Την ίδια στιγμή που οι κηλίδες εξαπλώνονται, η ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας επαναλαμβάνει ότι όλα καλώς ποιήθηκαν, με την αντιπολίτευση και τα ναυτεργατικά σωματεία να καταθέτουν σειρά ενστάσεων και καταγγελιών τόσο για τους χρόνους αντίδρασης του κρατικού μηχανισμού όσο και τις συνθήκες του ναυτικού ατυχήματος.
Οικολογικές οργανώσεις
Ανήσυχες είναι οι περιβαλλοντικές οργανώσεις και οι περιβαλλοντολόγοι, ενώ ακόμα το φαινόμενο είναι σε εξέλιξη. Αν και σύμφωνα με τις δύο μεγαλύτερες εταιρίες που ανέλαβαν τη στεγανοποίηση και τον θαλάσσιο καθαρισμό οι πρώτες εργασίες ξεκίνησαν λίγες ώρες μετά το ατύχημα, αρκετοί εκφράζουν προβληματισμούς για το ότι χάθηκε πολύτιμος χρόνος στον περιορισμό της διαρροής πετρελαίου στην αρχή, το οποίο ξέφυγε από τα πλωτά φράγματα φτάνοντας στις ακτές της Σαλαμίνας και πλέον και της Αττικής.
Οπως εξηγεί ο Τάκης Γρηγορίου, υπεύθυνος σε θέματα ενέργειας και κλιματικών αλλαγών της Greenpeace, οι επόμενες μέρες είναι καθοριστικές για το μέλλον των περιοχών. «Πρέπει άμεσα, το συντομότερο δυνατό, σε λίγες μέρες, να γίνει η ανάκτηση των πετρελαίων από τη θάλασσα και η αποκατάσταση της περιοχής. Οσο το πετρέλαιο παραμένει στη θάλασσα θα γαλακτοποιηθεί, από μαύρο θα πάρει μια καφετί απόχρωση και θα είναι εξαιρετικά δύσκολο θα απομακρυνθεί. Πρέπει άμεσα να απομακρυνθεί πριν γαλακτοποιηθεί. Οφείλει το κράτος να ξεκινήσει έναν αγώνα δρόμου», λέει στον «Ε.Τ.».
Μέχρι τη Γλυφάδα
Κάτι λιγότερο από 10 ναυτικά μίλια «ταξίδεψαν» οι μαύρες κηλίδες μαζούτ γεμίζοντας εκτός από τα ανοικτά του Πειραιά και τις ακτές του Αγίου Κοσμά και τις Γλυφάδας. «Δυστυχώς η θαλάσσια ρύπανση από τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου “Αγία Ζώνη ΙΙ” στη Σαλαμίνα έφτασε στη Γλυφάδα μας και το πρόβλημα είναι πολύ σοβαρό, με εκτεταμένη ρύπανση και έντονη οσμή σε όλο μας το παραλιακό μέτωπο. Η μάχη είναι άνιση […] Παρακαλούμε θερμά μέχρι να αποκατασταθεί το πρόβλημα να μην προσέρχονται οι λουόμενοι στην παραλία και να σέβονται όλοι μας τις σημάνσεις της δημοτικής αστυνομίας. Ελπίδα όλων μας είναι ότι η ζημιά θα περιοριστεί το συντομότερο δυνατό. Οι ευθύνες, ωστόσο, για την καταστροφή είναι δεδομένες και πρέπει να αποδοθούν άμεσα», δήλωσε ο δήμαρχος Γλυφάδας Γιώργος Παπανικολάου.
Πολυτεχνείο: «Αστακός» το κέντρο, επί ποδός 5.500 αστυνομικοί - Ποιοι δρόμοι και ποιοι σταθμοί του μετρό κλείνουν
Ο υπουργός
Σύμφωνα με τις εταιρίες απορρύπανσης, θα χρειαστούν τουλάχιστον 20 μέρες για τον καθαρισμό της περιοχής. Οπως υποστήριξε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Παναγιώτης Κουρουμπλής: «Από την πρώτη στιγμή, λοιπόν, κινητοποιήθηκε όλος ο μηχανισμός. Εδώ έχουμε ένα πρόβλημα. Υπάρχει αέρας, υπάρχει μετακίνηση μαζούτ λόγω των θαλασσίων ρευμάτων και εκεί είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα.[…] Η κηλίδα είχε περιοριστεί στη Σαλαμίνα. Δεν υπήρχε άλλο σημείο που να είχε αναφερθεί από τα μέσα που υπάρχουν για να παρακολουθούν την κίνηση. Είχαν ήδη μπει φράχτες για να μην εξαπλωθεί η ρύπανση. Φαίνεται όμως ότι, όπως λένε και οι ειδικοί, τα υπόγεια ρεύματα πήραν ένα ποσοστό και το μετακίνησαν λόγω και των καιρικών συνθηκών. Θεωρήθηκε ότι δεν υπήρχε κίνδυνος για τον Πειραιά; Δεν έγινε κάποια πρόβλεψη ότι θα πήγαινε εκεί η ρύπανση; Μετά Χριστόν είμαστε όλοι προφήτες! Η κατάσταση ήταν υπό έλεγχο από την αρχή», δήλωσε στον Real ο υπουργός από το Λονδίνο.
Αντιδράσεις
«Μπλοκάρουν την επένδυση στο όνομα της δήθεν οικολογικής ευαισθησίας. Αλλά αδιαφορούν για την καταστροφή στη Σαλαμίνα», έγραψε στο λογαριασμό του ο πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας Κυριάκος Μητσοτάκης, ενώ και ο υπεύθυνος Ναυτιλίας της Ν.Δ., Γιάννης Πλακιωτάκης, συνοδευόμενος από τον Χαράλαμπο Αθανασίου επισκέφθηκαν την περιοχή δηλώνοντας: «Το υπουργείο Ναυτιλίας για ακόμη μια φορά αποδεικνύεται κατώτερο των περιστάσεων, αφού αντέδρασε πολύ καθυστερημένα, αφήνοντας να χαθεί πολύτιμος χρόνος για τον περιορισμό και τον έλεγχο του μαζούτ που διέρρευσε από το δεξαμενόπλοιο τις πρώτες πρωινές ώρες της Δευτέρας. Δυστυχώς, για ακόμη μια φορά τα ανακλαστικά του υπουργείου Ναυτιλίας αποδεικνύεται ότι δεν λειτουργούν και η ηγεσία του εν λόγω υπουργείου δεν δύναται να αντιμετωπίσει μια οικολογική κρίση που εκτυλίσσεται λίγα χιλιόμετρα από την έδρα του υπουργείου στον Πειραιά». Μετά και το σχετικό αίτημα της Νέας Δημοκρατίας η υπόθεση θα εξεταστεί την ερχόμενη Τετάρτη στην Επιτροπή Περιβάλλοντος της Βουλής, συζήτηση που εισηγήθηκε ο κ. Κουρουμπλής.
Και το Σωματείο των Ναυτών (ΠΕΝΕΝ) έκανε λόγο για αναπάντητα ερωτήματα όπως «ότι ενώ το πλοίο ήταν φορτωμένο και έπρεπε σε αυτό να υπάρχει πλήρης επάνδρωση του πληρώματος, αντίθετα έλειπαν 9 από τα 11 μέλη του πληρώματος! Να υπογραμμίσουμε επίσης ότι το πλοίο ήταν κατασκευής του 1972, χωρητικότητας 3.205 τόνων. Υπερήλικο το οποίο, όπως αποδείχθηκε, ήταν εξαιρετικά επικίνδυνο για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας ενώ, σύμφωνα με διάφορες αναφορές και καταγγελίες, στο μηχανοστάσιο, εκεί όπου σημειώθηκε η εισροή υδάτων, έφερε διάφορα πρόχειρα μπαλώματα με σκοπό να κλείσουν τις ανοιχτές τρύπες!!!
Σε ό,τι αφορά τη βύθιση του πλοίου αποδείχτηκε περίτρανα η ανικανότητα, η ανεπάρκεια σχεδιασμού – οργάνωσης και κυρίως των μέσων για τον περιορισμό της θαλάσσιας ρύπανσης και κατ’ επέκταση της οικολογικής καταστροφής που συντελέστηκε στη Σαλαμίνα αλλά και σε μεγάλο μέρος της ακτογραμμής του Πειραιά. Αποτέλεσμα αυτής της ανεπάρκειας είναι το γεγονός ότι η πετρελαιοκηλίδα κατέκλυσε ακόμη και το κεντρικό τμήμα των ακτών του Πειραιά, όπως την Πειραϊκή, τη Φρεαττύδα κ.λπ.», σημειώνει η ΠΕΝΕΝ.
ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΒΑΜΒΑΚΑ
[email protected]
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου