Η πρωτοφανής για τα ελληνικά χρονικά υπόθεση συνοδεύεται και από πολιτικές κόντρες με τους δημάρχους των περιοχών που έχουν πληγεί να είναι έτοιμοι να υποβάλλουν μηνύσεις και τα στελέχη της κυβέρνησης να προσπαθούν να δικαιολογήσουν τα αδικαιολόγητα. Πολλοί είναι εκείνοι που έχουν ζητήσει την παραίτηση του Παναγιώτη Κουρουμπλή καταγγέλλοντας σωρεία λαθών στη διαχείριση της περιβαλλοντολογικής κρίσης με τον υπουργό να… πράττει αλλάζοντας τα λόγια του!
Στην υπόθεση πολλά έχουν γραφτεί και για την πλοιοκτήτρια εταιρεία και τις ευθύνες που φέρει για την μόλυνση. Προς απάντηση της ανακοίνωσης του Ελληνικού Νηογνώμονα που ανέφερε ότι ουδέποτε είχε επιθεωρηθεί το Αγία Ζώνη, ο πλοιοκτήτης διευκρίνισε ότι είχε πάρει το σχετικό πιστοποιητικό από την επιθεώρηση εμπορικών πλοίων.
«Το πλοίο είχε επιθεωρηθεί και τα πιστοποιητικά ήταν εν ισχύ από την επιθεώρηση εμπορικών πλοίων. Ο Νηογνώμονας δεν έχει καμία σχέση», δήλωσε ο πλοιοκτήτης του μοιραίου δεξαμενόπλοιου που γέμισε με πετρέλαιο τις ακτές του Σαρωνικού μιλώντας στο κεντρικό μαγκαζίνο του realfm 97,8.
Ο Θεόδωρος Κουντούρης ισχυρίστηκε ότι «το πλοίο ήταν ανασφάλιστο. Εγώ έχασα την περιουσία μου. Το είχα ασφαλίσει μόνο για ζημιές προς τρίτους και για τη ρύπανση».
Έχει γίνει επιθεώρηση από δύτες και δεν υπάρχει ρήγμα στο κάτω μέρος, τόνισε ο ίδιος.
Το δεξαμενόπλοιο, παρά την παλαιότητά του είναι συντηρημένο δήλωσε, προσθέτοντας ότι πολλά πλοία είναι πιο παλαιά από το δικό του, λέγοντας ότι το πλοίο «δεν είχε κανένα πρόβλημα και καμία ζημιά. Ήταν φορτωμένο και αγκυροβολημένο».
Ο πλοιοκτήτης παρέπεμψε στον καπετάνιο για τους ναυτικούς που παρέμειναν στο πλοίο, λέγοντας ότι από τα έντεκα άτομα πλήρωμα ο καπετάνιος τον ενημέρωσε οτι άφησε πάνω 4, όπως προβλέπεται από την ναυσιπλοΐα.
Πολυτεχνείο: Επεισόδια στη Θεσσαλονίκη – Βροχή μολότοφ μετά το τέλος της πορείας
«Το πόσα άτομα έμειναν είναι θέμα του πλοιάρχου. Μου είπε ότι άφησε πίσω 4 μέλη. Αν κάποιοι έφυγαν δεν το ξέρω».
«Κανείς δεν γνωρίζει πως βούλιαξε. Οι εμπειρογνώμονες θα μας πουν πως βούλιαξε το πλοίο», είπε ο κ. Κουντούρης και περιέγραψε τις κρίσιμες στιγμές της βύθισης όπως τις έζησε, λέγοντας:
«01:45 με ειδοποίησε ο καπετάνιος ότι το πλοίο έχει πάρει κλήση. 02:15 μου είπαν από τον θάλαμο επιχειρήσεων ότι το πλοίο έχει γύρει στο πλάι. Μέχρι να περάσουν 15’ μου είπαν ότι το πλοίο βυθίστηκε»
Για τους λόγους της βύθισης του πλοίου ο κ. Κουντούρης δεν μπόρεσε να δώσει μια απάντηση λέγοντας ότι «μόνο εικασίες μπορούμε να κάνουμε. Όλα μπορεί να έχουν συμβεί» και παρέπεμψε στους εμπειρογνώμονες για να βρουν τις αιτίες.
Μιλώντας για τα συναισθήματά του δήλωσε συντετριμένος, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Δεν είμαι χοντρόπετσος από τα Βόρεια Προάστια. Είμαι γεννημένος στο Πέραμα και τα παιδιά μου κάνουν μπάνιο στην Σαλαμίνα».
Σοβαρές καταγγελίες από το ΠΕΜΕΝ
Το ναυτεργατικό σωματείο ΠΕΜΕΝ μέσω ανακοίνωσης του καταγγέλλει πως το Αγία Ζώνη ήταν πολύ παλιό και έπλεε με μπαλώματα ενώ την στιγμή του ναυαγίου αντί να επιβαίνουν 11 μέλη του πληρώματος στο πλοίο, βρίσκονταν μόνο δύο.
Ολόκληρη η ανακοίνωση:
«Τεράστια και αναπάντητα ερωτηματικά δημιουργεί η βύθιση του μικρού Δ/Ξ «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ» της Ναυτιλιακής εταιρίας του Θ. Κουντούρη το οποίο ήταν αγκυροβολημένο στο Βόρειο τμήμα του αγκυροβολίου Πειραιά. Το πλοίο απέπλευσε έμφορτο τις πρωινές ώρες της 10/9/2017 από τα διυλιστήρια Ασπροπύργου (ΕΛΠΕ) μεταφέροντας 2.200 μετρικούς τόνους fuel oil και 370 μετρικούς τόνους marine gas oil. Στο πλοίο φέρονται να επέβαιναν 2 μέλη του πληρώματος σε σύνολο 11…..
Οι δύο Ναυτικοί που επέβαιναν στο πλοίο διασώθηκαν την τελευταία στιγμή από ρυμουλκό που είχε προσεγγίσει την περιοχή βύθισης του πλοίου. Να σημειωθεί ότι στην περιοχή επικρατούσαν πολύ καλές καιρικές συνθήκες.
Να υπογραμμίσουμε επίσης ότι το πλοίο ήταν κατασκευής του 1972 χωρητικότητας 3205 τόνων. Υπερήλικο το οποίο όπως αποδείχθηκε ήταν εξαιρετικά επικίνδυνο για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας ενώ σύμφωνα με διάφορες αναφορές και καταγγελίες, στο μηχανοστάσιο, εκεί όπου σημειώθηκε η εισροή υδάτων έφερε διάφορα πρόχειρα μπαλώματα με σκοπό να κλείσουν τις ανοιχτές τρύπες!!!
Επίσης η ανακοίνωση του ΥΕΝ σχετικά με την βύθιση του πλοίου έγινε μετά από 13 ώρες ενώ στην ίδια αυτή ανακοίνωση όλως περιέργως εκείνο το οποίο βγάζει μάτι είναι η βεβιασμένη αναφορά ότι όλα τα πιστοποιητικά του πλοίου είχαν ελεγχθεί και βρέθηκαν εντάξει!!
Ταυτόχρονα γεννιούνται σοβαρά ερωτηματικά όπως ότι ενώ το πλοίο ήταν φορτωμένο και έπρεπε σε αυτό να υπάρχει πλήρης επάνδρωση του πληρώματος, αντίθετα έλειπαν 9 από τα 11 μέλη του πληρώματος!!
Ταυτόχρονα οι προδιαγραφές των πλοίων αυτής της ηλικίας, σε συνδυασμό με την μεταφορά και επεξεργασία πετρελαιοειδών μέσα και γύρω από το λιμάνι του Πειραιά τα καθιστά εξαιρετικά επικίνδυνα για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και ειδικότερα για την πρόκληση θαλάσσιας ρύπανσης σε περίπτωση ναυτικού ατυχήματος.
Σε ότι αφορά την βύθιση του πλοίου αποδείχτηκε περίτρανα η ανικανότητα, η ανεπάρκεια σχεδιασμού – οργάνωσης και κυρίως των μέσων για τον περιορισμό της θαλάσσιας ρύπανσης και κατ’ επέκταση της οικολογικής καταστροφής που συντελέστηκε στην Σαλαμίνα αλλά και σε μεγάλο μέρος της ακτογραμμής του Πειραιά.
Αποτέλεσμα αυτής της ανεπάρκειας είναι το γεγονός ότι η πετρελαιοκηλίδα κατέκλυσε ακόμη και το κεντρικό τμήμα των ακτών του Πειραιά, όπως την Πειραϊκή, την Φρεατύδα κ.λπ.
Οι ευθύνες της κυβέρνησης και του ΥΕΝ σχετικά με τα αδιαμφισβήτητα προβλήματα που αφορούσαν την ασφάλεια του συγκεκριμένου πλοίου σε συνδυασμό με την πλήρη αποτυχία που σημειώθηκε στην μη επέκταση της πετρελαιοκηλίδας και της οικολογικής καταστροφής που συντελέστηκε δείχνουν για άλλη μια φορά πόσο μικρή σημασία δίνεται στην ασυδοσία των εφοπλιστών και μέσα από ανεπαρκείς και αναποτελεσματικούς ελέγχους διασφαλίζεται η χρησιμοποίηση πλοίων που αποτελούν κινητές οικολογικές βόμβες έτοιμες σε κάθε στιγμή να προκαλέσουν ανεπανόρθωτη περιβαλλοντική καταστροφή!
Ενδιαφέρον έχει και πρέπει να σημειωθεί ότι τις ημέρες της βύθισης του πλοίου και έως χθες ο Υπουργός Ε.Ν παρέμεινε ακλόνητος στο ταξίδι του στο Λονδίνο και στις συναντήσεις του με τους εκεί εκπροσώπους του εφοπλιστικού κεφαλαίου για να συζητάει μαζί τους την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεών τους και περιχαρής δήλωνε από εκεί σε ραδιοφωνικούς σταθμούς ότι «το ΥΕΝ έδρασε άμεσα και αποτελεσματικά» και ότι «έχει ελεγχθεί κατά 90 έως 95% η πετρελαιοκηλίδα» ενώ μόλις σήμερα ανακοινώθηκε ότι θα γίνει σύσκεψη με υπηρεσιακούς παράγοντες και άλλους φορείς, δηλαδή 4 μέρες μετά το τραγικό συμβάν.
Τα συμπεράσματα οφείλουν να τα βγάλουν ο λαός και οι κάτοικοι της Σαλαμίνας και του Πειραιά που ένα τριήμερο βιώνουν την δυσοσμία και την καταστροφή των ακτών τους!
Η ΠΕΝΕΝ απαιτεί να γίνει εξονυχιστικός έλεγχος από ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες κυρίως για την κατάσταση στο πλοίο, τις συνθήκες και τα αίτια της βύθισής του καθώς και τους λόγους που ξέφυγε από κάθε έλεγχο η πετρελαιοκηλίδα η οποία προκάλεσε πρωτοφανή θαλάσσια ρύπανση και καταστροφή».
Από την Σαλαμίνα στην Γλυφάδα η ρύπανση: Χρειάζονται έως και 10 χρόνια για τον καθαρισμό
Μέχρι και τις ακτές της Γλυφάδας έφτασαν οι πετρελαιοκηλίδες του ναυαγίου του δεξαμενόπλοιου με την ανησυχία των ειδικών να επικεντρώνεται στο πόσο γρήγορα θα γίνει η αποκατάσταση των περιοχών που επλήγησαν ώστε να περιοριστούν οι μόνιμες βλάβες στο οικοσύστημα.
Οι Περιβαλλοντολόγοι κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για την τεράστια οικολογική ζημιά ενώ επισημαίνουν ότι υπήρχε ολιγωρία από την πλευρά των αρχών, καθώς το λιμενικό διαθέτει τον απαραίτητο εξοπλισμό για την άμεση αντιμετώπιση ανάλογων περιστατικών.
Ο περιβαλλοντολόγος, καθηγητής του ΕΜΠ Κίμων Χατζημπίρος μιλώντας στο protothema.gr τονίζει πως προκλήθηκε μια χρόνια ρύπανση σε κατοικημένες παράκτιες περιοχές, η οποία θα είχε αποφευχθεί αν από τις πρώτες ώρες είχαν γίνει οι σωστοί χειρισμοί. Ακόμα και να καθαρίσει η πετρελαιοκηλίδα το οικοσύστημα δεν επανέρχεται αμέσως.
Όπως αναφέρει, «η οικολογική ζημιά στη θάλασσα και το οικοσύστημα είναι πολύ σημαντική. Χρειάζονται περίπου πέντε με δέκα χρόνια για να την καταπολεμήσει η φύση και να εξαφανιστούν οι συνέπειες. Για περίπου πέντε χρόνια θα υπάρχει διαταραχή του θαλάσσιου οικοσυστήματος. Ο χρόνος βεβαία εξαρτάται πολύ από το τρόπο που θα αντιμετωπιστεί η ρύπανση. Αν ρίξουν χημικά στην θάλασσα για να κατακαθίσει το πετρέλαιο στο βυθό όπως συνηθιζόταν παλιότερα τουλάχιστον, τότε το πετρέλαιο δεν θα φαίνεται στην επιφάνεια, δεν θα βγαίνει στις ακτές αλλά θα κάθεται και θα καταστρέψει ολοσχερώς το οικοσύστημα. Ο πιο οικολογικός τρόπος είναι να μαζευτεί με κάποια ειδικά σκάφη, είτε συσκευές και δίχτυα που διαθέτει το λιμενικό όσο είναι ακόμα στην επιφάνεια. Αυτό όμως τις πρώτες ώρες. Όταν το πετρέλαιο φτάσει στην ακτή και ακουμπήσει πάνω στην άμμο και τα χαλίκια, μετά είναι πολύ δύσκολο πια. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, αν ο κρατικός μηχανισμός αντιμετώπισης ήταν έτοιμος, τις επόμενες ώρες θα έπρεπε να εξαπολυθούν και να μαζέψουν το πετρέλαιο. Θα ήταν πολύ καλύτερη η κατάσταση. Αυτό το ναυάγιο έγινε Κυριακή και σήμερα είναι Πέμπτη. Είναι αργά. Δεν γνωρίζω αν δόθηκαν οι σωστές οδηγίες. Νομίζω όμως ότι από τα αποτελέσματα μπορούμε να συμπεράνουμε ότι η κινητοποίηση ήταν πολύ αργή».
Εξίσου επίπονη και δύσκολη είναι η διαδικασία καθαρισμού των ακτών από την πίσσα. Από την Φρεατίδα μέχρι την Γλυφάδα το μαζούτ μαύρισε τις παραλίες ενώ οι τοπικοί παραγοντες συνδράμουν με όποια μέσα διαθέτουν για να περιοριστεί το φαινόμενο. «Όταν βγαίνει η πίσσα έξω, στα χαλίκια και την άμμο, πρέπει να καθαριστεί με χειρωνακτική εργασία, μια μια πέτρα. Αν αφήσουμε αυτήν την πίσσα θα κάνει 10-20 χρόνια να φύγει. Χρειάζεται μια καθοδήγηση από ειδικούς για να καθαρίσει η παραλία. Επομένως, έχουμε και μεγάλη οικονομική ζημιά γιατί οι παραλίες της Αττικής είναι ιδιαίτερα τουριστικές», προσθέτει ο κ. Χατζημπίρος.