Το «κόσμημα» της ισπανικής πόλης, έπειτα από περίπου 140 χρόνια που στέκεται ημιτελές, ολοκληρώθηκε με την προσθήκη των πέντε κεντρικών πύργων. Ο έκτος και τελευταίος κεντρικός πύργος, που αναμένεται να τοποθετηθεί ως το 2026 -100ή επέτειος από το θάνατο του Γκαουντί- θα σημάνει και την ολοκλήρωση της κατασκευής του έργου του Καταλανού αρχιτέκτονα.
Ο Αντόνι Γκαουντί, που σχεδίασε τον καθεδρικό ναό, αποφάσισε ότι η μνημειακή κατασκευή θα είχε 18 τεράστιους ατρακτοειδείς πύργους και ο καθένας θα συμβολίζει μια διαφορετική βιβλική φιγούρα – τους 12 Αποστόλους, τους τέσσερις Ευαγγελιστές, την Παναγία και τον Ιησού. Το δαιδαλώδες και μεγαλειώδες όραμά του παίρνει σάρκα και οστά ενάμιση αιώνα μετά. Όταν ο Γκαουντί πέθανε το 1926 σε ηλικία 73 ετών χτυπημένος από τραμ, εκτιμάται ότι μόνο το 10-15% του έργου είχε κατασκευαστεί, συμπεριλαμβανομένων ενός εγκάρσιου διαφράγματος, μίας κρύπτης και ενός μέρους από το τείχος της αψίδας.
Την περασμένη Τετάρτη, το τελευταίο γλυπτό τοποθετήθηκε στον πύργο του Ευαγγελιστή Ματθαίου. «Οι τέσσερις πύργοι των Ευαγγελιστών τελείωσαν! Σύντομα θα γιορτάσουμε αυτό το ορόσημο του κτιρίου!», ανακοίνωσε η εκκλησία με ανάρτησή της στο Facebook την περασμένη Παρασκευή. Τα εγκαίνια θα τελεσθούν στον καθεδρικό ναό στις 12 Νοεμβρίου, οπότε και θα φωταγωγηθούν οι τέσσερις ευαγγελικοί πύργοι, ύψους 135 μέτρων, που θα παραμείνουν αναμμένοι μέχρι τα Χριστούγεννα. Άλλωστε, ο Πάπας Βενέδικτος καθαγίασε το ναό για θρησκευτική λατρεία το 2010 σε μια μεγάλη Λειτουργία που συγκέντρωσε 7.000 ανθρώπους.
Το 2022 επισκέφτηκαν τη Σαγράδα Φαμίλια 3,8 εκατομμύρια άνθρωποι, το 82,5% από άλλες χώρες. Τα έσοδα από τις επισκέψεις ανήλθαν σε 100 εκατομμύρια δολάρια, εκ των οποίων τα 54 εκατομμύρια διατίθενται για την κατασκευή. Επί του παρόντος εργάζονται στο σημείο 89 άνθρωποι, ωστόσο συνολικά 1.300 ασχολούνται με το πρότζεκτ.
Καθυστερήσεις κατασκευής
Νέες απειλές από Πούτιν στην Ουκρανία: «Θα μετανιώσει για την επίθεση στο Καζάν»
Γενιές Ισπανών μεγάλωσαν βλέποντας τη Σαγράδα Φαμίλια ημιτελή. Η κατασκευή της διακόπηκε στο τέλος της δεκαετίας του ’30 από τον Ισπανικό Εμφύλιο Πόλεμο, όταν τα περισσότερα από τα σχέδια και τα μοντέλα του Γκαουντί, ο τάφος του οποίου βρίσκεται κάτω από τον καθεδρικό ναό, καταστράφηκαν. Τα τρέχοντα σχέδια βασίζονται σε σωζόμενα και ανακατασκευασμένα υλικά, καθώς και σε επανασχεδιασμένες προσαρμογές του πρωτοτύπου.
Όσοι επικρίνουν τις καθυστερήσεις δεκαετιών ισχυρίζονται ότι οι αρχιτέκτονες που ανέλαβαν μετέπειτα την ολοκλήρωση του έργου δεν μπορούν να ακολουθήσουν το αρχικό όραμα του Γκαουντί. Άλλοι υποστηρίζουν πως ο ημιτελής χαρακτήρας του κτιρίου έχει γίνει μέρος της διαχρονικής γοητείας του.
Το 2018, ο δήμος της Βαρκελώνης κατηγόρησε τη Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία ότι δεν διέθετε την κατάλληλη οικοδομική άδεια, κατηγορία την οποία απέρριψε. Το 2018, η εκκλησιαστικό διοικητικό συμβούλιο της Σαγράδα Φαμίλια συμφώνησε να καταβάλει στις Αρχές της πόλης περίπου 41 εκατομμύρια δολάρια σε διάστημα 10 ετών για να διευθετήσει τη διαμάχη.
Οι εργασίες καθυστέρησαν περαιτέρω κατά τη διάρκεια της πανδημίας, εξαιτίας των περιοριστικών μέτρων και της ισχνής επισκεψιμότητας, καθώς τα εισιτήρια των τουριστών χρηματοδοτούν εν μέρει το πρότζεκτ.
Το 2021 η καινοτομία στο ναό ήταν το άναμμα του άστρου που στεφανώνει τον Ιησού, ενώ πέρυσι φωταγωγήθηκαν οι πύργοι των Ευαγγελιστών Λουκά και Μάρκου, ταυτόχρονα με τη χριστουγεννιάτικη συναυλία που γιορτάζει τη Βασιλική. Η συνεχής παρουσία των σκαλωσιών έχει γίνει ένα οικείο θέαμα τόσο για τους ντόπιους όσο και για τους ξένους επισκέπτες. Οι σκαλωσιές των τεσσάρων πύργων θα κατέβουν σύντομα, σηματοδοτώντας μια νέα εποχή για τη Σαγράδα Φαμίλια.
Ο Γκαουντί πάντα υποψιαζόταν ότι η κατασκευή θα μπορούσε να τον ξεπεράσει. Όταν ρωτήθηκε για το χρονικό πλαίσιο, είχε πει: «Ο πελάτης μου δεν βιάζεται».