«Οι πανελλαδικές εξετάσεις θα γίνονται ακριβώς με τον ίδιο τρόπο με τον οποίο γίνονται σήμερα», δήλωσε σε συνέντευξή του στο ραδιοφωνικό σταθμό «news 24/7». Μόνο που οι Πανελλαδικές πλέον αλλάζουν μορφή καθώς μπαίνουν στη διαδικασία τα τμήματα ελεύθερης πρόσβασης. Με αυτόν τον τρόπο η εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση πλέον χάνει τον αδιάβλητο χαρακτήρα της. Κι αυτό γιατί θα υπάρχουν δύο ταχυτήτων φοιτητές. Οι μεν θα μπαίνουν με αδιάβλητο τρόπο μέσω των πανελλαδικών εξετάσεων και οι δε με ένα απολυτήριο το οποίο θα είναι άνισο και διαβλητό.
Ο λόγος είναι ότι ο βαθμός του απολυτηρίου θα διαμορφώνεται κατά 60% από το βαθμό των τετραμήνων και κατά 40% από τις ενδοσχολικές εξετάσεις που πλέον θα διεξάγονται με πανελλαδικού τύπου τρόπο με τράπεζα θεμάτων μεταξύ μιας ομάδας σχολείων. Δηλαδή οι φοιτητές θα εισάγονται βάσει της αξιολόγησης των καθηγητών τους και εξεταζόμενοι σε διαφορετικά θέματα ανά περιοχή. Το απολυτήριο πλέον, (που για να το λάβεις θέλεις τη βάση 9,5) θα εξελιχθεί στο μοναδικό διαβατήριο για την είσοδο των φοιτητών σε ορισμένες σχολές.
Τα παραπάνω αναλύθηκαν διεξοδικά σε χθεσινό ρεπορτάζ του Ελεύθερου Τύπου, όμως ο υπουργός Παιδείας συνεχίζει να διασκεδάζει τις εντυπώσεις με μισές αλήθειες.
O υπουργός Παιδείας καταγγέλλει την εφημερίδα ότι κάνει αντιπολίτευση με fake news. Αν ήταν πιστός στη δέσμευσή του για διευρυμένο διάλογο με την εκπαιδευτική και μαθητική κοινότητα, θα γνώριζε ότι στην πλειονότητά τους υποστηρίζουν ότι το αδιάβλητο πρακτικά «εξαφανίζεται» για ένα κομμάτι πανεπιστημιακών τμημάτων και αποτελεί κοινή παραδοχή όλων ότι οι εκπαιδευτικοί θα δεχθούν τεράστιες πιέσεις για υψηλότερους βαθμούς αυτών που αξίζουν οι μαθητές της Γ’ Λυκείου ώστε να τους δώσουν την ευκαιρία να εισαχθούν στο πανεπιστήμιο χωρίς εξετάσεις και μόνο με το απολυτήριο. Αντ’ αυτού επέλεξε να περιορίσει τις συζητήσεις σε ένα στενό κύκλο, να κλείσει τ’ αυτιά του στις επικρίσεις, ανάγοντάς τες όλες σε αντιπολιτευτική γραμμή και να παρουσιάσει το τελικό σχέδιο λίγες μέρες πριν από την ψήφισή του, ώστε να περιορίσει τις δυνατότητες εξαντλητικού διαλόγου.
Ο Ελεύθερος Τύπος επικοινώνησε με μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας οι οποίοι επιβεβαιώνουν τα όσα αναφέρει η εφημερίδα και απαντούν στον υπουργό Παιδείας σχετικά με το σχέδιό του.
Οι ισχυρισμοί του υπουργού για το δημοσίευμα του «Ε.Τ.»
«Στις απολυτήριες εξετάσεις τα θέματα τα βάζει ο ίδιος ο καθηγητής της τάξης και διορθώνει ο ίδιος τα γραπτά των μαθητών του. Αν σε αυτό δεν υπεισέρχεται υποκειμενισμός δεν ξέρω πού υπεισέρχεται. Είναι σίγουρο ότι δεν το κάνουν όλοι οι καθηγητές αλλά υπάρχει ένας αριθμός καθηγητών που κάτω από πιέσεις -και είναι ανθρώπινο- υποχωρούν και περίπου όλοι παίρνουν τον ανώτατο βαθμό. Εμείς τι λέμε; Θα υπάρχει μια ομάδα εκπαιδευτικών της ίδιας ειδικότητας ανά δήμο και θα βάζει θέματα ίδια για όλα τα σχολεία της περιοχής. Αυτοί οι καθηγητές, επειδή δεν θα είναι μόνο ένας, βάζουν και την εκπαιδευτική τους εμπειρία. Μετά, τα γραπτά αυτά θα διορθώνονται με κλειστά τα ονόματα των μαθητών και δεν θα διορθώνονται από τους καθηγητές του συγκεκριμένου σχολείου αλλά από έναν καθηγητή της ομάδας σχολείων που είχε βάλει τα θέματα. Αρα γίνεται πολύ πιο αντικειμενικό, βγαίνουν από τη μέση οι πιέσεις που έχουν οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές ξέρουν ότι ο καθηγητής δεν θα λάβει υπ’ όψιν τυχόν πιέσεις».
Αυτό που δεν λέει ο κ. Γαβρόγλου είναι ότι κατά 60% ο βαθμός του απολυτηρίου δεν θα αφορά τις εξετάσεις αλλά το βαθμό των δύο τετραμήνων. Και δεν θα υπάρχει κανένας έλεγχος από το υπουργείο, ενώ ούτε αποκλείονται -αντιθέτως επιδεινώνονται- οι πιέσεις σε καθηγητές για υψηλούς βαθμούς.
«Αν ήμουν της λογικής να τρέχω σε εισαγγελείς και να καταγγέλλω τα fake news, για αυτό το πρωτοσέλιδο που έχει σήμερα μια εφημερίδα θα έπρεπε να παρέμβει ο εισαγγελέας. Και να έρθει ο εισαγγελέας και να πει στον υπουργό πού ακριβώς υπάρχει αυτό το πρόβλημα».
Εδώ και πολλούς μήνες το υπουργείο έχει κάνει μια λίστα χαρακτηρίζοντας ως fake news αρκετά ρεπορτάζ. Δεν έχει εξηγήσει βέβαια με ποια μεθοδολογία γίνεται η εξακρίβωση στοιχείων. Τώρα το πάει ένα βήμα παραπέρα λέγοντας ότι θα μπορούσε να πάει και στον εισαγγελέα για το δημοσίευμα του «Ε.Τ.». Εμείς θεωρούμε ότι δεν υπάρχει λόγος αφού το ίδιο το υπουργείο παίζει πολύ καλά το ρόλο αυτό βαφτίζοντας όποιο ρεπορτάζ δεν του αρέσει ως «fake news» και δικάζοντας τους δημοσιογράφους και τις εφημερίδες που του κάνουν κριτική.
Απεργία 20 Νοεμβρίου: Ανακοίνωση τώρα για Μετρό και Τραμ - Πώς θα κινηθούν;
4 σημαντικές προσωπικότητες μιλούν για διαβλητότητα
Γιάννης Τυρλής – Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία
«Πιέσεις για καλούς βαθμούς, εκφυλισμός απολυτηρίου»
Ο κ. Γαβρόγλου έβγαλε ένα σχέδιο με στόχο να «κερδίσει» μια τάξη και τελικά έχασε όλες τις υπόλοιπες. Πλέον, θα εφαρμόζεται μία χαλαρότητα στα σχολεία, γιατί τα παιδιά θα γνωρίζουν ότι μπορούν να περάσουν χωρίς κόπο στα πανεπιστήμια. Το νέο σύστημα είναι και διαβλητό και άνισο. Οι εκπαιδευτικοί θα δεχτούν πιέσεις για καλούς βαθμούς και αντί να αναβαθμιστεί το απολυτήριο, εκφυλίζεται. Εδραιώνεται η αντίληψη της μη προσπάθειας στα σχολεία. Κι αυτό που θα πρέπει να σκεφτούμε σε επόμενο στάδιο είναι η υποβάθμιση των πανεπιστημίων. Που πλέον θα έχουν φοιτητές διαφορετικών ταχυτήτων και πολύ πιθανόν αυτό να επηρεάσει και την αξιολόγησή τους, προς τα κάτω προφανώς.
Φιλλένια Σιδέρη – Πρώην πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Χημικών
«Πλήττεται κατάφωρα το αδιάβλητο»
Παρότι η προσωπική μου γνώμη είναι ότι είναι θετικό βήμα η ολοκλήρωση της γενικής παιδείας στη Β’ Λυκείου και ο προσανατολισμός στα ειδικά ενδιαφέροντα των μαθητών στη Γ’ Λυκείου, οφείλω να επισημάνω την προχειρότητα και τις ασάφειες της πρότασης, οι οποίες μπορούν είτε να δυναμιτίσουν το εγχείρημα είτε να αποτελέσουν όχημα για μια εξαιρετικά ταξική παιδεία, η οποία δεν θα επιτρέπει στους μαθητές που προέρχονται από οικονομικά ή κοινωνικά ασθενείς τάξεις την πρόσβαση σε σχολές και τμήματα υψηλού κύρους.
1. Η αποτίμηση του συστήματος δεν μπορεί να γίνει από το εξεταστικό, διότι δεν διασφαλίζεται η ύπαρξη γνωστικού υπόβαθρου που θα δημιουργεί τις προϋποθέσεις για ίσες ευκαιρίες μεταξύ των μαθητών.
2. Η δήλωση του Οκτωβρίου που κατατάσσει τα τμήματα σε ελεύθερης πρόσβασης (ΤΕΠ) και με πανελλαδικές εξετάσεις (ΤΠΠΕ) ενέχει σοβαρούς κινδύνους, τόσο σε ό,τι αφορά στις ίσες ευκαιρίες για τους μαθητές όσο και για ομοειδή τμήματα που μπορούν να βρεθούν σε διαφορετική κατάταξη. Κατά τη γνώμη μου η δήλωση πρέπει να γίνεται για το σύνολο των ομοειδών τμημάτων, π.χ. «Τμήματα Χημείας». «Τμήματα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών», χωρίς αυτό να επιλύει το πρόβλημα για εξαιρετικές σχολές, οι οποίες είναι μοναδικές.
3. Η διασφάλιση του βαθμού 9,5 και η εισαγωγή σε ΤΕΠ με συμμετοχή κατά 60% του βαθμού των τετραμήνων και 40% της γραπτής εξέτασης, δηλαδή πρακτικά χωρίς να απαιτείται η γραπτή εξέταση, ενδεχομένως θα δημιουργήσει συνθήκες αφόρητης πίεσης προς τους διδάσκοντες και φυσικά πλήττει κατάφωρα το αδιάβλητο του συστήματος.
Η αδιαβλητότητα και η ισοτιμία του συστήματος ελέγχεται επίσης σε ό,τι αφορά στην επεξεργασία και επιλογή των θεμάτων της γραπτής εξέτασης για μαθητές διαφορετικών ομάδων σχολείων.
Μπάμπης Νικολάου – Μέλος ΔΣ ΟΕΦΕ (Ομοσπονδία Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδος)
«Τρύπες» στον τρόπο εισαγωγής σε ΤΕΠ
Γιια τα Τμήματα Ελεύθερης Πρόσβασης, που στο νέο εξεταστικό σύστημα για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση αρκεί το απολυτήριο Λυκείου, υπάρχει πρόβλημα λόγω της διαβλητότητας που θα προκύπτει. Γιατί μπορεί οι μαθητές της Γ’ Λυκείου να εξετάζονται στα ίδια ακριβώς μαθήματα, αλλά τα θέματα θα είναι διαφορετικά από Διεύθυνση σε Διεύθυνση Εκπαίδευσης. Επίσης για τα μαθήματα που εξετάζονται και γραπτά, ο μ.ό. διαμορφώνεται κατά 60% από το μ.ό. των δύο τετραμήνων, δηλαδή παίζει ουσιαστικό ρόλο στη διαμόρφωση του βαθμού ο καθηγητής του σχολείου και κατά 40% από το βαθμό της γραπτής απολυτήριας εξέτασης. Οσο για τα υπόλοιπα μαθήματα, ο βαθμός είναι ο μ.ό. των δύο τετραμήνων, άρα πάλι εξαρτάται ο βαθμός από τον καθηγητή του σχολείου. Τέλος, στη διαμόρφωση του γενικού μ.ό. (τελικού βαθμού) συμμετέχουν ισότιμα όλα τα μαθήματα. Οπως καταλαβαίνουμε τη μεγαλύτερη επιρροή στην εξαγωγή του γενικού μ.ό. έχει ο καθηγητής του σχολείου. Πιο διαβλητό σύστημα για την πρόσβαση στα ΤΕΠ δεν υπάρχει.
Νίκη Κεραμέως – Τομεάρχης Παιδείας της ΝΔ
«Απεμπολείται η αναγκαία αδιαβλητότητα»
Οι πανελλαδικές εξετάσεις, παρά τα τρωτά τους σημεία, συνιστούν ανέκαθεν ένα αδιάβλητο σύστημα, χαρακτηριστικό τους που ουδέποτε αμφισβητήθηκε. Οι επανειλημμένες, αντικρουόμενες κυβερνητικές εξαγγελίες περί τροποποίησης του συστήματος εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση προκαλούν συστηματικά σύγχυση στην εκπαιδευτική κοινότητα, χωρίς εντέλει να αποσαφηνίζουν τι μέλλει γενέσθαι. Προς επίρρωση της έλλειψης πολιτικού σχεδιασμού, κανένα από αυτά τα προσχέδια – εξαγγελίες των τελευταίων δύο ετών δεν έχει έρθει στη Βουλή προς ψήφιση. Ως προς την προσμέτρηση του βαθμού του απολυτηρίου κατά την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, η Τράπεζα Θεμάτων, που θα εξασφάλιζε την αναγκαία αδιαβλητότητα του συστήματος, απεμπολείται μετά βδελυγμίας από την κυβέρνηση εξαιτίας της ιδεοληψίας της, δημιουργώντας έτσι αποφοίτους πολλών ταχυτήτων και θέτοντας εν αμφιβόλω την αξιοπιστία του συστήματος.
Άννα Διαμαντοπούλου – πρώην υπουργός Παιδείας, πρόεδρος Δικτύου
Σε κίνδυνο η αντικειμενικότητα
Για ένα σύστημα που βάζει σε κίνδυνο την αντικειμενικότητα και το μη αδιάβλητο των εξετάσεων έκανε λόγο και η πρώην υπ. Παιδείας και πρόεδρος του Δικτύου για τη Μεταρρύθμιση στην Ελλάδα και την Ευρώπη, Αννα Διαμαντοπούλου.
Η πρώην υπουργός μιλώντας στο ραδιόφωνο του Πρώτου Θέματος αφού επεσήμανε ότι είναι η 5η φορά που επί κυβερνήσεως ΣΥΡΙΖΑ ανακοινώνονται αλλαγές επί του συστήματος των εισαγωγικών εξετάσεων, είπε ότι για πρώτη φορά έρχεται ένα σύστημα με το οποίο «μπορεί να τεθεί ζήτημα αντικειμενικότητας και αδιάβλητου», καθώς και ότι «χρησιμοποιείται για καθαρά προεκλογικούς λόγους, ότι δηλαδή μπορούν να μπουν παιδιά χωρίς εξετάσεις, ώστε να κλείσουν το μάτι στους γονείς».
Τόνισε μάλιστα ότι οι εισαγωγικές εξετάσεις θα αλλάξουν μόνο όταν αλλάξει το εκπαιδευτικό σύστημα.
«Το μεγάλο πρόβλημα και η μεγάλη φροντίδα όλων των υπουργών Παιδείας που προσπάθησαν να αλλάξουν τις εισαγωγικές εξετάσεις ήταν πάντα να είναι αντικειμενικές και αδιάβλητες», επεσήμανε
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου