Αν συνοπολιστουν και τα παρατημένα πλοία ίσως του μεγαλύτερου νεκροταφείου πλοίων της χώρας, την Ελευσίνα, ο αριθμός αυτός ανεβαίνει στα 86 εκ των οποίων τα 79 είναι επικίνδυνα και επιβλαβή! Και όλα αυτά συμβαίνουν σε ένα ήδη οικολογικά επιβαρυμένο κόλπο, τον Αργοσαρωνικό. Την ίδια στιγμή οι αρχές υποπτεύονται ότι πολλά από αυτά λειτουργούν ως χώροι αποθήκευσης παράνομων υλικών ( ναρκωτικά, πετρελαιοειδή) είτε σε αυτά τα σημεία γίνονται παράνομες συναλλαγές.
Για πρώτη φορά στα μέσα Δεκέμβρη η Δημόσια Αρχή Λιμένων ( ΔΑΛ) προχώρησε σε επίσημη καταγραφή των εγκαταλελειμμένων πλοίων τους με αυτοψία στη θάλασσα, ενώ ακόμα δεν είναι ξεκάθαρο αν υπάρχουν και άλλα παρόμοια πλοία τα οποία ακόμα δεν έχουν ακόμα εντοπιστεί είτε στο βυθό είτε στην επιφάνεια. Το μεγαλύτερο νεκροταφείο πλοίων στο Πειραιά, βρίσκεται στις περιοχές του Περάματος και της Σαλαμίνας όπου συγκεντρώνονται τα περισσότερα εγκαταλελειμμένα σκάφη.
Πολλά από αυτά έχουν κατασχεθεί για οφειλές, ωστόσο για διάφορους λόγους δεν έχουν προχωρήσει οι πλειστηριασμοί τους, με αποτέλεσμα να αποτελούν εστίες ρύπανσης για θάλασσα και ακτές. Αρκετά είναι τα πλοιάρια τα οποία έχουν εγκαταλειφθεί από τους ιδιοκτήτες τους μέσα στη Ζώνη Περάματος και σε λιμανάκια και παρά τα χρόνια που έχουν περάσει δεν έχει ξεκινήσει καμία διαδικασία εναντίον τους, ώστε να αρχίσει η απομάκρυνση τους. Πλέον τα σκάφη έχουν χάσει την αρχική τους αξία είτε έχουν ημιβυθιστεί κάνοντας τους πλειστηριασμούς τους να μην έχουν ουσιαστικά πρακτική αξία. Άλλα πλοία είχαν πάρει άδεια για αγκυροβόλι στη θαλάσσια περιοχή του Πειραιά και ενώ πέρασε το νόμιμο χρονικό όριο της παραμονής τους στο αγκυροβόλι παραμένουν εκεί για χρόνια λόγω γραφειοκρατίας στις διαδικασίες πλειστηριασμού και επιβολής προστίμων.
Παράνομές χρήσεις
Φορτηγίδες, ημιβυθισμένα σκαριά και εγκαταλελειμμένοι γερανοί είναι πρώτα στη λίστα με «ασφαλείς» χώρους για παράνομες χρήσεις. Τα σημεία αυτά μπορούν να λειτουργήσουν ως «μάνες» όπως συνηθίζεται να λέγονται ώστε τόσο να αράζουν και να δένουν δύο πλοία τα οποία θέλει το ένα να μεταφέρει υλικά στο άλλο είτε επίσης να κρυφτούν στο εσωτερικό τους διάφορα παράνομα προϊόντα και τη νύχτα κυρίως να γίνει η μεταφορά τους μακρυά από τα αδιάκριτα βλέματα λιμενικών αλλά και των ραντάρ
Μέσα σε ένα εξάμηνο οι κλήσεις για απομάκρυνση
Τα εγκαταλελειμμένα πλοία καταγράφηκαν, φωτογραφήθηκαν και διαχωρίστηκαν σε κατηγορίες (άλλα είναι χωρίς πιστοποιητικά ασφαλείας, χωρίς ασφαλιστήρια, χωρίς φύλακες, κατασχεμένα κ.ά.). Στο σχεδιασμό της ΔΑΛ είναι η άμεση απομάκρυνσής τους από τη θάλασσα, ενώ με ορίζοντα το επόμενο εξάμηνο θα ξεκινήσουν οι διαδικασίες οχλήσεων στους υπεύθυνους για απομάκρυνση των πλοίων τους.
Δημήτρης Σούρας: Πέθανε ο γνωστός ψυχίατρος - Συγκλονίζει το αποχαιρετιστήριο μήνυμά του
«Είναι αδιανόητο στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, με καθημερινή κίνηση δεκάδων πλοίων, όλων των κατηγοριών, να γίνονται ανεξέλεγκτα πετρελεύσεις, να αγκυροβολούν σκάφη όπου θέλουν χωρίς καν να ενημερώνουν τις λιμενικές αρχές και γύρω να υπάρχουν διυλιστήρια και δεξαμενές πετρελαιοειδών απειλώντας τους περίοικους και το θαλάσσιο περιβάλλον. Η εικόνα συμπληρώνεται από τα παροπλισμένα πλοία στον κόλπο της Ελευσίνας και τα διάσπαρτα ναυάγια στο βυθό, από τη λειτουργία του ΚΕΛ Ψυττάλειας και των αποθηκών φυσικού αερίου στη Ρεβυθούσα» είχε δηλώσει στην επιτροπή Περιβάλλοντος της Βουλής ο αντιπεριφερειάρχης Γιώργος Γαβρίλης.
Παρόμοια εικόνα και στην Ελευσίνα με τον πρόεδρο του Οργανισμού Λιμένα Σταύρο Δρακονταειδή, να δηλώσει ότι στην περιοχή ευθύνης του οργανισμού υπάρχουν 26 παρατημένα πλοία, εκ των οποίων τουλάχιστον τα 19 ανήκουν στην κατηγορία των επιβλαβών, τα οποία πρέπει άμεσα να απομακρυνθούν. Κάτοικοι και περιβαλλοντικές οργανώσεις της περιοχής τρέχουν συνεχώς στα δικαστήρια είτε για μεμονωμένες περιπτώσεις πλοίων που για χρόνια μολύνουν τη θάλασσα και τις ζωές τους είτε εναντίον επιχειρήσεων οι οποίες παράνομα διαλύουν πλοία στην περιοχή.
Τα ισχυρά μποφόρ παρέσυραν τρία παροπλισμένα πλοία
Οι ισχυροί άνεμοι των 8 και 10 μποφόρ της προηγούμενης εβδομάδας έφεραν το αναμενόμενο. Τρία παροπλισμένα πλοία, το «Παναγιά Αγιάσου» στον Πειραιά και το «Πηνελόπη Α» και «Μυτιλήνη» στην Ελευσίνα παρασύρθηκαν από τον αέρα, με το πρώτο να φτάνει μέχρι το Παλαιό Φάληρο και τα άλλα δύο σχεδόν 1χιλιόμετρο μακρύα από τον προβλήτα των ΕΛ.ΠΕ. Ήταν το δεύτερο περιστατικό, καθώς μία ακόμα ιστορία γραφειοκρατικής τρέλας με σοβαρές όμως επιπτώσεις για τη ναυσιπλοϊα καταγράφηκε τον στις 17 Δεκεμβρίου με την προσάραξη του «Μακεδονία» της εταιρίας SAOS, «αδελφάκι» του «Παναγιά Αγιάσου» στη Σαλαμίνα. Οι αρχικές πληροφορίες έκαναν λόγο ότι το παροπλισμένο πλοίο έχασε τη μοναδική του άγκυρα λόγω διάβρωσης και προσάραξε με την πλώρη σε αβαθή (κόλπος Λιμνιώνα), προκαλώντας συναγερμό στις λιμενικές αρχές. Η ίδια ακριβώς περιοχή είχε γεμίσει πίσσες από το ναυάγιο του «Αγία Ζώνη ΙΙ».
Εντύπωση και ερωτηματικά όμως προκαλεί το γεγονός ότι λίγες μέρες πριν συμβεί το ατύχημα, και το «Μακεδονία» βρεθεί στη Σαλαμίνα, είχαν ξεκινήσει όλες οι διαδικασίες απομάκρυνσης του από το αγκυροβόλι του Πειραιά που από το 2013 (!) που παρέμενε εκεί.
Τα προβλήματα με το «Μακεδονία» αλλά και για το δεύτερο πλοίο της εταιρείας ««Παναγία Αγιάσου», είχαν ξεκινήσει από το 2008 για χρέη του αξίας 14,000 ευρώ για λιμενικά τέλη. Το πλοία δεσμεύονται αλλά δεν γίνεται ποτέ ο πλειστηριασμός με κάθε χρόνος που περνά τα πλοία να χάνουν την αξία τους. Το 2012 τα χρέη έχουν φτάσει τα 4,7 εκ ευρώ όμως η αξία του «Μακεδονία» έχει πέσει στο 1 εκ. Το 2013 ο πλοιοκτήτης ζητά άδεια απόπλου για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, όμως αν και το πλοίου ρυμουλκείται μέχρι εκεί δεν δένει ποτέ μετά από άρνηση της διοίκησης του λιμανιού επειδή χαρακτηρίζει το πλοίο « επικίνδυνο και επιβλαβές». Το πλοίο επιστρέφει τον Πειραιά, παίρνει άδεια 30 ημερών να παραμείνει στη ράδα του Πειραιά και από τότε μέχρι και τις 17 Δεκεμβρίου, όπου κόπηκε η άγκυρα και βρέθηκε στη Σαλαμίνα. Το γεγονός που προβληματίζει τις αρχές είναι ότι λίγες μέρες πριν ο πλοιοκτήτης είχε προβεί στις απαιτούμενες ενέργειες ώστε το πλοίο να απομακρυνθεί νόμιμα, χωρίς να έχει χρέη στο ΝΑΤ, την εφορία.
Τον Νοέμβριο του 2017, έπειτα από ενέργειες του Κεντρικού Λιμεναρχείου Πειραιά και της ΔΑΛ, η πλοιοκτήτρια εταιρεία υποχρεώθηκε να προχωρήσει σε έναρξη διαδικασιών ρυμούλκησης του πλοίου εκτός λιμανιού, χωρίς καμιά επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού. Στις 4 Δεκεμβρίου ο πλοιοκτήτης ζήτησε παράταση λίγων ημερών προκειμένου να ολοκληρώσει κάποιες συγκεκριμένες εργασίες που χρειάζονταν για τη ρυμούλκησή του, ωστόσο συνέβη το περιστατικό της προσάραξης. Πάνω στο πλοίο ανέβηκε ναυπηγός για να δει την κατάσταση του και με έγγραφό του υπέδειξε τις επισκευές στεγανοποίησης που απαιτούνται για να μπορέσει το πλοίο «Μακεδονία να απομακρυνθεί. Ωστόσο δεν πρόλαβαν να ολοκληρωθούν γιατί το πλοίο βρέθηκε στη Σαλαμίνα.
Αν. Βαμβακά
[email protected]
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]