Παράλληλα, θεσπίζονται πρόστιμα ύψους έως και 3.000 ευρώ, ενώ οι παραβάσεις χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες. Επιπλέον, για πρώτη φορά ο υποψήφιος οδηγός καλείται να προσκομίσει ασφαλιστήριο, για τυχόν ζημίες που ενδεχομένως προκαλέσει.
Ηδη οι πρώτες αντιδράσεις έκαναν την εμφάνισή τους αφού πρόκειται για ένα νομοσχέδιο που τέθηκε μόλις για 10 ημέρες σε δημόσια διαβούλευση και οι αρμόδιοι φορείς, όπως τονίζουν, δεν θα έχουν τον απαραίτητο χρόνο προκείμενου να διατυπώσουν τις ενστάσεις τους. Αλλωστε, το γεγονός πως έρχεται με αρκετούς μήνες καθυστέρηση και επιπλέον τροποποιήσεις δυσχεραίνει την κατάσταση, όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά.
Πάντως, το ΥΜΕ διατήρησε τη βασική του αρχή με την οποία προβλέπεται ένα αδιάβλητο σύστημα για να πατάξει κυρίως τη λογική του «λαδώματος» και της οδήγησης από ανέτοιμους οδηγούς.
Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου, θα υπάρξει μια περίοδος προσαρμογής ούτως ώστε οι σχολές οδήγησης να μπορέσουν να εναρμονιστούν με το νέο σύστημα και να προμηθευτούν τον κατάλληλο εξοπλισμό που θα τις διασυνδέει με το υπουργείο. Η ψήφισή του αναμένεται να γίνει εντός Μαΐου.
Η διαδικασία
Η διαδικασία έκδοσης διπλώματος χωρίζεται σε 3 φάσεις. Η πρώτη φάση περιλαμβάνει την θεωρητική εξέταση, με τον εξεταζόμενο να καλείται να δώσει τα σήματα οδήγησης, με τον ίδιο ακριβώς τρόπο που γίνεται και σήμερα. Μετά την επιτυχή θεωρητική εξέταση ακολουθεί η δοκιμασία «προσόντων και συμπεριφοράς».
Η συγκεκριμένη δοκιμασία διενεργείται σε δύο φάσεις και γίνεται σε διαφορετικές ημέρες. Στο πρώτο στάδιο της δοκιμασίας εξετάζονται οι γνώσεις και οι δεξιότητες οδήγησης στην «πορεία» και, εφόσον ολοκληρωθεί με επιτυχία το στάδιο αυτό, εξετάζεται στο δεύτερο σκέλος, το οποίο είναι το «παρκάρισμα» και η «οπισθογωνία».
Σημειώνεται ότι, σε περίπτωση αποτυχίας του υποψήφιου οδηγού στο δεύτερο στάδιο, υποχρεούται να επανεξεταστεί και στο πρώτο.
Φωτιά τώρα σε γνωστό μπαρ στο Παγκράτι
Η δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς των υποψήφιων οδηγών μοτοσικλετών και μοτοποδηλάτων πραγματοποιείται με τους ίδιους να είναι μόνοι τους πάνω στη μηχανή, σε αντίθεση με τις υπόλοιπες κατηγορίες στις οποίες παρών θα είναι ένας εξεταστής.
Σταδιακά, ωστόσο, ο εξεταστής δεν θα βρίσκεται ούτε στα οχήματα, καθώς σε διάστημα 20 μηνών οι εξετάσεις θα γίνονται υποχρεωτικά στις ειδικές πίστες.
• Κάθε εκπαιδευτικό όχημα που συμμετέχει στις εξετάσεις πρέπει απαραίτητα να διαθέτει διαδικτυακή σύνδεση με το Κέντρο Ελέγχου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
• Εντός του οχήματος πρέπει να τοποθετείται κάμερα με μικρόφωνο, που να εικονίζει ευδιάκριτα ολόκληρη την καμπίνα του οχήματος ή τις θέσεις ανάβασης των μοτοσικλετών και να είναι διασυνδεδεμένη αδιάλειπτα με το Κέντρο Ελέγχου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών κατά τη διάρκεια της εξέτασης.
• Πριν από την εξέταση κάθε σταδίου πραγματοποιείται ηλεκτρονική κλήρωση, από την οποία προκύπτει ο εξεταστής για κάθε υποψήφιο οδηγό.
• Κάθε εκπαιδευτικό όχημα που συμμετέχει σε εξετάσεις θα πρέπει εντός 4 μηνών να διαθέτει διαδικτυακή σύνδεση για αδιάλειπτη σύνδεση με το Κέντρο Ελέγχου του υπουργείου με κάμερα και μικρόφωνο.
Εντύπωση προκαλεί το άρθρο 4 του νομοσχεδίου, αφού προβλέπει για τους υποψήφιους οδηγούς, κατά τη διάρκεια διεξαγωγής της πρακτικής εκπαίδευσης και εξέτασής τους, να έχουν υποχρεωτικά ασφαλιστική κάλυψη έναντι του κυρίου ή του κατόχου των οχημάτων. Η ασφαλιστική δαπάνη πρέπει να περιλαμβάνει την ασφαλιστική ευθύνη έναντι τρίτων λόγω σωματικής βλάβης ή ζημιών σε πράγματα, περιλαμβανομένης και της χρηματικής ικανοποιήσεως λόγω ηθικής βλάβης. Μάλιστα, το ασφαλιστήριο συμβόλαιο από τον υποψήφιο οδηγό με τις ανωτέρω καλύψεις προσκομίζεται πριν από την έναρξη της πρακτικής του εκπαίδευσης.
Στο τιμόνι με συνοδεία ενηλίκου οι 17χρονοι
Στα σημαντικά που προβλέπει το σχέδιο νόμου είναι ότι καθιερώνεται σύστημα συνοδευόμενης οδήγησης για 17χρονους.
Απαραίτητη προϋπόθεση είναι να παρευρίσκεται ενήλικος οδηγός στο όχημα ακόμα και όταν θα έχει περάσει ο ανήλικος τη θεωρητική εξέταση και μέχρι να συμπληρώσει το 18ο έτος της ηλικίας του, οπότε και θα δώσει κανονικά για δίπλωμα. Σύμφωνα με τα όσα προβλέπονται, ο νεαρός υποψήφιος θα πρέπει να κάνει θεωρητικά και πρακτικά μαθήματα και να περάσει τη θεωρητική εξέταση.
Μετά θα μπορεί να πάρει βεβαίωση για συνοδευόμενη οδήγηση με συνοδεία ενήλικα-έμπειρου οδηγού που δεν έχει κανένα βαθμό ποινής στο Σύστημα Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών Αυτοκινήτων, Μοτοσικλετών και Μοτοποδηλάτων (ΣΕΣΟ) για διάστημα τουλάχιστον έξι μηνών και επιβεβαιωμένο χρόνο συνοδευόμενης οδήγησης τουλάχιστον 100 ωρών, εκ των οποίων οι δέκα αφορούν οδήγηση μία ώρα μετά τη δύση του ηλίου.
Το δικαίωμα άδειας ανεξάρτητης οδήγησης δίνεται αφού ο ενδιαφερόμενος περάσει τα πρακτικά στάδια της εξέτασης και εφόσον έχει συμπληρωθεί η ηλικία των 18 ετών. Επίσης, με απόφαση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών επιβάλλονται μεγαλύτεροι βαθμοί ποινής για την ίδια παράβαση στους νέους οδηγούς.
Μαρίνα Ξυπνητού
[email protected]
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]