Αν μέχρι σήμερα το μεσημέρι δεν έχει συμβεί ένα θαύμα για την ανεύρεση των πέντε επιβαινόντων στο υποβρύχιο, αυτό θα σημαίνει πως επιβεβαιώνονται τα χειρότερα σενάρια για το σκάφος που χάθηκε κοντά στο κουφάρι του καταραμένου «Τιτανικού».
Ο διοικητής της αμερικανικής ακτοφυλακής, ναύαρχος Τζον Μόγκερ, δήλωσε χθες το μεσημέρι πως το πλήρωμα του υποβρυχίου «Τιτάν» έχει οξυγόνο για 20 ώρες, εκφράζοντας εμμέσως την απαισιοδοξία του για τη διάσωση του σκάφους.
Ενώ στη θαλάσσια περιοχή του Βόρειου Ατλαντικού έσπευσαν χθες περισσότερα σκάφη εξοπλισμένα με σόναρ και ειδικούς για να καταγράφουν κάθε κίνηση στα βάθη του ωκεανού, οι επικεφαλής της αμερικανικής και καναδικής ακτοφυλακής που διεξάγουν τις έρευνες δήλωσαν πως δεν έχει γίνει ποτέ στο παρελθόν επιχείρηση για να ανασυρθεί ένα υποβρύχιο από τόσο μεγάλο βάθος. Ειδικοί ανέφεραν πως οι συνθήκες στην άβυσσο (σε βάθος 4.000 μέτρων) είναι λιγότερο φιλικές για τον άνθρωπο από αυτές που επικρατούν στο ανοικτό Διάστημα!
Η αποστολή του Victor 6000, ενός τηλεχειριζόμενου βαθυσκάφους τύπου ROV με κάμερα, του μοναδικού που μπορεί να φθάσει στα 6.000 μέτρα (20.000 πόδια), έχει συγκεντρώσει πολλές ελπίδες για τον εντοπισμό του υποβρυχίου. Το ρομπότ ROV μεταφέρθηκε με το γαλλικό πλοίο «Atalante» στην περιοχή του Βόρειου Ατλαντικού. Το βαθύ σκοτάδι, το υπερβολικό κρύο και τα ισχυρά ωκεάνια ρεύματα είναι ορισμένα από τα σοβαρά εμπόδια στις έρευνες διάσωσης.
Η επαφή με το υποβρύχιο «Τιτάν», στο οποίο επιβαίνουν πέντε άνθρωποι -πολυεκατομμυριούχοι, που αποφάσισαν μια πολυέξοδη και παράτολμη εξερεύνηση-, χάθηκε την Κυριακή, ενώ προσπαθούσε να προσεγγίσει το ναυάγιο του «Τιτανικού» σε βάθος 3.800 μέτρων.
Το υποβρύχιο «Τιτάν» έπρεπε να στέλνει ένα σήμα στο μητρικό πλοίο «Polar Prince» κάθε 15 λεπτά. Το τελευταίο που έστειλε ήταν στις 9.45 π.μ. της Κυριακής, μία ώρα και 45 λεπτά μετά την κατάδυσή του.
Η εταιρία OceanGate Expeditions, που πραγματοποιεί τις αποστολές, επιβεβαίωσε τη Δευτέρα την εξαφάνιση του υποβρυχίου. Στους πέντε επιβαίνοντες περιλαμβάνονται ο Βρετανός δισεκατομμυριούχος Χάμις Χάρντινγκ, ο 48χρονος Πακιστανός επιχειρηματίας Σαχζάντα Ντάγουντ με τον 19χρονο γιο του Σουλεϊμάν, 19 ετών, ο Στόκτον Ρας, ιδρυτής της εταιρίας OceanGate, που σχεδίασε την «τουριστική-εξερευνητική» αποστολή, και ο Γάλλος εξερευνητής Πολ-Ανρί Ναρζολέ, πιλότος του υποβρύχιου σκάφους.
Οι ήχοι που καταγράφηκαν χθες από συσκευές σόναρ ακούγονταν με συχνότητα 30 λεπτών. Σύμφωνα με το BBC, στο οποίο μίλησαν ειδικοί, θα μπορούσαν να οφείλονται σε χτύπους στο κέλυφος του βαθυσκάφους από κάποιο μεταλλικό αντικείμενο. Αυτό οδήγησε σε συμπεράσματα για την προσπάθεια δημιουργίας θορύβων από το πλήρωμα, ώστε να δηλωθεί η παρουσία τους.
Οπως αναφέρουν βρετανικά μέσα, τα δύο χειρότερα σενάρια για την απώλεια επαφής του υποβρυχίου θα ήταν η εκδήλωση πυρκαγιάς ή η καταστροφή του κελύφους του. Μια πιο αισιόδοξη εκδοχή είναι αυτή που υποστηρίζει πως το «Τιτάν» έχει κολλήσει στο βυθό – όσο περνούν οι ώρες, γίνεται λιγότερο αισιόδοξο και αυτό το σενάριο.
Για «αποστολή αυτοκτονίας» μίλησε στη «Daily Mail» o Γερμανός Αρθουρ Λόιμπλ, ο οποίος καταδύθηκε στον Ατλαντικό τον Αύγουστο του 2021, με αποστολή της OceanGate, για να δει το ιστορικό ναυάγιο. Υποστήριξε τώρα ότι είναι τυχερός που επέζησε, γιατί συνέβησαν πολλά ατυχήματα στην αποστολή αυτή, που φαινόταν εντελώς ερασιτεχνική. Οι τουρίστες-εξερευνητές υπέγραψαν πριν ξεκινήσει το ταξίδι για την πιθανότητα να πεθάνουν ή να συμβεί κάποιο ατύχημα. Το κουφάρι του διάσημου ναυαγίου του «Τιτανικού» ανακαλύφθηκε το 1985. Εντοπίστηκε 370 ναυτικά μίλια (600 χιλιόμετρα) από τη Νέα Γη του Καναδά και βρίσκεται στο χώρο ευθύνης έρευνας και διάσωσης των ΗΠΑ.
«ΜΙΛΑΕΙ» ΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ
Οι δύσκολες επιλογές διάσωσης
Την επίθεση στο Μαγδεμβούργο καταδικάζει ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος
Η τρέχουσα περίπτωση με το μικρό υποβρύχιο «Τιτάν» ξυπνά πολλές ιστορίες του παρελθόντος με πολυεθνικές προσπάθειες διάσωσης πληρωμάτων υποβρυχίων, αν και τεχνικά, βυθομετρικά, ωκεανογραφικά κ.λπ. υπάρχουν πάντοτε διαφορές.
Η περίπτωση της διάσωσης πληρωμάτων υποβρυχίων σε κίνδυνο είναι από τα ζητήματα που απασχολούν το ΝΑΤΟ (ειδικά μετά το 2003), για αυτό και κάθε χρόνο (συνήθως) πραγματοποιείται η άσκηση DYNAMIC MONARCH, ενώ μία από τις τελευταίες έλαβε χώρα τον Σεπτέμβριο του 2021 στην περιοχή του Ακσάζ/Μαρμαρίδα στην Τουρκία.
Ηταν η 11η από μια σειρά «λεπτεπίλεπτων» ασκήσεων διαφυγής και διάσωσης (SMER) από υποβρύχια που χρηματοδοτούνται από το ΝΑΤΟ και διαρκούν από 10-15 ημέρες. Η άσκηση επικεντρώνεται στη χρήση τεχνολογιών για τη διάσωση πληρωμάτων που έχουν εγκλωβιστεί σε ένα βυθισμένο υποβρύχιο.
Η άσκηση διεξαγωγής του λεγόμενου International Submarine Escape and Rescue Liaison Office (ISMERLO) συνδέεται με ετήσιες ασκήσεις ναυτικών δυνάμεων του ΝΑΤΟ. Πλοία, υποβρύχια ως και προσωπικό από την Ιταλία, την Τουρκία και τις Ηνωμένες Πολιτείες, τον Καναδά, την Ελλάδα και την Ισπανία συμμετέχουν στη Μεσόγειο σε σενάρια εκπαίδευσης διαφυγής και διάσωσης από υποβρύχια.
Η άσκηση δίνει τη δυνατότητα σε παγκόσμιους εταίρους να μοιράζονται γνώσεις σχετικά με το SMER, ενώ πιο πολλές τέτοιες ασκήσεις πραγματοποιούνται στη Βόρεια Θάλασσα, στον Αρκτικό χώρο, με τη συμμετοχή υποβρυχίων και δεκάδων εξειδικευμένων στελεχών από τις ΗΠΑ, τον Καναδά, τη Νορβηγία, την Ολλανδία, τη Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Σουηδία και την Πολωνία.
Η θαλάσσια φάση της συνολικής άσκησης αποτελείται από πολυάριθμες ασκήσεις διάσωσης και επέμβασης που χρησιμοποιούν υποβρύχια, οχήματα διάσωσης, θαλάμους επανασυμπίεσης, ιατρικές καταδυτικές ομάδες και εξοπλισμό, τηλεκατευθυνόμενα οχήματα, αεροσκάφη, ατμοσφαιρικές καταδυτικές στολές και δύτες.
Το International Submarine Escape and Rescue Liaison Office (ISMERLO) είναι ένας «οργανισμός» που στοχεύει στη διευκόλυνση μιας διεθνούς απάντησης για ένα υποβρύχιο που αντιμετωπίζει προβλήματα, ως και να βελτιώσει τη δυνατότητα ανταπόκρισης σε πρόσκληση για συνδρομή μέσω του συντονιστικού του ρόλου. Αν και ιδρύθηκε από το ΝΑΤΟ, το ISMERLO υποστηρίζει όλα τα κράτη και επιδιώκει τη συμμετοχή χωρών όλων των ηπείρων που διαθέτουν υποβρύχια.
Το ISMERLO είναι ένας στρατιωτικός «οργανισμός» που δρα σε διεθνές περιβάλλον επικεντρωμένος στην ανθρωπιστική πτυχή που σώζει ζωές στη θάλασσα. Παρείχε επίσης υποστήριξη και τεχνογνωσία κατά τη διάρκεια των προσπαθειών έρευνας και διάσωσης μετά από δύο πραγματικά ατυχήματα (τα τελευταία πέντε χρόνια), και συγκεκριμένα με το υποβρύχιο «ARA San Juan» του Ναυτικού της Αργεντινής το 2017, ως και το υποβρύχιο του Ναυτικού της Ινδονησίας KRI Nanggala τον Απρίλιο του 2021 στο Ινδονησιακό Αρχιπέλαγος.
Στο πρώτο τραγικό συμβάν στον Νότιο Ατλαντικό λόγω σοβαρότατου ηλεκτρολογικής φύσης προβλήματος σε βάθος 907 μέτρων, έχασαν τη ζωή τους 44 αξιωματικοί του Ναυτικού της Αργεντινής, ενώ στη δεύτερη περίπτωση έφυγαν από τη ζωή 53 Ινδονήσιοι στρατιωτικοί. Διαχρονικά υπάρχουν σημαντικές απώλειες υποβρυχίων (πολεμικών) με τραγικά αποτελέσματα. Πολύ γνωστές οι περιπτώσεις του ρωσικού πυρηνοκίνητου υποβρυχίου «Κουρσκ» το 2000 στη Θάλασσα του Μούρμανσκ, αλλά και του ισραηλινού «Ντακάρ» το 1967 στην ευρύτερη περιοχή του Καρπάθιου Πελάγους.