβολή και χειρισμός τους
Το επόμενο στάδιο αφορά στην παρέμβαση στην πλοήγηση του μη επανδρωμένου αεροσκάφους καθώς η λειτουργία ενός drone βασίζεται στην ασύρματη επικοινωνία χειριστή-drone, με ταυτόχρονο προσδιορισμό της θέσης του στο χώρο μέσω των δορυφόρων. Αρα η παρέμβαση πλοήγησης μέσω ραδιοσυχνοτήτων, όπως εξηγεί ο εξειδικευμένος αξιωματικός της Ελληνικής Αστυνομίας, δίνει: α) την παρεμβολή στην τηλεμετρία, όπου επιτρέπει στο drone να πετάξει πίσω στην αρχική του θέση (RTH) και β) την παρεμβολή στον δορυφορικό εντοπισμό θέσεως, όπου αναγκάζει το drone να προσγειωθεί στην τρέχουσα θέση (vertical landing).
Η απόκτηση του χειρισμού του ύποπτου «ιπτάμενου αντικειμένου» βρίσκεται σε ερευνητικό επίπεδο, επομένως, για τον έλεγχο του drone χρησιμοποιείται το jamming, η παρεμβολή στο σήμα του.
Είδη… αντι-drones
Τα είδη αυτών των συστημάτων είναι το σταθερό, δηλαδή ένας σταθμός που συνδυάζει διάφορα είδη αισθητήρων για την ανίχνευση και παρεμπόδιση της πλοήγησης του drone-απειλή. Τα συγκεκριμένα συστήματα χρησιμοποιούνται συνήθως για την κάλυψη κρίσιμων υποδομών, όπως Βουλή, Προεδρικό Μέγαρο, Μέγαρο Μαξίμου, υπουργεία και άλλες κρίσιμες στρατιωτικές και αστυνομικές εγκαταστάσεις.
Το εποχούμενο σύστημα συνδυάζει διάφορα είδη αισθητήρων για ανίχνευση και παρεμπόδιση της πλοήγησης του drone-απειλή. Εχει… όπλο παρεμβολής ραδιοσυχνότητας με τη χρήση των κατευθυντικών RF κεραιών, οι οποίες παρεμβαίνουν στις ραδιοσυχνότητες που χρησιμοποιεί το
drone-απειλή. Η ανίχνευση γίνεται από το χειριστή του συστήματος μέσω της οπτικής παρατήρησης.
Υπάρχει και το… όπλο, το οποίο με τη χρήση πεπιεσμένου αέρα εκτοξεύει πλέγμα-δίχτυ, το οποίο μπορεί να παγιδέψει το drone-απειλή.
Το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα 98/2017, σχετικά με τη «Διαθεσιμότητα Ραδιοεξοπλισμού», απαγορεύει τη διάθεση και χρήση παρεμβολέων σήματος, με εξαίρεση τις δραστηριότητες που αφορούν στην άμυνα, τη δημόσια και κρατική ασφάλεια.
Από την έντυπη έκδοση