Το ελληνικών συμφερόντων φορτηγό πλοίο «Ανδρομέδα» σημαίας Τανζανίας μετέφερε είκοσι εννέα εμπορευματοκιβώτια γεμάτα με εκρηκτικές ύλες, πυροκροτητές, νιτρική αμμωνία και ειδικά τζελ και 11 κενές φορτίου δεξαμενές υγραερίου που κατασχέθηκαν από το Λιμενικό Σώμα για σοβαρές παραβιάσεις του ποινικού κώδικα, ενώ ταυτόχρονα τα στοιχεία δείχνουν ότι τα εκρηκτικά είχαν προορισμό την ιδιαίτερα πολιτικά ταραγμένη περιοχή της Λιβύης.
Με «κινητή βόμβα» που εάν είχε «εκραγεί» θα υπήρχαν απρόβλεπτες συνέπειες για τους ανθρώπους και το θαλάσσιο περιβάλλον παρομοίασε το πλοίο ο διευθυντής του κλάδου Ασφάλειας και Αστυνόμευσης του Αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής υποναύαρχος Γιάννης Αργυρίου.
Ωστόσο πλέον το επικίνδυνο φορτίο έχει αναστατώσει τους κατοίκους του Ηρακλείου, καθώς φυλάσσεται σε αποθήκες μέσα στο λιμάνι. Σήμερα οι 11 συλληφθέντες ναυτικοί, δύο Ουκρανοί, πέντε Ινδοί και Αλβανός, θα οδηγηθούν ενώπιον της ανακρίτριας Πειραιά, ενώ για την υπόθεση ενημερώθηκε η αρμόδια Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες και της Χρηματοδότησης της Τρομοκρατίας και Ελέγχου των Δηλώσεων Περιουσιακής Κατάστασης, προκειμένου επιληφθεί για θέματα αρμοδιότητάς της.
Το φορτηγό πλοίο (39 ετών) έπλεε από τις 25 Νοεμβρίου έμφορτο στη Μεσόγειο, καθώς, σύμφωνα με πληροφορίες, υπήρξε εμπλοκή μεταξύ των συνεταίρων ναυλωτών και ιδιοκτητών του φορτίου. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα το πλοίο να μην μπορεί να φύγει από τη Μεσόγειο αλλά και να μην μπορεί να δέσει σε λιμάνια τόσο λόγω της απαγόρευσης που ισχύει από το ParisMoU όσο και του επικίνδυνου φορτίου που μετέφερε.
Ικαρία: Το μυστικό της μακροζωίας σε αφιέρωμα της βαυαρικής ραδιοφωνίας - Οι «μπλε ζώνες» και τα πανηγύρια
Τελευταία λιμάνια που μπόρεσε να δέσει ήταν αυτά της Κύπρου, στη Λεμεσό και στη Λάρνακα, για ανεφοδιασμό. Το πλοίο είχε ζητήσει άδεια για να δέσει στους Καλούς Λιμένες στην Κρήτη όπου και απαγορεύτηκε, ενώ αργότερα έδεσε λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών στη ράδα περιοχή μεταξύ Αγίου Νικολάου και Σητείας. Αν και οι ελληνικές αρχές φαίνεται πως ούτε και αυτές ήθελαν να ανακατευτούν με την υπόθεση, ωστόσο η παραμονή του στα ελληνικά χωρικά ύδατα δεν άφηνε πολλές επιλογές.
Αξιωματικοί του Λιμενικού Σώματος εκτιμούν ότι το φορτίο είχε τελικό προορισμό τη Λιβύη, προορισμός στον οποίο η Ευρωπαϊκή Ενωση έχει θέσει εμπάργκο. Στο συμπέρασμα αυτό κατέληξαν τόσο μετά από την προανάκριση του καπετάνιου όσο και από την ημερολογιακή εγγραφή στο ημερολόγιο γέφυρας του πλοίου στις 18 Δεκεμβρίου, η οποία είχε ξεκάθαρη αναφορά τη Λιβύη. Η επίσημη εκδοχή του πλοιοκτήτη ανέφερε ότι οι τελικοί προορισμοί του φορτίο ήταν το Τζιμπουτί και το Ομάν.
Σύμφωνα με τον Θεόδωρο Ρέλλο, αρχιπλοίαρχο και διαχειριστή της ελληνικής εταιρείας Andromeda Shipmanagement, στην οποία ανήκει το πλοίο, η παραμονή των εκρηκτικών είναι εξαιρετικά επικίνδυνη στο λιμάνι, ενώ το πλοίο έχει πέσει θέμα ναυλαπάτης. Ο ίδιος μίλησε στο site Cretapost ότι «οι Τούρκοι ναυλωτές έπρεπε να καταβάλουν συνολικά 440.000 δολάρια εκ των οποίων τα 175.000 θα ήταν για τη διέλευση από το Σουέζ.
Ετσι, από τις 25 Νοεμβρίου έχουμε ένα καράβι που γυρίζει την Ανατολική Μεσόγειο χωρίς να μπορεί να πάει πουθενά, λόγω του επικίνδυνου φορτίου του. Καμία χώρα δεν δέχεται την προσέγγιση του πλοίου. Το πλοίο γύριζε γύρω – γύρω γιατί έπρεπε να βρει αγκυροβόλιο. Στις γιορτές μπορέσαμε να δέσουμε στη Σητεία. Οπως αποδείχθηκε, όλα ήταν νόμιμα, το φορτίο του, το πλήρωμά του, τα χαρτιά του, όλα».
Αναστασία Βαμβακά
[email protected]
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]