Τι μπορεί να οδήγησε στο θάνατο τους 61 συνολικά επιβαίνοντες της πτήσης της βραζιλιάνικης αεροπορικής εταιρίας Voepass; Τα δύο «μαύρα κουτιά» εντοπίστηκαν και θα δώσουν σημαντικά δεδομένα σε περίπου έναν μήνα. Εμπειρογνώμονες που αναλύουν στοιχεία που ήρθαν στο φως της δημοσιότητας, επιχειρώντας να δώσουν απαντήσεις, δείχνουν προς το φαινόμενο της παγοποίησης.
Μπορεί η συσσώρευση πάγου στα φτερά να προκάλεσε το δυστύχημα;
Λίγες ώρες πριν το δικινητήριο ATR-72-500, που εκτελούσε δρομολόγιο από το Κασκαβέλ προς το Σάο Πάολο, καταγραφεί από κάμερες κινητών τηλεφώνων αυτοπτών μαρτύρων να καταλήγει σε αυλή σπιτιού στην πόλη Βινιέντου, υπήρξε προειδοποίηση για πιθανότητα σχηματισμού πάγου στη διαδρομή σε υψόμετρο 12.000- 21.000 πόδια από την επιφάνεια του εδάφους. Λίγο πριν την απότομη βουτιά θανάτου, το αεροσκάφος ήταν στα 17.000 πόδια.
Πιλότοι που πέταξαν στην περιοχή την ίδια ημέρα είπαν σε βραζιλιάνικα ΜΜΕ πως άλλαξαν υψόμετρο όταν είδαν να σχηματίζεται πάγος στα φτερά αεροσκαφών.
Εκπρόσωπος της αεροπορικής εταιρίας Voepass υπογράμμισε πως οι προγνώσεις για πάγο ήταν μέσα στα «αποδεκτά όρια ασφαλείας» για τον συγκεκριμένο τύπο αεροσκάφους, που έχει πιστοποιηθεί σε πολλές χώρες όπου επικρατούν πιο δυσμενείς καιρικές συνθήκες να πετάει σε συνθήκες παγοποίησης.
Το μοιραίο αεροσκάφος είχε κατασκευαστεί από μια κοινοπραξία του γαλλικού κολοσσού Airbus με την ιταλική Leonardo SpA το 2010 και είχε περάσει με άριστα όλους τους πρόσφατους ελέγχους. Το πλήρωμα ήταν έμπειρο. Πιλότος και συγκυβερνήτης δεν ανέφεραν πρόβλημα στη διάρκεια της πτήσης.
Μιλώντας στον Τύπο ειδικοί εξηγούν πως παγοποίηση επέρχεται όταν σταγονίδια νερού που βρίσκονται στα σύννεφα έρχονται σε επαφή με την επιφάνεια του αεροσκάφους που έχει θερμοκρασία κάτω του μηδενός, σχηματίζοντας πάγο.
Η συσσώρευση πάγου στα φτερά κυρίως, αλλά και στους έλικες και τους κινητήρες, μπορεί να επηρεάσει την αεροδυναμική, τη σταθερότητα και εν τέλει την ασφάλεια της πτήσης.
Λόγω του επιπρόσθετου βάρους από τον πάγο, μπορεί να μειωθεί η δύναμη άνωσης, ώθησης, να χαθεί η δύναμη στήριξης (stall) ή λόγω εισρόφησης παγοκρυστάλλων μπορεί να προκληθούν σοβαρές βλάβες στους κινητήρες.
Οι κατασκευαστές έχουν αναπτύξει ειδικά συστήματα αποπάγωσης με τη χρήση αντιψυκτικών υγρών για παράδειγμα και οι πιλότοι εκπαιδεύονται να αναγνωρίζουν τα σημάδια και να τα ενεργοποιούν ή να αλλάζουν υψόμετρο ώστε να μειωθούν οι κίνδυνοι, σημειώνουν εμπειρογνώμονες.
Ωστόσο μια λανθασμένη εκτίμηση από ανθρώπινο παράγοντα, αργοπορημένη αντίδραση από τους πιλότους ή μια τεχνική βλάβη μπορεί να είναι μοιραίοι παράγοντες, προσθέτουν.
«Είναι πολύ πρόωρο να πούμε από τώρα πως όλα οφείλονται στις καιρικές συνθήκες και στον πάγο. Eνας μόνο παράγοντας δεν φαίνεται να επαρκεί για να δοθεί μια πειστική εξήγηση για όσα συνέβησαν την Παρασκευή», υπογράμμισε στο ειδησεογραφικό πρακτορείο Ασοσιέτιντ Πρες ο Λίτο Σόουζα, Βραζιλιάνος εμπειρογνώμοντας.
Η τραγωδία της Παρασκευής είναι η πλέον πολύνεκρη για τη Βραζιλία από το 2007, όταν αεροσκάφος συνετρίβη κατά την προσγείωση στο αεροδρόμιο του Σάο Πάολο «λόγω ανθρώπινου λάθους», σύμφωνα με το πόρισμα, με απολογισμό 199 θύματα.
Τραγωδία στις ΗΠΑ το 1997
Υπάρχουν αρκετά προηγούμενα τραγωδιών λόγω παγοποίησης στο παρελθόν, αλλά τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει σημαντικά βήματα για την πρόληψη και αντιμετώπιση του φαινομένου, υπογραμμίζουν. Το 1997, αεροσκάφος της αμερικανικής εταιρίας Comair, που εκτελούσε δρομολόγιο από το Σινσινάτι στο Ντιτρόιτ, συνετρίβη λίγο πριν από την προσγείωση λόγω παγοποίησης, με απολογισμό 29 νεκρούς.
Ειδήσεις σήμερα
Η συγκλονιστική φωτογραφία του εξαντλημένου πυροσβέστη στη φωτιά της Βαρνάβας
Αυθαίρετα: Τρέχουν για νομιμοποιήσεις – Ξεκινούν οι κατεδαφίσεις – Αναλυτικός οδηγός