Με μία μικρή λεπτομέρεια, που είναι πολύ πιθανόν να τινάξει όλα τα σχέδιά του στον αέρα: το έτος που έρχεται είναι χρονιά εκλογών και μέχρι στιγμής τα σενάρια για την ημερομηνία διεξαγωγής τους ποικίλλουν.
Από τον Φεβρουάριο μέχρι και τον Σεπτέμβριο έχουν ακουστεί υποθέσεις για το πότε θα μπορούσαν να γίνουν εκλογές στην Ελλάδα και όλες οι δεσμεύσεις της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας δεν είναι παρά προσχέδια μέχρι στιγμής και είναι άγνωστο πότε θα ψηφιστούν στη Βουλή, ώστε να μην αλλάξουν τα δεδομένα για εκατοντάδες χιλιάδες μαθητές, φοιτητές αλλά και εκπαιδευτικούς και πανεπιστημιακούς.
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
• Τι έχουν πει: Ο Κώστας Γαβρόγλου παρουσίασε πριν από λίγους μήνες το νέο σχέδιό του για τις Πανελλήνιες, με τους μαθητές της φετινής Β’ Λυκείου να είναι οι πρώτοι που θα το εγκαινιάσουν. Οι Πανελλαδικές εξετάσεις στην πράξη δεν παρουσιάζουν καμία αλλαγή καθώς θα παραμείνει ο αριθμός των τεσσάρων εξεταζόμενων μαθημάτων. Αλλάζει όμως ριζικά η Γ’ Λυκείου. Τα μαθήματα μειώνονται σε έξι ανά ομάδα προσανατολισμού και οι ώρες διδασκαλίας πολλαπλασιάζονται. Οσον αφορά την εισαγωγή, το σύστημα είναι αρκετά μπερδεμένο καθώς πλέον οι σχολές θα χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: σε αυτές που θα εισάγεται ο μαθητής με Πανελλαδικές και σε αυτές που θα εισάγεται μόνο με το απολυτήριο Λυκείου.
Ειδικότερα, οι φετινοί μαθητές της Β’ Λυκείου στο τέλος της σχολικής χρονιάς θα συμπληρώσουν μηχανογραφικό στο οποίο θα μπορούν να επιλέξουν ενδεικτικά 10 σχολές. Οι μαθητές που θα επιλέξουν τις λιγότερο δημοφιλείς σχολές θα ενταχθούν σε αυτές αυτόματα και θα το γνωρίζουν πριν ξεκινήσουν την Γ’ Λυκείου. Οι υπόλοιποι θα εξεταστούν πανελλαδικώς, αφού πρώτα λάβουν το απολυτήριο Λυκείου. Παράλληλα, οι ενδοσχολικές εξετάσεις θα διεξαχθούν με πανελλαδικό σύστημα, δηλαδή η διόρθωση και η βαθμολόγηση θα γίνουν από καθηγητές άλλων σχολείων. Τέλος, το απολυτήριο θα προσμετρείται στο μέσο όρο για την εισαγωγή σε ΑΕΙ.
• Σενάρια βάσει της ημερομηνίας των εκλογών: Τίποτα από τα παραπάνω δεν έχει ακόμα συνταχθεί ούτε καν σε σχέδιο νόμου. Οι αλλαγές που έρχονται για την Γ’ Λυκείου χρήζουν τεράστιας μελέτης και προετοιμασίας και το υπουργείο κρατά κλειστά τα χαρτιά του για το στάδιο στο οποίο βρίσκεται. Ο κ. Γαβρόγλου είχε υποσχεθεί ότι πριν από τα Χριστούγεννα θα έχει καταθέσει σχέδιο νόμου στη Βουλή. Αναιρώντας τον εαυτό του, λίγες μέρες πριν από τα Χριστούγεννα μετέθεσε την ημερομηνία στο τέλος Ιανουαρίου. Στην περίπτωση που οι εκλογές γίνουν Φεβρουάριο-Μάρτιο όλο το σχέδιο μένει στον «αέρα» και θα αποδειχθεί ότι άδικα αναστατώθηκαν η μαθητική και η εκπαιδευτική κοινότητα.
Στην περίπτωση που οι εκλογές γίνουν τον Μάιο και πάλι η εφαρμογή του νόμου (εφόσον έχει ολοκληρωθεί η ψήφισή του) είναι αρκετά επίφοβη, καθώς λόγω των πιθανών αλλαγών σε πολιτικές ηγεσίες, πολύ πιθανόν να υπάρξουν λάθη και παραλείψεις κατά τη διαδικασία συμπλήρωσης διπλού μηχανογραφικού, μια και θα είναι η πρώτη φορά που θα εφαρμοστεί τα «διπλό» μηχανογραφικό.
Σε όλα τα παραπάνω αξίζει να σημειωθεί ότι αναμένονται τεράστιες αλλαγές στην ύλη της Γ’ Λυκείου, καθώς οι διδακτικές ώρες των μαθημάτων πολλαπλασιάζονται και θα πρέπει να γίνουν αναδιοργάνωση και προσθήκες στην ύλη ώστε να αντιστοιχεί στις επιπλέον ώρες. Μέχρι στιγμής το υπουργείο Παιδείας κρατάει -και σε αυτό το κομμάτι- κλειστά τα χαρτιά του. Ειδικότερα, για την ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών καταργούνται τα Λατινικά και πλέον θα εξετάζεται πανελλαδικώς το μάθημα της Κοινωνιολογίας, για το οποίο θα πρέπει να εκδοθεί νέο σχολικό εγχειρίδιο.
Καφετζού στα Μέγαρα: Πώς έφαγαν από ηλικιωμένο 850.000 ευρώ - «Βρέθηκα μπλεγμένος για ένα οικόπεδο»
ΔΙΟΡΙΣΜΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
• Τι έχουν πει: Σε 4.500 προσλήψεις στην Ειδική Αγωγή θα προχωρήσει το υπουργείο Παιδείας, με τις τοποθετήσεις στις σχολικές αίθουσες να γίνονται το σχολικό έτος 2019-2020. Ο διαγωνισμός ΑΣΕΠ καταργείται και πλέον οι εκπαιδευτικοί θα επιλέγονται βάσει κριτηρίων (προϋπηρεσία, ακαδημαϊκά προσόντα, κοινωνικά κριτήρια) μέσω της ανεξάρτητης Αρχής.
• Σενάρια βάσει της ημερομηνίας των εκλογών: Το εν λόγω σχέδιο κινδυνεύει με καθυστερήσεις όχι τόσο λόγω της προετοιμασίας που θέλει, αλλά λόγω των σφοδρών αντιδράσεων που ετοιμάζουν οι εκπαιδευτικοί. Μετά από 10 χρόνια χωρίς μόνιμους διορισμούς, δάσκαλοι και καθηγητές είναι εξαγριωμένοι με τα κριτήρια που θέτει το υπουργείο Παιδείας, υπογραμμίζοντας ότι η προϋπηρεσία θα πρέπει να αναγνωριστεί στο σύνολό της. Σε περίπτωση που οι εκλογές γίνουν Φεβρουάριο-Μάρτιο δεν είναι σίγουρο αν θα έχουν ολοκληρωθεί οι νομοθετικές διαδικασίες ώστε να προχωρήσουν οι προσλήψεις, παρά το γεγονός ότι έχουν προβλεφθεί πιστώσεις για νέους διορισμούς στον προϋπολογισμό του 2019.
Στο σενάριο των εκλογών τον Μάιο, η εν λόγω δέσμευση είναι πολύ πιθανό να έχει ολοκληρωθεί μια και τον Απρίλιο αναμένεται να ανακοινωθεί ο καταμερισμός των μόνιμων θέσεων σε εκπαιδευτικούς και ειδικό και βοηθητικό προσωπικό, καθώς θα έχουν ολοκληρωθεί οι υπηρεσιακές μεταβολές στα σχολεία και θα γνωρίζει η πολιτική ηγεσία σε ποιες θέσεις θα τοποθετήσει το μόνιμο προσωπικό.
Αστάθμητος παράγοντας σε όλα αυτά παραμένει η αντίδραση των εκπαιδευτικών που πριν από λίγες μέρες γύρισαν την πλάτη στον υπουργό Παιδείας, αρνούμενοι να συναντηθούν μαζί του για να τους παρουσιάσει το νέο σύστημα διορισμών. Οπως είχε αναλύσει και σε εκτενές ρεπορτάζ του ο «Ε.Τ.» (21/12), το νέο σύστημα θα επηρεάσει και τους αναπληρωτές, καθώς η επιλογή θα γίνεται βάσει των νέων κριτηρίων. Αυτό ουσιαστικά σημαίνει αλλαγές στον ενιαίο πίνακα και ανατροπές για αναπληρωτές που εδώ και χρόνια καλύπτουν πάγιες ανάγκες στον εκπαιδευτικό χώρο. Οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες βαρούν τα «τύμπανα του πολέμου» εδώ και καιρό και με τη νέα χρόνια προειδοποιούν για κινητοποιήσεις και απεργίες.
Τι θα γίνει με τις… απορροφήσεις τμημάτων ΤΕΙ από πανεπιστήμια
• Τι έχουν πει: Σαρωτικές αλλαγές στον ακαδημαϊκό χάρτη υπόσχεται ο υπουργός Παιδείας προβλέποντας την εξαφάνιση των ΤΕΙ σε όλη τη χώρα και την ίδρυση δεκάδων νέων πανεπιστημιακών τμημάτων. Στην πράξη, τα πανεπιστήμια γιγαντώνονται και απορροφούν τμήματα των ΤΕΙ. Η αρχή έγινε πέρσι με τη συγχώνευση των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά και τη δημιουργία του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής και θα συνεχιστεί και φέτος με ριζικές αλλαγές στα περιφερειακά ιδρύματα. Μέχρι στιγμής, έχουν θεσπιστεί αλλαγές και κατάργηση ΤΕΙ για την ακαδημαϊκή χρονιά 2019 στα Ιόνια Νησιά (Πανεπιστήμιο Ιονίων Νήσων) και στην Ηπειρο (Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων).
• Σενάρια βάσει της ημερομηνίας των εκλογών: Το μεγαλεπήβολο σχέδιο του υπουργείου Παιδείας είναι πολύ πιθανόν να μείνει στη μέση, μια και μόλις έξι ιδρύματα έχουν ολοκληρώσει τις συγχωνεύσεις. Πελοπόννησος, Βόρεια Ελλάδα, Κρήτη, Θεσσαλία και Στερεά Ελλάδα είτε είναι ακόμα σε στάδιο προσχεδίου είτε ακόμα δεν έχει ψηφιστεί ο νόμος στη Βουλή. Οι fast track διαδικασίες του υπουργείου Παιδείας έχουν προκαλέσει αναστάτωση στη φοιτητική κοινότητα, καθώς κανείς δεν γνωρίζει αν την επόμενη χρονιά το ίδρυμά του θα υπάγεται στα σχέδια συγχωνεύσεων.
Στην περίπτωση που οι εκλογές γίνουν Φλεβάρη, σχεδόν καμία συγχώνευση δεν θα προχωρήσει (σ.σ.: πλην των Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, ΕΚΠΑ και Γεωπονικού, που έχει κατατεθεί ως νομοσχέδιο στη Βουλή αλλά δεν έχει ψηφιστεί ακόμα), ενώ και στο σενάριο του Μαΐου, το υπουργείο Παιδείας θα πρέπει να κάνει αγώνα δρόμου για να έχει ολοκληρώσει όλες τις προβλεπόμενες συγχωνεύσεις. Διαφορετικά θα συνεχίσουν να υπάρχουν ιδρύματα δύο ταχυτήτων και πολλαπλών καθεστώτων στον ακαδημαϊκό χάρτη.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]