Ενδεικτικά, το 37% με 42% των αποφοίτων Πληροφορικής και φυσικών επιστημών παίρνει πτυχίο ακόμα μετά από 6 ή 7 χρονιά. Οι αιώνιοι φοιτητές στα ΑΕΙ αποτελούν το 29% του συνόλου, όμως πολύ μεγαλύτερο είναι το ποσοστό των πτυχιούχων που έλαβαν πτυχίο με τεράστια καθυστέρηση.
Η έκθεση Ποιότητας της Ανώτατης Εκπαίδευσης για το 2017 της Ανεξάρτητης Αρχής για τη Διασφάλιση και Πιστοποίηση της Ποιότητας (ΑΔΙΠ) καταγράφει εντυπωσιακά ποσοστά αποφοίτων το 2017 που καθυστέρησαν πάνω από δύο χρόνια του προδιαγεγραμμένου χρόνου σπουδών για να λάβουν πτυχίο.
Οι πιο «ασυνεπείς» βρίσκονται στο χώρο των τεχνολογιών Πληροφορικής (Πληροφορική, νέες τεχνολογίες, ψηφιακά συστήματα), με το 42,59% να λαμβάνει πτυχίο ξεπερνώντας τη διάρκεια ν+2 έτη (ν= προκαθορισμένος χρόνος σπουδών). Ακολουθούν οι φυσικές επιστήμες (Βιολογία, Φυσική, Χημεία, Μαθηματικά) με 37,94% των αποφοίτων και τρίτες έρχονται οι επιστήμες μηχανικών (αρχιτέκτονες, ηλεκτρολόγοι, μηχανικοί) με 35,93% των αποφοίτων.
Χαρακτηριστικό πάντως είναι ότι σε όλα τα επιστημονικά πεδία υπάρχει αρκετά μεγάλος αριθμός φοιτητών που ξεπερνάει τον προβλεπόμενο χρόνο σπουδών των τεσσάρων ή των πέντε ετών. Ενδεικτικά, στο επιστημονικό πεδίο των μηχανικών μόλις το 9,97% ολοκληρώνει τις σπουδές του στην προκαθορισμένη διάρκεια. Ακολουθούν οι τεχνολογίες Πληροφορικής με 10% και οι γεωργικές επιστήμες (γεωπονία, δασολογία) με 11,23%.
Οι πιο συνεπείς φοιτητές διακρίνονται στο χώρο των επιστημών Υγείας με το 49,04% και στην εκπαίδευση με το 48,55% των αποφοίτων τους να ολοκληρώνει τις σπουδές του στον προκαθορισμένο χρόνο σπουδών.
Αιώνιοι φοιτητές
Αντίστοιχα, μεγάλος είναι ο αριθμός των φοιτητών που δεν έχουν ολοκληρώσει τη σχολή τους, παρά το γεγονός ότι έχουν ξεπεράσει τη διάρκεια ν+2. Το 29% αποτελούν οι εν λόγω φοιτητές στο σύνολο των εγγεγραμμένων, όμως ανά επιστημονικό πεδίο το ποσοστό εκτοξεύεται. Ενδεικτικά, στις διοικητικές και νομικές επιστήμες (Διοίκηση Επιχειρήσεων, Μάρκετινγκ, Ναυτιλιακά, Νομική) το 47% των φοιτητών έχει ξεπεράσει το ν+2 και στις ανθρωπιστικές επιστήμες και τέχνες το αντίστοιχο ποσοστό είναι το 46%.
Κριτική για συγχωνεύσεις
Επικριτική στις κινήσεις Γαβρόγλου για συγχωνεύσεις σε ΤΕΙ και πανεπιστήμια εμφανίστηκε η ΑΔΙΠ ζητώντας ακαδημαϊκά κριτήρια, σημειώνοντας παράλληλα ότι παραγκωνίστηκαν οι μελέτες της. «Η ΑΔΙΠ θεωρεί ακατάλληλο τον τρόπο με τον οποίο αποφασίζεται η ένταξη υφιστάμενων προγραμμάτων σπουδών των Ιδρυμάτων του Τεχνολογικού Τομέα σε Ιδρύματα του Πανεπιστημιακού Τομέα της Ανώτατης Εκπαίδευσης.
Η ένταξη αυτή θα έπρεπε να γίνει μετά από αξιολόγηση του συνόλου των δομικών στοιχείων των προγραμμάτων σπουδών: της φυσιογνωμίας και του σκοπού τους, του γνωστικού τους αντικειμένου και της διάρθρωσής τους σε μαθήματα, του διαθέσιμου διδακτικού προσωπικού και των σχετικών υποδομών και υποστηρικτικών υπηρεσιών. Και μόνον από το γεγονός ότι μεταφέρονται σε άλλον τομέα της Ανώτατης Εκπαίδευσης, επηρεάζει τη φυσιογνωμία τους, που, όπως προαναφέρθηκε, αποτελεί βασικό δομικό στοιχείο τους.
Η αξιολόγηση αυτή θα έπρεπε να πραγματοποιηθεί από εξωτερικούς εμπειρογνώμονες για την κάθε επιστημονική περιοχή, υπό την εποπτεία και οργάνωση της Ανεξάρτητης Αρχής για τη Διασφάλιση και Πιστοποίηση της Ποιότητας (ΑΔΙΠ)», σημειώνει στην έκθεσή της, υπενθυμίζοντας την αντίθεσή της στις fast track διαδικασίες ψήφισης του νόμου για το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής.
Οι αναφορές της ΑΔΙΠ προκάλεσαν την αντίδραση της τομεάρχη Παιδείας της Ν.Δ. Νίκης Κεραμέως, η οποία σχολίασε: «Η ΑΔΙΠ αποτελεί άλλο ένα θύμα της καθεστωτικής νοοτροπίας που πρεσβεύει η κυβέρνηση».
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]