Σύμφωνα με πληροφορίες, το νομοσχέδιο, το οποίο είναι της αρμοδιότητας του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, έχει ως βάση του το αντίστοιχο κείμενο του σχεδίου νόμου που είχαν καταρτίσει το 2012 καθηγητές Συνταγματικού και Διεθνούς Δικαίου, μετά από αίτημα που είχε κάνει το 2012 ο τότε δήμαρχος της Αθήνας, Γιώργος Καμίνης, ενώ οι λεπτομέρειές του συζητήθηκαν κατά τη διάρκεια του χθεσινού Υπουργικού Συμβουλίου.
Σύμφωνα με τα όσα έγιναν χθες γνωστά, βασική αρχή του νομοσχεδίου είναι πως δεν θα επιτρέπεται η κατάληψη δρόμων και πεζοδρομίων από ολιγομελείς ομάδες διαδηλωτών, κάτι το οποίο πρακτικά σημαίνει πως με αυτόν τον τρόπο θα καθορίζονται συγκεκριμένα ποσοτικά μεγέθη για τους χώρους που θα καταλαμβάνουν οι εκάστοτε διαδηλωτές. Λόγου χάρη, μία πορεία μερικών δεκάδων ατόμων θα δύναται να πραγματοποιηθεί είτε από το πεζοδρόμιο είτε σε μία μόνο λωρίδα κυκλοφορίας προκειμένου να μη διακόπτεται πλήρως η κυκλοφορία σε κεντρικούς δρόμους.
Επιπρόσθετα, οι διοργανωτές θα φροντίζουν να αναγγέλλουν έγκαιρα την προγραμματισμένη διαδήλωση, σε μία προσπάθεια να υπάρχει και η ανάλογη προετοιμασία από μέρους της Πολιτείας. Κατά τη διάρκεια της κάθε διαδήλωσης θα υπάρχει συγκεκριμένος αξιωματικός ως ο «αστυνομικός διαμεσολαβητής», ο οποίος θα λειτουργεί ως σύνδεσμος της αστυνομικής αρχής με τον «οργανωτή».
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, καθ’ όλη τη διάρκεια της εκάστοτε διαδήλωσης θα είναι παρών εισαγγελέας, ο οποίος θα εξασφαλίζει την τήρηση της νομοθεσίας, ενώ θα έχει τη δυνατότητα να «προτείνει» εναλλακτικές διαδρομές σε περίπτωση που οι συγκεντρωμένοι δεν υπακούσουν τις οδηγίες του επικεφαλής της ΕΛ.ΑΣ.
Παράλληλα, από το νομοσχέδιο θα προβλέπεται η υπόδειξη από τους διοργανωτές της διαδρομής που σκοπεύουν να ακολουθήσουν οι διαδηλωτές. Σκοπός της υπόδειξης θα είναι η ύπαρξη ανάλογης αστυνόμευσης και οι έγκαιρες προβλέψεις για την κυκλοφορία στους δρόμους. Ταυτόχρονα, αναμένεται να αξιοποιηθούν οι ηλεκτρονικές πινακίδες σε κεντρικούς οδικούς άξονες για να ενημερώνονται έγκαιρα οι οδηγοί τόσο για τους κλειστούς δρόμους όσο και για τις εναλλακτικές διαδρομές.
Παρέμβαση
Δεδομένο θα πρέπει να θεωρείται και το γεγονός ότι οι εκάστοτε διαδηλωτές θα αντιμετωπίζονται ανάλογα με τη συμπεριφορά που παρουσιάζουν, καθώς σε περίπτωση επιθέσεων κατά αστυνομικών ή βανδαλισμών δημόσιας και ιδιωτικής περιουσίας αίρεται αυτομάτως η συνταγματική προστασία του δικαιώματος του συνέρχεσθαι και θα επεμβαίνει η Αστυνομία με σκοπό την τήρηση της τάξης.
Κατά τη διάρκεια του χθεσινού Υπουργικού Συμβουλίου, ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη κ. M. Χρυσοχοΐδης ενημέρωσε για τα βασικά χαρακτηριστικά του νομοσχεδίου και ειδικότερα για την ανάγκη να «προσφέρουμε στην ελληνική κοινωνία, στον πολίτη, εκείνο που δικαιούται και απαιτεί:
(α) το δικαίωμα να συναθροίζεται, να διαδηλώνει και να διεκδικεί, στο πλαίσιο της νομιμότητας και της συνταγματικής τάξης, και
(β) το δικαίωμα στην ασφάλεια, στην προστασία, στην ομαλότητα της καθημερινής κοινωνικοοικονομικής του ζωής». Από την πλευρά του ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, ανέφερε κατά τη διάρκεια του Υπουργικού Συμβουλίου τα εξής: «Πρέπει να μπολιάσουμε την κοινωνία με το βασικό μήνυμα ότι δεν μπορεί να κλείνει ο δρόμος με 50 άτομα. Η ταλαιπωρία ή η ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης είναι το ζητούμενο των διοργανωτών μιας διαμαρτυρίας; Εάν είναι το δεύτερο, τότε η σημερινή κοινωνική πρωτοβουλία τυγχάνει της στήριξης πολιτικών δυνάμεων πέραν της Νέας Δημοκρατίας. Πάνω από όλα η κοινωνία στηρίζει αυτές τις πολιτικές και για αυτό το νομοσχέδιο αφορά στο σεβασμό στον δημόσιο χώρο».
Σημειώνεται πως σύμφωνα με παλιότερο ρεπορτάζ του «Ε.Τ.» και του Παναγιώτη Σπυρόπουλου, το πεντάμηνο Ιουλίου, Αυγούστου, Σεπτεμβρίου, Οκτωβρίου και Νοεμβρίου καταγράφηκαν σε όλη την Ελλάδα περίπου επτά συγκεντρώσεις και πορείες την ημέρα, ενώ απασχολήθηκαν κατά μέσο όρο 202 αστυνομικοί σε καθημερινή βάση!
Από την έντυπη έκδοση