Σε διάστημα έξι μηνών πάνω από 600 εκατομμύρια άνθρωποι στις δύο πλευρές του Ατλαντικού, σε ΗΠΑ και Ευρώπη, θα οδηγηθούν στις κάλπες. Η Γηραιά Ηπειρος εκλέγει ευρωβουλευτές τον Ιούνιο και οι Ηνωμένες Πολιτείες εκλέγουν τον Νοέμβριο πρόεδρο.
Και στις δύο εκλογικές διαδικασίες το διακύβευμα φαίνεται να είναι η ίδια η Δημοκρατία. Οι προεκλογικές εκστρατείες βρίσκονται σε εξέλιξη, ωστόσο περισσότερο από ποτέ φαίνεται πως σημαντικό ρόλο διαδραματίζουν οι celebrities και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Πόσο, όμως, μπορούν αυτοί οι παράγοντες να καθορίσουν τα αποτελέσματα των εκλογών;
Social media
Στην πρόσφατη επίσκεψή του στην Αθήνα και απευθυνόμενος στους δημοσιογράφους, ο διευθυντής Μέσων Ενημέρωσης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, Χεσούς Καρμόνα Νούνιες, τόνισε τη σημασία κινητοποίησης των νέων ψηφοφόρων. Σημείωσε πως σε πέντε κράτη-μέλη της Ε.Ε. (μεταξύ αυτών και η χώρα μας) θα ψηφίσουν φέτος για πρώτη φορά ανήλικοι 16-17 ετών. Τα social media διαδραματίζουν καθοριστική σημασία στην προσέγγιση του συγκεκριμένου ηλικιακού γκρουπ που δεν ενημερώνεται από τα παραδοσιακά Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης. Επιλέγει την εύληπτη πληροφορία που κυκλοφορεί στα social media και στις παλμοφόρες συσκευές.
Η χρήση της πλατφόρμας TikTok απαγορεύτηκε πέρυσι στις συσκευές Ευρωπαίων αξιωματούχων, υπό τον φόβο παρακολουθήσεων από το Πεκίνο, χάνοντας έτσι ένα πολύτιμο «εργαλείο» για την προώθηση περιεχομένου που αφορά τις ευρωεκλογές στις νεότερες γενιές. Το μήνυμα φέτος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου είναι: «Αξιοποίησε την ψήφο σου και με αυτόν τον στόχο θα κινητοποιηθούν ακόμα και celebrities».
Εκκληση Σχοινά για μεγαλύτερη συμμετοχή στις ευρωεκλογές
Ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν, Μαργαρίτης Σχοινάς, έστειλε μήνυμα στην Τέιλορ Σουίφτ να ενθαρρύνει τους νέους Ευρωπαίους να ψηφίσουν στις ευρωεκλογές.
Πρόσφατα ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Προώθηση του Ευρωπαϊκού Τρόπου Ζωής, Μαργαρίτης Σχοινάς, έκανε έκκληση προς την Αμερικανίδα σταρ Τέιλορ Σουίφτ, αλλά και σε νέους καλλιτέχνες, να ενθαρρύνουν τους νέους Ευρωπαίους να ψηφίσουν στις ευρωεκλογές. Παραδέχθηκε ξεκάθαρα ότι «οι νέοι είναι αυτοί που μπορούν να ενθαρρύνουν τους νέους να συμμετάσχουν περισσότερο στις εκλογές, πολύ περισσότερο από τους επιτρόπους σε μια αίθουσα Τύπου».
Ο Χεσούς Καρμόνα Νούνιες επανέλαβε προ ημερών το ενδιαφέρον που υπάρχει για την αξιοποίηση της επιρροής που έχουν οι καλλιτέχνες στους νέους, υποστηρίζοντας πως θα υπάρξει ευρωπαϊκή «κρούση» προς την Τέιλορ Σουίφτ και την Καταλανή τραγουδίστρια Ροζαλία, μια εκστρατεία… γοητείας που θα κορυφωθεί λίγες εβδομάδες πριν από τις εκλογές στις 6-9 Ιουνίου.
Ενδεικτικό είναι πως η Τέιλορ Σουίφτ πρόκειται να ταξιδέψει στην Ευρώπη τον Μάιο στο πλαίσιο της παγκόσμιας περιοδείας της, με μία συναυλία στο Παρίσι στις 9 Μαΐου, «Ημέρα της Ευρώπης», όπως παρατήρησε ο Μ. Σχοινάς. Αλλωστε, στο πλαίσιο της επικοινωνιακής στρατηγικής αξίας 37 εκατομμυρίων ευρώ προβλέπεται η προσέγγιση διασημοτήτων που θα λειτουργήσουν ως «πολλαπλασιαστές» του ευρωπαϊκού μηνύματος για τη διάδοση της σημασίας της προσφυγής στις κάλπες. Αλλοι «πολλαπλασιαστές» είναι οι δημοσιογράφοι, οι Οργανώσεις της Κοινωνίας των Πολιτών, οι επιχειρήσεις και τα άλλα θεσμικά όργανα της Ε.Ε.
Κέιτ Μίντλετον: «Να στραφούμε στην αγάπη και όχι στον φόβο» - Τι ανάφερε στο χριστουγεννιάτικο μήνυμά της
Ακροδεξιά απειλή
Σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες οι νέοι φαίνεται πως κλίνουν προς τα ακροδεξιά κόμματα, οδηγούμενοι από τις οικονομικές προκλήσεις, τη δυσαρέσκεια για τις μεταναστευτικές πολιτικές και την απογοήτευση από τις υπάρχουσες πολιτικές δυνάμεις. Στη Γαλλία, στην Ολλανδία, στη Σουηδία, στην Ιταλία και την Ισπανία, τα δεξιά κόμματα κερδίζουν την υποστήριξη των νέων λόγω των ανησυχιών για τη στέγαση, την υγειονομική περίθαλψη και την απόρριψη της περαιτέρω ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης. Αναλυτές σημειώνουν πως η μετατόπιση αυτή αποδίδεται σε αισθήματα απελπισίας και όχι μίσους, καθώς οι νέοι αισθάνονται ότι η Ευρωπαϊκή Ενωση και οι πολιτικές της απέτυχαν να αντιμετωπίσουν τις ανάγκες και τις ανησυχίες τους.
Ο κρυφός άσος στην προεκλογική εκστρατεία των Δημοκρατικών
Φαίνεται πως Ευρώπη και ΗΠΑ περιμένουν ένα νεύμα της Τέιλορ Σουίφτ. Να ξεστομίσει, ίσως, ένα «go vote» (ψηφίστε) σε κάποια δημόσια εμφάνισή της, σε συναυλία της, έστω σε μία ανάρτησή στο Instagram ή το TikTok. Εξάλλου, η συσπείρωση των νέων ψηφοφόρων δεν είναι κάτι καινούργιο για τη Σουίφτ. Τον περασμένο Σεπτέμβριο, η τραγουδίστρια ενθάρρυνε τους 272 εκατομμύρια ακολούθους της στο Instagram να εγγραφούν για να ψηφίσουν και, μέσα σε λίγες ώρες, το Vote.org ανέφερε περισσότερες από 35.000 εγγραφές, ένα άλμα 23% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.
Η Τέιλορ Σουίφτ αποτελεί τον φόβο και τον τρόμο του επιτελείου των Ρεπουμπλικανών και τον κρυφό άσο για την εκστρατεία του Τζο Μπάιντεν, που επικεντρώνεται, κυρίως, στην ηλικία του νυν προέδρου. Οι δημοσκοπήσεις δείχνουν πως το 18% των ερωτηθέντων είναι «πιθανό» και «πολύ πιθανό» να ψηφίσει αυτόν που θα στηρίξει την ποπ σταρ και «Πρόσωπο της χρονιάς» για το 2023 του περιοδικού «TIME».
Η πρόσφατη Ιστορία δείχνει πως η Τέιλορ Σουίφτ τάσσεται υπέρ των Δημοκρατικών, καθώς τους είχε στηρίξει και το 2020. Επειτα από δημοσίευμα των «New York Times» ότι η εκστρατεία επανεκλογής του Τζο Μπάιντεν ήθελε απεγνωσμένα να την πείσει να τον υποστηρίξει ανοιχτά και να συνδράμει στην επανεκλογή του, οι σύμμαχοι του Ντόναλντ Τραμπ φέρεται να κήρυξαν «ιερό πόλεμο» στη Σουίφτ, ενώ υποστηρικτές του διακινούν θεωρίες συνωμοσίας για την ίδια.
Οι ειδικοί, αν και δεν θεωρούν απίθανο η Τέιλορ Σουίφτ να επηρεάσει την ψήφο, θεωρούν πως το πιθανότερο είναι να μπορέσει να ενισχύσει τη συμμετοχή στην εκλογική διαδικασία τον Νοέμβριο. Δημοσκόπηση του NBC News τον Νοέμβριο του 2023 διαπίστωσε ότι το 40% των εγγεγραμμένων ψηφοφόρων δήλωσε ότι είχε θετική άποψη για τη Σουίφτ, περισσότερο από κάθε άλλο πρόσωπο που συμπεριλήφθηκε στην έρευνα, συμπεριλαμβανομένων των Μπάιντεν, Καμάλα Χάρις και Μπιγιονσέ.
Το TikTok «γεφυρώνει» το χάσμα Μπάιντεν – νέων
Λογαριασμό στο TikTok δημιούργησε εσχάτως ο Τζο Μπάιντεν σε μια προσπάθεια να πλησιάσει το νεανικό κοινό.
Ο δρόμος προς τη νεολαία για τον 81χρονο Τζο Μπάιντεν, που θέλει να μειώσει το ηλικιακό χάσμα με τους ψηφοφόρους, είναι και το «απαγορευμένο» TikTok. Ο ίδιος δαιμονοποίησε την εφαρμογή ιδιοκτησίας της κινεζικής ByteDance, κατηγορώντας την ότι λειτουργεί ως «Δούρειος Ιππος» για την κινεζική παρακολούθηση. Το 2022, μάλιστα, υπέγραψε νομοθεσία με την οποία απαγορεύει την πρόσβαση στους εργαζομένους των κυβερνητικών υπηρεσιών, με αρκετές Πολιτείες να υιοθετούν το συγκεκριμένο μέτρο.
Πριν από μερικές ημέρες, ωστόσο, άνοιξε λογαριασμό στο TikTok και ανήρτησε μίνι κλιπ, μιλώντας για το Super Bowl, την Τέιλορ Σουίφτ, ενώ παράλληλα έπαιξε διαδικτυακά κουίζ που αφορούν τις επικείμενες εκλογές. Οι αντιδράσεις των Ρεπουμπλικανών ήταν αναμενόμενες, καθώς ζήτησαν από τον Αμερικανό πρόεδρο να διαγράψει τον λογαριασμό, επικαλούμενοι ανησυχίες για την εθνική ασφάλεια.
Σύμφωνα με στοιχεία της Pew Research που δημοσιεύθηκαν στα τέλη του 2023, περίπου το ένα τρίτο των ατόμων ηλικίας 18-29 ετών στις ΗΠΑ δήλωσε ότι λαμβάνει τακτικά ειδήσεις από το TikTok, το υψηλότερο ποσοστό από ποτέ, αναδεικνύοντας τον ρόλο που αναμένεται να διαδραματίσει η πλατφόρμα στον δρόμο προς τις κάλπες.
Ειδήσεις σήμερα
Υπέρ των αστυνομικών δυνάμεων η Μελόνι μετά τον τραυματισμό φοιτητών και μαθητών σε πορείες
Κυβερνοασφάλεια: Πάνω από 36 εκατομμύρια κωδικοί έχουν παραβιαστεί σε gaming πλατφόρμες
Ρίτα Όρα: Η μάχη που δίνει με τις κρίσεις πανικού – «Όταν έρχεται μία κρίση…»