Τα προβλήματα που συνεχίζουν να «ξεφυτρώνουν» σαν μανιτάρια στο έργο έχουν δημιουργήσει πονοκέφαλο στο υπουργείο Περιβάλλοντος που καλείται σε σύντομο χρονικό διάστημα να διαχειριστεί αρκετά ανοιχτά μέτωπα. Οι 110 Επιτροπές Αντιρρήσεων που έχουν συσταθεί αλλά δεν… συνεδριάζουν συχνά, τα πρόδηλα σφάλματα που δεν συμπεριλαμβάνονται κατά τη μερική κύρωση των χαρτών και φυσικά οι οικιστικές πυκνώσεις αποτελούν τις πιο καυτές πατάτες. Προτεραιότητα για το ΥΠΕΝ είναι και η εξεύρεση λύσεων για τις πυρόπληκτες περιοχές και αυτό γιατί πολλοί ιδιοκτήτες που έχουν μείνει χωρίς στέγη αντιμετωπίζουν αξεπέραστα προβλήματα με τη γραφειοκρατία των Διευθύνσεων Δασών, που υπάγονται στις Αποκεντρωμένες Αυτοδιοικήσεις.
Οπως είναι γνωστό, ο νόμος για την επισκευή (ή την ανοικοδόμηση) των πυρόπληκτων ιδιοκτησιών προβλέπει την έκδοση πιστοποιητικού ότι το ακίνητο δεν βρίσκεται σε δασική έκταση.
Ομως, όπως αποδείχθηκε με την πυρκαγιά, στη σύνταξη των δασικών χαρτών της περιοχής δεν ελήφθησαν υπόψη οι αρκετές αποφάσεις αποχαρακτηρισμού εκτάσεων, με αποτέλεσμα οι ιδιοκτήτες να είναι «στον αέρα».
Πριν από τη φονική πυρκαγιά της Ανατολικής Αττικής οι κάτοικοι περίμεναν να συσταθούν οι επιτροπές προκειμένου να ενημερωθούν για την εξέλιξη των αντιρρήσεων που είχαν υποβάλει και να δουν αν τελικά μπορούν να μεταβιβάσουν ή να πουλήσουν τις περιουσίες τους. Στο μεταξύ, κάποιοι οικισμοί που δεν ήταν εντός σχεδίου δηλώθηκαν ως οικιστική πύκνωση και μετά την πύρινη λαίλαπα που έκαψε σπίτια και τον νόμο Τσιρώνη, που κρίθηκε αντισυνταγματικός, οι ιδιοκτήτες βρίσκονται μετέωροι.
Ταυτόχρονα, υπάρχει προβληματισμός και πληθώρα καταγγελιών που αφορά στη διαφορετική γνωμάτευση των Διευθύνσεων Δασών από τις επιτροπές. Όπως εξηγεί στον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής ο γενικός γραμματέας Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων Κωνσταντίνος Αραβώσης, «το υπουργείο Περιβάλλοντος εξετάζει το πρόβλημα των οικιστικών πυκνώσεων με σοβαρότητα, λαμβάνοντας σοβαρά υπόψη τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας». Κατά τον κ. Αραβώση, τα ζητήματα που υπάρχουν αυτή τη στιγμή στους δασικούς χάρτες είναι ποικίλα, ωστόσο «η κυβέρνηση θα φροντίσει να φέρει μια δίκαιη πρόταση νόμου για τους πολίτες ενώ αποτελεί προτεραιότητα η ανακούφιση των πυρόπληκτων πολιτών που επλήγησαν από τις φωτιές του Ιουλίου».
Σύμφωνα με πηγές του «Ε.Τ.» της Κυριακής, αυτή την εβδομάδα πρόκειται να συσταθεί η νομοπαρασκευαστική επιτροπή, η οποία θα αποτελείται μεταξύ άλλων από εκπροσώπους του Κτηματολογίου, του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας, νομικούς κ.ά. Πέρα από τα δασικά αυθαίρετα και τις αντιρρήσεις που εξετάζονται με ρυθμούς χελώνας, η ομάδα θα επεξεργαστεί συνολικά τα θέματα που έχουν προκύψει με το έργο των δασικών χαρτών.
Κατά τις ίδιες πληροφορίες, στις αρχές του 2020 θα κατατεθεί ο νόμος για τις οικιστικές πυκνώσεις.
«Μπλόκο» από τις αποφάσεις του ΣτΕ
Η Ολομέλεια είχε κρίνει πως ο νόμος Τσιρώνη, δηλαδή οι οικιστικές πυκνώσεις, είναι αντισυνταγματικός. Η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος είχε εξαιρέσει προσωρινά από την ανάρτηση των δασικών χαρτών τις οικιστικές πυκνώσεις (σύνολο κτιρίων εντός δασών που υπολογίζονται γύρω στις 700.000) που είχαν υποδείξει σχεδόν στο σύνολό τους οι Δήμοι (εκτός από 24 ΟΤΑ), για να συμπεριληφθούν σε δεύτερο χρόνο στην ανάρτηση. Στο ενδιάμεσο διάστημα το ΥΠΕΝ ετοίμασε και παρουσίασε τον νέο νόμο για τα δασικά αυθαίρετα, με τον οποίο προβλεπόταν μεταξύ άλλων, η διατήρηση κτισμάτων έως και 25 χρόνια.
Σημειώνεται ότι ως οικιστική πύκνωση είχε οριστεί η ομάδα 50 κτιρίων σε έκταση έως 25 στρέμματα, 100 κτιρίων για 100 στρέμματα και 200 κτιρίων για 400 στρέμματα.
Κλήρωση Eurojackpot (22/11): Αυτοί είναι οι τυχεροί αριθμοί που έβγαλε η κληρωτίδα
Πρόσφατα, το ΣτΕ προχώρησε σε δύο ακόμα αποφάσεις που «δυσκολεύουν» το υπουργείο Περιβάλλοντος. Η πρώτη αφορούσε στην απόρριψη αίτησης ιδιοκτήτη στο Καπανδρίτι που ζητούσε ανάκληση κατεδάφισης ιδιοκτησίας που βρισκόταν εντός οικιστικής πύκνωσης σε αναδασωτέα έκταση, ανοίγοντας στην ουσία τον δρόμο και για άλλες τέτοιες ιδιοκτησίες να βρεθούν αντιμέτωπες με την μπουλντόζα.
Η δεύτερη απόφαση δικαίωσε ιδιοκτήτη που προσέφυγε καθώς δεν τηρήθηκε η τυπική διαδικασία για τη διόρθωση των πρόδηλων σφαλμάτων. Όπως προκύπτει από το ΣτΕ, κρίθηκε παράνομη η μερική κύρωση δασικού χάρτη στη Λάρισα, επειδή δεν εξετάστηκαν από τις Επιτροπές Αντιρρήσεων οι αιτήσεις των πολιτών (πρόδηλα σφάλματα) κατά του περιεχομένου των δασικών χαρτών. Αποτέλεσμα αυτού, να κινδυνεύουν να τιναχτούν στον αέρα δασικοί χάρτες σε διάφορα σημεία της Ελλάδας.
Οι περιοχές όπου αναμένεται να δοθεί πίστωση χρόνου
› ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΑΤΤΙΚΗ
- Δήμοι Αμαρουσίου, Ν. Ιωνίας, Καισαριανής, Ζωγράφου, Βύρωνα καθώς και Δ.Ε.: α) Μελισσίων Δήμου Πεντέλης, β) Φιλοθέης Δήμου Φιλοθέης-Ψυχικού, γ) Πικερμίου και Ραφήνας Δήμου Ραφήνας-Πικερμίου, δ) Ν. Μάκρης Δήμου Μαραθώνα.
- Δήµος Χαλανδρίου και Δ.Ε.: α) Γλυκών Νερών και Παιανίας Δήµου Παιανίας, β) Σπάτων Δήµου Σπάτων-Αρτέµιδας, γ) Χολαργού Δήµου Παπάγου-Χολαργού, Π.Ε. Ανατολικής Αττικής, προκαποδιστριακός ΟΤΑ Κρωπίας.
› ΔΥΤΙΚΗ ΑΤΤΙΚΗ
Προκαποδιστριακός ΟΤΑ Μεγαρέων Π.Ε. Δ. Αττικής.
› ΚΥΚΛΑΔΕΣ
Πρώην ΟΤΑ Ανω Μεράς Μυκόνου, Αδάμαντα Μήλου, Ανάφης, Ανω Μεριάς Φολεγάνδρου, Σικίνου, Οίας, Ημεροβιγλίου, Βουρβούλου, Θήρας, Καρτεράδου, Μεσσαριάς, Βόθωνα, Εξω Γωνίας Θήρας και Θηρασιάς και Θηρασιάς.
› ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Δ.Ε. Αμπελοκήπων και Μενεμένης Δήμου Αμπελοκήπων-Μενεμένης, Δ.Ε. Ιωνίας (Διαβατά-Νέα Μαγνησία) Δήμου Δέλτα, Δ.Ε. Θεσσαλονίκης και Τριανδρίας Δήμου Θεσσαλονίκης, Δ.Ε. Ελευθέριου-Κορδελιού και Ευόσμου Δήμου Κορδελιού-Ευόσμου, Δ.Ε. Αγίου Παύλου, Νεαπόλεως, Πεύκων, Συκεών Δήμου Νεάπολης-Συκεών, Δ.Ε. Ευκαρπίας, Πολίχνης, Σταυρούπολης Δήμου Παύλου Μελά, Δ.Ε. Πανοράματος και Πυλαίας Δήμου Πυλαίας-Χορτιάτη και Δ.Ε. Ωραιοκάστρου Δήμου Ωραιοκάστρου.
› ΔΡΑΜΑ
Τ.Κ. και Δ.Κ. Π.Ε. Δράμας, εξαιρουμένων των προκαποδιστριακών ΟΤΑ Δράμας, Κεφαλαρίου, Καλαμπακίου, Καλαμώνος, Αγίου Αθανασίου και Μεγάλου Αλεξάνδρου.
› ΚΟΖΑΝΗ
Προκαποδιστριακός ΟΤΑ Κοζάνης Δήμου Κοζάνης της Π.Ε. Κοζάνης.
› ΜΑΓΝΗΣΙΑ
Προκαποδιστριακοί ΟΤΑ Βόλου, Νέας Αγχιάλου, Αλοννήσου και Σκιάθου.
› ΚΑΡΔΙΤΣΑ
Το σύνολο της Περιφερειακής Ενότητας.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής