Τα παιδιά ξεκινούν τη μέρα τους στο Bogaerts International School κοντά στις Βρυξέλλες βάζοντας τα smartphone τους σε ένα ντουλάπι.
«Αν τους πιάσουμε με ένα τηλέφωνο, το κατάσχουμε και το δίνουμε πίσω στο τέλος της ημέρας», είπε ο διευθυντής του σχολείου, David Bogaerts.
Εκατοντάδες σχολεία στις Βρυξέλλες και στη νότια περιοχή της Βαλλονίας του Βελγίου πρόκειται να ακολουθήσουν το παράδειγμα του ιδρύματος. Κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, η νέα κυβέρνηση της γαλλόφωνης κοινότητας ανακοίνωσε σχέδια για απαγόρευση smartphone στα δημοτικά σχολεία και τα τρία πρώτα χρόνια της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Πολλά σχολεία, ωστόσο, δεν περιμένουν να οριστικοποιηθεί το σχέδιο πριν προχωρήσουν με τις δικές τους απαγορεύσεις.
Η τάση δεν αφορά μόνο στο Βέλγιο: Η Ολλανδία έχει απαγορεύσει τις συσκευές και οι υπουργοί Παιδείας στη Γαλλία και την Ιρλανδία δήλωσαν την περασμένη εβδομάδα ότι το εξετάζουν επίσης.
Η απαγόρευση των smartphone στην τάξη φαίνεται εύκολη λύση εν μέσω αυξανόμενων ανησυχιών ότι οι συσκευές αποτελούν πηγή απόσπασης της προσοχής και hotspot για διαδικτυακό εκφοβισμό.
Η επίδραση του υπερβολικού χρόνου οθόνης στην ψυχική υγεία των παιδιών έχει εκτοξεύσει την πολιτική ατζέντα — ενώ ελέγχθηκε ακόμα και από την Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα Φον Ντερ Λάιεν στο πρόγραμμά της για την επόμενη θητεία της.
«Τα πρώτα και τα εφηβικά χρόνια είναι κρίσιμα για την ανάπτυξη του εγκεφάλου και της προσωπικότητας – και είναι επίσης περίοδοι ευπάθειας σε βλάβες από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τον υπερβολικό χρόνο οθόνης», έγραψε.
Τα σχολεία είναι πλέον το κύριο μέρος όπου εμφανίζεται αυτή η σύγκρουση, με τους δασκάλους και τους διαχειριστές να βλέπουν πολλές εφαρμογές με τη δυνατότητα να αποσπούν την προσοχή των μαθητών από τη μάθηση. Κάποια, όπως το TikTok, είναι γνωστά.
Jaguar: Πού είναι το αυτοκίνητο οεο; Σούσουρο με τη νέα διαφήμιση της εταιρίας
Σύμφωνα με τον Bogaerts, το Snapchat, το οποίο διαθέτει λειτουργία ανταλλαγής μηνυμάτων, είναι επίσης πολύ δημοφιλές στους εφήβους.
Μία νέα σχετικά εφαρμογή είναι το TenTen που μετατρέπεται σε ζωντανό walkie-talkie, το οποίο βοηθά τους μαθητές να συνομιλούν με φίλους σε άλλη τάξη.
Εφαρμογές σαν αυτές αναγκάζουν τα σχολεία να σκεφτούν “πώς να αποφύγουν τις καταχρήσεις που θα μπορούσαν να επηρεάσουν την ομαλή λειτουργία των μαθημάτων”, δήλωσε σε μια δήλωση η Géraldine Kamps, εκπρόσωπος της γαλλοφωνικής σχολικής ομοσπονδίας Wallonie-Bruxelles Enseignement (WBE).
Η σχολική ομοσπονδία έχει τώρα μια σαφή απάντηση: πλήρη απαγόρευση των smartphone.
Ορισμένοι ειδικοί υποστηρίζουν ότι οι απαγορεύσεις επιβάλλονται μόνο επειδή προηγούμενες, λιγότερο δρακόντειες προσπάθειες ρύθμισης της χρήσης smartphone εντός των τάξεων είχαν ήδη αποτύχει.
“Ένα κοινό θέμα στα σχολεία ήταν: ένα smartphone, πρέπει να μάθουμε στα παιδιά πώς να το αντιμετωπίζουν. Είναι μέρος της ζωής τους, μπορεί να έχει θέση στο σχολείο”, δήλωσε ο Lieven De Marez, καθηγητής στα μέσα, την τεχνολογία και την καινοτομία. στο Πανεπιστήμιο της Γάνδης που συνεργάζεται επίσης με το βελγικό ερευνητικό κέντρο Imec.
Ωστόσο, οι δάσκαλοι αγωνίστηκαν να επιβάλουν τους δικούς τους κανόνες απλώς και μόνο επειδή η παρόρμηση των μαθητών να χρησιμοποιούν smartphone ήταν πολύ υψηλή.
Σχολεία: Αλλαγές τη νέα σχολική χρονιά και στην Ελλάδα
Σε ό,τι αφορά την απαγόρευση της εμφάνισης των κινητών στα σχολεία στην Ελλάδα, ο κ. Πιερρακάκης εξήγησε ότι «το μέτρο εφαρμόζεται μαζί με μία σειρά από άλλα μέτρα, υπάρχει ένας νέος κανονισμός λειτουργίας στα σχολεία που θα τεθεί σε ισχύ με την εκκίνηση της σχολικής χρονιάς. Το κρίσιμο κομμάτι είναι η εφαρμογή». Όπως σημείωσε, «πρακτικά συνδέουμε το να απαγορεύεται η εμφανής κατοχή και χρήση των κινητών στα σχολεία, δηλαδή, το σύνθημα είναι “το κινητό στην τσάντα”, καθώς μπορεί να έχει ο μαθητής το κινητό μαζί του αλλά εντός του σχολείου θέλουμε να είναι μέσα στην τσάντα και να μην το χρησιμοποιούν τα παιδιά».
«Προβλέπεται συνέπεια μονοήμερης αποβολής από την υπουργική απόφαση και αυτή είναι η διαφορά. Στο παρελθόν με εγκυκλίους έχουμε πει ότι πολλά πράγματα απαγορεύονται. Πρέπει να συνδέονται με συγκεκριμένες συνέπειες οι πράξεις μας και η υπουργική απόφαση θα δίνει εργαλεία στους καθηγητές για να μπορέσουν να διαχειριστούν το φαινόμενο. Εκτός από την απλή κατοχή του κινητού υπάρχουν και πιο σκληρές περιπτώσεις, όπως εκείνη της βιντεοσκόπησης ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων παιδιού και εκεί η υπουργική απόφαση θα προβλέπει αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος. Αυτό θα προβλέπεται από το πλαίσιο συνεπειών», πρόσθεσε ο υπουργός Παιδείας.
Ο κ. Πιερρακάκης διευκρίνισε ότι δεν πρόκειται για σκληρή τιμωρητική λογική, αλλά για πλαίσιο συνεπειών. «Με τα χθεσινά μέτρα η τεχνολογία μπαίνει περισσότερο στα σχολεία. Θα έχουμε διαδραστικό πίνακα σε όλα τα σχολεία από την Πέμπτη δημοτικού και πάνω, θα έχουμε ψηφιακό φροντιστήριο που για τη Γ’ λυκείου ξεκινάει από τις 16 Σεπτεμβρίου. Πρέπει από τη μία στον ψηφιακό κόσμο να υπάρξει μεγαλύτερο μέτρο και στον φυσικό κόσμο περισσότερος χρόνος ώστε να μπορέσουμε να ξαναβγούμε και να αυξήσουμε και εκεί το παιχνίδι» τόνισε ο κ. Πιερρακάκης.
Ερωτηθείς για την επιστροφή του μέτρου της πενθήμερης αποβολής, ο κ. Πιερρακάκης τόνισε ότι «πρόκειται για εργαλεία των καθηγητών. Όταν μιλάμε για εφαρμογή στο πλαίσιο συνεπειών, μιλάμε για έναν νέο κανονισμό λειτουργίας στα σχολεία που προβλέπει για παράδειγμα όταν ένα παιδί κάνει μία ζημιά, να πληρώνετε από την οικογένειά του και ξεκινά να εφαρμόζεται από τον Σεπτέμβριο, προβλέπει μία επαναφορά του πλαισίου των δικαιολογημένων – αδικαιολόγητων απουσιών, οι 50 θα πρέπει να είναι αδικαιολόγητες όπως και στο παρελθόν».
Απαντώντας στην κριτική που χαρακτηρίζει «τιμωρητικά» τα μέτρα, ο υπουργός Παιδείας τόνισε ότι «τον κανονισμό εφαρμόζουν πολλές χώρες και ο κόσμος και οι εκπαιδευτικοί ζητούν εργαλεία, αλλά δεν υπάρχει μόνο η μία διάσταση. Υπάρχει η διάσταση των δράσεων του ενεργού πολίτη όπου τα παιδιά πρέπει να εκπαιδευτούν να μπορούν να προσφέρουν στην κοινότητά τους, υπάρχει εισαγωγή της τεχνολογίας σε αυτά τα 11 μέτρα. Άρα, θα δείτε ότι είναι σταθμισμένα και ζυγισμένα και θα είμαστε από πάνω στην εφαρμογή».
«Όπου και αν υπάρχουν αντιδράσεις εμείς θα επιμείνουμε στην εφαρμογή των μέτρων. Έχουμε φτιάξει το νέο πλαίσιο σε συνεργασία με ειδικούς, ειδικοί της εκπαιδευτικής πολιτικής, ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί και αυτοί έχουν καταλήξει σε αυτά τα μέτρα. Η υπουργική απόφαση θα υπογραφή από την υφυπουργό κα Μακρή πριν από την έναρξη της σχολικής χρονιάς, τα πρώτα μέτρα είναι αυτά και από εκεί και πέρα είμαστε ανοιχτοί σε προτάσεις και ιδέες.» πρόσθεσε ακολούθως ο κ. Πιερρακάκης.
Σε ό,τι αφορά τις προσλήψεις εκπαιδευτικών, ο κ. Πιερρακάκης σημείωσε ότι «έχουμε κάνει 10.000 διορισμούς. Η Ελλάδα έχει 200.000 εκπαιδευτικούς περίπου μόνιμους και αναπληρωτές. Η ιδιαιτερότητά μας είναι ότι έχουμε τεράστιο ποσοστό αναπληρωτών και άρα πρέπει να μειωθεί και γι’ αυτό θέλουμε περισσότερους μόνιμους διορισμούς στην εκπαίδευση. Τα επόμενα χρόνια θα δούμε αυτή την τάση για να μειωθεί το ποσοστό των αναπληρωτών και θα αλλάζουν οι ειδικότητες χρόνο με τον χρόνο. Φέτος είχαμε πολλούς διορισμούς στην ειδική αγωγή και στη δευτεροβάθμια. Θέλουμε του χρόνου περισσότερους νηπιαγωγούς, περισσότερους δασκάλους».
Αναφορικά με την πλατφόρμα για το bullying, ο υπουργός Παιδείας σημείωσε ότι «είχαμε καταγραφή κάποιων πρώτων περιστατικών και θεωρώ ότι υπάρχει πολύ σημαντική επίδραση ήδη από τη λειτουργία της πλατφόρμας. Είχαμε καταγραφή πάνω από 300 περιστατικά, έναν πρώτο αριθμό περιστατικών που διαχειριστήκαμε συνολικότερα στα σχολεία μας. Φέτος θα έχουμε και μία ομάδα ειδικών που θα συντονίζει και θα είναι αρωγός όλων των επιτροπών πανελλαδικά και θα επικοινωνήσουμε ακόμα περισσότερο αυτή τη δουλειά για να σπάσει η αλυσίδα της σιωπής».
Σχολεία: Το πιστοποιητικό πληροφορικής και οι άλλες 10 αλλαγές
Με 11 αλλαγές στα σχολεία χτυπάει το φετινό κουδούνι φέτος, από -μεταξύ άλλων- αυστηροποίηση του κανονισμού λειτουργίας και μαζικούς διορισμούς μέχρι το πιστοποιητικό Πληροφορικής.
«Ξεκινάμε αυτή τη μεγάλη προσπάθεια με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς και πιστεύω ότι είναι κάτι το οποίο μόνο θετικά οφέλη μπορεί να έχει συνολικά για την εκπαιδευτική διαδικασία στα σχολεία μας», ανέφερε ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, κατά τη διάρκεια της σύσκεψης στο Μέγαρο Μαξίμου με τον υπουργό Παιδείας, Κυριάκο Πιερρακάκη, και την υφυπουργό Παιδείας, Ζέττα Μακρή.
«Φέτος, όπως είναι και η κατεύθυνση που μας έχετε δώσει, θα είναι η χρονιά του σχολείου, θα υπάρξουν μια σειρά από μεταρρυθμίσεις που θα αφορούν συνολικά το σχολείο. Αυτά είναι όλα εκείνα τα οποία είναι ήδη έτοιμα να ξεκινήσουν από την αρχή αυτής της χρονιάς. Στην πορεία θα προστεθούν και άλλα, σύμφωνα με τις κατευθύνσεις που μας έχετε δώσει», ξεκαθάρισε ο κ. Πιερρακάκης.
Σημειώνεται ότι η πολιτική ηγεσία ήδη ετοιμάζει ένα νομοσχέδιο για το σχολείο, ενώ παράλληλα «τρέχει» τις μεγάλες αλλαγές με εφαρμογή εκατοντάδων προγραμμάτων σπουδών και του πολλαπλού βιβλίου (δηλαδή νέων σχολικών εγχειριδίων) από τον Σεπτέμβριο του 2025.
Ηδη όμως από φέτος γονείς, εκπαιδευτικοί και μαθητές θα δουν τα πρώτα δείγματα των αλλαγών που έρχονται στα σχολεία.
Ειδήσεις σήμερα
Έφηβη στην Ιαπωνία πήδηξε στο κενό και σκότωσε μία πεζή